پادشاه فاسد اسپانیا خودش را تبعید می کند

پادشاه سابق اسپانیا که به فساد مالی گسترده متهم شده است به ویژه آن که متهم به گرفتن رشوه کلان از برخی کشورهای پادشاهی خلیج فارس است قصد دارد خود را تبعید کند.

پادشاه فاسد اسپانیا خودش را تبعید می کند

«خوان کارلوس» که به اتهام فساد مالی موضوع تحقیقات قضایی است، اعلام کرد که برای تبعیدی خودخواسته، اسپانیا را ترک خواهد کرد.

او در نامه‌ای خطاب به فرزندش «فیلیپهٔ ششم» پادشاه کنونی اسپانیا اعلام کرد: «من شما را از تصمیمم برای ترک اسپانیا و نقل مکان به خارج از کشور مطلع می‌کنم.»

هنوز مشخص نیست که او چه زمانی اسپانیا را ترک خواهد کرد و به کدام کشور خواهد رفت.

پادشاه سابق اسپانیا که هم اکنون ۸۲ سال دارد، در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی پس از انتشار اخبار متعددی دربارهٔ رسوایی‌های مالی و اخلاقی، از جمله روابطش با زنان، دریافت رشوه و داشتن حساب‌های پنهان در بانکهای سوئیس و همچنین ریخت‌و‌پاش‌های مالی در دوران بحران اقتصادی اسپانیا، پس از چهار دهه حکمرانی از سلطنت کناره‌گیری کرد.

از جمله تحقیقاتی که هم اکنون درباره او در جریان است، نقش او در قرارداد ۵/۵ میلیارد پوندیِ احداث خط‌آهن سریع‌السیر در عربستان سعودی و دریافت رشوه در این زمینه است.

تحقیقات دیوان عالی اسپانیا پس از آن آغاز شد که یکی از زنانی که با پادشاه پیشین اسپانیا رابطه داشت، در این باره افشاگری کرد. پس از آن نیز یک روزنامه سوئیسی اعلام کرد که خوان کارلوس، برای انجام یک معامله ۱۰۰ میلیون دلار از ملک «عبدالله» پادشاه پیشین عربستان دریافت کرده است.

«پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا به‌تازگی اعلام کرده بود که آنچه را که دربارهٔ پیشرفت تحقیقات پروندهٔ‌ فساد مالیِ خوان کارلوس در اسپانیا و سوئیس شنیده «نگران‌کننده» می‌داند.

در همین حال برخی رسانه های اسپانیایی گزارش دادند که تحقیقات قضایی سوئیس در پرونده «خوان کارلوس» پادشاه پدر به دلیل دریافت رشوه هایی که از پادشاهی عربستان دریافت کرده است محدود نمی شود بلکه شامل رشوه هایی می شود که دیگر پادشاهان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله پادشاه بحرین به پادشاه اسپانیا داده اند. پادشاه بحرین رشوه ای به ارزش دو میلیون دلار به پادشاه اسپانیا داده است. شک و تردیدهایی درباره مبلغ های دیگری نیز در مقابل برخی خدماتی کارلوس که ارائه کرده است وجود دارد از جمله این خدماتی که خوان کارلوس ارائه کرده زیبا سازی چهره نظام پادشاهی بحرین در غرب است.

خوان کارلوس پدر پس از آن که بخش قضایی اسپانیا و بخش قضایی سوئیس تحقیقات جنایی درباره دریافت رشوه و پولشویی علیه وی آغاز کردند در وضع بسیار سختی به سر می برد.

مساله اساسی که تحقیقات روی آن تمرکز دارد درباره دریافت نزدیک به صد میلیون دلار از خاندان سلطنتی عربستان سعودی در مقابل وساطت اش در قرارداد قطار سریع السیر بین «مکه» و «مدینه» است که شرکت های اسپانیایی راه اندازی آن را به عهده گرفته اند. اما در عین حال، پرونده های موازی دیگری نیز وجود دارند که در آنها وی متهم به دریافت مبلغ های محدود است که این پرونده با سند و مدرک هستند. از جمله این اتهامات دریافت دو میلیون دلار است که «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین به خوان کارلوس داده است.

روزنامه «الموندو» چاپ اسپانیا در تحقیقی که انجام داده و در نسخه اینترنتی در این هفته منتشر کرد روابط مشکوکی که خوان کارلوس با پادشاه بحرین از دو دهه پیش داشته یعنی تا زمانی که کارلوس در ژوئن 2014 از پادشاهی کناره گیری کرد را برجسته می کند.

پس از مطرح کردن دیدگاه ها و نظرات مخالفان بحرینی الموندو بر چگونگی استفاده نظام بحرین از خوان کارلوس برای زیبا کردن چهره اش در غرب از طریق استقبال از این پادشاه غربی یعنی خوان کارلوس و نیز استفاده از تیم های فوتبال«کوردوبا» در چارچوب استراتژی رژیم بحرین برای زیبا سازی چهره اش متمرکز شده است.

این روزنامه کثیرالانتشار در گزارش خود به سفرهای زیاد خوان کارلوس به بحرین به رغم دست داشتن رژیم بحرین در نقض های فجیع حقوق بشر و سرکوب شدید مخالفان از سال 2011 تا کنون اشاره کرد.

حزب چپگرای«کومپرومیس» اسپانیا طی ماه می گذشته این رابطه مشکوک میان پادشاه پدر و پادشاه بحرین را در پارلمان این کشور مطرح کرد و واکنش دولت محافظه کارانه بود.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    رهبران دنیا یاد بگیرند.

  • پرشین
    0

    باسلام قابل توجه مسولین نظام مقدس یاد بگیرید با همه گند کاری ها باز دو دستی چسبیدید به این تخت بخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها