محقق کمبریج از تنها راه مقابله با «موج دوم کرونا در جهان» می‌گوید

اکنون محققان کمبریج به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند راه‌حلی برای کنترل موج دوم شیوع کرونا تا زمان توسعه واکسن یا دارو باشد.

محقق کمبریج از تنها راه مقابله با «موج دوم کرونا در جهان» می‌گوید

استفاده از ماسک (شامل انواع ماسک ساده یا ماسک جراحی) یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع برخی بیماری‌های ویروسی تنفسی از جمله کووید-۱۹ را محدود نماید. اکنون محققان کمبریج به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند راه‌حلی برای کنترل موج دوم شیوع کرونا تا زمان توسعه واکسن یا دارو باشد.

یک مطالعه مدل‌سازی از دانشگاه‌های کمبریج و گرینویچ نشان می‌دهد که استفاده همگانی از ماسک، درصد افزایش کویید19 را زیر 1.0 نگه می‌دارد. این امر به همراه قرنطینه می‌تواند از شروع امواج بیشتر و دوباره ویروس جلوگیری ‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهد که قرنطینه به تنهایی باعث جلوگیری از کویید19 نخواهد‌ شد. آنها معتقد‌اند که حتی ماسک‌های خانگی با اثربخشی محدود، در صورتی که توسط تعداد کافی استفاده‌ شوند، می‌توانند نرخ انتقال را به میزان چشمگیری کاهش‌ دهند.

دکتر «ریچارد اشتوت» نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «تحلیل‌های ما از استفاده فوری و جهانی ماسک صورت توسط مردم پشتیبانی می‌کند. اگر استفاده گسترده از ماسک صورت توسط عموم مردم به همراه حفظ فاصله‌ی اجتماعی و قرنطینه باشد، این روش می‌تواند برای مدیریت این بیماری همه‌گیر و بازگشایی فعالیت اقتصادی، قبل از تهیه واکسن، موثر باشد.»

طبق یک مطالعه جدید استفاده از ماسک صورت می‌تواند موج دوم را کنترل کند

دکتر«رنتا رتکوت» یک نویسنده و عضو دیگر تیم کمبریج می‌گوید: «دولت‌ها می‌توانند با صدور دستورالعمل‌های واضح در مورد نحوه ساخت و استفاده ایمن از ماسک‌های خانگی کمک کنند. با تصویب استفاده همگانی از ماسک چیزی را از دست نمی‌دهیم؛ اما این امر می‌تواند فواید قابل‌توجهی به‌همراه داشته‌ باشد.»

این مدل‌ها نشان می‌دهند که استفاده همگانی از ماسک صورت حتی اگر تا 120 روز پس از شروع همه‌گیری آغاز شود، می‌تواند از موج دوم یک بیماری جلوگیری کند. این تیم در مورد اثربخشی ماسک‌های متفاوت نیز تحقیق‌ کرده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد که حتی ماسک‌های خانگی ساخته‌شده از تی‌شرت‌های پنبه‌ای یا دستمال سفره می‌توانند 90٪ در جلوگیری از انتقال موثر باشند.

جدای از اینکه ماسک زده شود یا خیر، رعایت حداکثری بهداشت دست برای جلوگیری از انتقال کووید-۱۹ از انسان به انسان بسیار مهم است. مطالعات مربوط به آنفلوآنزا، بیماری‌های شبیه آنفلوآنزا و کرونا‌ویروس‌های انسانی شواهدی را نشان می‌دهد که استفاده از ماسک پزشکی می‌تواند از انتشار قطرات عفونی از یک فرد آلوده به شخص دیگر و آلودگی احتمالی محیط توسط این قطرات جلوگیری کند.

شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه استفاده از ماسک پزشکی توسط افراد سالم در خانه یا در تماس بیمار با بیمار یا در بین شرکت کنندگان در مجامع گروهی ممکن است به عنوان اقدامی پیشگیرانه مفید باشد.

منبع: علم و فناوری نیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها