مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

قطعی‌ آب برخی مناطق تبریز مربوط به اصلاح شبکه آب محلات است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از سر به سر شدن تولید و مصرف آب تبریز در روزهای اخیر خبر داد و گفت: با این اتفاق امیدواریم قطعی آب در تبریز نداشته باشیم و قطعی آب برخی مناطق، به دلیل اصلاح شبکه است.

قطعی‌ آب برخی مناطق تبریز مربوط به اصلاح شبکه آب محلات است

علیرضا ایمانلو در جلسه شورای مدیریت بحران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تبریز بیش از یک میلیون و 500 هزار جمعیت دارد اظهار داشت: منابع تامین آب تبریز 60 درصد از زرینه رود، 15 درصد از نهند و بقیه از چاه‌ها تأمین می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای جبران کمبودهای آب در تبریز، باید آب ارس به تبریز منتقل شود گفت: از سال 93 موازنه منفی در تبریز آغاز شد و میزان مصرف از تولید پیشی گرفت که هر سال هم 5 الی 10 درصد افزایش مصرف داریم که با حفر چاه جبران می‌کردیم اما امسال، افزایش مصرف قابل توجه بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: امسال به دلیل کرونا میزان مصرف آب در تبریز بیش از 37 درصد افزایش یافت که دومین کلانشهر کشور در بیشترین مصرف بودیم اما بعد از اردیبهشت افزایش مصرف به 20 تا 25 درصد رسید.

وی از تولید و تأمین 5300 لیتر در ثانیه‌ای آب در تبریز خبر داد و افزود: 500 لیتر در ثانیه برای تبریز کمبود داریم که این کمبود منجر به قطعی مکرر آب در مناطق مختلف تبریز شده است.

ایمانلو با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در تبریز 193 لیتر برای هر خانواده بود ابراز داشت: بعد از کرونا این سرانه به 250 لیتر در روز رسید که بخشی از این نیاز را با 13 درصد افزایش تولید جبران کردیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر 8 حلقه چاه به مدار تأمین آب تبریز اضافه شد و 80 لیتر اضافه کردیم، افزود: 100 لیتر دیگر تا پایان ماه با چاه‌های جدید اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی با یادآوری اینکه حدود 100 لیتر در ثانیه از برخی شهرهایی که امکان وارد کردن چاه‌ها به مدار آنها بود، آب زرینه رود را به تبریز هدایت کردیم اظهار داشت: 200 لیتر هم آب صنایع از خط انتقال آب زرینه رود جایگزین شد، ضمن اینکه 180 لیتر هم برخی کارواش‌ها و صنایع کوچک صرفه جویی کردند.

وی از سر به سر شدن تولید و مصرف آب تبریز در روزهای اخیر خبر داد و گفت: با این اتفاق امیدواریم قطعی آب در تبریز نداشته باشیم و اینکه در برخی مناطق هم آب قطع می‌شود، به دلیل اصلاح شبکه است. از سوی دیگر هم با افزایش دما شاهد افزایش مصرف هستیم، به طوری که در دمای بالای 35 درجه بازای هر درجه، 3 تا 5 درصد افزایش مصرف داریم.

ایمانلو با اشاره به اینکه امسال را سپری کردیم ولی برای مشکل قطعی آب باید فکر اساسی صورت گیرد تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات، باید برای برنامه بلند مدت، انتقال آب ارس به تبریز جدی گرفته شود تا بحران ایجاد نشود.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها