جدال آنلاین با فرهنگ

درگیری نورافکن در بازی استقلال و سپاهان ‌باعث هجوم برخی از هواداران فوتبال به صفحه او و ثبت 120 هزار کامنت شد. سابقه این رفتارها چگونه است؟

جدال آنلاین با فرهنگ

سه شب پیش و در مسابقه فوتبال استقلال در برابر سپاهان، امید نورافکن در بازی با تیم سابقش جنجالی ترین بازی عمرش را تجربه کرد که باعث یک لشکر کشی 120 هزار نفری در اینستاگرام شد. امروز در کنار بررسی این جدال 120 هزار نفری به دیگر لشکرکشی هایی که توسط ایرانی ها در اینستاگرام رخ داده اشاره می کنیم که خواندنش خالی از لطف نیست.
جدال 120 هزار نفری

بعد از بازی استقلال و سپاهان، صفحه اینستاگرامی امید نورافکن تبدیل به محلی برای اعتراض هواداران آبی پوش به این بازیکن و دعوای هواداران تیم ها شده است. اما ماجرا بر می گردد به اتفاقاتی که داخل زمین رخ داده است. در این بازی که شنبه در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی انجام شد، نورافکن که پیش از این در تیم استقلال توپ می زد بر سر یک برخورد ساده و پرتاب اوت با وریا غفوری و چند بازیکن استقلال درگیر شد و چند دقیقه بعد هم در متن برخوردی قرار گرفت که اخراج آرش رضاوند هافبک استقلال را در پی داشت. از همان لحظه و در حالی که بازی هنوز جریان داشت، هواداران استقلال به صفحه اینستاگرامی نورافکن هجوم بردند و به رفتار او با تیم سابقش اعتراض کردند.

با نگاهی به کامنت هایی که هر ساعت به تعداد آن افزوده می شود، می بینیم که علاوه بر برخی از هواداران استقلالی که پروژه حمله به اینستاگرام نورافکن را ترتیب دادند، برخی سپاهانی ها و البته عده ای از هواداران تیم رقیب سنتی استقلال یعنی پرسپولیس هم در صفحه او حضور دارند و آتش بیار معرکه شده اند. صبح دیروز تعداد نظرات اعتراضی و پاسخ به آن در صفحه او به بیش از 100 هزار کامنت رسیده بود اما ساعت 19 به این تعداد بیش از 17هزار کامنت اضافه شد و احتمالا تا زمانی که این گزارش را می خوانید از 120 هزار کامنت هم فراتر رفته باشد. البته شاید نورافکن از این موضوع زیاد هم بدش نیاید چون او پیش از این بیشترین کامنتی که در صفحه اش داشته 30 هزار تا بوده و حالا نه تنها رکوردی از تعداد کامنت از خود به جا می گذارد که رفته رفته به تعداد فالوئرهایش نیز اضافه می شود. احتمالا این جدال تا روزهای آینده هم به قوت خود باقی خواهد بود و به نظر برخی از کارشناسان تاثیر زیادی هم بر بازار نقل و انتقالات خواهد داشت.
لشکر کشی 38 هزار کامنتی
ماجرا بر می گردد به شهریور سال 94، همان دوره ای که خندوانه در بورس بود و دور اول مسابقات خندوانه در حال برگزاری. در آن زمان امیر مهدی ژوله نویسنده و طنزپرداز، در مسابقه برنامه «خندوانه» گفته بود که اگر خواننده می‌شد، باید اسمش را می‌گذاشت «امیر ژوژولو» و در مدت 15 دقیقه ای که در این مسابقه استندآپ اجرا کرد با مدیرهای ساختمانی، قیمت پوشک، عشق به شهرت و ورزشکاران اهل قلیان و... شوخی کرد. اما طرفداران یک خواننده زیرزمینی، کاری به هدف برنامه که سرگرم کردن و خنداندن مردم بود نداشتند و هجوم لشکر تتلیتی ها به راه افتاد و در همان شب صفحه اینستاگرام ژوله هدف هجوم قرار گرفت. ژوله که تا پیش از این شناخته شده نبود با همین اتفاق به یک سلبریتی تبدیل شد. طرفداران او و تتلو در پای یکی از پست های ژوله 38 هزار کامنت رد و بدل کردند.

برخی از کارشناسان معتقدند این پدیده در کشورمان رایج تر از دیگر کشورهاست. البته کاربران کشورهای لاتین زبان هم گاهی از این حملات دسته جمعی علیه یک شخص خاص استفاده می‌کنند

حمله به خاطر قرعه

در بین همه حمله ها این حمله اینستاگرامی در نوع خود بی نظیر است. در این مورد یک نفر فقط به دلیل این که در قرعه کشی جام جهانی نام ایران را برداشته مورد هجوم کاربران ایرانی اینستاگرام قرار گرفته است. سال 96 قرعه کشی جام جهانی انجام و تیم کشورمان با تیم های اسپانیا، پرتغال و مراکش هم گروه شد و به این ترتیب، ایران در گروه مرگ قرار گرفت. در این میان، عده‌ای، مقصر قرعه بد ایران را کافو، بازیکن سابق تیم ملی برزیل تلقی کردند که گوی ایران را از درون ظرف قرعه کشی بیرون آورد. بدین ترتیب، از همان میانه مراسم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه، حمله به صفحه این بازیکن تیم ملی برزیل آغاز و ده ها هزار کامنت زیر پست‌های صفحه رسمی کافو در اینستاگرام ثبت شد. هرچند برخی از این کامنت‌ها حاوی تعابیر توهین آمیز نبود اما حجم پیام‌های توهین آمیز خطاب به این بازیکن بسیار قابل توجه بود و رویه آن چنان گسترده بود که حساب کاربری این بازیکن در پیامی خواستار توقف این کامنت‌ها شد!
حمله های اشتباهی

شاید باورتان نشود اما لشکر اینستاگرامرهای ایرانی بعضی اوقات آن قدر عجول هستند که حتی در برخی موارد به هدف اصلی شان هم حمله نکرده و به اشتباه افراد دیگری را مورد حمله قرار داده اند. در سال 97 زمانی که ایران در نیمه نهایی جام ملت های آسیا با نتیجه 3 بر صفر به ژاپن باخت، زامبی‌های اینستاگرامی به سراغ پیج های اینستاگرام تیم ملی ژاپن رفتند. آن ها که به نظر هماهنگ شده حمله می کردند، پیج اینستاگرام «سوگورو اوساکا» دونده دوی ماراتن را با «یویا اوساکا» اشتباه گرفتند. در یک مورد دیگر هم زمانی که سال 98 علیرضا جهانبخش با کایل واکر، مدافع انگلیسی منچستر سیتی در جریان بازی درگیر شد، عده ای برای حمله به دنبال پیج این مدافع انگلیسی بودند اما باز هم به خاطر تشابه اسمی به اشتباه به صفحه «کایل واکر» مجری شبکه رادیویی منچستر حمله کردند و این اقدام تا جایی پیش رفت که مجری رادیویی در دو پست مجزا (استوری) تشریح کرد که او کایل واکر بازیکن فوتبال نیست.
حمله های دیگر
از جام‌جهانی 2014 و حمله به صفحه داور صربستانی دیدار ایران و آرژانتین تا جام‌ملت‌های 2015 و حمله به صفحه بنجامین ویلیامز استرالیایی داور بازی جنجالی ایران و عراق و حتی مسی و زایتسف بازیکن تیم ملی والیبال ایتالیا، توسط اینستاگرامرهای ایرانی رخ داده است. حمله به صفحه رضا رشیدپور که دروغ 13 گفته بود و هانیه توسلی که درگذشت مرتضی پاشایی را تسلیت نگفته بود را هم باید به این فهرست اضافه کرد.البته نمونه های زیاد دیگری هم وجود دارد که در این فهرست ننوشته ایم.
نحوه فرهنگ سازی، بی‌فرهنگی آنلاین
برخی از کارشناسان معتقدند این پدیده در کشورمان رایج تر از دیگر کشورهاست. البته کاربران کشورهای لاتین زبان هم گاهی از این حملات دسته جمعی علیه یک شخص خاص استفاده می‌کنند. با این حال «یاسمن اسماعیلی افجه» روان شناس در گفت و گویی پیش از این در همین باره گفته است: «این مسائل سن و سال نمی‌شناسد و ادبیات فضای مجازی همه کاربران شکل بدی به خود گرفته است». این کارشناس بر این باور است که آموزش‌های همگانی می‌تواند به حل چنین معضلی کمک کند. از نظر او آموزش فرهنگ فضای مجازی این روزها از بسیاری از آموزش‌های تدریس شده در مدارس واجب‌تر است و با آن باید مثل موضوع بهداشت در مدرسه رفتار شود و این آموزش‌ها باید در کتاب های درسی قرار بگیرد و معلمان نیز از آن آگاه باشند. او می گوید: «این آموزش‌ها باید از کودکی به افراد داده ‌شود تا در بزرگ سالی شاهد این نوع رفتارها از آن ها نباشیم».

منبع: روزنامه خراسان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    لایک و کامنت افتخار داره؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها