انفجار بیروت؛ آیا چرنوبیل جدیدی در راه است؟ / شباهت‌های انفجار بیروت با حادثه قطار نیشابور

طبق گفته مدیرکل کمرگ بیروت عامل انفجار بیروت ماده شیمیایی

انفجار بیروت؛ آیا چرنوبیل جدیدی در راه است؟ / شباهت‌های انفجار بیروت با حادثه قطار نیشابور

به گزارش خبر فوری ، انفجار مهیب ساعت پیش بندر بیروت باعث وحشت بسیاری از ساکنان لبنان شد.

تصاویر پخش شده از این حادثه حکایت از انفجاری بسیار بسیار شدید و وحشتناک دارد تا جایی که فقط با موج این انفجار بسیاری از افراد کشته و زخمی و شیشه بسیاری از ساختمان‌های محل حادثه شکسته شده است. به گفته مرکز لرزه‌نگاری اروپا و مدیترانه (EMSC)، انفجار حدود 240 کیلومتری یا حدود 150 مایل از لبنان هم احساس شد و این به خوبی نشان می‌دهد که میزان تخریب تا چه اندازه بوده است.

اما انفجار چه ماده ای باعث شکل گیری چنین اتفاقی شد؟ در ابتدا گمانه زنی های مختلفی در این رابطه شد. برخی از انفجار انبار مواد غذایی صحبت کردند و برخی دیگر نیز از انفجار بنزین سخن گفتند. اما مدتی پیش پرده از راز انفجار مهیب بیروت برداشته شد. طبق گفته مدیرکل کمرگ بیروت عامل انفجار ماده شیمیایی "آمونیوم نیترات" بود. بدری ظاهر به شبکه اسکای نیوز گفت که این محموله در حال عبور از بندر بیروت بود اما به دلیل اختلاف میان طرفین معامله در بندر متوقف شده بود. طرفین معامله نیز اتباع غیر لبنانی بودند. او توضیحی در خصوص مبدأ این محموله یا مقصد آن ارائه نداد و صرفا گفت که با جمع‌آوری مستندات، توضیحات کامل ارائه خواهد شد.

اما آمونیوم نیترات چه ویژگی دارد که باعث چنین انفجاری می‌شود؟ آمونیوم نیترات (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک کود شیمیایی است که برای نیتراته کردن خاک جهت کشاورزی بکار می‌رود اما به علت گرماگیری فوق العاده هنگام حل شدن در آب به شدت مشتعل است. از این ماده به عنوان کود شیمیایی استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل، معمولا در انبارها به وفور یافت می‌شود. همین اتفاق باعث شده بزرگترین و مهیب ترین انفجارهای تاریخ توسط این ماده شیمیایی به وقوع بپیوندد.

آمونیوم نیترات ماده ای است که رفتار پیچیده ای در آتش سوزی دارد. این جسم به روشنی یک عامل اکسید کننده است و استعداد انفجار آن شدیداً در اثر وجود مواد دارای کربن زیاد است. موادی مانند نیتروسلولز، سولفور، زغال سنگ، زغال چوب، پارافین، گازوئیل و .. باعث حساسیت نیترات آمونیوم می شوند. فلز روی، کاتالیست بسیار موثری برای تجزیه این ماده است و مقدار بسیار جزئی پودر فلزاتی مانند روی، کادمیوم، مس ، نیکل و منیزیم باعث تحریک آن می‌گردد.

انفجارهای بسیاری در تاریخ به علت این ماده شیمیایی به وقوع پیوسته است. یک مثال معروف در این رابطه انفجار تگزاس است. در 16 آوریل 1749 یک کشتی در بندر گالوستون، حاوی 9939 تن آمونیم نیترات پس از 91 ساعت سوختن منفجر شد. این انفجار آتش سوزیهای دیگر در انبارها و دیگر کشتی های حاوی آمونیم نیترات به وجود آورد و یک کشتی دیگر منفجر شد. در این ماجرا 463 نفر کشته شدند، و تمام 99 آتش نشان شهر تگزاس نیز جزء کشته شدگان بودند، زیرا آمونیوم نیترات را تنها به عنوان کود در نظر گرفتند و نه به عنوان یک اکسید کننده قوی که ممکن است آن منفجر شود.

یک مثال مشهور ایرانی در رابطه با این انفجار هم وجود دارد. حادثه قطار نیشابور در سال 1382. در این حادثه ابتدا دو قطار باری با یکدیگر برخورد کرده و دچار آتش سوزی مختصری شدند. آتش نشانان سریعا خود را به محل حادثه رسانده و از لحظه وقوع حادثه(نزدیک 4 صبح) تا 9 صبح تقریبا موفق می‌شوند که آتش را اطفاء کنند. با این حال، مدت کوتاهی بعد نزدیک ساعت 9.30 صبح انفجاری بزرگ به وقوع می‌پیوندد که کل منطقه را در بر گرفته و باعث کشته شدن صدها انسان می‌شود. گویا یکی از واگن های قطار باری پر از آمونیوم نیترات بوده است. در حادثه انفجار قطار نیشابور نیز آتش نشانان هر چند در ابتدا محموله آمونیوم نیترات به آنها اعلام نشده بود ولی شواهد و قراین نشان می دهد که آنها پس از حضور در محل کود نیترات را مشاهده نموده اند ولی آن را فقط کود در نظر گرفتند نه یک ماده اکسید کننده و منفجره قوی و این محموله نیز به دلیل مجاورت با شعله های آتش و حرارت پس از حدود یک ساعت منفجر گردید. (درسهایی از حادثه انفجار قطار نیشابور/ محمد هادی قانع/ واحد آموزش سازمان آتش نشانی شیراز)

بسیاری معتقدند که انفجار آمونیوم نیترات باعث نابودی زمین ها می‌شود و به عنوان یک ماده شیمیایی می‌تواند آسیب فراوانی به ریه‌ها، سیستم بدنی و به خصوص خاک یک منطقه بزند. از این نظر، بسیاری حوادث حاصل از این ماده را به "انفجار چرنوبیل" تشبیه کرده اند هر چند به نظر می‌رسد بسیاری از این نظریات غلو باشد و انفجار آمونیوم نیترات آن عوارضی را که بسیاری گمان می‌کنند ندارد و حداقل به اندازه انفجارهای هسته ای و رادیواکتیو مخرب نیست.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • مسعود
    0

    واویلااااااااااا

  • سعید
    0

    خیلی مشکوکه

  • محمدی
    0

    تسلیت به ملت لبنان

  • خانداداش
    0

    اگه نگفتن کار کاره آمریکاست من اسممو عوض میکنم.

    نظرات شما -
    • ت
      0

      پس اگر این یک جنایت باشه که قطعا هست انتظار داری بگن کار نروژه خوب یا امریکا یا اسراییل یا عربستان یا یه کار تیمی همین سه جنایتکاره بزرگه عالمه

    • ایرانی
      0

      تو خونه نشسته ای کارگاه شدی ؟اگر با عالم بالا نشست و برخاست داری ما را سفارش کن فقط پول یک سفر یک ساله به آمریکا و باندازه یک سرمایه گذاری برای شهروند شدن 600 تا 700هزار دلار عبیدیم .

  • ذوالقرنین
    0

    انفجار قارچی شکل فقط در مواد هسته ای اتفاق میافته .اقایون فقط دارن اسرائیل رو تبرئه میکنند.

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      کی گفته پروفسور؟؟

  • محسن
    0

    سلام و عرض تسلیت به مردم لبنان. اگر کود شیمیایی باعث این انفجار شده باید به انبارهای جهاد کشاورزی که مملو از کود شیمیایی هست هشدار داد بابت این مواد خطرناک چون بیشتر مردم اطلاعی از ابن کودها ندارن مخصوصا کشاوزرهای زحمت کش.

  • پرشین
    0

    باسلام خانداداش سریع برو اسمت عوض کن تابلو ه سناریو اول اگه اونجا انبار موشکی وتجهزات حزب الا بوده که خیلی بی عقلی کردن سناریو دوم که خیلی قوی تره کار اسرایل بوده چون ۳ روز پیش لبنان وتهدید کرد واین بندر بندر تجاری وشاهراه تجاری آنها بوده که هم لبنان وفلج کنن ولبنان بشه سوریه ولیبی که شد وحالا باید منتظر بود که کی نوبت ایران باشه آره خانداداش داداش برو وبدو تا ثبت احوال بسته نشده عجله کن

  • محسن
    0

    نقشه ای که درنیروگاه هسته ای ایران جواب نداد انفجار لبنان چند روز پس از آن رخ داد که شلیک حزب الله لبنان به یک خودروی رژیم صهیونیستی، احتمال جنگ دوباره حزب الله و اسراییل را بر سر زبانها انداخت. هنوز روشن نیست دلیل انفجار بیروت چه بوده اما به نظر می رسد این انفجار می‌تواند در تداوم سناریوی خرابکارانه تل‌آویو - واشنگتن در منطقه باشد. سناریویی که در ایران شکست خورد و حالا کشورهای منطقه را هدف قرار داده است. نتانیاهو که در داخل اراضی اشغالی با موج نارضایتی ها روبروست برای فرار از بحران داخلی نیاز به تنش خارجی دارد اما با توجه به احتمال شکست ترامپ در انتخابات ۱۰۰ روز دیگر آمریکا، بعید است ریسک یک جنگ بزرگ را به جان بخرد. بنابراین نتانیاهو متهم است که با خرابکاری در دیگر کشورها به دنبال ایجاد یک جنگ روانی است. دونالد ترامپ شریک سیاسی نتانیاهو هم دیگر متهم این پرونده است. کسی که سابقه‌ای طولانی در انفجارهای نیابتی دارد. او که می‌داند شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ندارد، با استفاده از گروه‌های سیاسی وابسته به خود، به دنبال تنش آفرینی در منطقه است تا بتواند افکار عمومی کشورش را مجاب کند که با رای به او، می توانند اقتدار آمریکا را حفظ کنند. هرچه که هست، فعلا رسمی دلیل انفجار اعلام نشده ولی نگاه‌ها به دو چهره جنگ طلب دوخته شده که به زودی باید درباره سناریوی شوم خود در غرب آسیا توضیح دهند.

  • ناشناس
    0

    یک حرکت جهانی لازم است تا حمل برخی مواد شیمیایی تحت استاندارد های خاص و تحت کنترلهای ویژه به مقصد حمل شود .حفظ جان انسانها مهم است.تسلیت به مردم لبنان

  • بنده خدا
    0

    وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ هرکسی اگه نقشه شومی تو سرش داره، اول و آخر بازنده‌ست. هیچ چیزی خارج از اراده خالق نیست. خیالتون تخت باشه.

  • ایرانی
    0

    یعنی لبنان هم آخر بیسوادی است که ماده آتشزا را در پایتخت نگه داشته است !.وقتی بدبختی میاد در و پنجره و سقف برداشته شده و عقل مدتها ست که رخت بربسته است .بیچاره مردمی که در مسلخ نزاعها روز را شب میکنند .ای لبنان عروس خاورمیانه کو آوازه ات.

  • A.N
    0

    با یاد ((الله )) سلام ببینی و با عقل جور در می آید ؟ نیترا ت آمونیوم هم برای ساخت بمب و هم به عنوان کود شیمیایی استفاده میشود که به گفته خودشان می خواستن برای کمک به آفریقا بفرستند، زاویه دوم درسته چون به گرما حساس است انبار سلام لبنان را زده،وهم درسته یک ماه پیش وزیر دفاع اسرائیل گفته بود تابستان باغی در پیش داریم از طرف دیگر می گویند قبل انفجار شیئی پرتاب شده در ابتدا همان طور که میدانید دودی سفیدرنگ قارچی پدیدار وبعد انفجار های بعدی و فردا سالگرد حمله اتمی آمریکا به هیروشیما هست نتیجه گیری بر عهده خود دوستان یا حق

  • sa
    0

    حتما منظورتون از سلام سلاح بودوتابستان باغ هم درستش تابستان داغ بود آقای محترم

  • ناشناس
    0

    بعیده یک انفجار ساده آمونیوم نیترات باشه. جالبه طرفین لبنانی نبودن و معامله هم انجام نشده!!!! اتمی نبوده ه ولی مراحل شبیه اتمی داشته. هم قارچی. هم مکش هم بارش!!!!!! حتما دستهایی پشت پرده هست. (صهیونیسم. آمریکا)

  • نوبهار
    0

    https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3679600 آدرس لینک برخورد شیئی ناشناس ابتدا انفجار انبار مهمات وبعد انفجار شدیدتر انبار نیترات آمونیوم درضمن وزیر دفاع اسرائیل گفته بود تابستان داغی درپیش هست و نیز یک ویدئو هم هست که انفجار با دودی سفید قارچی شکل صورت می گیرد بعد با انفجارهای بعد تغییر رنگ میدهد و هم اگه به عکسها نگاهی بیندازی شعاع بیشتر را نشان می دهد در شعاع نزدیک همه چیز ذوب میشود در ضمن می توان قدرت بمب اتمی را کاهش داد؟هیچ بمبی سنگین وزن یا موشک چنین توانایی ندارد که وسعت عملکردش در این حد باشد تا جایی که احساس کرده اند البته در دیگر شهرها زلزله رخ داده!

  • نوبهار
    0

    با یاد او سلام اولا این لینک نشان میدهد که قبل انفجار شیئی ناشناس با انبار مهمات برخورد کرده انفجا شدید تر هنگامی هست که در اثر گرمای حاصله انبار نیترات آمونیوم که گویا به عنوان کود برای آفریقا در نظر گرفته بودند منفجر میشود ولی از این اینک مشخص میشود انفجار با فاصله کم به صورت بمب اتمی که می توانند قدرتش را کاهش دهند از طرف دریا به بندر مشخص هست در ضمن ای مقدار تخریب را که بمب سنگین وزن و نه حمله موشکی ایجاد نمیکند طوری که احساس کنند البته دیگر شهرهای دورتر که زلزله رخ با یاد او سلام اولا این لینک نشان میدهد که قبل انفجار شیئی ناشناس با انبار مهمات برخورد کرده انفجا شدید تر هنگامی هست که در اثر گرمای حاصله انبار نیترات آمونیوم که گویا به عنوان کود برای آفریقا در نظر گرفته بودند با یاد او سلام اولا این لینک نشان میدهد که قبل انفجار شیئی ناشناس با انبار مهمات برخورد کرده انفجا شدید تر هنگامی هست که در اثر گرمای حاصله انبار نیترات آمونیوم که گویا به عنوان کود برای آفریقا در نظر گرفته بودند منفجر میشود ولی از این اینک مشخص میشود انفجار با فاصله کم به صورت بمب اتمی که می توانند قدرتش را کاهش دهند از طرف دریا به بندر مشخص هست در ضمن ای مقدار تخریب را که بمب سنگین وزن و نه حمله موشکی ایجاد نمیکند طوری که احساس کنند البته دیگر شهرهای دورتر که زلزله رخ دادهمنفجر میشود ولی از این اینک مشخص میشود انفجار با فاصله کم به صورت بمب اتمی که می توانند قدرتش را کاهش دهند از طرف دریا به بندر مشخص هست در ضمن ای مقدار تخریب را که بمب سنگین وزن و نه حمله موشکی ایجاد نمیکند طوری که احساس کنند البته دیگر شهرهای دورتر که زلزله رخ داده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها