استان سمنان مامن امن خدمات‌رسانی به اتباع خارجی

سمنان جزو استان های پیشرو کشور بشمار می رود که جمعیت بالایی از اتباع و پناهندگان خارجی را در خود جای داده و خدمات مطلوبی در زمینه‌های مختلف بیمه، اشتغال و آموزش به آنان ارایه کرده است.

استان سمنان مامن امن خدمات‌رسانی به اتباع خارجی

ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که حدود ۴۰ سال با وجود همه مشکلات، تحریم‌های ظالمانه و جنگ تحمیلی، سخاوتمندانه از مهاجران و پناهندگان افغان به خوبی میزبانی کرده است.

۲ ملت بزرگ ایران و افغانستان اشتراکات دینی،فرهنگ مشترک اسلامی، تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی دارند و هیچ گاه این اشتراکات را نمی‌توان انکار کرد و این مسائل نقاط قوت و مشترکی هستند که ۲ملت و دولت افغانستان و ایران را بهم نزدیک‌تر کرده است.

بر اساس اعلام نتایج آمار سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوی مرکز آمار کشور ۲.۱ درصد جمعیت را اتباع تشکیل می‌دهند که از این میزان، ۹۷.۸ درصد اتباع افغانستانی هستند و استان سمنان به نسبت جمعیت بیشترین تعداد اتباع خارجی را پذیرا شده است.

بر اساس گزارش‌های اعلام شده استان تهران ، خراسان رضوی ، اصفهان ، کرمان و قم بیشترین تعداد اتباع را در کشور دارند.

۳۵ هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکل می‌دهند و بیش از ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدرسه‌های استان از خدمات آموزشی بهره‎مند هستند.

سمنان در رتبه دوم کشوری در شاخص اتباع خارجی به نسبت جمعیت

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: این استان در شاخص اتباع خارجی نسبت به جمعیت در کشور، پس از استان قم، رتبه دوم را دارد.

علی سماکوش اظهار داشت: براساس سرشماری، ۳۵ هزار و ۵۴۴ تبعه خارجی در استان سمنان شناسایی شدند که این میزان، ۵.۶ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان به لحاظ تعداد اتباع خارجی در کشور در جایگاه نهم قرار دارد، تصریح کرد: برخی از این اتباع دارای کارت آمایش، برخی دارای گذرنامه، گذرنامه خارجی و برخی نیز غیرمجازند.

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان ادامه داد: سال گذشته برای ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع خارجی در این استان کارت آمایش صادر شد.

اتباع دارای این کارت می‌توانند با وزارت کار و دفاتر اشتغال یابی هماهنگ شوند و بر اساس توانایی و نیاز کشور در شغل مربوط کار کنند.

استان سمنان مامن امن خدمات‌رسانی به اتباع خارجی

تحصیل ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در استان سمنان

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان گفت: ۱۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس استان مشغول به تحصیل هستند و سالانه هزینه‌هایی را بر دوش نظام آموزشی می‌گذارد و این یک شاخص مطلوب برای ارائه خدمات به این قشر است .

وی ادامه داد: ۳۵ هزار نفر از جمعیت استان سمنان را اتباع و مهاجران تشکل می‌دهند که ۱۰ هزار نفر دانش آموز هستند و این تعداد ۶.۵ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان تصریح کرد: اشتغال به تحصیل تعداد قابل توجهی از دانشجویان افاغنه در دانشگاه‌های استان از دیگر خدمات به اتباع افغانستانی در استان است.

صدور شناسه قضایی برای اتباع خارجی برای اولین بار در استان سمنان

معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان گفت: دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی دارای پروانه در استان به صورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در استان سمنان انجام می‌شود.

محبوبه صابر ابراز داشت: ثبت نام برای دریافت شناسه قضایی به منظور تسهیل در امور قضایی اتباع خارجی به صورت آزمایشی در استان سمنان آغاز شد.

وی ادامه داد: از نظر دستگاه قضا بین شهروندان ایرانی و اتباع خارجی هیچ تفاوتی وجود ندارد و اقدام ارزشمند دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی به منظور حل مشکلات اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امکان ثبت نام برای دریافت شناسه قضایی برای اتباع خارجی طی تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه قضا و امور اتباع آغاز شد، تصریح کرد: در مرحله اول ثبت نام دریافت شناسه قضایی برای متقاضیان اتباع خارجی به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: اتباع خارجی متقاضی دریافت شناسه قضایی می‌توانند با مراجعه به دادگستری نسبت به ثبت‌نام رایگان اقدام کنند.

معاون برنامه ریزی دادگستری استان سمنان گفت: در مرحله بعدی و با تکمیل زیرساخت، اتباع‌خارجی با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی می‌توانند برای ثبت نام به منظور دریافت شناسه قضایی اقدام کنند.

براساس آمار یک سوم جمعیت استان سمنان شناسه قضایی دریافت کردند و ۹۶ درصد ابلاغ قضایی در استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

استان سمنان مامن امن خدمات‌رسانی به اتباع خارجی

بیمه سلامت در خدمت یک‌هزار و ۸۸۰ نفر از اتباع خارجی سمنان

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان گفت: یک‌هزار و ۸۸۰ نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در این استان هستند و از خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

رضا ممتحن اظهار داشت: هشت میلیارد و ۴۴۹ میلیون ریال هزینه درمانی اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت در استان سمنان در سال گذشته برآورد شده است.

وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و ۸۸۰ نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت استان سمنان یک‌هزار و ۸۲۰ نفر در گروه آسیب پذیر و بقیه غیر آسیب پذیر هستند.

پوشش بیمه‌ای رایگان برای اتباع خارجی آسیب‌پذیر

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان خاطر نشان کرد: اتباع خارجی آسیب پذیر به صورت رایگان بیمه می شوند و فقط ۳۰ هزار ریال بابت چاپ دفترچه پرداخت می‌کنند، اما اتباع خارجی غیر آسیب پذیر باید هزینه‌ای را هر سال پرداخت کنند.

وی بیان کرد: حدود یک درصد جمعیت استان سمنان را اتباع خارجی تشکیل می دهند که این جمعیت در سال گذشته بطور متوسط یکبار به مراکز درمانی مراجعه کردند.

ممتحن اظهار داشت: ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که اتباع را تحت پوشش درمانی قرارداده است و طی تفاهم نامه ای که بین امور اتباع و مهاجران خارجی و وزارت بهداشت،درمان و علوم پزشکی و بیمه سلامت ایران منعقد شده اتباع ساکن در ایران می توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و در صورت نیاز با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات درمانی استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان سمنان تصریح کرد: از مجموع یک هزار و ۸۵۱ دفعه مراجعه اتباع خارجی به مراکز درمانی، ۲۹۱ مورد مربوط به بخش بستری، ۴۵۴ مورد مربوط به بخش بستری موقت و یک هزار و ۱۰۶ مورد مربوط به درمان سرپایی بیمارستانی بود.

توجه به اشتغال اتباع خارجی استان سمنان

احداث گلخانه کاشت سبزیجات و ایجاد کارگاه خیاطی در مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان برای اتباع خارجی از آخرین اقدام‌ها در روزهای اخیر برای کمک به معیشت و اشتغال این افراد بود.

گلخانه توسط سازمان جهانی غذا (فائو) و با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان در فاز اول با اعتبار پنج میلیارد ریال در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع در محل مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان به انجام رسید.

کارگاه خیاطی در مهمانشهر مهاجران خارجی سمنان با هدف اشتغالزایی برای ۳۰ نفر از بانوان ساکن در مهمانشهر سمنان نیز دیگر طرحی است که توسط سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) و با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری سمنان با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال در یکی از سوله‌های اداره کل اتباع با مساحتی بیش از ۳۵۰ مترمربع به بهره‌برداری رسید.

این کارگاه تولیدی خیاطی با بروزترین تجهیزات و امکانات این صنعت با تولید انواع لباس‌های زنانه و به‌ویژه مانتو و شلوار فعالیت خود را آغاز کرده و توسط یکی از جوانان تحصیل‌کرده ساکن در مهمانشهر سمنان مدیریت می‌شود.

تسهیل در انجام امور اجرای قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

مدیرکل دفتر اموراتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان با اشاره به اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی گفت: تمام فرم‌های مربوط در سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی بارگذاری شده و امور مربوط توسط مراجع ذیصلاح انجام می‌شود.

سماکوش بیان کرد: طبق قانون جدید، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی، در صورت نداشتن مشکل امنیتی، به تابعیت ایران در می آیند.

وی ادامه داد: فرزندان مذکور پس از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی در صورت عدم تقاضای مادر ایرانی می توانند تابعیت ایران را تقاضا کنند که در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایران پذیرفته می شوند.

سماکوش تصریح کرد: پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شود و نیروی انتظامی نیز مکلف است نسبت به صدور پروانه اقامت برای پدر غیر ایرانی، در صورت نداشتن مشکل امنیتی، اقدام کند.

ارایه خدمات درمانی رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کرونا

پیشنهاد درمان رایگان اتباع خارجی از سوی آشناگر استاندار سمنان مطرح و مورد توافق رئیس جمهوری کشورمان قرار گرفته است.

استاندار و رئیس ستاد مقابله با کرونا استان سمنان گفت: ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی مبتلا به کووید ۱۹ رایگان است.

علیرضا آشناگرابراز داشت: یکی از مشکلات استان‌های مهاجر پذیر همچون سمنان ، فقدان مراجعه اتباع و مهاجران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی به دلیل اخذ هزینه های پزشکی است و ارایه خدمات درمانی رایگان به اتباع خارجی مبتلا به کرونا این مشکل را رفع کرد.

استاندار سمنان تصریح کرد: به عنوان وظیفه انسانی و هم به منظور رعایت نکات بهداشتی، دولت تلاش کرد تا تمام خدمات درمانی اتباع نیز همچون سایر ایرانیان به صورت رایگان ارائه شود.‌

۴۰ نفر از اتباع به کرونا مبتلا شدند

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان ابراز داشت: از زمان شیوع کرونا تا کنون، ۴۰ نفر از اتباع در استان سمنان به کرونا مبتلا شدند و یک نفر از مبتلایان فوت کرد.

سماکوش افزود: از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها راکد شد، اتباع خارجی غیرمجاز اقدام به خروج از ایران کردند بنابراین نمی‌توان گفت، جمعیت اتباع خارجی به واسطه شیوع این ویروس کم شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان سمنان به حضور پررنگ خیران اتباع افغانستان در کمک‌های مومنانه اشاره و بیان کرد: ۳ میلیارد ریال توسط اتباع خیر افغان در این مدت در استان جمع‌آوری شد.

به گفته وی، در این مدت به هر خانواده اتباع ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و به هر تبعه یک میلیون ریال از طریق مراجع بین المللی کمک شد.

سماکوش اظهار داشت: در هشت سال گذشته بالای ۲۰۰ میلیارد ریال کمک برای اتباع خارجی استان سمنان از طریق مراجع بین‌المللی اختصاص یافت.

اتباع خارجی به عنوان یک انسان حتی در خاک غربت حق زندگی و برخورداری از حقوق شهروندی در ابعاد مختلف مانند استفاده از خدمات آموزشی، بیمه‌ای، اشتغال و قضایی دارند و استان سمنان به عنوان دیار دارالمرحمه و شهر اخلاق با ارایه خدمات و پیشنهادات ارزشمند به نفع اتباع خارجی نشان داد این استان همواره به شان انسانی احترام می‌گذارد و پشتیبان اتباع خارجی است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها