ویران کردن دیوارهای 130 باغ بدون هشدار قبلی و با توضیحات گنگ بعدی در مشهد /  یک باغدار: مجوز دادگاه داشتم / نماینده چناران: تخریب‌ها، پیگرد قانونی دارد

دیوارهای حدود 130 باغ در نزدیکی مشهد با حکم دادسرای ویژه فضای مجازی و شهرسازی مرکز خراسان رضوی بدون هشدار قبلی به مالکانش ویران شدند.

ویران کردن دیوارهای 130 باغ بدون هشدار قبلی و با توضیحات گنگ بعدی در مشهد /  یک باغدار: مجوز دادگاه داشتم / نماینده چناران: تخریب‌ها، پیگرد قانونی دارد

به گزارش خبر فوری ، صبح روز سه‌شنبه 14 مرداد ساعت 6 صبح تعدادی زیادی بولدوزر به 15 کیلومتری مشهد از طرف جاده قوچان رفتند و وارد محوطه‌ای شدند که سالها پیش دانشگاه علوم پزشکی این شهر، قطعه‌بندی کرده و به کارکنانش به صورت اقساطی فروخته بود.

روند سریع اتفاق افتاد. بولدوزرها با حکم دادسرای ویژه فضای مجازی و شهرسازی مرکز خراسان رضوی وارد محوطه شدند و به سرعت، اکثر دیوارها خراب شدند. قاضی مهدی غلامی که خبرنگاران و عکاسان محلی را با خود همراه کرده بود، همانجا جلوی دوربین رفت و توضیحات گنگی را مطرح کرد. او چنین گفت: با توجه به اختلافی بودن اراضی لنگر بین دو شهرستان مشهد و طرقبه شاندیز و تسامح و تساهل برخی دستگاه‌های متولی در این منطقه، موضوع از سمت برخی افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفته و اقدام به تغییر کاربری کرده بودند که صبح امروز حدود ۱۳۰ باغ ویلا تخریب شد.

پس از او، دبیر کمیته صیانت از حریم شهر مشهد نیز گفت: با توجه به موضوعاتی مثل تغییر کاربری گسترده اراضی کشاورزی در این محدوده اختلافی ضروری است هر چه زودتر این محدوده تعیین تکلیف شود تا مردم و دستگاه‌های متولی هم سردرگم نباشند.

وی افزود : زمانی که طرح جامع سوم مشهد تصویب و ابلاغ شد ذیل آن نکاتی وجود داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به مهلت سه ماهه برای تهیه طرح پهنه‌بندی حرم مشهد اشاره کرد اما متاسفانه پس از گذشت چند سال از این موضوع، مشهد همچنان طرح پهنه‌بندی ندارد.

یک باغدار: من مجوز قانونی داشتم

یکی از باغداران در گفت‌وگو با ما ماجرا را چنین توضیح داد: صبح یکی از همسایه‌های باغم با من تماس گرفت که دیوارهایمان را خراب کرده‌اند، در حالی که در ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر هیچگونه اخطاری بابت غیرقانونی بودن کارمان نگرفته بودیم.

او درباره پیشینه این منطقه نیز گفت: این زمین‌ها را سالها پیش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به کارکنانش فروخت. از ابتدا هم کاربری‌اش کشاورزی بود و هنوز هم هست. اینجا اکثرا بازنشسته‌هایی هستیم که درخت می‌کاریم. سال‌های اول اینجا به جز بیابان چیزی نبود اما حالا جایی است که می‌شود در کنار نیروگاه توس در آن نفس کشید. اما بولدوزرها آمدند و دیوارها را روی درخت‌ها ریختند.

او که تاکید بر قانونی بودن دیوارهای باغش داشت، ماجرا را اینگونه توضیح داد: اطراف این زمین‌ها از همه طرف خالی است و دزدی به وفور در آن انجام می‌شود. من سال‌های اول دور باغم را فنس کشیده بودم اما هرچه در باغ می‌گذاشتم حتا یک بیل، آن را می‌دزدیدند. بعد مجبور شدم که دیوار بکشم. جهادکشاورزی شکایت کرد و دادگاه رفتم. دادگاه حکم داد با توجه به اینکه زمین کاربری خود را حفظ کرده و دزدی‌های مکرر در منطقه توسط نیروی انتظامی ثبت شده، داشتن دیوار مجاز است. دادگاه تجدیدنظر هم تایید کرد و سالهاست بحث حقوقی دیگری مطرح نشده و من هم دیوارهای باغم را کوتاه‌تر یا بلندتر نکرده‌ام، همان است که حکم دادگاهش را دارم.

او ادامه می‌دهد: حالا هم ناگهان آمدند و خراب کردند، حتی تعاونی زمین‌ها هم چیزی از ماجرا نمی‌دانست. خب باید یک نفر به من می‌گفت دیوارهایت غیرقانونی است تا من حکم دادگاه را نشانش بدهم. حالا منِ پیرمرد با این آوارها چه کنم؟ من یک دهه از عمرم را برای بزرگ شدن این درخت‌ها گذاشتم و حالا زیر آوار دفن شده‌اند.

نماینده چناران: تخریب‌ها پیگرد قانونی دارد

نماینده مردم چناران در مجلس که زمین ها در نزدیکی شهر حوزه انتخابیه اوست به موضوع ورود کرده و در گفت و گویی با خانه ملت، با بیان اینکه تخریب بناهایی که در حریم ساخت‌وسازهای خارج از محدود ساخته شده، نیازمند تذکر است و نمی‌توان به یکباره بدون اطلاع ساکنین بنا تخریب شود، گفت: هرگونه تخریب بنا برخلاف قانون پیگرد قانونی دارد.

حسین امامی گفت: ساخت‌وسازی‌های خارج از محدوده تعریف خاصی دارد که می‌بایست براساس اصول قانونی باید آن برخورد شود و نباید به غیر از قوانین حقوقی باید ساخت‌های خارج از محدوده برخورد شود.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز درمجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی انتقادات از تخریب‌های اخیر حصار برخی باغات تصریح کرد: بناهای که سال ساخت آن به ما قبل سال 1374 بازمی‌گردد نیز نباید تخریب شوند و در اصطلاح شامل قانون تخریب خارج از محدوده نمی‌شوند.

مردم معترض به دستگاه های قضایی بروند

امامی بابیان اینکه هرگونه تخریبی برخلاف قانون پیگرد قانونی دارند و مردمی که معترض هستند می‌توانند با ارجاع به دستگاه ‌های قضایی حقوق خود را پیگیری کنند، تصریح کرد: مسئولان جهاد متعقد هستند که ما قبل از تخریب به ساکنانی که خارج از محدوده ساخت‌وساز کرده‌اند، نه‌تنها تذکراتی داده‌ایم بلکه پلاکاردهای ممنوعیت ساخت‌وساز نیز نصب می‌کنیم و سپس تخریب‌ها صورت می‌گیرد اما برخی از اهالی هم اعلام می‌کنند، هیچ‌گونه تذکری مبنی بر تخریب دریافت نکرده‌ایم که این امرموجبات اختلاف را در حل این مسائل فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: بطور مثال زمانی که برخی از ساخت و سازهای خارج از محدوده تعریف و شامل تخریب می‌شود پس چرا انشعابات موقت برای مردم نظر گرفته می‌شود بنابراین به ساکنین هم باید حق داد که با این اوصاف با مشکلات عدیده ای روبرو می‌شوند.

نماینده مردم چناران در مجلس افزود: برخی از مکان‌های که با دیوارهای پیش ساخته شده اند نباید شکسته شود زیرا این نوع دیوار‌ها سرمایه ملی هستند و بنابراین این دیوارهای پیش ساخته اگر قانون اجازه می‌دهد می‌بایست جمع آوری و سپس در محلی نگهداری شود بطور مثال در زمان برور حوادث مترقبه از جمله سیل استفاده شود.

یک خبرنگار محلی: سوت زنی ابزار قدرت خبرنگاران محلی شده

یک خبرنگار محلی هم درباره اتفاق رخ داده در نزدیکی مشهد چنین گفت: مشهد وضع به هم ریخته ای دارد؛ اخیرا خیلی روی جهاد کشاورزی و دادستانی فشار آمده که چرا باغ ویلاهایی که مربوط به دستگاه‌های دولتی است تخریب نمی شود و باغ ویلاهای مردم عادی تخریب می‌شود یک مورد آن مجتمع قضات است و مورد دیگرش باغ ویلاهای شهرک اساطیر است که به آن باستی هیلز مشهد می‌گویند و با رشوه گرفتن مسئولان وقت جهادکشاورزی، مجوز ساخت گرفته اند. حالا رسانه‌ها فشار می‌آورند که باید تخریب شوند.

او ادامه داد: این شکایت ها برای رسانه ای‌ها اهرم فشاری شده و هر کسی بتواند سوت زنی کند برایش افتخار است و متاسفانه تعداد رسانه‌های این شهر محدود است. مسئولان هم این کارها را می‌کنند تا فضای رسانه‌ای شهر را آرام کنند. برای همین رفتند و باغات دانشگاه علوم پزشکی را تخریب کرده‌اند تا ادعا کنند نگاه ما به افراد نیست و به دولت هم هست.

این خبرنگار همچنین گفت: از طرفی هم دادسرای فضای مجازی و شهرسازی در مشهد یکی است و آنها زوم‌ترین افراد روی فضای مجازی هستند و خبرنگاران در برابر اینها خیلی دست بسته‌اند.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    عجب خر تو خریه واقعا بی قانونی

  • سیدرسول موسوی
    0

    حالا مثلا کوهی از آوار به جا گذاشتید خوب شد؟این قانون مشکل دارد بدون دیوار باغ اباد میشود ساختن باغ مانند جنایت است البته برای قشر ضعیف ---اصلا ویلا سازی چه مشکلی دارد کمی تفکر ---به بهانه صیانت از اراضی کشاورزی مردم را بیچاره کرده انداباد کردن زمین بایر زمین خواری است؟؟؟

  • حامد
    0

    خدا لعنتشون کند

  • محمد
    0

    مردم بیشتر با این کار بیابان ها آباد وسرسبز می کنند وخاک را زنده نگه می دارند و برای خود با کاشتن چند درخت سرگرمی درست می کنند ولی جهاد با ادعای تغیر کابری. زمین از بیابان به باغ حال مردم را می گیرد این درست نیست

  • مژگان
    0

    متاسفانه با توجه به عدم امنیت و دزدیهای مکرر از باغات و موافقت نکردن جهاد نسبت به دیوار کشی بسیاری از باغات بدون حصار به دلیل دلسردی باغداران واینکه در باغ مکانی برای استراحت و قرار داد ابزار الات و اسباب و اثاثیه رها شده و از بین میروند نمیدانم جهاد و شهرداری چی فکر میکنند چند سال پیش روز سوم فروردین به اطلاع ما رساندن که شهرداری 20 درخت مارا قلع و قم کرده پس از مراجعه گفتند در سالهای اتی قرار است خیابان عریض شود و اینکه در زمان میوه درختان متاسفانه میوه ها به یغما میرود و در زمستان هر وسیله ای که در باغ است توسط دزدان ربوده میشود نمیدانستیم زمین بایر به زمین درخت کاری شده ارجهیت دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها