صادق زیباکلام: هیچ باوری به فسادستیزی احمد توکلی ندارم

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هیچ اعتقاد، امید و باوری به کسانی‌که می‌گویند می‌خواهیم در ایران با فساد مبارزه کنیم، ندارم حالا می‌خواهد احمد توکلی باشد و یا سایر ارگان‌ها و نهادها.

صادق زیباکلام: هیچ باوری به فسادستیزی احمد توکلی ندارم

«صادق زیباکلام» در ارزیابی تاثیر افشاگری‌ها بر نظام سیاسی گفت: در علوم سیاسی روشی تحت عنوان پوپولیسم وجود دارد به این ترتیب که از طریق پوپولیسم شعارهای مطرح می‌شود و رفتارهایی شکل می‌گیرد که این شعارها و رفتارها مطلوب اقشار و لایه‌های کم درآمدتر، محروم‌تر، حاشیه‌نشین در شهرها، روستاییان و اقشار و لایه‌های کمتر تحصیلکرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: به عنوان مثال اساس احمدی نژاد دارای کاریزما در میان اقشار مذکور است به این معنی که حتی اگر احمدی‌نژاد به راه و روش‌های پوپولیستی متمسک نشود، در میان برخی اقشار از کاریزما برخوردار است. در حقیقت اقشار و لایه‌های طرفدار چهره‌ها و شخصیت‌های پوپولیست، به این کار ندارند که احمدی‌نژاد ۸ سال ریاست جمهوری بود و اساساً نفوذ و اقتدار او با روحانی، خاتمی یا حتی مرحوم هاشمی رفسنجانی قابل مقایسه نیست.

زیباکلام در ادامه توضیح علت محبوبیت چهره‌های پوپولیست ادامه داد: طرفداران پوپولیست کاری به این ندارند که عملکرد اقتصادی احمدی‌نژاد چطور بوده و یا شرایط سیاست خارجی، میزان آزادی مطبوعات و وضعیت زندانیان سیاسی در زمان او به چه شکل بوده است. در حقیقت آن جایگاهی که چهره و شخصیت پوپولیست در دل و در قلبشان ایجاد کرده، کفایت می‌کند و در مقابل هر قدر استدلال کنید که رفتار او چگونه بوده، چیزی تغییر نمی‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با بسترهای جامعه برای پذیرش یک پوپولیست دیگر در انتخابات ۱۴۰۰ تصریح کرد: جامعه‌ای که از جریانات سیاسی ناامید شده است به دنبال یک منجی و ناجی می‌گردد که بسیاری آن منجی و ناجی را در چهره احمدی‌نژاد می‌بینند. معتقدم اگر همین فردا ۱۶ مرداد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود احمدی‌نژاد از هر اصلاح‌طلب و اصول‌گرایی بیشتر رأی می‌آورد و بدون اینکه نیازی به کوچکترین تبلیغات داشته باشد. مطلب این است که هم ریزش بسیار زیادی از جانب اصول‌گرایان و اصلاح‎طلبان اتفاق افتاده و بدنه اجتماعی خود را از دست دادند.

زیباکلام با اشاره به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: همان طور که اکثریت در اسفند ۹۸ پای صندوق نیامدند، خرداد ۱۴۰۰ هم پای صندوق نمی‌آیند. بنابراین این موقعیت خوبی برای تندروها، جبهه پایداری و برای طرفداران احمدی نژاد به وجود آورده که بتوانند، سال آینده با حداقلی از آراء قوه مجریه را بگیرند، همچنان که دیدیم قوه مقننه را هم سال گذشته گرفتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در واکنش به اینکه افرادی نظیر احمد توکلی تحت لوای دیده‌بان عدالت و با شعار فسادستیزی پا به عرصه می‌گذارند، افزود: هیچ اعتقاد، امید و باوری به کسانی که در ایران می‌گویند ما می‌خواهیم در ایران با فساد مبارزه کنیم، ندارم حالا می‌خواهد احمد توکلی باشد و یا سایر ارگان ها و نهادهایی که می‌گویند که می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم.

این مدرس دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه فسادستیزی باید به صورت واقعی باشد، خاطرنشان کرد: هر گاه یک نفر آمد و این سوال را مطرح کرد که چرا علی‌رغم همه اعدام‌ها و بگیر و ببندها اینقدر فساد در ایران زیاد است آن وقت مطمئن باشید، آن آدم به دنبال حل این مشکل است.

منبع: برنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • رضا.
    0

    مبارزه با فساد واقعی نیست چون معمولا اصل و منشا فساد در مبارزه با فساد مصون می‌ماند و این نفرات دون پایه و رده پایین هستند که قربانی می‌شوند و نمونه های آن را در پرونده های از قتل های زنجیره ایی تا مفاسد اقتصادی و مالی می‌توان دید و حتی یک کودک هم باور نمی‌کند یک مدیر میانه بتواند این حجم از فساد را که گاهی صفر های آن را به زحمت می‌توان شمرد توانسته باشد بدون مقام های بالاتر خود این فساد بزرگ را خلق کرده باشد.نتیجه این نوع مبارزه با فساد هم می‌شود این که با وجود اعدام و حبس و... باز فساد گسترده تر شده.

  • ایرانی
    0

    اقاصادق!میشه بگی شماچه چیزی باورداری وبه چه امیدبستی!؟

  • خاور
    0

    هرچند اصلا زشت کلام را قبول ندارم ولی این یک حرفش کاملا درست است احمد توکلی خودش با نادران دنبال رانت جاده بین جنگل علی آباد کتول به استان سمنان است ‌وپز مبارزه با فساد می دهد هرکس نماینده شود اول دنبال رانت کلان است که تاصد سال خانواده وفامیل بخورند

  • تهران بین
    0

    واقعا درست میکوییداحمدی نژادقابل مقایسه بااینهاکه نام بردیدنیست.شجاعت وتلاش وپاکدستی احمدی نژادکجا ورفتارهای این ادمهایی که قدرت مستشان کردکجا...!

  • ایرانی
    0

    هیچ چاقویی دست اطرفیان را نبرید .پوپولیسم سوار بر موج فقر و محرومیت و یاری فرصت طلبان و گوش به چهچهه و به به قدرت است و رسانه ها هم خط دهنده مسیر حرکت هستند .پوپولیسم یک سیستم است و فرد نیست .و هر که نان روغنی خورد مبارزه اش با فساد نمایشی است .جمله طلایی حضرتعالی که چرا علیرغم همه بگیر و به بندها اینقدر در ایران فساد زیاد است !.شاید اگر روزی تصمیم به فروش ایران باشد همه یک صدا موافقت کنند و مدعی سهم خود از این معامله باشند .

  • صادق
    0

    درود بر زیبا کلام ....حرف حساب می زنی .موضوع این است که هرکسی میگوید ماست من ترش نیست ...احمدی نژاد هم معاون اول و دوم .سوم او فساد کردند .این همه بدبختی ایران از زمان احمدی نژاد شروع شده..وادامه خواهد داشت .........تا انقلاب به دست اهلش سپرده شود

  • کاربر ناشناس
    0

    توکلی فامیلت چه داره میگه ا لبته راست میگه یادته fatfرااولش موافقش بودی بعدش زدی زیرش مخالفش شدی راستی دکتر اقتصاد حالا چطوری طلب پولیمون رو از کره ودیگر کشورا بگیریم حالا احساس شرم و خجالت و...... دارید یا بیخیال

  • محسن
    0

    درسته. به نظر من هم جناحی برخورد میکنن. هیچکس از فساد خوشش نمیاد ولی نحوه برخورد با اون وقتی سیاسی میشه کثیف تر میشه. این که زمان اصول گراها فساد رو بپوشونن و دولت های دیگه که باهاشون مخالف هستن فساد رو با اغراق نمایی برخورد کنن خودش فساده. همین الان هم به نظر من کت رو ول کردن چسبیدن به دکمه. ولی هممون امیدواریم همیشه با سخت ترین نوع با هر فسادی برخورد کنن. نه فقط مردم عادی و دولتی های غیر اصول گرا یا اصول گرای یازده روز خانه نشسته. فساد هر جایی که باشه و هر زمان باید باهاش برخورد بشه. اینکه مثلا در یک نهاد امنیتی یا حکومتی با فساد بر خورد کنن این پایین کشیدن اون نهادها نیست. بلکه اطمینان مردم بهشون بیشتر میشه. اینکه کشش ندید یا مطرحش نکنید باعث احساس امنیت خاطر روانی برای کسی که پتانسیل فساد کردن رو داره در مملکت اسلامی میشه. عید غدیر مولا علی ( که بی هیچ مصلحت اندیشی با فساد مالی در حکومتش برخورد میکرد) مبارک باد

  • علی671
    0

    این آقای زیبا کلام مریض است و وای بیماریش در دست کدخدا به ظاهر لعن می کند ودر باطن با دو دست که نه با پا پیش می کشد. حرف هایش از روی عقل نیست وچهار تخته کم دارد. خدایش شفا دهد. عاشق کدخد را.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها