پاسخ آیت الله صانعی به استفتای خبر فوری درباره عزاداری حسینی در روزگار کرونا؛

هر چه که موجب پیشگیری از بیماری کرونا گردد، واجب است / هر خانه، یک حسینیه را محقق کنیم

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: به نظر اینجانب رعایت هر چه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور [کرونا] گردد واجب و لازم است.

هر چه که موجب پیشگیری از بیماری کرونا گردد، واجب است / هر خانه، یک حسینیه را محقق کنیم

آیت الله یوسف صانعی به استفتای رسانه خبر فوری درباره برگزاری عزاداری سالار شهیدان در روزگار کرونازده امروز پاسخ داد. متن استفتاء و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

استفتا:

احتراما با عنایت به در پیش بودن ایام محرم و سنت دیرینه مردم ایران در برگزاری باشکوه این مراسم، همان طور که مستحضر هستید، امسال نگرانی هایی در جامعه درباره پیامدهای برگزاری این مراسم از حیث شیوع دوباره ویروس کرونا به وجود آمده است.

اگر ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا اعلام کند که عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در این مراسم می تواند به گسترش بیماری و جان باختن عزاداران حسینی منتهی شود، آیا برگزاری مراسم در چنین شرایطی از لحاظ شرعی مجاز است؟ آیا می توان برگزاری مراسمات عزاداری که منجر به خطر افتادن جان عزاداران شود را شرعا حرام اعلام کرد؟

پاسخ آیت الله صانعی:

حفظ جان انسان ها و حقوق آنها یکی از اصول اولیه عقلی و شرعی و پیام همه انبیای عظام و ائمه اطهار می باشد و چگونه چنین نباشد در صورتی که امام حسین(ع) در شرایطی که اساس اسلام در خطر از بین رفتن بود و همه هستی خویش را جهت حفظ اسلام برای مقابله با ظلم آماده نموده بود و حتی ایشان شخصا از افرادی برای یاری اسلام دعوت می نمودند و در روز عاشورا به یکی از افراد خود فرمودند: اعلام نما که: «لا یقتل معی رجل علیه دین»«کسی که بدهکاری دارد همراه من در جنگ وارد نشود» و باید در این کلام دقت نمود آیا چنانچه شرکت در عزاداری ابی عبدالله و ائمه معصومین موجبات گسترش بیماری یا خطرات جانی برای خود شخص یا سایر افراد و یا ایجاد ضرر و مشقت برای کادر درمان گردد آیا اینگونه مراسمات تعظیم شعائر حسینی و مرضی امام حسین(ع) می‌باشد؟

به نظر اینجانب رعایت هر چه که موجب پیشگیری از بیماری مذکور گردد واجب و لازم است و بر فرض عدم رعایت، چنانچه شخص ناقل باعث بیمار شدن افراد دیگر گردد ضامن تمام خسارت های وارده می باشد و ناگفته نماند که می توان با استفاده از فضاهای غیرحضوری و تحقق هر خانه یک حسینیه ضمن عرض ارادت و اخلاص به سرور و سالار شهیدان و اصحاب باوفایش بالاخص علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس(س) در زنده نگهداشتن اهداف والای آن امام همام انجام وظیفه نمود.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • لیلا
    0

    به ایشون میگن مرجع تقلید فهمیده وبی غرض.خدا حفظش کنه.

  • ...
    0

    خدا حفظتان كند . همه نگران بزرگترها و ميانسال هامون هستيم . پدر من كه ناراحتي قلبي داره ، هر چي كه بهش ميگن ، هيات نبايد بري . ميگه ميرم . اگر هياتها برپا بشه و اتفاقي براش بيفته كي مسئوله...

  • ۱۲۳
    0

    صانعی....مرجع تقلید....آیت الله....؟؟؟؟؟ چقدر بی ارتباط!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • عباسی
      0

      فکر کنم مداحی

  • ناشناس
    0

    کاملا منطقی

  • قلندر
    0

    درست میفرمایند حفظ جان انسانها حق الناس است و بیماری هم شیعه و غیره شیعه نمیشناسد کسی که باعث گسترش بیماری شود به هر نحو جانی حساب میشود والسلام

  • سلام
    0

    دیگه، مرجع تقلید نبود؟ که سراغ ایشان رفته اید؟

    نظرات شما -
    • کاربر
      0

      مهم نیست حرف حساب را چه کسی میگوید باید گوش شنوا و تفکر درست داشت.

    • ناشناس
      0

      مرجع تقلید من نیست وکاری بادیگر فتواهاش ومسائل سیاسیش ندارم اما این حرفش منطقیه باور کنیم امام حسینم راضی نیست بخاطر عزاداری کرونا همگیرشود

  • م.ف
    0

    کاش خبر فوری این متن رو برای سفرهای مردم به شمال،مراسم عروسی،بازار رفتن و ... هم میذاشت....

    نظرات شما -
    • عباسی
      0

      من شمال بودم همین تعطیلات . تا حالا توی تعطیلات اینقدر خلوت ندیده بودم . جناب مردم دارن رعایت میکنن

    • ناشناس
      0

      اقای عباسی دقیقا کدوم شمال بودی شمال چین یا شمال ترکیه شمال ایران که قیامت ازترافیک وشلوغی جمعیت بود که

  • کاربر ناشناس
    0

    هر کسی حرف منطقی زد باید قبول کرد حالا میخواد مرجع تقلید باشه یا نباشه.

  • جمشیدی
    0

    این فتوا را نشان مداحان کلت به کمر بسته بدهید شاید دست از گردن کلفتی بردارند و از آزادی تا انقلاب هیئت راه نندازند . البته اگر هنوز فهم و درکی برایشان باقی مانده باشد .

  • توحید
    0

    صانعی ه

  • ن.ص
    0

    برادر من بدیهیات که استفسا نمی خواد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها