همه در انتظار آغاز جنگ جهانی سوم هستند

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟

اظهار نظر اخیر مدیر مرکز ملی ضد اطلاعات و امنیت آمریکا در مورد حمایت پوتین از ترامپ و مخالفت چین با او باعث تحلیل بسیاری از رسانه ها در مورد آینده جهان و آمریکا شد.

جنگ بزرگ آینده بین آمریکا و روسیه رخ می‌دهد یا آمریکا و چین؟

به گزارش خبر فوری ، افشاگری (یا به قول مخالفان، تحلیل شخصی) ویلیام اوانینا، مدیر مرکز ملی ضد اطلاعات و امنیت آمریکا در مورد حمایت خارجی‌ها از ترامپ و بایدن مانند یک بمب در رسانه‌های آمریکایی ترکید. اوانینا چند روز قبل گفت که چین و ایران بسیار علاقه دارند که ترامپ رای نیاورد و پوتین و روسیه از آن طرف ترجیح می‌دهند که ترامپ همچنان رئیس جمهور آمریکا باشد و پای معاون اوباما به کاخ سفید نرسد.

این اظهارات گمانه‌زنی‌ها درباره کمک پوتین به ترامپ برای پیروزی بر کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ را پررنگ‌تر کرد.

استراتژی همیشگی؛ پای یک دیگری در میان است

اوانینا برای اثبات نظر خود دلایل و شواهد بسیاری آورد اما آنچه بیش از هر چیز در حرفهای او مهم بود نه اثبات گزاره اش بلکه نتیجه آن بود. اوانینا برای اولین بار از دوشقی شدن جبهه مقابل آمریکا بر سر یک رئیس جمهور سخن گفت.

با بررسی آراء و تلاش های جمهوری خواهان و دموکرات‌ها به نظر می‌رسد نظر اوانینا خیلی هم بی راه نیست. یکی از تاکتیک‌های روسای جمهور آمریکا ایجاد یک "دیگری" بزرگ و قدرتمند در مقابل کشور خودشان است. این دیگری که معمولا قطب مخالف نظام به اصطلاح آزاد آمریکا و به قول بوش "محور شرارت" است قبل از فروریختن دیوار برلین، شوروی بود و بعد از روی کارآمدن پوتین هم روسیه گردید.

کلینتون، بوش پسر و به خصوص باراک اوباما در طول سکان داری شان به سختی تلاش کردند روسیه را دشمن درجه یک آمریکا و ارزش های غربی بنامند.

از روسیه به چین؛ وقتی "دیگری" آمریکا تغییر می‌کند

با روی کارآمدن ترامپ اما قضیه تفاوت کرد. او برای اولین بار دشمن دیگری را نشانه گرفت و به عنوان دیگری آمریکا معرفی کرد. این دیگری جدید چین بود. دموکرات ها البته در این چهار سال این چرخش دیپلماتیک را به شدت مشکوک دانستند.

کارزار بازرس مولر و افشاگری مکالمه تلفنی ترامپ و رئیس جمهور اوکراین دو تلاش جدی آنها برای اثبات این نظر بود که ترامپ دست نشانده روس‌ها است. در مقابل، ترامپ و جمهوری خواهان تمام تلاش خود را کردند که چین را به عنوان دشمن بزرگ معرفی کنند. آنها با نزدیک‌تر شدن رقابت‌های انتخاباتی در یک ضد حمله بایدن را نزدیک به چین دانستند( اینجا بخوانید) و سعی کردند خود را از اتهامات دموکرات‌ها بری کنند. همچنین اتهام آمریکا به شیوع کرونا توسط چین و نیز حملات سایبری چین به تاسیسات این کشور به خوبی نشان می‌دهد که رئیس جمهور آمریکا چه تلاشی دارد تا چین را به عنوان دشمن بزرگ آمریکایی ها معرفی کرده و نقش کلاسیک روسیه را به اژدهای آسیایی بدهد.

سه قطبی غربی - شرقی - شرقی

شاید آنچه نظر بسیاری را به خود جلب کند این باشد که چطور کشوری که داعیه تسلط بر دنیا را دارد این چنین اسیر بازی های دیپلماتیک خارجی می‌شود. شاید این مساله مهم و عجیب باشد اما مطلب اصلی چیز دیگری است. نکته مهم این است که جهان در حال تبدیل شدن به یک سه شقی بزرگ است و جبهه شرق که دیروز در مقابل جبهه غرب قرار داشت، حالا خود در حال تبدیل به دو قطب شرق چینی و روسی می‌شود( اینجا بخوانید).

دونالد ترامپ از همان ابتدا نشان داد که اولویت هایش با سایر روسای جمهور فرق دارد. او تاکید کرد که برایش اقتصاد مهم تر از سیاست است. شاید به همین دلیل هم باشد که بر خلاف اوباما، کلینتون و حتی بوش‌ها، چین را به عنوان دشمن اصلی آمریکا معرفی کرد. اقدامات او در عرصه جهانی به خوبی این تغییر و چرخش را اثبات می‌کند. ترامپ آمریکایی را که در دو جبهه اوکراین و خاورمیانه(سوریه) در حال رقابت نظامی با روسیه بود خنثی کرد. او از بسیاری از توافق نامه های بین المللی که بسیاری از آنها روسیه را از تُرک تازی می‌انداخت خارج شد و دست روس‌ها را در عرصه امنیتی و سیاسی باز گذاشت. در عوض تفنگ خود را به سمت چین برد و به خصوص با آغاز جنگ تجاری اش با اژدهای شرق نشان داد که مساله اصلی برای او هنوز اولویت بازارهای تجاری جهان است.

به نظر می‌رسد که اقدامات ترامپ فقط به علت اولویت اقتصاد بر سیاست نیست بلکه بیشتر به اقدامات جدید چین مربوط می‌شود. چشم بادامی‌ها در حال توسعه زیرساخت‎های نظامی خود هستند و به خصوص با انعقاد قراردادهای امنیتی و اقتصادی سعی دارند مانند روسیه و آمریکا از مرزهای خود نیز بیرون بیایند. این اقدام چین استراتژی جدید این کشور کمونیستی است. چینی‌ها سعی دارند به پشتوانه قدرت اقتصادی خود وارد رقابت‌های امنیتی و سیاسی هم بشوند و رسما نوعی جنگ سرد جدید را کلید بزنند.

سنتزی میان تز و آنتی تز؛ ظهور امپراتوری‌ جدید از قلب جنگ‌های سرد

تا پیش از این آمریکای جدید در عرصه سیاسی و نظامی روسیه را سد راه خود می‌دید و در عرصه اقتصادی هم چین را. حالا اما به نظر می‌رسد که چین سعی دارد خود را در دو عرصه دیگر هم نشان بدهد. این اتفاق شاید برای چین آسان به نظر برسد.

تاریخ بارها نشان داده که زمانی که دو قطب یا امپراتوری در حال درگیری و رقابت هستند یک امپراتوری سوم که بین آن دو است به راحتی می‌تواند قدرت بگیرد چرا که قطب های درگیر هیچ توجهی به آن قدرت تازه به ظهور رسیده ندارند. یک نمونه کلاسیک این امر قدرت گیری امپراتوری اسلامی در قرون ششم و هفتم میلادی است. در حالی که دنیای قدیم در آن روزگار بین دو امپراتوری پارس و روم تقسیم شده بود، عرب های تازه مسلمان شده توانستند با دین جدید خود و وحدت قبایل بدون هیچ مشکلی ظهور کرده و هر دو امپراتوری را از بین ببرند.

یک نمونه جدیدتر این نظریه، ظهور آلمان نازی است. در ابتدای قرن بیستم، جهان به دو قطب غرب لیبرالیست و شرق کمونیست تقسیم شده بود. در این بین هیتلر با تئوری ناسیونال سوسیالیسمش که قسمت اول (ناسیونالیسم) را از جبهه راست و قسمت دوم(سوسیالیسم) را از جبهه چپ گرفته بود توانست در آلمان به قدرت برسد. انگلیس به عنوان قطب لیبرالیسم در آن زمان با توسعه گرایی هیتلر با نرمی هرچه تمامتر برخورد کرد و دولت "نویل چمبرلن" باج زیادی به هیتلر داد تا بتواند آلمان را تبدیل به سدی در برابر شوروی(که در آن زمان دشمن اصلی غرب دانسته می‌شد) کند. از آن سمت، استالین هم همکاری بسیار زیادی با نازی‌ها کرد و حتی تصمیم رفت به هیتلر در فتح لهستان کمک کند. هر دو جبهه زمانی به خود آمدند که هیتلر آلمان نازی را تبدیل به گرگی بی رحم کرده بود. غرب و شرق حالا فهمیده بودند که دشمنیشان با یکدیگر به زاده شدن یک خطر به مراتب بزرگتر یعنی آلمان نازی انجامیده بود.

جنگ آینده را رئیس جمهور بعدی آمریکا تعیین می‌کند

شاید اتفاقی که حالا در حال وقوع است همین باشد. همه چیز بستگی به تصمیم کاخ سفید دارد. اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا بایدن باشد احتمالا روسیه همچنان دشمن بزرگ آمریکا خواهد بود. در این صورت، چین نفس راحتی می‌کشد و به خوبی از دعوای میان شرق و غرب استفاده کرده و امپراتوری اش را در این بین بزرگتر می‌کند. اما اگر ترامپ در قدرت بماند احتمالا باید منتظر افزایش توسعه طلبی روسیه پوتین باشیم و هزینه‌های پکن در برخورد فرسایشی با واشنگتن افزایش می‌یابد.

شاید علت فعالیت شدید خارجی‌ها در این دور از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده هم همین باشد. دو جبهه شرقی (روسیه و چین) نیک می‌دانند که بقای ترامپ یا خروجش از کاخ سفید می‌تواند آینده استراتژیک دنیا و تاریخ این کشورها را تغییر دهد و به همین دلیل بیش از گذشته در پی این هستند که رئیس جمهور مورد علاقه خود را وارد کاخ سفید کنند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • Ali
    0

    جناب آقا مجید دقیقا درست گفتند زیرا جنگ بین ابر قدرتهای مساوی با نابودی همه ی آنها ولی جنگ بین ملل بدبخت سود سرشار برای همه ی آنها شما اگر ابر قدرت بودید کدام را انتخاب می کردید؟

  • یوسف طاهرزاده
    0

    جنگ آینده! مطمئن باشید یک طرف آن آمریکا نیست آمریکا بسیار ضعیف شده مشکلات داخلی ضعف اقصادی بدهی....پس یک طرف جنگ آینده آمریکا، نیست چون وارد جنگ شود نابود میشود.شاید نیابتی...

    نظرات شما -
    • تنها
      0

      دلار ۲۳۰۰۰ آمریکا ضعیفه

    • محمد
      0

      پول ما ضعیف شده وگرنه ارزش دلار نسبت به سایر ارز ها و طلا خیلی افت کرده. 9 سال پیش هر انس طلا 680 دلار بود الان هر انس طلا شده 2067 دلار

  • حقگو
    0

    هیچکدام

  • ش
    0

    یادتون رفته پرچم ایران رو اون وسط بکشید . هر کدوم اتفاق بیفته ایران مرغ عروسی و عزاست و سربریده میشه

    نظرات شما -
    • پویا
      0

      زمان شاه تموم شده نگران نباش

  • شلوغ
    0

    جنگ بین ایران .وامریکا خواهد بود ..روسیه و چین زیر پرچم ایران با آمریکا می جنگند

    نظرات شما -
    • تنها
      0

      یا صنعتی بزن یا سنتی ... دوتاش باهم برات ضرر داره مغزت می پوکه

  • ترور اقتصادی
    0

    ما ایرانی ها همین الانش هم جنگ زده هستیم نیازی به جنگ جهانی نداریم جنگ جهانی هیچ فرقی برای ما نداره چون آنقدر بدبخت شدیم که نیازی به این جنگ ها نیست...خداوند مسئکلین ما رو نابود کنه شرمنده زن و بچه شدیم

    نظرات شما -
    • تحلیلگر
      0

      شما از طرف همه ایرانی ها حرف نزن در ضمن زندگی خودتو به همه نسبت نده

    • علیرضا رنجبر
      0

      ای کاش بدونی کجای تاریخ ایستادیم. و به جای کپی پیست کردن از نقل بول های پوپولیستی، با مطالعه تاریخ ببینی این کنش و واکنش های امروز بارها و بارها تکرار شده و کافیه در این شرایط با حفظ اتحاد داخلی مشکلات رو خودمون حل کنیم بدون حضور و اجازه ورود به سایر قدرت ها. به خدا قسم اکه نسل های امروز کوتاهی کنیم ، تاریخ به سختی ماهارو قضاوت خواهد کرد و عمری مدیون خاک و ابمون خواهیم موند‌ . وطن پرست بودن خیلی هم پیچیده نیست. فقط وقتی گلایه ایی به حق داریم اجازه ندیم سایر کشورها از فریاد ما برای خودشون سو استفاده کنن همین.

    • عل
      0

      ناز شصت آمریکا کاش بزنع چین رو کلا نابود کنه یه مشت مولد ویروس کثیفی

  • ....
    0

    جنگ جهانی سوم اتفاق افتاده همین ویروسی هست که نام کرونا به جون مردم بدبخت و بی گناه انداختن و پایانش هم معلوم نیست

    نظرات شما -
    • آذین
      0

      مطمئنی بی گناهن و این عذاب الهی نیست؟ این همه فساد و بی حجابی و بی حیایی همه جا رو گرفته انتظار عذابی اینچنین دور از انتظار نبود... مردم همه فراموش کردن یه قیامتی هست یه خدایی هست... یکی از یکی بدتر و بی دین و ایمون تر شدن. البته حساب مومنین جداست و هر سرنوشتی براشون رقم بخوره راضی ان به رضای الله.. اللهم اجعلنا عواقب امورنا خیرا

  • زهرا سادات
    0

    جنگ جهانی سوم جنگ بین امام زمان عج و قدرتهای شیطانی در راسش آمریکا و انگلیسه. ان شاءالله.

    نظرات شما -
    • راننده
      0

      توهم

    • آذین
      0

      تویی که فکر میکنی امام زمان و ظهور و فرجشون توهمه دقیقا توی توهمی... خدا به دادت برسه

  • مجیدکمالیان
    0

    سلام هدف از خلقت انسان جنگ وخون ریزی نبوده، امید به آن روزیکه بشریت دست از جنگ وخونریزی بردارند ودر این چندصباحی که چشمشان بر روی این دنیا باز هست به جای گلوله گل تقدیم یکدیگر کنند❤

    نظرات شما -
    • تحلیلگر
      0

      رویای فانتزی یک کودک پنج ساله خخخخ

  • آرش
    0

    جهان بسوی مسیر چدیدتری میرود ! هم اکنون هر کجا نگاه میکنی انتقاد از دولتها بیشتر شده وخیلی کشورها در حال آپدیت شدن هستن تفکر ترامپی به نوعی بی اثر شده ! الان وقت نگرش متفاوت آمریکا در منطقه وجهان است پس لذا کار ترامپ تمام شده است !

    نظرات شما -
    • علیرضا رنجبر
      0

      ارش جان ترامپ سیاستی جداگونه از سنا و کنکره نداره. فقط الان زمان پلیس بد هستش و بعد از ترامپ قراره پلیس خوب بیاد برای ترمیم چهره امریکا. درست مثل تمام دوگانه های ادوار گذشته مثل پلیس بد ( بوش) و پلیس خوب ( اوباما) اما در عمل تمام رئیس جمهور های تمام ادوار مختلف امریکا، در اهداف کلان یک منطق و سیاست کلی رو پیش میبرن .گ۰

  • کورش
    0

    چین و روسیه عددی نیستند که بخواهندباایالات متحده و منسجم آمریکا بجنگند.

  • علیرضا رنجبر
    0

    در جنگ اقتصادی اینده، امریکا نقشی جدی نخواهد داشت، اول اینکه چین در حال حاضر به لگابر قدرت اول دنیا تبدیل شده و روسیه و کشورهای استراتژیک و رو به رشد منطقه هم در این موازنه نقشی پررنگ دارن. پس چنانچه جنگی باشه بی شک بین کشورهای ابر قدرت بلوک شرق اتفاق میوفته برای سهم خواهی بیشتر . و البته امریکا احتمالاً در این زمان مشغول بدهی های کلان اقتصادی خلق اسکناس هستش که از همین الان هم پا روی گلوی امریکا گذاشته. با احترام به نظر و تحلیل سایر دوستان

  • حسینی
    0

    امریکا چین و روسیه رو له میکنه چون اونها کمونیست و خدارو قبول ندارن کتاب هم ندارن حداقل اینا یه انجیل دارن بعدشم چین جمعیتش میلیاردیه اگه جنگ بشه نون نداره بده مردمش روسیه هم که ول معطله حقه باز یه انجیل هدیه میده ترامپ میکشه کنار

  • بهادر
    0

    هر کاری می کنند بکنند.ولی بدانید هیچ کدام از این کشور های مزخرف هیچ خوبی به ایران نکردند مخصوصاً روسیه و آمریکا.بروید تاریخ را بخوانید شوروی چه بلاهایی که سر مردم نیاورد.یا آمریکای خیانت کار در همه دوره اینگونه بوده.

  • محمد
    0

    جنگی رخ نخواهد داد تیر کاسبان تحریم با انتخاب بایدن به سمت خودشان درحر کته با ایجاد توهم واسترس میخوان آخرین روزهای گرانی را به مردم تحمیل کنن که شدنی نیست تحریمها برداشته بشه بهانه ای برای بالا بودن قیمت ارز نیست باید تا ۵ هزار تومن کاهش یابد سرمایه هایی که به خارج انتقال یافته دوباره به کشور برمیگردن اخبارجنگ وتوپ تفنگ همه برای فریب عوام الناس منتشر میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها