یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

اروپا مستقل نیست/ آمریکا برای مصارف داخلی به دنبال «برجام» است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا جهت مصارف داخلی کشورشان به دنبال مطرح کردن موضوع «برجام» و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برای استفاده در انتخابات ۲۰۲۰ هستند.

اروپا مستقل نیست/ آمریکا برای مصارف داخلی به دنبال «برجام» است

مصطفی انتظاری در مورد توزیع پیش‌نویس قطع نامه جدید توسط آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران میان اعضای شورای امنیت، گفت: احساس من این است که «دونالد ترامپ» و «مایک پمپئو» رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا سعی می‌کنند تا انتخابات ریاست جمهوی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، موضوع ایران و برجام را زنده نگاه دارند.

وی افزود: هدف آنها این است، به هر شکلی که شده برای آنکه کمپین رقیب خود را متهم کنند که در خلال توافق برجام در مقابل استفاده ایران از برخی معافیت‌های تحریمی کوتاه آمده‌اند، این بازی را ادامه دهند و دموکرات‌ها را مقصر جلوه دهند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: به نظر بنده، ترامپ و پمپئو بیشتر از آنکه امیدوار به نتیجه بخش بودن این تلاش‌ها باشند، تلاش دارند تا از این تلاش‌ها به‌عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده کنند و به افکار عمومی آمریکا بگویند که تیم «اوباما» و «بایدن» در جریان برجام، دست ایران را در موضوع تسلیحاتی، باز گذاشته است و در مقابل ما تلاش می‌کنیم که این محدودیت‌ها را بازگردانیم.

انتظاری افزود: حتی آنها تلاش می‌کنند تا از این طریق کمک‌های مالی بیشتری را برای کمپین انتخاباتی ترامپ از سوی لابی‌های صهیونیستی و سعودی جذب کنند. این در حالی است که هم آمریکا و هم متحدان آن به خوبی می‌دانند که اساسا ایران نیازی به معافیت‌های تسلیحاتی ندارد.

وی عنوان کرد: ایران در صنایع دفاعی تا حد زیادی خودکفا شده است و در سال‌هایی که تحریم بوده، توانسته است که نیاز خود را از بازار تامین کند. بنابراین بحث معافیت‌های تسلیحاتی ایران در حال حاضر سند زنده بودن برجام که بیشتر به درد اروپایی‌ها و طرف‌هایی که این قرارداد را با ایران امضا کرده‌اند می‌خورد تا اینکه به سود ایران باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: از همین رو تلاش‌هایی که آمریکایی‌هایی می‌کنند ربطی به منافع ایران ندارد و آنها می‌دانند که منافع کشورمان در این موضوع تهدید نمی‌شود. پیام آنها این است که ما هنوز می‌خواهیم با برجام مقابله کرده و آن را زمین بزنیم و این موضوع بیشتر یک مسئله داخلی خود آمریکا است.

انتظاری در مورد موضع دوگانه اروپایی‌ها در مقابل اقدامات آمریکا، تصریح کرد: در جلسه قبلی شورای امنیت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ادعاهایی علیه ایران مطرح شد و در مقابل ما شاهد پاسخ «محمدجواد ظریف» و دیپلمات‌های اروپایی بودیم. در آن جلسه اروپا نشان داد که تا حدی آماده نیست تا با آمریکا همراهی کند.

وی یادآور شد: دست کم در مقام کلام، به یاد داریم که دیپلمات‌های اروپایی در جلسه شورای امنیت تا حدی علیه سیاست آمریکا موضع گرفتند و سعی کردند تا خودشان را پایبند به برجام نشان دهند. با این حال در مقام عمل آنچه ما مشاهده کردیم، یک اروپای مستقل نیست. ما نمی‌توانیم به اروپا به‌عنوان یک بازیگر مستقل نگاه کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: چه در حوزه اقتصاد، سیاست و چه در بحث‌های نظامی ما شاهد یک اروپای مستقل نیستیم. به همین جهت این انگاره که اروپا به طور مستقل مقابل آمریکا قرار می‌گیرد و مانعی در برابر این کشور خواهد بود، کاملا غلط است و به لحاظ تجربی در ذهن نخبگان این واقعیت وجود دارد که این موضوع واقعیت ندارد.

انتظاری تاکید کرد: اروپایی‌ها برای حفظ ظاهر ممکن است بر روی این موضوع تاکید کنند، اما اینکه اروپا یک موضع سخت علیه آمریکا بگیرد، اینگونه نمی‌شود. تمام تلاش اروپا این است که زمان بخرد و تصمیم‌گیری‌ها را به عقب بیندازد تا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها