برنامه ریزی برای اجرای بیش از هزار پروژه در بخش کشاورزی خراسان رضوی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اجرای ۱۰۳ طرح در قالب هزار و ۲۸۳ پروژه در بخش کشاورزی و بحث جهش تولید تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است که بخشی از آن اجرا شده است.

برنامه ریزی برای اجرای بیش از هزار پروژه در بخش کشاورزی خراسان رضوی

محمدرضا اورانی گفت: در حوزه اقتصاد 3 بخش داریم که سهم بخش کشاورزی از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی استان 13 و نیم درصد است درحالی که متوسط کشوری 7 و نیم درصد است.

وی گفت: سهم بخش کشاورزی استان در حوزه اشتغال 18 درصد به صورت مستقیم و در قالب فضای کسب و کار 34 درصد است.

اورانی با بیان اینکه 96 درصد تولید توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد، گفت: اجرای سیاست‌های هوشمندانه و نوین در بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه‌های نوین کشت موجب می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط تولید در این بخش دغدغه‌ای از این نظر وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان دارای یک ‌میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است و این استان مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بخش کشاورزی این استان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور با برخورداری از ظرفیت ها و توانمندی‌های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی دارد، گفت: این استان دارای بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی است که رتبه اول کشور است.

اورانی ادامه داد: بیشترین سهم ارزش ناخالص تولید در زیر بخش تولیدات باغی است که ۴۲ درصد کل ارزش تولیدات استان را دارد و بعد از آن فرآورده‌های دامی استان بیش از ۳۸ درصد از ارزش ناخالص تولید استان را دارد و تلاش داریم در حوزه تولیدات بخش کشاورزی و سطح زیر کشت جهش و افزایش منطقی توام با پشتوانه کارشناسی در استان داشته باشیم.

وی اظهارداشت: در مناطقی که تولیدات کشاورزی ابتدا باغی و بعداز آن دام و طیور و زراعی باشد در آن منطقه درآمد بخش کشاورزی بسیار بالا است و بنیه اقتصادی روستایی قوی تر و مهاجرت کمتر و آب مصرفی نیز در آن کمتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به افزایش سطح زیرکشت محصول چغندر قند و دانه های روغنی در استان اشاره کرد و گفت: امسال نیز به دنبال توسعه سطح زیرکشت حبوبات در مناطق مستعد هستیم.

اورانی بر برداشتن یارانه ها از بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: حذف یارانه ها در محصولات کشاورزی اگرچه ممکن است در مدت کوتاهی شاهد گرانی در برخی از محصولات باشیم ولی به مرور زمان قیمت آن متعادل خواهد شد.

وی از خرید 430 هزار محصول گندم به صورت تضمینی در استان خبرداد و گفت: خوشبختانه استان خراسان رضوی توانست بیشتر از سهمیه ابلاغی خود خرید گندم داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: تنها راهی که در حوزه تحریم ها ما را قوی و استوار می کند مقاومت هوشمندانه و توجه به ظرفیت های داخلی است، همه باید به تولید کننده احترام و عزت بگذارند و تولیدکنندگان را زیارت کنند چرا که در برخی از حوزه ها تولید کنندگان مورد بی مهری قرار می گیرند.

وی سطح گلخانه های استان را 508 هکتار اعلام کرد و گفت: بحث توسعه گلخانه ها یکی از برنامه های اولویت دار سازمان جهادکشاورزی است و در مناطق کم برخوردار تسهیلات پرداختی به متقاضیان با بهره 13 و نیم درصد و در مناطق برخوردار 14 درصد است که در این خصوص جهادکشاورزی آمادگی دارد به کسانی که شرایط لازم را داشته باشند پرداخت کند.

وی همچنین گفت: سال گذشته یک میلیون و 309 هزار تن نهاده های دامی وارد استان شد و 92 هزار و 363 تن سبوس نیز توزیع شد که قیمت آن 2 هزار و 60 میلیارد تومان برآورد شد درصورتی که کل اعتبارات تملک دارایی و استانی و ملی این سازمان هزار و 640 میلیارد تومان بوده است که 43 درصد آن بیشتر تخصیص پیدا نکرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تسهیلات در سامانه نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار استان را 155 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 70 درصد این اعتبار در حوزه اجرای پروژه های آبیاری تحت فشار و 30 درصد آن کم فشار است.

وی بیان کرد: نگاه ما به روستاها باید نگاه تولید باشد و شهرستان بردسکن می تواند به عنوان اولین شهرستان استان در روستاها در قالب طرح‌های هادی نسبت به یک نقطه ازروستا نسبت به ساماندهی دام روستا و صنایع دستی و صنایع کوچک اقدام کند و در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارد نیز گردشگری کشاورزی را نیز ایجاد کند.

وی گفت: خوشبختانه شهرستان بردسکن در اکثر محصولات باغی و زراعی قطب تولید در استان است و نیاز است درحوزه صنایع تبدیلی دراین شهرستان بیشتر کار شود.

منبع: ایلنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها