غول اصلی، اقتصاد مشکوک کنکور

قصد داریم یک حساب سرانگشتی از انتفاع موسسات آموزشی و انتشاراتی‌‌های کمک‌آموزشی و هزینه‌هایی که یک دانش‌آموز برای موفقیت در آزمون سراسری متقبل شود، داشته باشیم تا بیشتر مشخص بشود این مقدار اهمیت برگزاری کنکور برای چیست.

غول اصلی، اقتصاد مشکوک کنکور

کنکور برگزار می‌شود، کنکور برگزار نمی‌شود، کنکور به تعویق می‌افتد، کنکور سر موعد مقرر برگزار می‌شود، کنکور فلان، کنکور بهمان، کنکور… .

این روز‌ها برای داوطلبان کنکور سراسری عجیب‌تر از هر سال دیگری درحال گذر است. دانش‌آموزان هر روز که چشم باز می‌کنند اخبار تاز‌ه‌ای در رابطه با یکی از سرنوشت‌ساز‌ترین اتفاقات زندگی‌شان مواجه می‌شوند. فلان وزیر سفت پای کار می‌ایستد که تحت هر شرایطی باید کنکور برگزار شود، آن یکی وزیر می‌گوید با رایزنی‌‌های انجام‎شده کنکور یک ماه به تعویق افتاد، هنوز درگیر دو وزیر و ادعا‌ها و اظهارات‌شان هستیم که اظهارنظر سومی از راه می‌رسد و تیر خلاص را می‌زند و مشخص می‌کند که کنکور سر موعد مقرر برگزار خواهد شد. مدت مدیدی است که چالش برگزاری یا عدم برگزاری آزمون سراسری شب و روز رسانه‌‌ها و داوطلبان و خانواده‌هایشان را به هم ریخته و بیشتر از هر زمانی استرس و نگرانی را به آنها تزریق می‌کند. پای همه هم به میان آمده است، از نمایندگان مجلس، تا وزرا، تا رئیس‎جمهور و تا فعالان اجتماعی و آموزشی و خود داوطلبان، اما سرآخر همان شد که از ابتدا قصد و نیتش بود، البته به‌علاوه نگرانی زیاد و فشار‌‌های الکی به روح و روان دانش‌آموزان، آن هم در این ایام خاص و پراسترس!

لابه‌لای موافقت‌‌ها و مخالفت‌‌ها با برگزاری یا عدم برگزاری کنکور سراسری برخی ادعا‌ها و اسامی و مصادیق بیش از هربار و هر چیز دیگری تکرار شدند. یکی از مواردی که سال‎هاست درباره‌اش سخن گفته و می‌گوییم موسسات و انتشارات آموزشی و کمک‌آموزشی بودند. موسساتی که به اذعان برخی سیاستگذاران و مسئولان امر آموزش نقش تعیین‌کنند‌ه‎ای در مسیر برگزاری یا عدم برگزاری کنکور ایفا کرده‌اند و می‌کنند و حتی برخی مدعی هستند انتفاع مالی و شرایط بغرنج اقتصادی آنها و فشار‌هایی که از جانب آنها به برخی تصمیم‌گیران وارد شده یکی از علل اصلی برگزاری کنکور در موعد مقرر آن هم در این شرایط سخت کرونایی است. به هرشکل فارغ از این مواجهات پینگ‌پنگی و ادعا‌های یکی به نعل و یکی به میخ و سخنان متناقض بد نیست مروری هرچند تقریبی و حدودی (چون استخراج اعداد و ارقام دقیق و محاسبه آن خارج از توان نگارنده است) به انتفاع این موسسات از بازار داغ کنکور و همچنین شرحی بر شرایط بازیگران این کارزار آموزشی داشته باشیم. در ترسیم زمین بازی و معرفی بازیگران کنکور می‌توان به دانش‌آموزان، سیاستگذاران و منتفعان اشاره کرد. که این بین تکلیف دانش‌آموزان و سیاستگذاران مشخص است و برای معرفی منتفعان هم می‌توان به موسسات آموزشی و انتشارات کمک‎آموزشی اشاره کرد.

در این گزارش قصد داریم فضای کنکوری و هزینه و فایده این ماراتن بزرگ را از دریچه دانش‌آموزان و منتفعان موردبررسی و تحلیل قرار دهیم. یعنی یک حساب سرانگشتی از انتفاع موسسات آموزشی و انتشاراتی‌‌های کمک‌آموزشی به‌علاوه هزینه‌ای که ممکن است یک دانش‌آموز برای موفقیت در آزمون سراسری متقبل شود، داشته باشیم تا بیشتر مشخص بشود این مقدار اهمیت برگزاری کنکور بین منتفعان این جریان برای چیست، پس با ما همراه باشید.

کتاب؛ نفع هزار و ۲۵۵ میلیاردتومانی موسسات و ناشران کمک‌آموزشی فقط از فروش کتاب

برای بررسی انتفاع منتفعان برگزاری کنکور ابتدا باید یک تقسیم‌بندی مقدماتی داشته باشیم. همان‌طور که مشخص است به‌صورت کلی انتفاع موسسات کنکوری از سه مسیر کتاب، کلاس و آزمون تامین می‌شود. البته این موارد زیرشاخه‌‌هایی دارند که در ‌بخش دوم گزارش و موارد مربوط به هزینه‌‌های دانش‌آموزان به آن اشاره می‌کنم. براساس این تقسیم‌بندی ابتدا به تولید و چاپ کتاب، میزان فروش و درآمد حاصل از آن در بازه زمانی اول مهر ۹۸ تا آخر خرداد ۹۹ اشاره می‌کنیم. با تکیه بر آمار منتشرشده از انتشار کتب کمک‌آموزشی در این بازه زمانی، بیشترین شمارگان کتاب مربوط به دی‌ماه ۹۸ بوده است. به‌طوری‎که در این ماه بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار کتاب کمک‌آموزشی در کشور چاپ شده است. اینجا لازم است به این نکته اشاره بکنیم که چون ریز اطلاعات مربوط به تعداد کتب منتشرشده کمک‌آموزشی توسط ناشران تخصصی این حوزه در دسترس نیست، آمار‌ها حتما با ضریب خطایی همراه هستند. منتها آن‌قدر عدد پایانی و انتفاع نهایی حاصل‎شده قابل‎توجه است که اگر حتی نصف آن هم مربوط به ناشران شناخته‌شده کنکوری باشد، باز هم جای بسی تامل و تعجب است و ما را در نتیجه‌گیری نهایی از نقش آنها در تعیین‌تکلیف بازار آزمون‌‌های سراسری یاری می‌کند.

در اطلاعات موجود و جداول منتشرشده از کتاب‌‌های کمک‌آموزشی منتشرشده در بازه زمانی اول مهرماه ۹۸ تا پایان خردادماه ۹۹ علاوه‌بر شمارگان اطلاعات تکمیلی دیگری هم هست که برای جلوگیری از مطول شدن گزارش صرفا به ‌بخشی از آنها همچون میانگین قیمت هر جلد کتاب و ناشران پرکار اشاره می‌کنیم. طبق محاسبات انجام‎شده، درآمد حاصل از فروش کتاب‌‌های کمک‌آموزشی در این بازه هشت ماهه چیزی بیش از هزار و ۲۵۵ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان بوده و چنین عدد بزرگی به‎سمت جیب مدیران و مالکان ناشران کمک‌آموزشی سرازیر شده است. گاج، قلمچی، رهپویان شریف، مبتکران، راه، خیلی سبز و پرش همواره و در ماه‌‌های مختلف جزء پرکارترین ناشران کمک‌آموزشی بوده و در جدول ۱۰ ناشر پرکار هر ماه حضور داشته‌اند. با این اوصاف می‌توانید جزئیات انتشار کتب کمک‌آموزشی را در جدول شماره یک مشاهده کنید.

آزمون؛ انتفاع قابل‌توجه موسسات کنکوری از برگزاری آزمون‌‌های آزمایشی

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، مسیر انتفاع موسسات آموزشی و انتشارات کمک‌آموزشی فقط از چاپ و فروش کتاب نمی‌گذرد و مبادی دیگری هم وجود دارد که آنها با استفاده از این مسیرها سود قابل‎توجهی را کسب می‌کنند. متاسفانه در محاسبه عایدی موسسات از این مسیر هم همچون مسیر قبلی نمی‌توان با قطعیت سخن گفت و به عدد مشخص و واحدی رسید اما می‌توان تا حدی موسسات شاخص برگزار‌کننده آزمون و میزان استقبال از آنها را معرفی کرد و البته محاسبه عدد نهایی را به مخاطبان واگذار کرد. نبود شفافیت و عدم اعلام دقیق درآمد‌های حاصل از بازار کنکور سال‌‌های سال است که در کشور وجود دارد و متاسفانه هیچ‌وقت هیچ‌کدام از منتفعان این بازار اقدام به اعلام دقیق درآمد‌های خود نکرده‌اند و به همین خاطر است که همواره اعداد و ارقام عجیب و متناقضی به گوش می‌رسد. در جدول شماره دو به معرفی موسسات شاخص برگزار‌کننده آزمون‌‌های آزمایشی پیش از آزمون سراسری، جامعه آماری تقریبی (با جست‌وجو‌های زیاد اطلاعی از جامعه آماری این موسسات در دو رشته ریاضی و تجربی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ به‌دست آوردیم) و حدود هزینه لازم برای شرکت در تمامی آزمون‌‌های آزمایشی آنها آورده شده است. نکته قابل‎تامل حضور سازمان سنجش در بین برگزارکنندگان آزمون‌‌های آزمایشی و انتفاع قابل‎توجه از بازار کنکور است!

کلاس: بسته ۵۰ میلیون تومانی کلاس‌های کنکوری!

و اما سومین منفذ درآمدزایی و انتفاع موسسات کنکوری و آموزشی کلاس‌هایی است که به عناوین مختلف برگزار و هزینه‌های هنگفتی از این مسیر عاید مدرسان، مالکان و مدیران برگزارکننده آنها می‌شود. اگر یادتان باشد بالاتر و در معرفی بازیگران و راه‌های انتفاع آنها در ماجرای کنکور گفتیم برخی موضوعات ذیل این سه عنوان کلی کتاب، آزمون و کلاس تعریف و توصیف می‌شوند. موضوعاتی نظیر اردوهای مطالعاتی، مشاوره‌های آموزشی، پانسیون‌های مطالعاتی، کلاس‌های‌انگیزشی، همایش‌های نکته و تست و… . به همین منظور در این بخش که مربوط به کلاس‌های آموزشی است جهت نگارش را به سمت دانش‌آموزان تغییر می‌دهیم و اطلاعاتی در ارتباط با حداقل و حداکثر هزینه‌هایی که احتمالا یک دانش‌آموز برای موفقیت در آزمون سراسری باید متقبل شود را بیان می‌کنیم. هزینه‌هایی که تجمیع آنها با هزینه مربوط به آزمون‌ها و… حسابی دود از سر مخاطب بلند می‌کند و بازهم ما را به نتیجه‌ای که از ابتدای گزارش درباره آن سخن گفتیم و مربوط به میزان اثرگذاری و انتفاع منتفعان کنکور بود نزدیک‌تر می‌کند. طبق اعلام برخی مسئولان چیزی بیش از هزار و ۸۰۰ موسسه آموزشی و کنکوری در کشور درحال فعالیت هستند که ما احتمالا جز چندتای آنها که شناخته شده هستند و به قولی غول این بازار به‌شمار می‌روند از بقیه اطلاعی نداریم غافل از اینکه در بسیاری از این موسسات اعداد و ارقام عجیب و پول‌های هنگفتی درحال رد و بدل شدن است.

طبق اطلاعاتی که ما به‌دست آوردیم حداقل هزینه‌ای که یک دانش‌آموز به صورت حداقلی برای گذراندن کلاس‌های کنکوری به صورت عمومی پرداخت می‌کند چیزی بیش از ۶ میلیون تومان برای همه دروس در دو رشته ریاضی و تجربی، چیزی بیش از ۱۴ میلیون تومان، مشاوره تحصیلی برای کل سال تحصیلی چیزی بیش از ۵ میلیون تومان، اردوی نوروزی ۱۰ روزه چیزی حدود یک میلیون تومان، کلاس نکته و تست و همایش‌های جمع‌بندی چیزی بیش از ۵ میلیون تومان و اردوی مطالعاتی پایان سال هم حدود یک میلیون تومان است. البته اینها حداقل هزینه‌های پرداختی است و در حالت حداکثری هزینه‌ها چیزی حدود یک‌ونیم تا دوبرابر افزایش پیدا می‌کند. در جدول سه حداقل و حداکثر هزینه‌های پرداختی برای کلاس‌ها و سایر موضوعات مربوط به پکیج آموزشی کنکور که توسط برخی مدرسان و موسسات شناخته شده این حوزه ارائه می‌شود را مشاهده کنید.

منبع: فرهیختگان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ش
    0

    واقعا نمیدونم با چه عقلی این چنین بچه هارو اذیت کردن. ظلم کردن ظلم ک شاخ و دم نداره ظلم کردن‌. خدااز سر تقصیراتشون‌نگذره

  • آرمیس احمد
    0

    موعو مقرربرگزاربشه بهتره ابن شاید خووست ۸۰ درصد شرکت کنندگان هستش مگه مسابقه فوتباله تعویق شع برای چی تعوزق بشه وقتی کسی خبر از سرانجام کرونا ندارد وهمه میگت پاییز اوج می گیره بهتره که ۳۱ مردادبرگزارشه

  • سروش
    0

    شدیم کشوری با دو طبقه، نجیب زادگان و رعیت. و ما رعیت دیگه نمیتونیم به خیلی از آرزوهامون که یکی از اونا درس خوندن بچه هامون تو رشته و دانشگاه خوبه، برسیم. اف بر شما اف بر رسانه ها

  • فرید
    0

    آزمون های ورودی مدارس استعدادهای درخشان و امتحان پایان ترم پایه های نهم و دوازدهم بعدش کارشناسی ارشد و دکتری و دستیاری پزشکی و ... برگزار شدن ولی تنها جایی که سرش اینهمه حرف بود کنکور سراسری بود. تنها تفاوت کنکور سراسری با بقیه وجود مافیا است. چون تنها تفاوت کنکور با بقیه تو مافیاست پس هر تفاوتی هم که بین کنکور سراسری با بقیه آزمون هاست در مافیا می باشد. پس این همه بحث و نظر کار مافیا می باشد که پشت تعویق کنکور هستش. نتیجه گیری اینه که مافیا می خواهند کنکور رو عقب بندازن و متاسفانه کاملا مثل بازی مافیا اکثریت شهر ناآگاهانه دارن توی تیم مافیا بازی میکنن همین آمارهایی هم که دادین موید این است که لغو کنکور به دلیل اینکه همین دانش آموز ها سال بعد باید تو آزمون شرکت کنن . دوباره باید تو موسسات شرکت کنن یعنی پول دوبرابر. چرا یه تحلیل پشتش نظرتون نیست یه مقدار فکر کنید . مافیا خیلی خوب داره نقش بازی میکنه.

  • Mrym
    0

    توانایی‌ این ندارن ک پا حرف و تصمیم شون باشند.. چرا با روح و روان و فکر داوطلب بازی می‌کنن..کاش یک ذره وجدان باشه ..شما داخل هر رسانه ای منتشر کردید خبر تعویق.. هر دواطلبی چه اونی که آماده چه اونی ک کمتر آماده در گیر شده همه رو شوک کردید.. حداقل اعلام نمیکردید

  • احسان طاهرى
    0

    مگه چه اتفاقى مى افته کنکور را در هوا خنکى برگزار بشه!!!!!!! ولى مثل اينکه خيليا از اين قضيه نون ميخورن (:

  • شایان رضوی
    0

    چرا الکی جو میدین،البته میدونم که نظر منو منتشر نمیکنید چون به ضررتون هست،ولی اگه خوب فکر کنیم کسانی که طرفدار تعویق هستند نفع میبرند،ما مجبور میشیم دوباره پول بدیم برای قلمچی و ...وآزمون های جامع و کتاب و هزار کوفت دیگه پس اگه مافیایی باشه،شما هستید که از تعویق نفع می برید،و گرنه یک ماه دیگه نه هوا خنک میشه و با وجود ایام محرم،از کرونا کم میشه

  • رشاد
    0

    اگر واقعا به فکر داوطلبان و خانواده هاشون هستین لطفا بیخیال شین ،و اجازه بدین حداقل طول این یک هفته آرامش داشته باشند ،البته هرچند که بعید میدونم منافع تون این اجازه رو بده

  • محتاج دانستن
    0

    ساختار نظام آموزشی قدیمیه و کاربرد نداره!بجای تغییرات اساسی دوره راهنمایی را حذف و بین دوره ابتدایی و متوسطه تقسیم میکنند چند سال بعد دوباره دوره راهنمایی را به وجود می آورند و این مثلا تحول نظام آموزشی کشور ماست!دروسی که در نظام آموزشی تدریس میشود اکثرا قدیمی هست و با پیشرفتهای کنونی جهان متناسب نیست.اما مافیای کنکور یا همان مافیای آموزشی بیشترین سود را از این دریاچه پر از ماهی میبرد بسیاری از معلمان خصوصی با درآمدهای میلیاردی هیچ مالیاتی نمیدهند برخی معلمان و معاونان مدارس غیر انتفاعی بدون داشتن تخصص لازم و صلاحیت با پارتی بازی وارد این مدارس میشوند!درربرخی مدارس دانش آموز برای کسب نمره حتما باید در کلاسهای خصوصی معلمان با هزینه های نجومی شرکت کند و یک شب قبل از امتحان شبیه سوالات امتحان را دریافت میکند! در طرف دیگر معلمان مدارس دولتی هستند که با توجه به سختی کار حقوق مناسبی ندارند!مافیای کنکور مانند غده ای سرطانی هست که لازمه اصلاح آن حذف مدارس غیرانتفایی و کلاسهای خصوصی و موسسات آموزشی غیر انتفاعی و ایجاد عدالت آموزشی برای تمام طبقات جامعه میباشد.در نظامی که مدعی عدالت و اسلام است باید نظام فرصتهای برابر برای همه طبقات جهت تحصیل مناسب را فراهم کند و این فرصت مافیای کنکور را از بین میبرد و کسی که واقعا شایستگی دارد به دانشگاه میرود. ولی این افکار که مطرح کردم همه اش در این کشور شبیه یک رویاست برای اینکه مافیای کنکور رابطه قوی با حاکمان دارد!

  • کمیل اسدی
    0

    آقای روحانی ، کنکوری ها عموما سنشون به رای دادن نرسیده بود که شما رای اوردید . پس لطفا هر گندی میزنی به قشری که بهت رای دادن بزن لااقل . بذار ازت کینه به دل نگیرن .

  • احمد
    0

    هزینه ثبت نام امسال قلمچی 2میلیون 500 هست این آمار هایی که شما میدین قذدیمیه

    نظرات شما -
    • ارش
      0

      بله درسته و این هزینه را یک سال پیش از ما گرفته و اگر کنکور عقب میفتاد ما باید هزینه اضافه تر میدادیم خدا را شکر عقب نیفتاد

  • مریم پرویزی
    0

    ای بابا دست ودارید از ای حرفها بی پایه اساس بچه های ما برای دانشگاه دولتی میخونن یک سال بچه ها استرس کشیدن عقب انداختن و بلاتکلیفی بچه ها باعث ضربه زدن به اونها میشه خوب عزیزدر حالت عادی این دانشگاها بدون کنکور بود راحت دانشجو میپذیرد اینجا خوب معلومه تعویق کنکور فقط به نفع اموزشگاه که هر بار مطالب تکراری خودشون در قالب جمع بندی نهایی نمیه نهایی به هزینه گزاف به خانواده و دانش آموزا غالب کنن بعدشم باید گفت شما نگران کرونا نیستید شما نگران جیب خودتونید که هر بار به نوع گشادترش میکنید

    نظرات شما -
    • کارکر
      0

      میخوان به عقب بیفته که این دم آخر هم تیغ به جیب کارگر بدبخت بزنند و چندتا کتاب جمع بندی بفروشن

  • پدر دوتا کنکوری
    0

    دو روز پیش وقتی گفتن کنکور به تعویق افتاده چند پیامک برای من آمد که تبلیقات کتاب جمع بندی میکردن برای یک ماه که به عقب قرار بود بیفتد و من در صدد تهیه کردنشان افتادم ولی وقتی قرار شد برگزار شود بیخیال تهیه کردنشان شدم پس شما چجوری تعویق نشدن را به نفع مافیا حساب میکنید که هرروز میگید کار مافیای کنکور که نمیزارن کنکور به تعویق بیفته واقعا خودتون زدید به نفهمی یا مردم را هالو حساب مکنید ...لاعقل چیزی را بهانه کنید که خر به آدم نخنده

  • فرید
    0

    مطمئن باشین اگه مافیا پشت تعویق نبود ، انقدر توی فضای مجازی سر و صدا نمیکرد. در توئیتر۸۵ درصد میگن تعویق. اخه کدوم دانش آموز یا والدینش که عموما بالای ۵۰ ۶۰ ساله اند توئیتر دارن. همین نظرسنجی در تلگرام انجام شد از ۸۰ درصد رسید ۵۵ درصد. اگه همین نظرسنجی تلفنی از داوطلبا بود تعداد موافقان تعویق زیر ۱۰ درصد می‌شد. بازم میگم مافیا داره خوب نقش بازی میکنه. گرگ در جامه گوسفند. از اصحاب رسانه واقعا انتظار بیشتر میره یکم تحلیل قضیه رو روشن میکنه. مطمئن باشید مافیا اگه نبود اصلا بحث تعویق وجود نداشت. خبر فوری نمی دونم چرا از تعویق دفاع میکنی؟ اون یک روزی که صدا و سیما گفت تعویق میدونی اونایی که برنامه داشتن چه حالی شدن. چیزی که براش حداقل دو ساله داری تلاش میکنی رو ازت بگیرن. دیگت ول کنید یه هفته . بگذارین آرامش باشه

  • علیرضا
    0

    از شما رسانه عزیز خپاهش میکنم حالا مه قطعی شده از استرس دادن به دنش آموزان بپرهیزید ان شالله دلیل عدم تعویق حق ما کسایی بوده که درس خوندیم نه هیچ جیز دیگه در هرحال به نظر من قطعا تصمیم درستی بود اگرچه اطلاع رسانی ها خوب نبود

  • سمیه
    0

    پول چندین هزار میلیاردی مافیای کنکور بلای جان جوانان مردم

  • هاله
    0

    خب چرا انقد مارو بازی میدین....!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها