امام جمعه مشهد:

شیطان وسوسه‌تان نکند از عزاداری عقب‌نشینی کنید

امام جمعه مشهد گفت: ما الآن از عقب‌نشینی کسانی که مدعی عشق امام حسین (علیه‌السلام) هستند بیشتر وحشت داریم تا افرادی که بخواهند مانع عزاداری بشوند.

شیطان وسوسه‌تان نکند از عزاداری عقب‌نشینی کنید

سید احمد علم‌الهدی در بیست و چهارمین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، نکاتی را پیرامون روز مباهله و اهمیت آن در تثبیت ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، برگزاری جشن‌های بی‌سابقه عید سعید غدیر و برگزاری مراسم عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی را در قالب «خطبه مجازی» جمعه 24 مردادماه در حرم امام رضا (علیه‌السلام) ایراد و پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه مشهد آن را منتشر کرد.

اهم صحبت‌های او از این قرار است:

*امسال بر اثر این حادثه و سانحه ویروس منحوس کرونا که مراسم همه‌ساله غدیر اجرا نشد، خوشبختانه عزیزان ما در عرصه‌های مختلف اقدام به فعالیت‌های فوق‌العاده جالبی کردند که عظمت غدیر امسال در شهر و استان ما و سایر نقاط کشور، به‌مراتب قوی‌تر و برجسته‌تر از عظمت غدیر در سال‌های گذشته بود.

* از همه عزیزانی که در فعالیت‌های مختلف و در اقدامات مبتکرانه ارزشمندی که انجام دادند از تأسیس کارناوال‌های خیابانی، جشن‌های فضای باز و حرکت‌های عظیمی منطبق با جریان حفظ اصول بهداشتی، الحمدلله این تعظیم شعائری که در غدیر انجام گرفت در سراسر استان ما قابل‌تقدیر است، هم تقدیر و هم تشکر می‌کنم و هم ان‌شاءالله اجر همه شما با صدیقه اطهر (علیها سلام) است به خاطر این‌که صاحب روز غدیر، فاطمه (سلام‌الله‌علیه) است.

* تجربه در این شرایط بیماری و ویروس برای تعظیم شعائر دهه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی است؛ با توجه به این‌که مقام معظم رهبری امر فرمودند بر این‌که عزاداری‌ها منطبق با دستورالعملی باشد که از ستاد مقابله با کرونا صادر می‌شود، اجرای عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) با حفظ این دستورالعمل‌ها کار سنگینی نیست، تجربه غدیر به ما نشان داد که با حفظ این اصول بهداشتی و اجرای این دستورالعمل، می‌توانیم یک محرم برجسته و تاسوعا و عاشورای پرهیجان‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

*ممکن است بعضی‌ها روی بی‌توجهی به مسائل اصلی و اعتقادی تلقین‌های سوئی داشته باشند بر این‌که یاد سیدالشهدا (علیه‌السلام) و عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) شفا بخش است، تربت امام حسین (علیه‌السلام) شفا بخش است پس با این کیفیت که معتقد شدیم تربت و یاد ابی‌عبدالله شفا دارد و حرم ائمه معصومین کانون شفاست، پس چرا باید برای حفظ عافیت خودمان نسبت به این برنامه‌ها، استیحاش داشته باشیم؛ این تلقین‌ها، تلقین‌های عوامانه‌ای است که گاهی اوقات به افراد می‌شود.

در مسئله اجتناب از ویروس و بیماری نیز باید همین‌طور عمل کنیم، نه این‌که فضای عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) را آلوده کنیم به‌عنوان این‌که نام امام حسین (علیه‌السلام) شفا است! این چه ربطی به آلودگی با یک عامل بیماری دارد؟

تطهیر مراسم سیدالشهدا از ویروس، کمتر از تطهیر از آلودگی و نجاست نیست

*حفظ اصول و دستورالعمل لازم بهداشتی در عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام)، منافی با شفا بودن حرم امام حسین (علیه‌السلام) و یاد ایشان نیست، این‌که بخواهیم اصول بهداشتی را در اقامه عزای ابی‌عبدالله اجرا کنیم، منافاتی با شفا بودن تربت امام حسین (علیه‌السلام) ندارد؛ مطلب روشنی است، برادر و خواهر من، اگر حرم حضرت رضا (علیه‌السلام) نجس شود، اینجا را تطهیر نمی‌کنید به خاطر این‌که می‌گویید حرم متعلق به امام معصوم است که به‌وسیله آیه تطهیر، طهارت ذاتی دارد؟ مسلم شما از حرم ازاله نجاست می‌کنید یا اگر بنا شد پرچم و علم امام حسین (علیه‌السلام) آلودگی پیدا کرد، آن آلودگی را تمیز نمی‌کنید به خاطر این‌که او حتماً شفا و متبرک است؟

* مسئله ویروس، آن‌هم چنین ویروس کشنده نابکاری که جهان را مستأصل کرده، نمی‌شود گفت از یک آلودگی، کثافت و نجاست کمتر است، باید در عین این‌که برای امام حسین (علیه‌السلام) عزاداری می‌کنیم، چطور در عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) مسائل طهارت و پاکی را رعایت می‌کنیم؟ پس مسئله تطهیر از ویروس و اجتناب از مرض و بیماری را نیز باید رعایت کنیم، منافاتی ندارد که حالا یک نفر بیمار شد، شفایش را از امام حسین و تربت سیدالشهدا (علیه‌السلام) بگیرد، لازمه اعتقاد این‌که تربت سیدالشهدا (علیه‌السلام) مایه شفا هست، این نیست که بیاییم تربت سیدالشهدا (علیه‌السلام) را آلوده کنیم یا فضای عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) را با یک ویروس و بیماری واگیری که نمونه‌اش از روز عاشورا و تا امروز در طول تاریخ بوده و همه افراد نیز در همه فضاها و موقعیت‌ها دچار آن شده‌اند، آلوده کنیم! این ربطی به مسئله شفا دادن و شفا بودن ندارد.

*ما باید عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) را پاک و تمیز اجرا کنیم و تمیز اجرا کردنش هم به این است که با حفظ اصول بهداشتی همان‌طور که در مسئله طهارت و نجاست، مهم‌ترین احتیاطات را در مجلس عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) و در فضای زیارتی ابی‌عبدالله انجام می‌دهیم، در مسئله اجتناب از ویروس و بیماری نیز باید همین‌طور عمل کنیم، نه این‌که فضای عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) را آلوده کنیم به‌عنوان این‌که نام امام حسین (علیه‌السلام) شفا است! این چه ربطی به آلودگی با یک عامل بیماری دارد؟

دشمن به دنبال مسئله‌دار کردن تعظیم شعائر است

*این‌که مقام معظم رهبری امر فرمودند که باید دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در عزاداری‌ها رعایت شود، در حقیقت یک بخشش مربوط به دید وسیع و عمیق مقام معظم رهبری نسبت به دشمن‌ستیزی است، دشمنان ما دنبال این هستند که همه مقدسات ما را زیر سؤال ببرند، همه باورمندی مقدس دینی و مبانی اعتقادی ما را مورد اشکال قرار دهند که فردا اگر بنا شد خدای‌نکرده اصول بهداشتی در اقامه عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) عمل نشد و این بیماری گستردگی پیدا کرد، بیایند مراسم مذهبی و تعظیم شعائر ما را مسئله‌دار نشان دهند لذا فرمودند شما با حفظ تمام اصول و دستورالعملی که ستاد ملی مقابله با کرونا می‌دهد عزاداری را انجام دهید.

*عزیزان حواستان جمع باشد خدای‌نکرده شیطان وسوسه نکند و شما در عزاداری سیدالشهدا (علیه‌السلام) عقب‌نشینی کنید به خاطر این‌که حفظ اصول بهداشتی مشکل هست و زیر سقف رفتن درست نیست، فراهم کردن فضای باز عزاداری مشکل است پس امسال با این مشکلات اصلاً صورت‌مسئله را پاک کنیم و مجالس روضه‌خوانی و هیئات عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) را اقامه نکنیم.

ما الآن از عقب‌نشینی کسانی که مدعی عشق امام حسین (علیه‌السلام) هستند بیشتر وحشت داریم تا افرادی که بخواهند مانع عزاداری بشوند؛ تمام دستگاه‌های کشور الآن آماده‌اند بر حسب جلسات متعدد و مذاکراتی که با مسؤولان مختلف استان داشتیم، با همه ظرفیت آماده‌اند اقامه عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) را از یک مجلس کوچک روضه‌خوانی تا اقامه عزا در میان خیابان‌ها، این را حتماً بر حسب دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا کمک کنند و احیا کنند، برای شما هیچ عذری نیست که خدای‌نکرده امسال بخواهید برنامه عزاداری همه‌ساله خودتان را تعطیل کنید، چه در هیئات، چه در منازل و چه در مجالس خصوصی منتها در فضای باز باشد، آموزش‌وپرورش تمام مدارس را در اختیار هیئات، حسینیه‌ها و عزاداران گذاشته برای این‌که در فضای باز عزاداری کنند، شهرداری گفته تمام معابر آماده است که حتی اگر افرادی بخواهند از معابر و خیابان‌ها استفاده کنند، ان معابر را آماده کردند برای این‌که در فضای باز عزاداری کنند، جلوه عزاداری در فضای باز به‌مراتب بیشتر از عزاداری در فضای بسته است و شما عقب‌نشینی نکنید.

*همان‌طور که نشان دادید در تاریخ غدیر خراسان از نظر جشن و ابتهاجی که در غدیر به وجود آوردید، بی‌نظیر و بی‌سابقه بود، بیایید تاسوعا و عاشورای امسال امام حسین (علیه‌السلام) را نیز طوری با حفظ دستورالعمل‌ها اقامه عزا کنید که در تاریخ چنین تاسوعا و عاشورایی با این عظمت و این شور و هیجان اجرا نشده است؛ خدای‌نکرده اگر کسی بخواهد از عشق امام حسین عقب‌نشینی کند، عزاداری هر سال را امسال انجام ندهد به‌عنوان این‌که زحمت دارد و مشکل است، بداند در دادگاه عشق ولایت اهل‌البیت (علیها سلام)، محکوم‌شده و امتحان مردود شده است، این امتحان الهی است که آیا حاضرید در همه شرایط برای امام حسین (علیه‌السلام) عزاداری کنید یا اگر یک وقتی سختی و مشکلی پیش آمد، دیگر از امام حسین (علیه‌السلام) و نذرتان دست برمی‌دارید، شما که نذر دارید، نذر باید به عینه اجرا شود مگر زمانی که اجرای نذر محال باشد و عسر و حرجی باشد که شما نتوانید از پس آن بر بیایید و نذر را به کار دیگر منتقل کنید ولی الآن نه محال است، نه عسر و حرجی وجود دارد، وضع هوا آمادگی دارد و همه هم حاضرند به شما کمک کنند تا در اقامه عزای سیدالشهدا (علیه‌السلام) کوتاهی نورزید.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • همشهری
    0

    به شرطیکه شما نفر اول هیئت ودسته عزاداری باشید. ماهم میایم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      برو کنار ساحل انگلیس تواون شلوغی وازدحام مردم لب اب اونجا کرونا نیست اینجا برا عزاداری هست

    • کمند
      0

      نرود میخ آهنین بر سنگ.الکی زور نزنید

  • ت345
    0

    به نظر من حرفاشون در این خصوص کاملا منطقی بود، به ویژه اینکه ویروس رو تشبیه کردن به نجاست که باید همونطور که از نجاست پرهیز میکنیم از این ویروس هم پرهیز کنیم تا خودمون و کسی مریض نشه و اینکه گفتن این کار باید از طریق رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام بشخ. به نظرم که حرفاشون منطقی بود.

  • عاشق امام حسین
    0

    این امربه کسی مربوط لیست وشما مدعی عزاداری نیستید وبیش از این با کوته فکری برای مردم مشکلات درست نکنید امام حسین وخدای امام حسین نگهدار حرمت ایشان هست

    نظرات شما -
    • جانباز
      0

      درود به شرفت و شعورت.... ما فهمیدیم هرکسی شلوغش میکنه و شعارمیده اتفاقا اصلا خودش تو خط نیست.... دقیقا مثل همه حضراتی که موقع جنگ پشت خط مخفی بودن والان شدند مسولین و هزاربار رفتن جنگ الکیشون تو چشممون میزنن

  • سعید
    0

    سالار هم با نظر شما موافقه

  • صورت
    0

    حاج اقا شیطان شما را وسوسه نکند .ما وسوسه نمی شویم .خودمان را به خطر بی اندازیم ..اول اگر امدی ماهم به دنبالت می آییم .وگرنه ما نمیتوانیم در خط مقدم باشیم شما پشت خط

  • علی
    0

    با سلام سید بزرگوار جانمان فدای امام شهیدان ویارانش شما غصه ماه محرم را نخورید ما غصه اقتصاد کشور را میخوریم که شرمنده این روزهای عزیز هستیم چطور بریم تو این گرونی به مردم بگیم کمک کنید برنج هندی ۲۰۰ چای یک بسته ۱۰۰ مرغ ۲۰ گوشت ۲۰۰ چه کسی عزای امام مظلومان را تعطیل میکنه با این اوضاع، مشکل ما کرونا باشه چشم رعایت میکنیم درود خدا بر شما ،

  • کاربر ناشناس
    0

    عروسی وتالارها وتفریحات برگزارشدولی عزای امام حسین تعطیل عشق ماامامحسینه اگرسراسرهم بمیریم برپامیکنیم

    نظرات شما -
    • حاج حمید
      0

      تو خودت مختاری بری بمیری، ازطرف خودت تنها نظر بده. نه خداوند و نه امام حسین راضی به مریضی ومرگ مردم هست اونهم تو این گرونی افسارگسیخته پس لطفا شعار الکی نده

    • یکی
      0

      عروسی توی خانواده و فامیله یه ملت به یه عروسی دعوت نیستند! ...عروسی تاریخهاشون باهم تفاوت داره...محرم یه تاریخ مشخصه و برای یه جمعیت زیاده!!!...وقتی نیمیتونی اینهارو از هم تشخیص بدی تعجب نمیکنم که از روی تعصب حرف بزنی!!! البته اگر دنبال ریا نباشی!!!

  • هادی
    0

    اقای علم الهدا شما اگر راست می گویید خودتان یک روز در بخش کرونا یکی ازبیمارستانهای شهر مشهد خدمت کنید یا همراه مردم به عنوان یک شهروند عادی داخل جمعیت سینه زنی حضور یابید با حرف زدن مشکل حل نمی شود کس که چندین قرن است عاشق امام حسین است با این یک سال که کرونا است اگر شرکت نکنه در تجمعات به خاطر این که دیگران را درگیر کرونا نشوند گناهی نکرده وقطعا هم اقا امام حسین از این که شما این بیماری را در جامعه انتشار ندادیدوشرکت نکردید خوشحال خواهد بود

  • علی
    0

    البته شما هم که با ده تا محافظ و توی اطاق شیشه ی و دور از شهر و..... نظارت میفرمایید..

  • محسن
    0

    آقای محترم چرانمیخوای بفهمی عزاداری تواین شرایط خیلی اوضاع بدمیکنه.باباکشور رفته تووضعیت قرمز جوونای مردم دارن میمیرن بفهم

    نظرات شما -
    • جوون
      0

      جوونای مردمو پرایدت کشته عمو. جوونای مردم رو بی دینی کشته. جوونای مردمو سارا و نیکا تو استخر کشتن. کجای کاری. حتما برو تست بده.

  • یه ایرانی
    0

    امام حسین (ع) از کسی عزاداری نخواسته ولی خیلی چیزهای مهم خواسته که به حق مردم و سلامت جسم و روحشون مربوط میشه که شماها کاملا زیرپا گذاشتید!

    نظرات شما -
    • املاء
      0

      عزاداری امام حسین باید توی قلب و روح و جون ما باشه حالا بسته به شرایط یا توی دسته ها نشون داده میشه یا با پرچم سیاه و سخنرانی ها یا توی خونه ها یا با لباس مشکی یا با نذر ماسک، اگه عزاداری امام حسین نباشه نام امام حسین فراموش میشه برادر یاخواهر گرامی حواسمون باشه خیلیا همین اصل عزاداری رو نمیخوان اصل تبیین راه امام حسین رو نمیخوان

  • کاربر ناشناس
    0

    خداتوفیقت دهد یاورامامان وپیامبران درودهرکس مانع عزاداری امام حسین وهفتا دودوتن شودمسلمان نیسن امان ازدل زینب ماالگوی زینبیم یاحسین میگوییم اگرکشته شویم سالارشهداحسین

  • عبدالمجیدسجادیان
    0

    بابا می تونی درهمه امورات دخالت نکنی, ایرانیا بعدازحادثه کربلا نزدیک به ۱۴۱۰سال است برای شهدای,کربلا عزاداری میکنند.نیازبه سفارش کسی نیست

  • سلام
    0

    میدونید اصلی ترین هدف امام حسین از مبارزه در برابر یزید چی بود . اینکه زیر بار حرف زور نمی رفت اگه امام حسین الان بود با شما داشت می جنگید

  • زهرا
    0

    رعايت پروتكل بهداشتي تو هيات ها امكان پذير نيست . پس چرا ميخواهيد مردم رو به كشتن بديد . اگر راست ميگيد راه امام حسين و بريد . امام حسين براي چي قيام كرد ؟ آيا براي ريا و طبل و دهل زدن و نوحه خواني و كاسبي آيندگان خودش و به كشتن داد ....؟؟؟ امام حسين براي مبارزه با ظلم و فساد حكومت ظالمين قيام كرد! . مملكت و ظلم و فساد و بدبختي برداشته ، يه ذره به خودتون بياييد آخه!!!

  • احمدی
    0

    از چه وحشتی صحبت میکنید مگر کسی که عشق امام‌حسین دارد باید وحشت کند!!!

  • ناشناس
    0

    لباس ریا برتن کردی می خواهی با مقدسات مردم بازی کنی لعنت خدا بر اشعری ها علمای دین در بسیاری از مسائل با علمای بهداشت مشورت می کنند به ویرانه ای که ساخته اید نگاه کنید چهل سال است مساجد با پذیرایی مردم را جلب می کنند نه به خاطر دین ینداری شده ریا کاری دین دار واقعی پنهانی ودور از شعار با خدا راز ونیاز میکند نتیجه عوام فریبی امثال شماها باعثش هستند تمام کسانی که گرفتار این ویروس شده اند از خدا وتمام پیامبران وامامان کمک خواسته اند

    نظرات شما -
    • 577
      0

      شاید شما فقط بخاطر پذیرایی تشریف میبری مسجد لطفا بقیه رو قاطی کارای خودت نکن

  • tahmasb
    0

    این بنده خدا اصلا خودش هم میداند چه میگوید.

  • جلال
    0

    بابا امام حسین مال شما میخواهید خودت و خانواده محترمتان قربانی بشید ولی تر خدا دست از سر مردم ساده و بدبخت بردارید ترا امام حسین

  • محمدی
    0

    اگه شفاخونه است یه سربزنیم به خاطرات هاشمی رفسنجانی اونجاکه گفته فلان آیت الله ازمداوای فلان چیزش ازفلان کشور اومدن !!!!دیگه حناتون رنگ نداره مردم فقط توخونه عزاداری کنند به خدااینا فقط واسه مردمه وگرنه خودشون مریض بشن توبهترین کشورا میرن دکتر

    نظرات شما -
    • 4566
      0

      کجای صحبتای ایشون و بقیه علما و هیئتی ها دیدی که راجع به شکل عزاداری اصرار کرده باشن و بگن باید به شکل هر ساله باشه. اونا تا حالا هر چی گفتن راجع به اصل عزاداری کردن بوده. پس الکی آسمون و ریسمون رو بهم نبافیم. ارتجاع و حرکات احمقانه مقابل آمریکا توی ایران نیست بلکه توی اروپا و آمریکاست که بعضیاشون حتی رییس جمهوراشون تا حالا ماسک نزدن و مردمشون میریزن علیه قانون ماسک اجباری توی آلمان تظاهرات میکنن!!!!

  • ناشناس
    0

    آقای علم الهدی آیا میدانی در اسلام جان مسلمانان از اهم واجبات است ولی عزاداری سالار شهیدان جز مستحبات است ؟ شما چطور خود را عالم میدانید که ابتدایی ترین احکام دین را نمیدانید ؟ اسلام همیشه از عالمان بی عمل ضربه خورده است آقای علم الهدی . امروز کسانی که با برگزاری مراسمها مخالف هستند مخالف دین نیستند . اتفاقاً اینها حامی حفظ جان مسلمانان مخصوصاً شیعیان و دوستاران اهل بیت هستند .

    نظرات شما -
    • فرفر
      0

      کسی نگفته برای عزاداری حتما باید دسته‌ها بیان توی خیابون منظور ایشون اصل عزاداری هست نه شکل و فرمش. حواسمون باشه که عزاداریهای امام حسینه که جوواههایی تربیت کرد که در اوج شکوفایی و جوانی مثل شیر مقابل دشمن جنگیدن و نگذاشتن جان بسیاری از مسلمین جهان بخطر بیفته، مثل اونایی که با صدام جنگیدن و مثل تونایی که حتی همین امروز هم با داعشیهای وحشی میجنگن تا من و تو توی شهرهامون با داعش نجنگیم

  • مجید
    0

    عذای امام حسین باید تو دل باشه نیاز نیست پول بیزبون بیت المال رو بریزیم تو حلقوم هیت ها

  • ابراهیم
    0

    حاج آقای اعلم الهدی دشمنان اسلام با همراهی شما و یا همراه نمودن شما ملت و جوانان ایران را حتی در اصول دین دچار تردید و تشکیک نموده اند. معیوب نمودن نظام آموزش و پرورش، افزایش افسارگسیخته حوزه های علمیه و ورود نسل های جدید طلاب و فارغ التحصیلات حوزه بدون داشتن اعتقاد و علم و ایجاد شبهات و عدم پاسخگویی مناسب به این شبهات از جمله امام زمان، قیام عاشورا، تقلید و ... و همچنین فراگیر شدن فساد اداری و ناعدالتی و اختلاس و رانت و فقر و بیکاری و نیز خودبرتربینی امثال شما موجب ایجاد نسلی گردیده که دارای هزاران سوال در ذهن هستند و روزانه به آنها اضافه می شود.

  • فقر
    0

    چرا موقع مبارزه با ظلم و فقر و بیکاری و تبعیض و رانت و دزدی و چپاول راه امام حسین رو نمیری و از امام حسین حرفی نمیزنی. حالا که کاسبیت کم شده به فکر امام افتادی

  • Ali
    0

    آقای شماره ۵۷۷ احتمالا شما همون فرد با اکانت ۴۵۶۶ نستید که بالاهم جواب دادید؟ امروز کمر بستی همه ی ساندیسارو جمع کنیا، قرار بود هر کامنت یه ساندیس نه که بیای چندتا چندتا ساندیس بگیری ، پس بقیه همکارا چیکار کنند

  • پزشک سهمیه ای
    0

    امام سجاد بخاطر بیماری توی جنگ باباش شرکت نکرد.تو شدی دایه مهربانتر از مادر

    نظرات شما -
    • علی
      0

      شما که لفظ کلام پدر براتون سخته هم کاسه داغ تر از آش نشین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟