سهم بازنشستگان از سبد حمایتی دولت چقدر است؟

معیشت، بیمه تکمیلی و هزینه‌های بهداشت و درمان از دغدغه‌های اصلی افراد در دوران بازنشستگی است.

سهم بازنشستگان از سبد حمایتی دولت چقدر است؟

بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۲۵ ذی الحجه (روز خانواده و تکریم بازنشستگان) نامگذاری شده است، همین موضوع باعث شده است برخی از دغدغه های قشر بازنشسته را بررسی کنیم.

افزایش هزینه‌های زندگی و گران شدن کالا‌ها و مایحتاج اساسی، باعث شده که قشر بازنشسته در تأمین هزینه‌ها با توجه به دریافتی که دارند، دچار مشکل شوند. این وضعیت در حالی اتفاق می‌افتد که هزینه‌های زندگی در دوران بازنشستگی به دلیل از کارافتادگی و بیماری بیشتر هم می‌شود و همین موضوع باعث می شود که افراد بعد از بازنشستگی دوباره به دنبال پیدا کردن کار باشند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

درآمد بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

امسال سازمان برنامه و بودجه به منظور افزایش قدرت خرید بازنشستگان کشوری و لشگری اقداماتی را انجام داده است که می‌تواند به پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان و همسان حقوق آن‌ها اشاره کرد.

به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امسال حقوق بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم تزار خود می‌شود.

البته این همسان‌سازی حقوق شامل بازنشستگان کشوری، لشکری، قضات، اعضای هیات علمی، مقامات، کارکنان و مدرسان غیر هیأت علمی آموزش عالی می شود و هر کدام جدول خاص خود را دارند.

بازنشستگان هر کدام بر اساس امتیازاتی که در دوران اشتغال سی ساله یا بیشتر، مانند؛ شاغلان فعلی در بخش‌های حق شغل و حق شاغل (موضوع مواد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری) مانند؛ مدرک تحصیلی، سابقه، اخذ گروه تشویقی و پیچیدگی‌ها و شرایط آن‌ها کسب کرده‌اند که در همسان‌سازی معادل اختلاف حقوقی که با شاغل همتراز خود دارند به امتیاز گروه شغلی آن‌ها افزوده می شود.

مهرماه پاداش بازنشستگان پرداخت می شود

چه وقت از سال بازنشسته شویم بهتر است؟ - همشهری آنلاین

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه از پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خبر داده است. نوبخت در خصوص پاداش بازنشستگان گفت: تا قبل از اول مهر پاداش پایان خدمت همه بازنشستگان لشکری و کشوری سال ۱۳۹۸ پرداخت خواهد شد.

در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی هم از پایین بودن حقوق خود ناراضی هستند.

هر سال در روز‌های پایانی سال افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان صندوق‌های مختلف در کشور مشخص می‌شد، امسال نیز فقط افزایش حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری مشخص شد و باز هم سر بازنشستگان تأمین اجتماعی بی کلاه ماند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی که اقشار ضعیف جامعه محسوب می‌شوند و بیش از ۶۰ درصد آن‌ها حداقل حقوق را می‌گیرند با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و همچنین شیوع کرونا، وضعیت زندگی و معیشتی خوبی ندارند و در مضیقه هستند.

علاوه بر تبعیضی که در مورد حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با سایرین وجود دارد موضوع دیگری که در مورد آن اعتراض دارند عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق این افراد است که سال‌ها است بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی چشم انتظار اجرای آن هستند.

نوبخت: احساس شرمندگی می‌کنم

نوبخت درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: خدا می‌داند احساس شرمندگی می کنم، اما قانون در خصوص این عزیزان سازوکاری مشخص کرده که خارج از اختیارات من است.

بیمه تکمیلی بعد از حقوق، بزرگ‌ترین دغدغه بازنشسته‌ها است، هزینه‌های درمانی این روز‌ها خیلی بالاست، تورم هم مزید بر علت شده است، بنابراین بیمه درمانی و بیمه تکمیلی به یکی از خواسته‌های مهم بازنشسته‌ها تبدیل شده و جزو نکاتی است که صندوق های بازنشستگی باید به آن توجه کنند.

در حالی که شاغلان بعد از ۳۰ سال کار به امید زندگی راحت‌تر و با دغدغه کمتر پا به دوران بازنشستگی می‌گذارند لازم از برای رفع نیاز‌های این قشر اقدامات بیشتری از سوی دولت انجام شود.

منبع: همشهری آنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کاربر ناشناس
    0

    فکری هم بحال یتیمان فقیرکنید نه پول دارندنه پدرومادر یاعلی گوییدخیلی جوان یتیم داریم یتیمی دردبیدرمان یتیمی

  • کاربر ناشناس
    0

    اخ ادم حسابی نوبخت قانون خودت دراوردی یاباید همه بازنشست ها یکجور باشند یا بلائی سرت ماید برو گمشو

  • کاربر ناشناس
    0

    همسان سازی کجا رفت!!!

    نظرات شما -
    • ملیحه معطوفی
      0

      همسان سازی راکی پرداخت میکنند؟ دردومرحله نباشد

  • کاربر ناشناس
    0

    یعنی باید ۲۵ ذی الحجه بشود که شما یادتان به نادیده گرفتن حقوق اولیه بازنشستگان بعد از چهل و یک سال شوید.خیلی تشکر....

  • حداقل بگیر تامین اجتماعی
    0

    سال گذشته ماهها اعتراض کردیم نامه زدیم که حقوق ما خیلی پایینه و کمتر از 3 میلیون دیگه نباید باشه ولی امسال بعد از 4 ماه و با تورمی بدتراز 98فقط 400هزار تومن اضافه کردند و از اسفند پارسال هم هر روز با خبرخوش خبرخوش بهمون امید دادن که همسان سازی میشه!!! ولی حالا موقع عمل که رسید تمام زحمات ما تبدیل به رحمت شد برای بالابگیران!!! همونهایی که حتی به خودشون زحمت نمیدادند اخبار مربوط به اعتراضات مارو بخونن!!! بازنشسته های کشوری از همون فروردین کف حقوقشون به 2800 رسید... سازمان تامین کلی از طلبهاش از دولت(62000میلیاردتومن) رو به نام ما گرفت و ما فقط گردوخاکش بهمون رسید به اسم همسان سازی 200-300 هزار به بیشتر بازشسته ها اضافه کردن و باقی به بالابگیرها و خودشون!!!!ظلم تاکی؟؟؟

  • ملیحه معطوفی
    0

    حقوق مردادراکی میدن .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها