بلومبرگ: هک توییتر، با اقدام عربستان برای بازداشت مخالفان مرتبط بوده است

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا فاش کرد، عملیات هکی که پنج سال قبل علیه توییتر انجام شد، ریاض را به بیانیه‌هایی رساند که از آنها برای بازداشت منتقدان خود استفاده کرد.

بلومبرگ: هک توییتر، با اقدام عربستان برای بازداشت مخالفان مرتبط بوده است

این خبرگزاری اعلام کرد، براساس دادخواست‌ها و گزارش نهادهای حقوقی، عربستان از این عملیات‌های هک و نفوذ برای تحت فشار گذاشتن و یا بازداشت منتقدان حاکمیت استفاده کرد.

بلومبرگ گزارش داد: در سال ۲۰۱۵ دو تن از کارمندان عربستانی توییتر در فعالیت‌های جاسوسی خود برای ریاض توانستند بیش از ۶۰۰۰ حساب کاربری را هک کنند.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: برخی جزئیات ماجرا از سوی دادستانی کل آمریکا که نوامبر گذشته دو نفر را در این پرونده متهم کرد، افشا شدند. همچنین برخی دیگر از جزئیات این ماجرا با شکایت‌های مطرح شده از سوی کاربران توییتر که حساب‌شان هک شده بود، فاش شدند.

بلومبرگ گزارش داد، عبد الرحمان السدحان، فعال عربستانی از جمله قربانیان جاسوسی مسؤولان عربستانی جزو حساب‌های کاربری مخالفان مقیم خارج بود.

بلومبرگ به نقل از اریج، خواهر السدحان اعلام کرد که السدحان یک حساب توییتری داشت و مسؤولان امنیتی عربستان مارس گذشته او را بازداشت کردند.

اریج با اشاره به اینکه برادرش در زمینه مسایل حقوق بشر فعالیت داشت و یک حساب کاربری با هویت ناشناس در توییتر داشته، علت ربوده شدن برادر خود را به فعالیت‌های جاسوس‌های توییتر مربوط دانست.

او گفت: یک شخص آگاه از تحقیقات آمریکا به من اطلاع داد که حساب کاربری برادرم که هزاران دنبال‌کننده داشت، هک شده است.

طبق گزارش بلومبرگ، بسیاری از نهادهای حقوق بشر خاورمیانه تایید کردند شش شهروند عربستانی که با استفاده از حساب‌های کاربری ناشناس و یا با اسامی مستعار در توییتر از دولت ریاض انتقاد می‌کردند، بازداشت شده‌اند.

جمال عید، مدیر اجرایی شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر، سازمان حقوقی که دفتر آن در مصر قرار داشته و موارد نقض حقوق بشر را در منطقه رصد می‌کند، گفت: دستکم پنج مورد از این بازداشت‌ها همزمان با هک حساب کاربری انجام شده است.

عید افزود: فکر می‌کنم تمامی آنها در پی هک توییتر به دست جاسوسان داخلی این شرکت بازداشت شده‌اند، این بازداشت‌ها نگرانی‌های گسترده‌ای را در مورد سرنوشت فعالان در این کشور ایجاد می‌کند. عربستان میلیون‌ها دلار را برای جاسوسی دیجیتال و هک حساب‌های کاربری مدافعان حقوق بشر، منتقدان و مخالفان هزینه می‌کند.

دو مخالف عربستانی دیگر یکی در کانادا و دیگری در آمریکا با طرح شکایت‌هایی اعلام کردند که حساب‌های کاربری آنها در توییتر هک شده‌اند و این مساله جان آنها و یا دوستانشان در عربستان را به خطر انداخته است.

سعود القحطانی، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اوت ۲۰۱۷ با انتشار توییتی خطاب به حساب‌های کاربری ناشناس هشدار داد: آیا نام مستعار از تو در برابر لیست سیاه حفاظت می‌کند؟

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها