حضور فرزندان در فضای مجازی را چگونه مدیریت کنیم؟

ورود کودکان به فضای مجازی آسیب‌هایی را برای آنها به همراه دارد که نیاز است والدین فرزندانشان را به خوبی در این فضا مدیریت کنند.

حضور فرزندان در فضای مجازی را چگونه مدیریت کنیم؟

لیلا شقاقی روانشناس بالینی کودک و نوجوان، درباره عواقب مخرب فضای مجازی اظهار کرد: با وجود کرونا و خانه نشین شدن کودکان و برنامه‌های مجازی آموزشی و تفریحی، خطر مواجه شدن کودکان با مسائل غیر اخلاقی در فضای مجازی بسیار افزایش یافته است.

او با بیان اینکه کودکان و نوجوانان کنجکاو هستند و از طرفی مدیریت صحیحی بر فضای مجازی در این خصوص صورت نگرفته است، بیان کرد:والدین اغلب معتقدند که ما نمی‌توانیم تمام وقتمان را در کنار فرزندمان باشیم و او را کنترل کنیم و از طرفی خطرات مواجهه با مسائل غیر اخلاقی در فضای اینترنت مسئله‌ای همه گیر شده است. استفاده بیش از اندازه کودکان از فضای اینترنت با توجه به شیوع کرونا و اجبار والدین در ارائه این امکان به فرزندشان نیاز به راه حل‌های ضروری دارد.

شقاقی بیان کرد: کودکان در دنیای مدرن امروز با سرعت رشد تکنولوژی، با توجه به دسترسی و توانایی عبور از فیلترینگ در معرض خطرات و اطلاعات نامناسب هستند و این امر مسئولیت والدین را چندین برابر می‌کند.خطرات مواجهه با مسائل غیر اخلاقی تا قبل از کرونا دغدغه والدین بود اما با گسترش حجم این موارد و حضور ساعت‌های طولانی کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت این دغدغه افزایش یافته و تشدید شده است و دیدن تصاویر و مطالب غیر اخلاقی در سنین کودکی و نوجوانی خطرات خاص خود را دارد.

کودکان و دنیا مجازی

او گفت:‌ کودکان‌ از دیدن تصاویر و مطالب غیر اخلاقی مضطرب شده و عدم تطبیق آن با ذهنیات و روحیات کودکان منجر به اضطراب می‌شود.نوجوانان نیز با مشاهده تصاویر غیر اخلاقی دچار درگیری فکری شده و با توجه به شخصیت و روحیات خود ممکن است دچار سرکوب و یا انحراف جنسی شوند. بنابراین امروزه با شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن والدین نیاز دارند اطلاعات جامعی از نحوه مدیریت کودکان در فضای مجازی به دست بیاورند.

روانشناس بالینی اظهار کرد:برخی از والدین فرزندان خود را می‌ترسانند در حالی که ترس نمی‌تواند مانع دسترسی فرزندان به این مطالب شود.ترساندن کودکان و نوجوانان تنها نتیجه اش فاصله کودکان و نوجوانان از والدین است.فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از والدین بدترین اتفاقی است که ممکن است رخ دهد که منجر به پنهان کاری می‌شود.منع کردن کودکان و نوجوانان از فضای مجازی نیز یکی از روش‌های والدین در این موارد است اما منع کردن والدین در هر زمینه‌ای باعث جذب و کنجکاوی بیشتر کودکان و نوجوانان می‌شود.فرقی ندارد که منع شما از خواندن یک کتاب باشد یا مطالب غیر اخلاقی، در هر صورت نتیجه معکوس دارد.

او بیان کرد: نتیجه دسترسی کودکان و نوجوانان به مطالب غیر اخلاقی، انزوا طلبی، افت عملکرد درسی و ایجاد مشکلات رفتاری همچون پرخاشگری و اعتیاد است.ناآگاهی والدین در مواجهه صحیح و مدیریت صحیح خطرات، مواجه شدن با مسائل غیر اخلاقی، تمامی مشکلات را چندین برابر می‌کند.تحقیقات نشان می‌دهد که درصد زیادی از نوجوانان به والدین خود در رابطه با دسترسی خود به وب سایت‌های غیر اخلاقی دروغ می‌گویند.

شقاقی گفت: در حالیکه بسیاری از والدین بیان می‌کنند فرزندشان اصلا اهل موضوعات غیر اخلاقی نیست.اگر به این امید باشید و اقدامات لازم را در این باره انجام ندهید فرزندتان دچار آسیب‌های زیادی خواهد شد.‌نمی‌توان با روش‌های ساده آن‌ها را نسبت به این مطالب برحذر داشت لازم است در این زمینه به روز باشید.امروزه با کودکان و نوجوانانی روبرو هستیم که به نوعی دچار اعتیاد اینترنتی شده و از طرفی در معرض شدید خطرات مواجهه با مسائل غیر اخلاقی هستند.اگر فرزند فیلم یا تصاویر غیر اخلاقی دید ابتدا باید بدانید که محتوای آن چه بوده است تا بتوانید به درستی راهنمایی کنید.

کودکان و نوجوانان

او افزود: در چنین مواقعی احساسات خود را کنترل کنید و واکنش هیجانی از خود نشان ندهید.اگر فرزند فیلم‌های نامناسب غیر اخلاقی دیده است باید توضیح دهید که واقعیت چنین نیست.این فیلم‌ها با اهداف منحرف کردن ذهن کودک ساخته شده اند و هیچ پیام آموزشی ندارند.به فرزندتان بگویید آنچه که در روابط زن و مرد وجود دارد بسیار مقدس است.روابط بین زن و مرد با مراسم ازدواج شروع می‌شود و در آینده وقتی به بلوغ برسی حتما اطلاعات مناسب را در اختیار تو خواهم گذاشت.

شقاقی تصریح کرد:لازم است بدانید کودکان و نوجوانان در هر مرحله از رشد نیاز به اطلاعات خاص آن مرحله را دارند تا بتوانند از آسیب‌های فردی و اجتماعی مصون بمانند.خطرات مواجهه با مسائل غیر اخلاقی می‌تواند کاهش یابد اگر والدین با دقت با آن برخورد کنند.ارائه اطلاعات جنسی به کودکان باید با دقت انجام شود، زیرا مطالب در این زمینه بسیار گسترده هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها