قطعه هایی که علیرضا افتخاری فراموش نمی کند

آلبوم «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری مجموعه تصنیف هایی در رثای امام حسین (ع) است. این اثر نخستین آلبوم این هنرمند درباره واقعه کربلاست و افتخاری خودش تاکید دارد که هیچگاه این کار را فراموش نمی کند.

قطعه هایی که علیرضا افتخاری فراموش نمی کند

آلبوم «خروش بحر» با صدای علیرضا افتخاری و آهنگسازی فردین کریم‌خاوری مجموعه ای تصانیفی در رثای امام حسین (ع) است. موسیقی این آلبوم در دستگاه‌های شور، چهارگاه و افشاری و دشتی اجرا شده‌ و در سال ۸۶ توسط حوزه هنری منتشر شده است.

آلبوم اثری با درون مایه موسیقی ایرانی است که این نکته را در آهنگسازی قطعات، سازبندی اثر و در انتخاب شعرهای آلبوم می توان دید.

«خروش بحر»، اثری است در گونه موسیقی دستگاهی ایران که کوشیده با زبان ردیف موسیقی اصیل ایرانی قطعه‌هایی را در رثای حضرت سیدالشهدا(ع) و وصف حماسه امام حسین (ع) و یاران باوفایشان تولید کند.

این آلبوم پس از انتشار، باری دیگر به مناسبت فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر در تیراژ ۱۰ هزار نسخه روانه بازار موسیقی شد.

آلبوم افتخاری دارای پنج تصنیف، یک آواز و دو قطعه بی کلام است که شعر هر پنج تصنیف آن از میان شعرهای ادبیات کهن ایران انتخاب شده است؛ سه شعر از محتشم کاشانیِ صاحب «دوازده بندِ» معروف (باز این چه شورش است که در خلق عالم است)، یک شعر از سعدی و یک شعر هم از مهجور اصفهانی.

علیرضا افتخاری چند سال پس از انتشار آلبوم «خروش بحر»، در مصاحبه‌ای درباره تولید این آلبوم گفته است: «خروش بحر» سال ۸۶ به همت دوستان مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد و با توجه به حال و هوای موسیقایی آن سال‌ها، تجربه متفاوتی برایم بود. کما اینکه تا آن زمان من هنوز آلبوم و یا اثری را پیرامون واقعه کربلا تولید نکرده و علاقه‌مند بودم زمانی فرا برسد که بتوانم کار ارزشمند و قابل توجهی را در شأن حضرت امام حسین (ع) به مخاطبان موسیقی ارائه دهم.»

او ادامه داده است: «در این آلبوم که به آهنگسازی فردین کریم خاوری تولید شد اشعاری از سعدی، محتشم کاشانی و مهجور اصفهانی در دستگاه های شور، دشتی، چهارگاه، افشاری و بیداد برای دوستداران حضرت سید الشهدا ارائه شده است و هنرمندانی چون شهرام غلامی بربط، مسعود آرامش مقدم سنتور، شروین مهاجر کمانچه، پریچهر خواجه قانون، مهرداد کریم خاوری و دیگر هنرمندان به عنوان نوازنده حضور داشتند که به دلیل حال و هوای عاشورایی اثر برای من کاری بود که فراموشش نخواهم کرد.»

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها