درباره بهارستان نظر بدهید / در روز مجلس، چقدر خانه ملت را در راس امور می دانید؟

امروز دهم آذر، روز مجلس است. درباره عملکرد مجلس دهم چه فکر می کنید؟ مهمترین ضعف های مجلس از نظر شما چیست؟

درباره بهارستان نظر بدهید / در روز مجلس، چقدر خانه ملت را در راس امور می دانید؟

به گزارش خبر فوری ، هر ساله همزمان با روز مجلس، بحث هایی درباره وظایف پارلمان در رابطه با قانونگذاری و نظارت مطرح می شود. در همین راستا، امسال نیز در این روز عملکرد نمایندگان زیر ذره بین موکلانی قرار گرفته که می خواهند بدانند مجلسی ها برای آنها چه کرده اند.

البته شاید بدنباشد بدانید که سابقه تصمیم گیری شورایی در ایران به هزاران سال قبل باز می گردد. براساس برخی اسناد تاریخی، هرودت (تاریخ نگار یونانی) مدعی است پس از مرگ کوروش و فرزندانش، ایرانیان برای مشخص شدن ادامه وضعیت حکومت در کشورشان مجلس کوچکی تشکیل دادند که داریوش موفق شد آن مجلس را متقاعد سازد که از نظام‌های دموکراتیک دوری کرده و نظام شاهنشاهی را ادامه دهد.

فارغ از این گمانه زنی تاریخی، اولین مجلس شناخته شده در تاریخ ایران زمین به زمان اشکانیان باز می‌گردد. در این دوران مجلس مهستان از میان بزرگان و اشراف ایرانی تشکیل می‌شده‌است. با این وجود پس از حمله به ایران و سقوط ساسانیان، بساط مجلس در حکومت‌های ایران برای بیش از هزار سال برچیده شد.

مجلس دیگر بار در تاریخ معاصر ایران و در زمان امضای فرمان مشروطه در دوره ناصرالدین شاه پدیدار شد. مجلسی که البته تا کودتای رضاخانی مدام در حال نبرد با حامیان سلطنت بود و حتی یک بار به توپ بسته شد.

با این همه در دوره استبداد رضاخانی برخی نماینده ها تنها چهره هایی بودند که جرات مخالفت با استبداد پهلوی را داشتند. ازجمله این چهره های شجاع، یکی شهید مدرس بود که در نهایت به دست عمال رضاخان به شهادت رسید.

در رژیم پهلوی، انتخابات مجلس بیشتر جنبه فرمایشی داشت و دخالت دربار در انتخاب نماینده ها روشن بود. با این وجود در سال های پس از انقلاب، مجلس به تعبیر رهبر انقلاب در راس امور قرار گرفت و با گردش جناح های سیاسی در مجلس، پارلمان به نمادی از گرایش های سیاسی مردم تبدیل شد.

اکنون در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، سه جریان در مجلس بیشتری نقش آفرینی را دارند. یکی از آنها اصلاح طلبان هستند که با برخورداری از یک فراکسیون قدرتمند (با نزدیک به 120 عضو) نقش موثری در مصوبات پارلمان را ایفا می کنند. دیگری اصولگرایان هستند که در کنار فراکسیون مستقلین می توانند داعیه برخورداری از رای اکثریت را داشته باشند.

با این حال مجلس دهم در مدت کوتاهی که از خرداد سال پیش بر سر کار بوده، حاشیه های زیادی را رقم زده است. از ماجرای سلفی گرفتن با موگرینی در جریان مراسم تحلیف رئیس جمهور تا برخی نطق ها و سوال ها و استیضاح های جنجالی.

شما درباره عملکرد مجلس دهم چه فکر می کنید؟ آیا این مجلس را مانند منتقدان، ضعیف ترین مجلس تاریخ پس از انقلاب می دانید یا قائل به اثرگذاری آن در میدان سیاست هستید؟

اینجا کامنت بگذارید، نظر بدهید و درباره وضعیت مجلس بحث کنید.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سینا
    0

    مجلس فرمایشی. چی رو نظر بدیم؟

  • کارمند
    0

    مجلس ایده خوبی بود اما در کشور ما خوب اجرا نشد. نماینده ها همه ش درگیر این هستند که به مردم شهرشون امتیاز بدن تا دور بعد هم رای بیاورند. در این شرایط ممکن است منافع ملی خدشه دار شود

  • مینا ثابت
    0

    مگه در همه این دوران چند تا نماینده مثل محمود صادقی و علی مطهری پیدا شدن؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها