تازیانه سیلاب‌ تابستانه بر تَن تَب‌دار کرمان

این روزها در برخی مناطق استان حادثه خیز کرمان شاهد سیل و سیلاب های تابستانی هستیم که هر چند موجبات تلطیف هوای گرمسیری در منطقه دچار بحران شکننده آب را بدنبال داشته ولی دشواری‌هایی را برای ساکنان رقم زده است.

تازیانه سیلاب‌ تابستانه بر تَن تَب‌دار کرمان

اینک شدت فقر منابع آبی کرمان به اندازه ای رسیده که در تابستان امسال مرکز این استان یعنی کلان شهر کرمان تنها مرکز استانی بود که آبرسانی تانکری را به برخی منازل و ادارات دولتی خود برای فائق آمدن بر بحران کم آبی تجربه کرد و از سویی این در حالی است که سیلاب های بهاری و تابستانه هرسال هم تَن تَب دار کرمان را زیر تازیانه خود قرار می دهد.

تکرار سالانه این قصه پرغصه می طلبد تا متولیان امور استان با برنامه ریزی های لازم در جهت مهار و ذخیره آب های ناشی از بارش های سیل آسا گام هایی را بردارند تا اگر در حوزه ای دچار مشکلی چون نابودی محصولات باغی و زارعی سردرختی می شوند حداقل برای تقویت آبهای زیرزمینی در راستای رفع کمک به رفع مشکل کم آبی و مقاومت در مقابل عطش تابستانه ساکنان این دیار قدم هایی نیز برداشته شود.

همچون سالهای پیشین طی هفته گذشته شاهد سیل های خسارت زا در برخی مناطق استان کرمان از جمله رابر ، بافت و ساردوئیه جیرفت بودیم که در شرایط کرونایی مشکلاتی را برای ساکنان این مناطق پدید آورد.

استان گرمسیری و کویری استان کرمان که اغلب مناطق آن با بحران شدید کم آبی مواجه شده ، همواره در فصول مختلف بخصوص بهار و تابستان که در واقع فصل برداشت محصولات زراعی و باغی است با بارش های کوتاه و در عین حال سیل آسای خسارت زا مواجه می شود و این امر آسیب های جدی را متوجه معیشت کشاورزان و روستائیان استان می کند.

سیل ۴۰۰ واحد مسکونی را در رابر کرمان تخریب کرد

به گفته فرماندار رابر سیل هفته گذشته به ۴۰۰ واحد مسکونی در این شهرستان کمتر برخوردار خسارت زد .

کرامت امیرحیدری ضمن قدردانی از استاندار و سایر مدیران بحران استان کرمان که بلافاصله به کمک سیل زدگان شتافتند افزود: تیم‌هایی برای بازدید و برآورد خسارات در شهرستان رابر فعال شده و به‌زودی نتیجه نهایی به ستاد بحران استان اعلام خواهد شد.

خسارت سنگین سیل به کشاورزی و دامپروری رابُر

فرماندار رابر تاکید کرد: سیل‌های شدید اخیر به حوزه کشاورزی شهرستان رابر خسارت گسترده‌ای وارد کرد که به‌ صورت اضطراری با بیل مکانیکی و وسایل سنگین امدادرسانی انجام گرفت.

وی افزود: در این سیلاب اکثر جدول های کشاورزی منشعب از رودخانه ها آسیب دیده، ۲۵ قنات تخریب، سه خودرو ، ۲۰۰ اصله گردو، ۵۰۰ راس دام، ۶۰۰ کلنی زنبور عسل طعمه سیل شدند و تمام طرح های پرورش ماهی شهرستان از بین رفته است.

کشاورزی، باغداری و دامداری عمده‌ترین محل درآمدی و معیشت مردم شهرستان رابر از توابع استان کرمان محسوب می‌شود که با وجود سرمازدگی، سیل و آفت‌های گیاهی طی سالیان گذشته در معرض نابودی و مهاجرت مردم این منطقه شده و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

سیل اکثر راه‌های روستایی و عشایری رابر را تخریب کرد

امیرحیدری اظهار داشت: ارتباط اکثر جاده‌های کوهستانی ، روستایی و عشایری بر اثر سیلاب تخریب شد که نیازمند گسیل امکانات و دستگاههای مورد نیاز به این شهرستان هستیم.

وی از تخریب چندین پل روستایی در روستای اسکر ،باب گلوییه و دیگر مناطق خبر داد و افزود: بازسازی این پل ها نیازمند اعتبار ویژه می باشند.

با وجود توجه ادارات‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه و شهرسازی استان کرمان همچنان بسیاری از مناطق روستایی و عشایری رابر جاده دسترسی ندارند و یا مسیرها خاکی و غیر ایمن است و با کمترین بارندگی مسیرهای ارتباطی این شهرستان تخریب می‌شود.

سیل زیرساخت‌های آب، برق و تلفن رابُر را تخریب کرد

وی با بیان اینکه سیل همچنین به پنج مجتمع آبرسانی شهرستان رابر خسارت وارد کرده اضافه کرد: برق بزرگترین بحران در این شهرستان محسوب می‌شود که کوچکترین بارندگی یا حادثه‌ای برق مناطق مختلف را قطع می‌کند.

امیرحیدری با تاکید بر اینکه رابر تنها شهرستانی است که پست برق ندارد گفت: این شهرستان به‌عنوان زادگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به علت قطع برق مردمان زادگاهش نتوانستند مراسم تشییع را در سال گذشته از طریق رسانه ملی مشاهده کنند که این مشکل در اذهان مردم نقش بسته است.

وی مشکل قطع تلفن و اینترنت در شهرستان رابر را نیز یکی از معضلات شهرستان عنوان کرد و از بعضی کوتاهی ها در این زمینه گلایه کرد و خواستار پیگیری این معضل با نگاه ویژه مسئولان استانی شد.

به گفته متولیان امر ضعف زیرساختی رابر به حدی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران این شهرستان به علت مشکلات این حوزه تمایلی به استفاده از ظرفیت‌های این منطقه خوش آب و هوا و سرمایه‌گذاری ندارند و دولت با تخصیص اعتبارات می‌تواند به روند توسعه این خطه سرعت بخشد و جلوی معضلات اجتماعی بسیاری را بگیرد.

سیل به ۴۰ روستای رابُر کرمان خسارت وارد کرد

فرماندار رابر گفت: سیلاب و آب‌گرفتگی در پی بارندگی‌های شدید روزهای اخیر به زیرساخت‌ها، اقتصاد و منازل مسکونی ۴۰ روستا از توابع این شهرستان خسارت وارد کرد.

امیرحیدری با اشاره به گزارش اولیه خسارات سیل در شهرستان رابر افزود: بارندگی‌های روزهای اخیر به‌ویژه بارندگی امروز خسارت بسیاری بر زیرساخت‌ها و بخش‌های مختلف عمرانی، کشاورزی، دامداری و منازل مسکونی حوزه روستاهای ننوک، ده‌دیوان ،اسکر و بخش هنزا از توابع این شهرستان وارد کرده است.

وی بابیان اینکه میزان خسارات در دست بررسی است و گروه‌هایی از روز گذشته در مناطق سیل‌زده برای بررسی میزان خسارت وارد عمل شده‌اند تصریح کرد: سیلاب امروز سه دستگاه خودرو در حوزه بخش هنزای رابر را آب برد ، تعداد زیادی دام به‌خصوص در مناطق عشایری اُشکان آبدر و روستاهای یاد شده به علت سیل و صاعقه تلف شده است.

فرماندار رابر گفت: راه‌های روستایی بسیار و قنوات کشاورزی تخریب و حوزه کشاورزی آسیب زیادی دیده است.

وی افزود: یک پل در روستای باب گلوئیه رابر نیز به دلیل سیل تخریب شده است.

امیرحیدری بیان داشت: از عصر امروز امداد رسانی توسط هلال احمر به مناطق عشایری آغاز شده و از بقیه روستاهای سیل زده امداد رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: ۲۰۰کلنی زنبور،۵۰۰راس دام ، ۲ هزار مترکانال کشاورزی، ۲۰رشته قنات ، تخریب ۱۸۷کیلومتر راه روستایی، راه عشایری ۴۰۰کیلومتر، تلفن و اینترنت منطقه قدرودخانه، مسکن ۴۵۰واحد در حد ۱۰ درصد خسارت وارد کرده است.

هلال احمر کرمان به ۲۳۰ نفر سیل‌زده در رابُر و بافت امدادرسانی کرد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به ۲۳۰ نفر آسیب دیده از سیل در شهرستان‌های رابر، بافت و بخش ساردوئیه طی یک هفته گذشته خبر داد.

رضا فلاح با اشاره به بارندگی های اخیر در شهرستان‌های غرب و جنوب غربی استان کرمان افزود: وقوع سیلاب اخیر به ۲۹ روستا و نزدیک به ۵۰ خانوار در شهرستان‌های رابر، بافت و بخش ساردوئیه آسیب و خسارت وارد کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به توزیع اقلام امدادی و زیستی این جمعیت در مناطق سیل‌زده گفت: علاوه بر امدادرسانی به سیل زدگان ۴۱۰ کیلوگرم نایلون، ۲۳ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۵۷ تخته پتو توسط نجاتگران و امدادگران هلال احمر در مناطق سیل زده توزیع شد.

سیلاب تابستانی ۵۹ میلیارد تومان به رابر خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به بارندگی های چهار روز گذشته شهرستان رابر و جاری شدن سیل در برخی مناطق این شهرستان گفت: سیل ۵۹ میلیارد تومان به بخش های مختلف رابر خسارت وارد کرد.

مجید سعیدی افزود: روستاهای دیوان دره، اسکر و ندوک بیشترین خسارت را در سیل چهار روز گذشته شهرستان رابر دیدند.

وی با بیان اینکه خسارات سیل چند روز اخیر شهرستان رابر بیشتر در بخش عشایری و کشاورزی بوده است تصریح کرد: بخش های زراعی باغی، تاسیسات، ادوات کشاورزی و منابع آبی، دام، طیور و آبزیان پرورشی و زنبورداری با جاری شدن سیلاب خسارت دیدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: همچنین بخش های زیربنایی مانند راه و معابر روستایی، عشایری و شهری نیز در شهرستان رابر بخه دلیل جاری شدن سیلاب دچار خسارت شدند.

وی اضافه کرد: سیلاب نیز به شبکه و خطوط انتقال آب شهرستان رابر نیز خساراتی وارد کرد.

سعیدی اظهار داشت: در زمینه مسکن نیز ۶۵ واحد مسکونی شهرستان رابر به دلیل جاری شدن سیلاب دچار خسارت شد که نیاز به بازسازی دارد و ۱۸۸ واحد نیز نیازمند تعمیر است.

وی تاکید کرد: اقدامات امدادی اولیه بدو جاری شدن سیلاب در شهرستان رابر انجام و ستاد بحران تشکیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان افزود: همچنین هلال احمر، شهرداری و فرمانداری نیز با اعزام نیروهای امدادی و ماشین آلات به منطقه اقدامات امدادی را آغاز کردند.

وی بیان کرد: همچنین از امکانات پیمکاران سد شهیدان امیرتیموری نیز در زمینه امداد رسانی به سیل زدگان منطقه رابر استفاده شد.

سیل به ۲۰۰ کیلومتر راه ساردوئیه جیرفت خسارت زد

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساردوئیه جیرفت از تیغ‌زنی و بازگشایی ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های سیل‌زده روستاهای این بخش که در جریان سیل و سیلاب اخیر تخریب شده بودند ، خبر داد.

محمد رضایی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های سیل آسای تابستانه بیش از ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های مناطق کوهستانی بخش ساردوئیه جیرفت خسارت دید.
وی افزود: به محض اطلاع از تخریب راه‌های روستایی، ماشین آلات راهداری به مناطق مورد نظر اعزام و فعالیت بازگشایی و تیغ‌زنی این محورها آغاز شد.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساردوئیه جیرفت تصریح کرد: از ابتدای عملیات بازگشایی راه‌های مناطق خسارت دیده بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه با استفاده از ۶ دستگاه راهداری بازگشایی و تیغ‌زنی شده و ۷۰۰ کیلومتر ان نیز تیغ زنی خواهد شد.

سیل به ۶۴۰ کیلومتر از راه‌های جنوب کرمان خسارت زد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از خسارت سیلاب به ۶۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی این منطقه خبر داد.

مسعود جمیلی کرمانی خسارت وارده به راه‌های روستایی جنوب کرمان را در حوزه شهرستان‌های جیرفت و قلعه‌گنج عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بارش باران هفته گذشته تا کنون موجب ایجاد سیلاب و خسارت به مسیرهای ارتباطی جنوب کرمان شده است، گفت: طی هفته گذشته چهار مرحله بارندگی باعث شد تا خسارت‌هایی به راه‌های روستایی مناطق کوهستانی در شهرستان‌های جنوبی استان وارد شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان افزود: بارش باران و جاری شدن سیلاب طی روزهای ابتدایی هفته گذشته موجب تخریب ۴۲۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در شهرستان جیرفت به ویژه در بخش‌های ساردوئیه و اسفندقه شد.

وی ادامه داد: در مجموع از ابتدای هفته گذشته تا کنون بارش شدید باران به ۶۴۰ کیلومتر از راه های روستایی در شهرستان های جیرفت در حوزه ساردوئیه و شهرستان قلعه گنج در دهستان مارز و رمشک به محورهای ارتباطی شد.

جمیلی از تیغ زنی و بازگشایی مسیرهای خسارت دیده در منطقه جنوب کرمان خبر داد.

وی میزان خسارت سیلاب به راه‌های روستایی در مناطق دولت آباد بهرآسمان اسفندقه را ۱۲۰ کیلومتر، باغ ابراهیم و نارم بگم ۳۰ کیلومتر، هنزاکوه و زمین حسین ۶۰ کیلومتر، حوزه دهستان گور را ۱۵۰ کیلومتر، حوزه دهستان رمون را ۶۰ کیلومتر و ۳۶۰ کیلومتر را در حوزه شهرستان قلعه‌گنج اعلام کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان از آسیب رساندن سیلاب به ۱۷ دستگاه آبنما و سه دستگاه پل در محور رمشک شهرستان قلعه گنج خبر داد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها