کشت گل مریم به روش هیدروپونیک در فیروزآباد

با همت و تلاش جهاددانشگاهی فارس، برای اولین بار، کشت گل مریم به روش هیدروپونیک در شهر فیروزآباد، با موفقیت اجرا شد.

کشت گل مریم به روش هیدروپونیک در فیروزآباد

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی فیروزآباد در استان فارس، گفت: با توجه به ارزیابی‌هایی که نشان می‌دهد ایران به دلیل کیفیت گل مریم تولیدی، رتبه نخست صادرات این محصول را جهان دارد.

محمدصادق فرهنگ‌دوست با اشاره به امکان کاشت و پرورش این گیاه در اقلیم شهرستان فیروزآباد، گفت: در گذشته به همت جهاددانشگاهی استان فارس، کشت زعفران به روش هیدروپونیک در این شهرستان با موفقیت اجرایی شده است لذا موضوع استفاده از این روش در کاشت گل مریم هم مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از مزایای کشت هیدروپونیک، کاهش چشمگیر مصرف آب است، گفت: رشد سریعتر گیاه، جلوگیری از فرسایش خاک، ممانعت از رشد علف هرز و آفت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کنترل شرایط محیطی از دیگر مزایای این روش محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره صنف تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران، گفت: اینکه گل مریم یک گیاه چندساله محسوب می‌شود و کاشت آن تقریبا در فصول مختلف امکانپذیر است، در کنار مزیت‌های صادراتی این محصول از عوامل موثر در دنبال کردن اجرای روش کشت هیدروپونیک گل مریم به شمار می‌رود.

فرهنگ‌دوست یادآور شد: اسانس تولید شده از گل مریم، یکی از پرمصرفترین اسانس‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی جهان به شمار می‌رود و این موضوع امکان بازدهی اقتصادی را افزایش خواهد داد.

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد، با یادآوری اینکه هیدروپونیک، روشی بسیار ساده و کم هزینه محسوب می‌شود که در هر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی قابلیت اجرا دارد، گفت: در این نوع کاشت، گل‌هایی شاداب با عطر و بوی مناسب تولید شده است.

فرهنگ‌دوست، با یادآوری اینکه در روش هیدروپونیک، نیاز به وسعت زیاد عرصه کاشت نیست، گفت: گیاهان تولید شده در این روش طی فرصتی حدود سه ماهه، به محصول خواهد رسید و این موضوع بر اقتصادی بودن کار تاثیرگذار است.

مدیر مرکز آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی فیروزآباد، گفت: امیدواریم که با اتخاذ تدابیر موثر و هوشمندانه‌تر، زمینه حضور بیشتر این محصول در بازارهای جهانی فراهم شود زیرا تحقق این مهم، شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر در عرصه اقتصاد حوزه کشاورزی نیز خواهیم بود.

فرهنگ‌دوست همچنین گفت: روش کار در این شیوه از کاشت گل محمدی یا سایر گیاهان، بسیار ساده بوده و با یک آموزش کوتاه مدت، امکان فعالیت برای افراد در این زمینه فراهم خواهد شد.

علاقه‌مندان به آموزش شیوه کاشت هیدروپونیک می‌توانند برای فراگیری آموزش‌های لازم به مراکز آموزش‌های تخصصی جهاددانشگاهی در استان فارس مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها