شرایط دفن پسماند در کاشان مناسب نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان با اشاره به پایش‌هایی که در محل دفن پسماندهای این شهرستان انجام می‌شود، گفت: اگرچه تاکنون اقدام‌هایی برای ساماندهی آن انجام شده اما هنوز وضعیت مناسب نیست.

شرایط دفن پسماند در کاشان مناسب نیست

الهیار دولتخواه روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: انتظار آن است که مشکلات محل دفن پسماندهای منطقه کاشان به حداقل برسد و شرایطی به وجود آید که معضل‌های زیست محیطی با راهکارهای اصولی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع دفن پسماندهای منطقه کاشان به حال خود رها نشده است، افزود: با گذشت ۱۰ سال و با وجود اینکه هنوز پرونده قضایی مرتبط در مرکز استان و کاشان در حال پیگیری است، بخش‌هایی از مشکلات آن برطرف شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، بازیافت بخشی از پسماندها در محل دفن را از جمله آنها عنوان کرد و اظهار داشت: راهکار اصولی برای برطرف کردن این مشکل، جداسازی زباله‌ها از مبدا است.

وی با اشاره به تبدیل زباله‌ها به کمپوست در محل دفن زباله‌ها، اضافه کرد: انبار کردن حجم زیادی از این کودها خود مشکلات زیست محیطی به بار می‌آورد که باید از آن محل تخلیه شود و به فروش برسد.

روزانه نزدیک به ۲۰۰ تن زباله از سطح منطقه در سایت پسماند واقع در ابوزیدآباد دپو و دفن می شود اما تنها مقدار کمی از آن به بازیافت می‌رسد.

آلودگی هوا امسال به کمترین میزان ممکن رسید

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته شاهد روزهای آلوده‌ای نبوده‌ایم، تشریح کرد: یکی از علت‌های آن استفاده کمتر شهروندان از خودرو در سطح شهر به ویژه در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت گذشته بود.

وی بیان کرد: ۸۵ درصد از روزهای کاشان به لحاظ آلودگی هوا از ابتدای سال‌جاری تا کنون سالم بوده و تنها چند روز حالت بحرانی و نیمه بحرانی داشتیم که آن هم در تیرماه به علت وجود ریزگردها بوده است.

دولتخواه با اشاره به شیوع ویروس کرونا، افزود: اگرچه شیوع این بیماری موجب وارد آمدن آسیب‌های جانی و مالی به قشرهای مختلف مردم شد، اما به علت کاهش تردد خودروها، حال محیط زیست کاشان را خوب کرد.

وی تصریح کرد: کرونا همچنین از ورود تعداد زیادی از گردشگران که موجب تخریب محیط زیست در ضلع شمالی کاشان می‌شدند نیز جلوگیری کرد و موجب احیای برخی گونه‌های گیاهی شد که در حال از بین رفتن بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان با اشاره به اینکه در پنج ماه گذشته ۲۶۹ واحد تولیدی و صنعتی در این شهرستان مورد پایش قرار گرفتند، گفت: ۱۳ مورد به شکوائیه منجر شده و تعداد رای‌های صادر شده از سال گذشته تا کنون ۲۱ مورد است.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها منجمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

۱۳ متخلف شکار و صید دستگیر شدند

دولتخواه در ادامه از کشف سه قبضه سلاح غیرمجاز در سال‌جاری خبر داد و بیان کرد: ۱۳ متخلف صید و شکار در این ارتباط دستگیر شدند.

وی همچنین به شناسایی رد پلنگ و صدای آن در منطقه حفاظت شده قمصر- برزک کاشان اشاره کرد و افزود: هنوز نتوانسته‌ایم این موضوع را مستندسازی کنیم؛ زیرا گربه‌سانان و به ویژه پلنگ و یوزپلنگ از قدرت استار بالایی برخوردار هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشان تاکید کرد: در تلاش هستیم با نصب دوربین‌های تله، نسبت به تصویربرداری و مستندسازی این مهم در منطقه اقدام کنیم.

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک با وسعت ۶۰ هزار هکتار، دارای تنوع گیاهی و جانوری بالایی است و از سال ۸۹ جزو مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفته است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها