توصیه یک اندیشکده به رقیب ترامپ در مورد ایران/ آیا جو بایدن قصد دور زدن ایران را بعد از پیروزی در انتخابات دارد؟

از نظر تحلیلگر اندیشکده

توصیه یک اندیشکده به رقیب ترامپ در مورد ایران/ آیا جو بایدن قصد دور زدن ایران را بعد از پیروزی در انتخابات دارد؟

به گزارش خبر فوری ، در حالیکه در حدود دو ماه تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا وقت باقی است، بسیاری از تحلیلگران، اندیشکده‌ها و وب‌سایت‌ها به حواشی ماراتن 2020 و ابعاد مختلف آن پرداخته‌اند. یکی از زمینه‌هایی که بسیاری از وب‌سایت‌ها و اندیشکده‌ها به آن می‌پردازند، سیاست خارجی جو بایدن و دونالد ترامپ است. در راس بحران‌های خارجی آمریکا در این سالها " ایران" حضور دارد.

اندیشکده آمریکایی " Responsible Statecraft " در مقاله اخیرش به این موضع پرداخته است. نویسنده مقاله سعی دارد از دید دموکرات‌ها به مساله ایران نگاه کند. طبق تحلیل این اندیشکده بدون شک سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران شکست خورده است. از نظر نویسنده، در حالیکه ایران تا قبل از سال 2018 عضو برجام بود و متعهد شده بود که فعالیت هسته ای خود را کاهش دهد اما اقدام عجیب ترامپ مبنی بر خروج از برجام همه چیز را به هم زد. حالا ایران گام به گام از تعهدات هسته ایش دور شده و به غنی سازی اورانیوم قبل از برجام نزدیک می‌شود. از طرف دیگر، آمریکا در نتیجه بحران مربوط به توافق با ایران کاملا از متحدان سنتی خود و سازمان ملل جدا شده است. آلمان، انگلیس و فرانسه حاضر به بازگرداندن تحریم‌‎ها علیه ایران نیستند و هنوز در برجام مانده‌اند و این آمریکا را بیش از پیش نگران و تنها کرده است.

اتفاق اخیر در سازمان ملل و رای نیاوردن طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و به خصوص شکست طرح بررسی اجرای "مکانیسم ماشه" توسط اعضای شورای امنیت سازمان ملل، این تنهایی آمریکا در عرصه بین المللی را بیش از پیش مشخص کرد. این اتفاق به حدی بزرگ بود که حتی مایک پومپئو(وزیر امور خارجه آمریکا) کشورهای جهان را تهدید کرد که به تنهایی طرح مکانیسم ماشه را پیش می‌برد و احتیاجی به همراهی آنها ندارد. این اتفاق و اظهار نظر اوج افتراق آمریکا از سازمان ملل و متحدان غربیش را نشان داد و همه این اتفاق‌ها بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید و خروجش از برجام به وقوع پیوست.

وضعیت دموکرات‌ها؛ دور از ترامپ اما هم‌زبان با او

با این حال، نباید گمان کرد که وضع دموکرات‌ها بهتر از ترامپ و جمهوری‌خواهان است. آنها در این مدت با اصل سیاست‌های ترامپ و دولتش مخالفت نکرده‌اند؛ تنها مخالفت و نقد آنها این بود که سیاست‌های ضدایرانی ترامپ در چارچوب سازمان ملل نبوده و باعث ایزوله شدن آمریکا در عرصه بین‌المللی شده است.

به نظر می‌رسد این گرایش در اعضای تیم دیپلماسی جو بایدن نیز وجود دارد. یک نمونه مشخص آن، انفعال دموکرات‌ها و سکوتشان در مورد تداوم تحریم آمریکا علیه ایران حتی در زمان شیوع کروناست. جو بایدن و اعضای کمپینش هیچ چیزی در مورد این اقدام ضدانسانی ترامپ که جان صدها هزار انسان بی‌گناه را در خطر انداخته، نگفته‌اند.

نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که به اظهارات اطرافیان بایدن در مورد "برجام" نگاهی بیندازیم. به طور مثال، " تونی بلینکن" (Tony Blinken) که شاید مشاور امنیت ملی دولت بایدن شود، به طور صریح از بازگشت بدون شرط به برجام سخن نگفته است. هر چند هم بایدن و هم اطرافیانش اعلام کرده‌اند که برجام تنها راه‌حل برای جبران خطاهای گذشته است اما بلینکن در چند موضع اعلام کرده که آمریکای بایدن حاضر است بعد از اینکه ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند به برجام باز گردد. این اظهار نظر به خوبی نشان می‌دهد که بلینکن سعی دارد توپ را در زمین ایران بیندازد درحالی که اکنون توپ در زمین آمریکاست؛ این آمریکا بوده که ابتدا از برجام خارج شده و کاهش تعهدات هسته‌ای هم واکنش ایران به این اقدام آمریکاست. در نتیجه کشوری که باید ابتدا اقدام کند ایالات متحده است. آمریکای بایدن ابتدا باید به برجام بازگردد و تحریم‌ها را بردارد تا ایران هم به تعهدات برجامی بازگشته و در چارچوب آن عمل کند.

از نظر نویسنده مقاله، ایران به هیچ وجه حاضر نیست تا قبل از بازگشت به برجام به تعهداتش بازگردد. این دعوایی است که همین حالا هم بین دولت ترامپ و ایران در جریان است و اگر قرار بود ایران این شرط‌ها را بپذیرد تاکنون به توافق جدید با ترامپ رسیده بود.

به جز این، بلینکن اظهارنظر دیگری را هم داشته است. او گفته که آمریکای بایدن سعی دارد به یک توافق بهتر و جامع‌تر با ایران برسد. طبق نظر نویسنده " Responsible Statecraft " منظور بلینکن از دو واژه "بهتر" و " جامع تر" مبهم است. اگر منظور بلینکن این است که ایران تعهدات بیشتری بدهد و یا در زمینه منطقه ای یا موشکی از برخی مواضعش کوتاه بیاید باید گفت که بعید است ایران چنین پیش شرطی را بپذیرد؛ همانطور که در تمام طول این چهار سال نپذیرفت. بنابراین، اگر بایدن بخواهد به قول معروف با همین فرمان پیش برود به همان بن بستی می‌رسد که ترامپ رسید.

نویسنده مقاله تاکید دارد که در اطراف بایدن، افرادی حضور دارند که همانند بلینکن فکر می‌کنند. " جیک سالیوان" (Jake Sullivan) مشاور بایدن در زمینه دیپلماسی یکی از این افراد است. او نیز در موارد متعدد اظهاراتی شبیه بلینکن را تکرار کرده و از فشار حداکثری بر ایران حتی بعد از بازگشت به برجام سخن گفته است.

توصیه به بایدن؛ فی الفور به برجام بازگرد!

نویسنده مقاله اندیشکده آمریکایی معتقد است که جو بایدن باید رویکردش را به دیپلماسی و هنر گفتگو تغییر دهد. دیپلماسی هدف نیست، وسیله است. برای رسیدن به یک توافق فقط توسل به گفتگو، چانه‌زنی و سایر راه‌های دموکراتیک کافی نیست؛ برای نیل به یک توافق جامع باید ابتدا به ساکن پذیرفت که دو طرف گفتگو حقی دارند که باید به آن برسند. نیل به یک توافقی که در آن یک طرف پیروز محض باشد ممکن نیست. در یک توافق خوب باید دو طرف بخشی از تقاضای طرف دیگر را پذیرفته و آن را اجابت کنند. این چیزی است که در زمان انعقاد برجام در زمان اوباما نیز توسط دو طرف پذیرفته شد؛ اما به نظر می‌رسد نه در دولت ترامپ و نه در تیم دیپلماسی بایدن مشاهده نمی‌شود.

از نظر تحلیلگر" Responsible Statecraft "، بایدن اگر می‌خواهد از غرقابی که ترامپ در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده خلاص شود ابتدا باید بدون پیش شرط به برجامی که ترامپ از آن خارج شد بازگردد و بعد هم به شرکت‌های آمریکایی اجازه دهد که با ایران رابطه تجاری برقرار کنند و بعد از این از ایران توقع داشته باشد که به تعهدات هسته ای منعقد در برجام بازگردد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    0

    به این حرف های بی اساس دلتان را خوش نکنید و همچنین مبناي تصمیم گیری نباید قرار بگیرد. وگرنه کشور را به خاک سیاه مینشانید

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      مشکل ما فرهنگ وطن فروش وغرب گرائی بعضی سیاست مداران وتجار نامرد ومردم لاقید به اصول وطن دوستی است

  • مهری
    0

    چه کشف بزرگی کردین ؟؟؟!!! معلومه سرتاپا یه کرباسن!!! اونکه باراک حسین اوباما بودبایه ریشه اسلامی ..... ازینا چه انتظاری دارید

  • ...
    0

    یجوری باید باید میکنید انگار.... دستتونه

  • ناشناس
    0

    انقلاب اسلامی ارزشها خود را به سازش و سودا گری نمی گذارد --- آمریکا و غرب که در سیاستهای خود از هرگونه ارزش و خوبی انسانی تهی هستند هنوز تا بالای سر در ترفندهای تاکتیکی تزهای سیاسی ماکیافیلی خود غوطه ور اند. آمریکا و غرب که پیوسته با ارزش گریزی خود را واقع گرا معرفی می کنند با این حال در سیاست هیچ حقیقت ثابتی را نمی توانند ببینند و نمی توانند باور کنند. سران آمریکا و غرب با تز خود که سیاست پدر و مادر ندارد و دوست دشمن نمی شناسد و باید به هرقیمتی روی منافع مادی متمرکز باشد و روی همین منافع سازش کند خوش دارند این تز را به همه کشورهای جهان سرایت بدهند. برخی در درون ایران که شیفته ی سیاست ماکیافیلی غرب هستند با پیش گرفتن سیاست ارزش گریزی و مردم ستیزی ، غرب و آمریکا را فریب می دهند که قدرت در ایران نیز به هیچ اصل و ارزش انسانی پایبند نیست. آمریکا و غرب به همین دلیل باور نمی کنند که انقلاب اسلامی اصل و ارزشهای عدول ناپذیر دینی- انسانی مردمی دارد که هرگز نمی تواند این ارزشها را با بیگانگان به سازش و سودا گری بگذارد. با دلایلی که گفته شدند برای ایران انقلاب اسلامی تا زمانی که پایبند ارزشهای الهی – انسانی خود است هیچ فرق نمی کند چه شخصی و یا چه حزبی قدرت را در اختیار داشته باشد. ایران انقلاب اسلامی با توکل به یگانه ذات اقدس خداوند با هر قدرتی به اندازه ی آمادگی آن قدرت به احترام به ارزشهای الهی – انسانی این انقلاب برخورد و تعامل می کند.

    نظرات شما -
    • یکی از مردم
      0

      سنتی سا صنعتی؟؟؟ یا ساندیس؟؟؟!!!

  • یعقوب
    0

    بازگشت آمریکا به برجام تابع شرایطی خواهد بود. همینطوری وبعد از هست سال خسارت به برجام بازگردد و خسارت دیگری بزند. انقلابیون حواسشون باشه، وطن فروشان دوباره دست بکار شده اند.

  • محمد
    0

    اول این که طبق گفته های خودتون برجام تاریخ منقضی دارد و ابدی نیست و بعدشمانند همه کشورهای ان پی تی باید با ما رفتار کنند دوم هم این که بر فرض هم بیایند در برجام دوباره ان وقت می روید با پول نفت ارز ها مانند دلار را سرکوب می کنید و میز ایران در امریکا هم وقتی میبیند این کار را کردین و اماده انفجار دوباره بالا رفتن قیمت ارزها است از برجامتون خارج می شوند وروز از نو ادم باید ساده لوح باشد که چند بار یک راه را تکرار بکند

  • مهدی
    0

    سگ زرد برادر شغاله ،ترامپ و بایدن فرقی ندارن بیخودی دلخوش نشید در عوض به فکر تولید و پیشرفت کشور باشید

  • کاظم
    0

    با تمام تلاش و هزینه ای که میکنید بایدن رئیس جمهور نمیشه،متاسفانه دوباره ترامپ انتخاب خواهد شد و فشار بیشتر

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      دوست عزیز اگر ترامپ انتخاب شود که خیلی محتمل است چنان فشار اقتصادی به ایران وارد می‌شود که تحریم های فعلی بچه گانه خواهند بود.حتی احتمال برخورد نظامی هم بسیار بالا خواهد رفت

  • رضا.
    0

    متاسفانه مشکلات ما حتی با آمدن بایدن هم رفع نمی‌شود. یادمان باشد ایران در لیست سیاه FATF است و همین طوری بدون تحریم هم از مبادلات مالی با دنیا محروم هستیم و بر فرض که بایدن بیاید و به برجام برگردد باز حتی با گشایش مختصر و م قتی در اقتصاد ایران مشکلاتمان با آمریکا از جمله ادعای نقض حقوق بشر و برنامه موشکی و داستان محو اسرائیل و کمک به حماس و حوثی هاو اسد و.. دستا یز مشکلات همیشگی خ اهد شد. این مشکلات باید اساسی حل گردد وگرنه 40 سال دیگه هم نه به توسعه می‌رسیم نه آرامش.

  • کرشمه
    0

    همین امریکا که میگن هیچ غلطی نمیکنه اکثریت مردم ایران رو به خاک بدبختی نشونده . خدا کنه ترامپ رای نیاره شاید وضع بهتر بشه .

  • یوسف طاهرزاده
    0

    اگر بایدن انتخاب شد باید ایران قدرتمند را قبول کند و با ایران کنار بیاید اگر تو فکر ایران۵۰سال پیش هستند اشتباه میکند. باید ایران را به عنوان یک کشور قوی نگاه کند آنوقت میتواند با ایران کنار بیاید.

  • سرداردلها سلیمانی
    0

    تا وقتی که کشور ما انقلاب صادر میکند وضعیت خوب نخواهد شد بلکه بدتر هم خواهد شد....انها دارن کشور مارا ضره ضره فلج میکنند و تا حدودی از نظر اختصادموفق هم شدن...سیاست مداران کشور ما یا خواب هستن یا خیلی خوش خیال هستن همه کشورها به نوعی دارن ضربه به ما میزنند چه با دوستی چه با دشمنی

  • علی
    0

    این گلوبالیستا خوب دارن برنامه هاشونو پیاده میکنن ..اول با کارت اوباما امدن هرچی پیشرفت کرده بودیم تو هسته ای عقب بردنش.بعد کارت ترامپو رو کردن اقتصاد ایرانو داغون کردن..دلتونو به بایدن خوش نکنین دموکراتا از جمهوری خاها بدترن.از امریکا بدترم شوروی ک با کارت ایران جلوی امریکا بازی میکنه .وقتی امتیازاتشو از امریکا گرفت ایران رو هم دور میزنه ..بابا این پوتین خودش اطلاعاتی بوده .خوب بلده ایرانو دور بزنه

  • حر بن ریاحیم
    0

    اگر بایدن رای آورد قول میدم فقط اخبار صداو سیما و رسانه های مجاز را پیگیری کنم دفعه قبل هم پیشگویی رائفی پور میگفت یه زن میشه رئیس جمهور و تلوزیون همش نظرسنجی دموکرات ها را میزاشت و با یقین میگفت هیلاری رای میاره اینبار ترامپ با حدود ۳۳۰ رای الکترال و حدود ۶۵ درصد آرا مردم رئیس جمهور میشه ۸۰ ملیون آدم را معطل انتخابات آمریکا کردید هیچ برنامه ای هم ندارید اسم خودتون را هم گذاشتید مسلمان و عالم شیعه امام حسین از حاکمین عزیز تقاضا داریم بیشتر از این آبروی اسلام و تشیع را نبرید اگر اسلام را قبول دارید و میخواهید اسلام و تشیع ضعیف نشه قدرت را به مردم واگذار کنید یا حداقل یه رفراندوم بزارید اگر هم که لباس ریا به تن کردید و قصد نابودی اسلام را دارید همین فرمون جلو برید

  • سید
    0

    به نظرم بایدن بهتره چنان حالتونو بگیره که پدر مردم رو دراوردین

  • حمید
    0

    قطعا ترامپ رای میاره

  • یدالله
    0

    بابت نوشتن این مقاله خوب سبیلش رو چرب کردن

  • محمد سلطانی
    0

    چه قدر بعضی آدم های کثیفی هستند که از همین حالا دارن زمینه سازی میکنن اگر بایدن رای بیاره هیچ تغییر تو قیمت ها رخ نمیده نه آقای دلال اگر بایدن رای بیاره باید بشینی بزنی تو سرت ایشالله که رای میاره

  • بینام
    0

    خبر فوری شده سانسور چی و نظراتی که مورد پسندش نیست را حذف میکنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها