خلف وعده‌ دولت به کارگران؛

از وضع معیشت حداقلی بگیران خبر دارید؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به خلف وعده‌های تیم اقتصادی دولت در مورد کارگران، گفت: باید مشخص شود که آیا در مورد معیشت، سلامت و خانوار کارگران اصلا نگرانی وجود دارد.

از وضع معیشت حداقلی بگیران خبر دارید؟

فرامرر توفیقی در مورد حواشی حق مسکن کارگران، اظهار داشت: بحث من در مورد نادیده گرفتن ۶۰۰ هزار تومان (معوقه حق مسکن در فصل بهار) فقط مربوط به رقم و عدد نبود بلکه بحث این بود که چرا باید یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در سرجمع دستمزد کارگران پس از تصویب شدن توسط ۳ ضلع شورای عالی کار، دوباره در هیأت دولت مطرح شود. این موضوع برابر با کدام قانون است؟ در نظام دستمزد چه جایگاهی دارد؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار افزود: حال که قرار بر مطرح شدن حق مسکن در هیأت دولت است، چرا باید بررسی این موضوع اینقدر با تأخیر انجام شود؟ در کنار این مساله باید مشخص شود که چرا تاریخ اعمال حق مسکن از سوی وزیر کار، تیرماه اعلام شد در حالی که در مصوبه شورای عالی کار وجود نداشت.

وی ادامه داد: می‌گویند ما دروغ می‌گوئیم که تاریخ اعمال حق مسکن در مصوبه شورای عالی کار وجود نداشت، اگر چنین است پس باید با ارائه مدرک، ادعای ما را رد کنند.

توفیقی گفت: از سویی دیگر باید به این نکته اشاره شود که طبق مصوبه کمیته دستمزد باید جلسات علمی و پژوهشی در مورد قابلیت اجرای مزد صنفی و منطقه‌ای برگزار شود؛ چرا کسانی که نگران هستند، در مورد لزوم تشکیل این جلسات چیزی نمی‌گویند؟ چرا پی‌گیر تشکیل این جلسات نیستند؟

این فعال کارگری افزود: همچنین شورای عالی کار موظف است حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه دهد، ما وارد ششمین ماه از سال شده‌ایم چند جلسه داشته‌ایم؟

وی ادامه داد: در جلسه پایانی سال ۹۸ توسط تیم اقتصادی دولت به نمایندگان کارگری قول‌هایی داده شد، چقدر این وعده‌ها جامه عمل پوشیده است؟

توفیقی گفت: آیا بررسی کرده‌اند که چه بلایی سر سبد معیشت خانوار و عوامل مؤثر بر آن به دلیل جایگزین شدن ارز نیمایی به جای دولتی، آمده است؟

وی افزود: رئیس ستاد تنظیم بازار می‌گوید قیمت مرغ در ماه تکان نخورد! قیمت مرغ در بهترین حالت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است آیا دقت کرده‌اند که قیمت این خوراکی پارسال چقدر بود؟ آیا دوستانی که نگران هستند بررسی کرده‌اند که قیمت روغن‌های خوراکی، قند، شکر، کره، برنج، پنیر، تخم‌مرغ و نان چقدر شده است؟ نرخ ماسک یک شبه از هزار تومان به هزار و ۳۰۰ تومان رسید و همچنین قیمت برخی داروها همچون داروهای مربوط به قلب در داروخانه‌ها چند برابر شد، آیا این موضوع رصد شد؟

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: فاصله دهک‌های تورمی، ضریب جینی، شکاف طبقاتی، شکاف عمیق دستمزد و هزینه و وضعیت خانوارهای کارگری بررسی شده است؟ می‌گویند میانگین درآمد کارمندان دولتی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، میانگین درآمد کارگران چقدر شده است؟ آیا در مورد معیشت، سلامت و وضعیت خانواده کارگر نگرانی وجود دارد؟

وی با اشاره به اینکه کمک هزینه مسکن در سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود، تصریح کرد: چرا از سال ۷۰ در حق مسکن به عنوان یک مؤلفه دستمزد کارگری بازنگری صورت نگرفت؟ اگر این اتفاق می‌افتاد امروز کمک‌هزینه ۳۰۰ هزار تومانی خنده‌دار نبود.

توفیقی با بیان اینکه هزاران خلف‌وعده و دل‌نگرانی وجود دارد، گفت: ما در مورد قانون بحث می‌کنیم نه عدد و رقم که متأسفانه هیچ نشانی از اجرای قانون نیست.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • کاربر ناشناس
    0

    واقعا چقدر سخته برای دولت که مشکل حقوق ومعشیت کارگران را درک کند. مثل اینکه کارگران اهل این مملکت نیستند .خداراشکر یکشبه حقوق پرستاران یک میلیون دویست اضافه شد،به کارگر که میرسه هی چی!!!

  • ناشناس
    0

    چراکارفرماهافیش حقوقی نمیدهند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها