مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا:

یاران قالیباف و جبهه پایداری از حضور او به وحشت افتاده‌اند

مهاجری گفت: وقتی میزان مشارکت خیلی پایین آمد، دلیلی برای ادامه ائتلاف میان یاران قالیباف و پایداری‌چی‌ها وجود نداشت. همین ائتلاف نیز زمانی به وجود آمد که قالیباف تا حد قابل اعتنایی، نسبت به جبهه پایداری عقب‌نشینی کرد.

یاران قالیباف و جبهه پایداری از حضور او به وحشت افتاده‌اند

در گیر و دار نیروهای سیاسی برای تدارک حضور در انتخابات ۱۴۰۰، ظاهرا سعید جلیلی نیز عزم خود را جزم کرده تا در غیاب احتمالی رقبای اصلاح‌طلب و در رقابت با هم‌قطاران اصولگرای خود، ردای حضور در پاستور را سرانجام بر تن کند. در این میان به نظر می‌رسد که برخی از چهره‌های جبهه پایداری نیز درصددند تا حمایت آیت‌الله مصباح یزدی را بدون در نظر گرفتن شخصی چون قالیباف از این چهره اصولگرا برای حضور در پاستور برانگیزند.

در این رابطه محمد مهاجری، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: در انتخابات ۹۸ شرایط اضطراری به وجود آمده و نگرانی وجود داشت که مبادا کاندیداهای اصلاح‌طلبان در این عرصه رای بیاورند. مسئله‌ای که به زعم من، ناشی از یک تحلیل غلط بود و صاحبان آن، اینگونه برداشت می‌کردند که میزان مشارکت در انتخابات حدود ۵۰درصد خواهد بود.

وی افزود: بعدا وقتی که این میزان مشارکت خیلی پائین آمد، دلیلی برای ادامه ائتلاف میان یاران قالیباف و پایداری‌چی‌ها وجود نداشت. همین ائتلاف نیز زمانی به وجود آمد که قالیباف تا حد قابل اعتنایی، نسبت به جبهه پایداری عقب‌نشینی کرده و کاندیداهای تندرو پایداری ورود کرده و سهمیه قالیباف نیز در لیست گنجانده شد.

اما کاملا واضح بود که آب جریان قالیباف با جبهه پایداری، هیچ گاه در یک جوب نخواهد رفت. من یقین دارم که وقتی انتخابات پایان یافته و میزان مشارکت معلوم شد، قالیباف از چنین ائتلافی، حتی در آن مقطع پشیمان شد. چرا که اگر قالیباف در برابر چنین ائتلافی مقاومت کرده و برخی را در لیست وارد نمی‌کرد، حتما نیروهای او در لیست می‌ماندند. چون جدا شدن قالیباف از پایداری به معنای شکست نسبتا مطلق این جبهه بود.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که جبهه پایداری با قالیباف، عملا هیچ ائتلافی نمی‌توانند صورت بدهند. افکار این‌ها کاملا با هم متضاد بوده و حتی، نمایندگان پایداری در مجلس، عملا به دنبال تضعیف قالیباف بودند. این نمایندگان، حتی برای قالیباف، شان ریاست هم قائل نبوده و به دنبال این بودند که او مانند یک مبصر در پارلمان عمل کند.

بنابراین، اینکه گفته می‌شود با تحرکات پایداری‌چی‌ها برای حمایت از جلیلی، ائتلاف قالیباف با این جریان به پایان خط رسیده، عملا درست نبوده و یک امر کاملا طبیعی است.

در این بین، لاریجانی هم در ابتدای امسال، صراحتا اعلام کرد که در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کند. منتها الان حس می‌کنم که یک وحشتی، هم در یاران قالیباف و هم در میان جبهه پایداری از حضور لاریجانی به وجود آمده و نگرانند که در وضع سیاسی موجود، مبادا او ورود کرده و کلاه آقایان پس معرکه باشد.

مهاجری گفت: من از خود قالیباف واکنشی ندیدم ولی از اطرافیان او و روزنامه‌های منتسب به او، کاملا می‌بینیم که از این موضوع وحشت کرده‌اند. این ترس برای خودشان، اتفاق خوبی است، چرا که فکر نمی‌کنم لاریجانی به انتخابات بیاید و نگرانی بی‌سببی است.

در بین گزینه‌های مطرح شده، قالیباف در حوزه سیاست خارجی، هیچ تجربه و دانشی نداشته و قطعا این موضوع را به دیگران واگذار خواهد کرد. همانگونه که در سیاست داخلی نیز خیلی شخص قدرتمندی نبوده و به این و آن متوصل است.

همچنین، سعید جلیلی نیز، کاندیدای هیچ یک از اصولگراها، حتی جبهه پایداری نخواهد بود. چرا که او حتی بخشدار یک منطقه کوچک هم نبوده و توانایی کار اجرایی ندارد. بنابراین، بعید می‌دانم که او حتی به اندازه سال ۹۲ هم رای داشته باشد.

اگر موضوع توافق با چین مدتوجه نظام باشد به نظر می‌رسد که پروسه‌ای مهم‌تر و فراتر از ریاست جمهوری بوده و سیاست خارجی نظام را به کلی تغییر خواهد داد. این ماجرا، یک فرمول جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که چین، یکی از بازیگران اصلی آن خواهد بود.

وی افزود: تصور می‌کنم که فارغ از این که چه کسی در انتخابات ۱۴۰۰ به پاستور راه پیدا کند، سیاست خارجی کشور دست لاریجانی خواهد بود و نباید خیلی نگران باشیم که چه کسی سکان سیاست خارجی را دست می‌گیرد.

آنچه در حال حاضر گفته شده، مسئله توافق با چین از طرف رهبری به لاریجانی واگذار شده و البته او تا کنون ورود جدی به موضوع نداشته و اگر هم داشته، رسانه‌ای نشده است.

اگر این موضوع در دستور کار نظام باشد، کاری فراتر از دولت، قوه قضائیه و مجلس بوده و پروسه بسیار مهم و کلانی خواهد بود که همه قوای دیگر باید، زیرمجموعه کاری باشند که لاریجانی انجام خواهد داد.

منبع: امتداد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ناشناس
    0

    مرده شور مشارکت بالا راببرد اگرنتیجه مشارکت بالا دولتی مثل دولت فعلیمون باشه می خوام هفتادسال مشارکت بالا نباشه پدرمون این چهارسال اخیر درآمدپول ملی که جزئ بی ارزشترین واحدپولهای دنیا شداز اختلاس ورانت وحقوقهای نجومی وفوق نجومی که دیگه حرفی نزنیم بهتره، توخواب نمی دیدیم پرایدنودمیلیون تومنی برنج هندی هفده هزارتومنی،دیگه بی نظمی وضعف مدیریتی بجایی رسید که ویلموتس بلژیکی هم با یک قراردادترکمانچایی می خواد مردم نگون بخت ما روبدوشه تا اینجا هم که موفق شده دودهمه این ها هم به چشم مردم عادی رفته مردم برای دوهفته امیدبه ثابت ماندن قیمتها ندارندخداازاعضای شورای نگهبان نگذره که دوره قبل کارشون رونه درباره ریاست جمهوری ونه درموردمجلس درست انجام ندادندوکشورومردم رابه این روزانداختندالبته دولتهای قبلی هم چندان تعریفی نبودنداماوضع مدیریتی ونظارتی واقتصادی در دولت دوم آقای روحانی دیگه واقعا وحشتناکه

  • جمالی فرح ابادی
    0

    شما چه اصراری دارید این آقای مهاجری را اصولگرا معرفی کنید. من کاری به اصولگرا و اصلاح طلب ندارم اما آیا تابحال یکبار دیده اید این اقا از اصلاح طلبها انتقاد کند . الکی این اصولگرایی را یدک می‌کشد که بگوید من منتقد داخلی هستم در حالیکه گرایش فعلی ایشان اصلاح طلبی است هیچ اشکالی هم ندارد ولی چرا سعی می‌کند دیدگاه واقعی اش را پشت اسم اصولگرایی مخفی کند. اگر به صراحت بگوید من اصلاح طلب هستم و اصلا اصولگرایان را قبول ندارم من بیشتر به صداقت او اعتماد میکنم

  • هئی
    0

    زنده باد گازانبر

  • علی
    0

    اصلاح طلب ها شدند مثل لانه جاسوسی خیلی از منافقین وافراد مفسد و جاسوس درون آن لونه داشتند .

  • ایران زاد
    0

    مردم بجای عقل کاه درسرشان نیست که به امثال علی لاریجانی ها رای دهند.

    نظرات شما -
    • ایران سرافراز
      0

      شما که عقلتان خوب کار می کند به آقای احمدی نژاد و هم فکرانش رای بدهید.

  • احمد
    0

    آقاي مهاجري نه تنها اصولگرا نيست بلكه يك اصلاح طلب واقعي است . كاش تكليفش را با خودش روشن كند

  • محمد
    0

    محمد مهاجری مشکوک میزنه در زمین دشمن بازی وپاس گل به دشمنان نظام میده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها