سیاست غلط دولت هزینه تمام شده تولید گندم را افزایش می دهد

محمد حسینی نماینده سابق تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم

سیاست غلط دولت هزینه تمام شده تولید گندم را افزایش می دهد

امسال با توجه به اقدامات خوب وزارتت جهاکشاورزی و بارندگی مناسب، برداشت گندم شرایط مناسبی داشت اما خبرهای ناخوشایند به گوش می رسد که می تواند میزان کشت گندم در ادامه سال 99 و سال آینده را تحت تاثیر قرار دهد. دولت گندم را کیلویی 2500 تومان خریداری کرد که بر خلاف سال گذشته پول را به موقع به دست کشاورزان رساند، اما خبرهای ضد و نقیضی در خصوص واردات کود شیمیایی و تخصیص ارزی دولتی به کود کشاورزی شنیده می شود که ایجاد نگرانی کرده است، کشاورزان گندم استان مرکزی نیازمند کود شیمیایی هستند که با عدم مدیریت توزیع کود و افزایش قیمت آن، ضربه ای به کشاورزی این استان وارد می شود. سال گذشته به دلیل نوسان قیمت ارز، نرخ کود شیمیایی حواله شده ظرف کمتر از یک ماه افزایش چشمگیری پیدا کرد و به نظر می رسد امسال این افزایش قیمت بیشتر باشد.

مسئولان در مصاحبه ها از حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کود شیمیایی می گویند، بنابراین باید این کودها با ارز نیمایی تامین شود که باعث افزایش چند برابری هزیه تولید و وارد کردن شوکی سنگین به کشاورزان می شود. با واردات کود با ارز نیمایی قیمت کود 4 تا 10 برابر می شود به طور نمونه قیمت کود شیمیایی سوپر فسفاد به ازای هر کیسه 50 کیلویی 330 هزار تومان، دی آمنین فسفاد هر کیسه 50 کیلیویی 450 هزار تومان، کلر پتاسیم 500 هزار تومان و سولفاد پتاسیم که امروز برای کشت پاییز بسیار مورد نیاز است 530 هزار تومان برآورد قیمت شده اند، این قیمت ها نسبت به سال گذشته 4 تا 10 برابر شده که در مقایسه با افزایش ناچیز قیمت گندم، مشکلات عدیده ای را برای کشاورزان ایجاد می کند.

برای تولید گندم کشاورزان بالغ بر 3 میلیون تن کود نیاز دارند که 2 میلیون و 400 هزار تن کود اوره مورد استفاده قرار می گیرد که 80 درصد نیاز کشاورزان را تامین می کند. در بحث کودهای فسفاد و پتاسیم 150 هزار تن تولید داخل و 600 تن نیاز به واردات داریم باید با ارز نیمایی وارد شود که باعث افزایش قیمت ها شده است.

یکی از نکات جایز اهمیت این است که در تبصره 14 قانون بودجه داریم همیشه یارانه ای برای تامین کود در نظر گرفته می شد اما امسال با جابجا کردن موارد در قانون بودجه یارانه کود کشاورزی حذف شد، اکنون انتظار می رود که کمیسیون کشاورزی و کمیسیون برنامه و بودجهمجلس موضوع را پیگیری کنند و از دولت سوال کنند که با حذف این یارانه و ارز 4200 تومانی برای تامین کود شیمیایی چگونه می خواهد این افزایش قیمت ها را برای کشاورزان جبران کند؟

مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند که وزارت کشاورزی نسبت به تامین کالاهای اساسی اقدام کند، با وجود چنین توصیه ای دولت راه اشتباه دیگری را طی می کند و بر خلاف سیاست های ابلاغی دست به حذف یارانه و ارز دولتی برای تهیه کود شیمایی می زند.

کشاورزی برای ایجاد زیر ساخت، تامین کالای اساسی، وابستگی کمتر به واردات اهمیت ویژه ای دارد اما دولت با اتخاذ سیاست های غلط، افزایش قیمت ها را رقم می زند، از این رو وزارت کشاورزی باید این اطمینان را به کشاورزان بدهد که کود اوره مورد نیاز کشت پاییز را به موقع توزیع می کند و افزایش قیمتی نخواهد داد اما با توجه به عدم هماهنگی شرکت های پتروشیمی توزیع به موقع کود اوره انجام نمی شود و دود این موضوع به چشم کشاورزان می رود.

منبع: خبرفوری

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها