انتقاد معین از بازگشایی مدارس:

حضور رئیس جمهور در مدرسه بسیار امکان پذیرتر از ۱۴/۵میلیون دانش آموز بود

آیا این فرصت شش ماهه برای تدوین و تصحیح راهبردها، سیاست ها و برنامه های مدیریت بحران از جمله آمادگی برای بازگشائی مدارس متناسب با شرایط اپیدمیولوژیک و خطرزای این بیماری کافی نبود؟

حضور رئیس جمهور در مدرسه بسیار امکان پذیرتر از ۱۴/۵میلیون دانش آموز بود

با اینکه هشدارهای زیادی در روزهای گذشته مبنی بر خطر بازگشایی حضوری مدارس داده شد، اما در نهایت مسئولین تصمیم گرفتند تا مدارس کشور را به صورت حضوری بازگشایی کنند.

این درحالی است که شیوع کرونا در ماه های گذشته جان بسیاری از هموطنان را گرفته و آمار مبتلایان را افزایش داده است.

در همین رابطه، رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: ناگهان از چند روز قبل وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند که با هماهنگی انجام گرفته و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز می شود و آموزش در همه جا و برای همه دانش آموزان حضوری خواهد بود. این گونه رویکردهای غیر علمی، شتابزده و قیم مآبانه با اولیه ترین اصول اخلاقی و حقوق شهروندی در تعارض قرار می گیرد.

متن کامل گفت و گوی دکتر مصطفی معین را در ادامه بخوانید:

حق سلامت انسان ها در رأس حقوق اساسی و خدادادی جامعه قرار می گیرد

با توجه به سیاست بازگشایی حضوری مدارس به نظرتان چه خطراتی می تواند آینده فرزندان این مرز و بوم و خانواده های آنها را در همه گیری کرونا تهدید کند؟

در هر نوع تفکر و یا مکتب فکری و یا ساختار سیاسی، حق سلامت انسان ها در راس حقوق اساسی و خدادادی جامعه قرار می گیرد. بنابراین در هر گونه شرایط اجتماعی و یا اقتصادی همانگونه که در اصول و مواد قانون اساسی ما و همچنین در اعلامیه جهانی حقوق بشر پیش بینی شده است، دولت ها موظف به تامین بهداشت، پیشگیری و درمان در سطح برابر برای عموم جامعه هستند.

در شرایط اضطراری بحران ها و سوانح و یا تنگناهایی مانند تحریم اقتصادی، باز هم حفظ سلامت افراد جامعه و نیازهای تشخیصی و درمانی و پیگیری و مراقبت بیماران و نیز کادرهای پزشکی و پرستاری باید اولین اولویت ملی در نظر گرفته شود که عملا این اتفاق در کشور ما نیفتاد.

ضرورت قرنطینه کردن مناطق آلوده نادیده گرفته شد

ضرورت حیاتی قرنطینه کردن مناطق و شهرهای آلوده، ممنوعیت سفرها، تعطیل کردن مراکز تجمع، آموزش های منظم و مستمر و گسترده عمومی از تلویزیون و تأمین و توزیع اقلام بهداشتی انجام نگرفت یا با تأخیر و به طور ناقص انجام شد و با مطرح کردن دوگانه هایی مانند سلامت و اقتصاد، سلامت و عزاداری و یا علم و دین، محوریت نقش انسان سالم در توسعه و پیشرفت کشور نادیده گرفته شد.

این است که هنوز متأسفانه در اوج همه گیری کرونا و خسارت های مادی و انسانی آن قرار داریم که در گزارش روزانه روابط عمومی وزارت بهداشت آمار آن اعلان می شود. سوگمندانه هفته ها و ماه های متوالی است که تعداد هموطنان و مبتلایان جدید به COVID_19 چهاررقمی و تعداد درگذشتگان به علت این بیماری سه رقمی است و تقریبا" تمام استان ها در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند.

رویکردهای غیر علمی، شتابزده و قیم مآبانه با اولیه ترین اصول اخلاقی و حقوق شهروندی در تعارض است

آیا این فرصت شش ماهه برای تدوین و تصحیح راهبردها، سیاست ها و برنامه های مدیریت بحران از جمله آمادگی برای بازگشائی مدارس متناسب با شرایط اپیدمیولوژیک و خطرزای این بیماری کافی نبود؟ اول قرار بود مناطق کشور در سه وضعیت قرمز، زرد و سفید تقسیم شوند و آموزش مدارس حسب مورد به صورت مجازی و از راه دور، نیمه حضوری و یا حضوری ارائه گردد.

ولی ناگهان از چند روز قبل وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند که با هماهنگی انجام گرفته و طبق پروتکل های وزارت بهداشت، سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز می شود و آموزش در همه جا و برای همه دانش آموزان حضوری خواهد بود. این گونه رویکردهای غیر علمی، شتابزده و قیم مآبانه با اولیه ترین اصول اخلاقی و حقوق شهروندی در تعارض قرار می گیرد.

آخرین مراکزی که باید بازگشایی شوند مدارس و دانشگاه ها هستند

از نگاه یک متخصص، آیا سیاست اتخاذ شده از سوی دولت قابل قبول و منطقی است. نگرانی ها از سوی خانواده ها تا چه اندازه به جاست؟

از نظر من آخرین مراکزی که پس از کنترل و مدیریت بحران کرونا می توانند بازگشایی شوند مدارس و دانشگاه ها هستند. ما هنوز گرفتار موج دوم بحران کرونا هستیم و اولین اصل در مهار این ویروس وحشی، جداسازی و فاصله گذاری اجتماعی در مدرسه و دانشگاه است که امکان پذیر نیست و یا عملا" زیر پا گذاشته می شود.

موج سوم کرونا هم به دلیل سفرهای آزاد انجام گرفته در تعطیلی اخیر و تجمعات غیر بهداشتی در برخی محافل، مسابقات فوتبال و...در پیش است. همچنین در آستانه فصل پاییز هستیم که هوای سرد و آلوده و الزام حضور در فضاهای بسته باعث انتقال بیشتر بیماری می شود و احتمال همه گیری ویروسی آنفلوانزا هم در پیش روی جامعه بی پناهی قرار دارد که قربانیان اصلی آن کودکان زیر پنج سال، سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای مزمن هستند.

حضور رئیس جمهور در مدرسه بسیار امکان پذیرتر از ۱۴/۵میلیون دانش آموز بود

برخی ها انتقاد می کنند که چرا رییس دولت که پیام ویدئویی ارسال می کند خود در میان دانش آموزان حاضر نشده است. نظر شما در این باره چیست؟

سئوال سختی است! طبیعی است که رعایت اصول بهداشتی مانند حفظ فاصله، زدن ماسک و شست و شوی دست برای حضور یک نفر در یک مدرسه، به ویژه اگر رئیس جمهور باشد(!) بسیار امکان پذیرتر از رعایت همان اصول و توصیه های بهداشتی در سطح ۱۴/۵میلیون دانش آموز در تعداد بیشماری از مدارس شهرها و روستاهای کشور است!

منبع: جماران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • موسوی
    0

    آقای رئیس جمهور فقط به فکر خودش وهم حزبیهایشان هستند و جان انسانها براش اهمیتی ندارد اینها مردم بیگناه وارد بازیهای سیاسی خودشون کردن

  • کاربر ناشناس
    0

    لعنت برخودمان که خودمان کردیم ونتیجش رادیدیم مردمانی که پشت رهبرومجلس ودولت خالی نکردنند لبیک یاحسین

  • عاد
    0

    این تصمیم نشان دهنده ماهیت شخصی این شخصیت شخیص میباشد

  • ناشناس
    0

    حتما باید مردم و معلمین دست به اعتصاب بزنند تا شاید کمی دولت کوتاه بیاید .

  • ۰۰۰۰۰
    0

    شهریه هارو جمع کنن بعد میبندن. این دولت بی لیاقت وبی کفایت ثابت کرد که فقط به فکر جیب خودشونن. به ملت هیچ ارزشی قائل نیستن.آقای رئیس جمهور چرا خودتان حضور فیزیکی تو مدرسه نداشتید؟؟؟؟؟آنچه حسن روحانی با مملکت کرد مغول نکرد

  • خلیل
    0

    مرغ تو ایران یک پا دارد و بس هرچی گفتند کنکور نباشه شد هرچی گفتند محرم نباشد شد هرچی گفتند مدارس نباشد شد پس بیخودی خودمون و خسته میکنیم مرغ فقط یه پا دارد و بس

  • کاربر ناشناس
    0

    هفت ساله که نقشه نابودی مردم بیچاره راکشیده اندمردم خوابنند موقع رای بیدارنند

  • قنبر
    0

    برای اخذ کارنامه فرزندم از متوسطه نوبت اول دولتی برای سال جدید مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ تومن از من پول زور گرفته شد وقتی علت رو از ناظم پرسیدم مدعی شد برای کارهای اینترنتی . ۴۷۰ دانش اموز هریک ۱۲۰۰۰۰۰ تومان میشود ۵۶۴ میلیون تومان . این پولها به جیب کی میره ؟ این پول زور رو حق طبیعی خودشون میدونند . فساد تا پله های اول اموزش وفرهنگ این کشور لانه کرده . اینو باج خواهی میگن نه کمک مردمی

  • م
    0

    این رییس محترم چه تبلیغاتی اگرراست می گفت جلوی سفرها را می گرفت با دست هول میده باپا پس می زنه روزگار ایران در تاریخ خواندنی است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها