۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون در آتش سوخت

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون بر اثر عامل انسانی در آتش سوخت.

۱۰ هکتار از مراتع تالاب بین‌المللی هامون در آتش سوخت

وحید پورمردان روز دوشنبه اظهارداشت: این آتش سوزی که در مسیر جاده زابل - نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی از ساعت سه بعدازظهر دیروز آغاز شده بود پس از چندین ساعت تلاش نیروهای آتش نشان ی و محیط زیست خاموش شد.

وی از شهروندان درخواست کرد: باتوجه به خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: تالاب یا دریاچه بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه‌های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده‌ که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند.

پورمردان بیان کرد: وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است.

وی ادامه داد: حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافته است.

خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند در ۱۹ سال گذشته سبب خشکیدن تالاب بین المللی هامون و نابودی زیستگاه انواع پرندگان و حیوانات وحشی شد و ساکنان اطراف هامون را با مشکلات متعددی روبرو کرد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها