هرمزگان روی لبه تیغ کرونا

شرایط این روزهای هرمزگان از نظر ابتلا به کرونا، همچون راه رفتن روی لبه تیغ است که با کمترین و کوچکترین سهل انگاری و بی توجهی می تواند سلامت مردم را با خطر جدی مواجه کند.

هرمزگان روی لبه تیغ کرونا

پاندمی ویروس کرونا ، بحرانی است که استان هرمزگان را نیز همچون دیگر نقاط این کره خاکی درگیر خود کرده و هر روز شماری از مردم این استان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند.

شرایط این استان که در روزهای گذشته در وضعیت هشدار قرار داشت، اکنون به مرحله تهدید به خطر و هشدار جدی رسیده و همزمانی این وضعیت با بازگشایی مدارس که با نگرانی ها و حرف و حدیث های بسیاری همراه است، خبر از روزهایی سخت برای مردم این استان و کادر درمان می دهد.

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نشان از افزایش شمار بیماران بستری در طول هفته گذشته نسبت به شمار بیماران ترخیصی دارد و طبق گفته مسوولان این دانشگاه پیش بینی می شود در دو هفته آینده سیر بیماران مبتلا و بستری صعودی باشد.

۵۲ بیمار کرونایی در آی سی یو بستری هستند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به آخرین وضعیت استان که در مرحله تهدید به خطر و هشدار جدی قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۵۲ بیمار کرونایی در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند که از این شمار حال ۱۳ نفر وخیم است.

دکتر فاطمه نوروزیان شمار مجموع بیماران مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی هرمزگان بستری هستند را ۲۲۱ نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط حساس هرمزگان، نیازمند توجه بیشتری از سوی مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی هستیم.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته هشت بیمار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند، گفت: با احتساب این آمار شمار فوتی های قطعی کرونا در هرمزگان به ۷۱۹ نفر رسیده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون در هرمزگان ۶۰ هزار و ۶۶۴ آزمایش تشخیص کرونا انجام شده است.

وی راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا را استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله یک و نیم تا دومتری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از حضور در اجتماعات عنوان کرد.

آماده باش بخش های کووید ۱۹ در بیمارستان های هرمزگان

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به آماده باش بخش های کووید ۱۹ در تمام مراکز درمانی استان ، گفت: تعدادی از این بخش ها که در زمان پیک بیماری فعال بود و اکنون بنا به شرایط موجود و کاهش بار بیماری به حالت تعطیلی درآمده برای وضعیت بحران آماده خدمت رسانی و در آماده باش کامل است.

دکتر حسین فرشیدی با اشاره به افزایش شمار بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان در هفته گذشته به نسبت بیماران ترخیصی، اظهار داشت: با توجه به آمارها پیش بینی می کنیم در دو هفته آینده شمار بیماران کرونایی بستری در هرمزگان افزایش یابد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان های، میناب، رودان، بستک و پارسیان در وضعیت قرمز هستند و شهرستان‌های بشاگرد، سیریک و ابوموسی در وضعیت سفید قرار دارند و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند.

دکتر حسین فرشیدی با اشاره به اینکه در شرایط موجود باید بتوانیم نحوه همزیستی مسالمت آمیز با کرونا را فرا بگیریم، گفت: مردم همواره در نظر داشته باشند که شیوع ویروس کرونا کم نشده و باید حساسیتشان نسبت به رعایت دستورالعمل بهداشتی بیشتر شود.

برگزاری کلاس های درس با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی باشد

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه بازگشایی مدارس یک دغدغه خاطر بسیار جدی برای همه ما است، افزود: البته کنکور یک تجربه و نمونه موفق از انجام کار براساس دستورالعمل های بهداشتی بود که به بهترین شکل ممکن برگزار شد.

وی ادامه داد: در مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی نیز شاهد رعایت ۷۰ درصدی دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم در هیات های عزاداری بودیم.

فرشیدی ابراز داشت: هر زمان رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم بیشتر صورت گرفته، شاهد کاهش ابتلا به ویروس کرونا بوده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: با توجه به شرایط حاضر ، برگزاری کلاس ها باید با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی باشد و تا جایی که ممکن است کلاس ها به صورت آنلاین برپا شود.

وی اظهار داشت: برای رصد و کنترل بیماری کووید ۱۹ و ارتقای سلامت نسل آینده جامعه، مدارس، معلمان و دانش آموزان در فصل‌های مختلف سال تحصیلی جدید مورد نمونه گیری و پایش بهداشتی قرار می‌گیرند.

فرشیدی تصریح کرد: اگر میزان استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پاییز و زمستان امسال توسط مردم به خوبی رعایت شود می توانیم کرونا و آنفلوآنزا را به خوبی مدیریت کنیم تا شاهد کمترین تبعات سوء برای سلامت جامعه باشیم.

وی بیان داشت: از اقشار مختلف جامعه خواستاریم به منظور حفظ جان خود و فرزندانشان، رعایت موازین بهداشتی را جدی بگیرند تا وضعیت بهبود یابد.

حضور دانش آموزان در مدارس اجباری نیست

استاندار هرمزگان ابتدای هفته جاری در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در هرمزگان گفت: حضور در کلاس درس برای دانش آموزان اجباری نیست اما دولت وظیفه دارد، مدرسه‌ها و کلاس‌های درس را برقرار کند و پیش بینی‌ها و آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشد.

فریدون همتی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به طور مستمر اطلاعات دقیق برای پیشگیری از ویروس کرونا را به مدرسه‌ها ارائه می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر فردی در خانواده دانش آموزی به ویروس کرونا مبتلا شده، فرزند خود را به مدرسه نفرستند تا دوره بیماری آن فرد به پایان برسد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه‌ها با جدیت و حساسیت ویژه اعمال می‌شود و از خود خانواده‌ها، والدین و دانش آموزان نیز می‌خواهیم بیشتر از قبل این موارد بویژه استفاده از ماسک و فاصله گذاری را رعایت کنند.

وی ابرازداشت: وضعیت مناطق مختلف استان هرمزگان به ویژه مدرسه‌ها به صورت منظم رصد می‌شود و به محض اینکه در نقطه‌ای نیاز به تصمیم گیری جدید باشد، با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا، این تصمیم‌ها را اعمال می‌کنیم.

کلام آخر

همه ما می دانیم که ویروس منحوس کرونا تا زمانی که واکسن قطعی برای آن کشف نشده، همچنان قربانی خواهد گرفت و تا آن زمان تنها می توان با رعایت نکات و دستورالعمل های بهداشتی احتمال به ابتلا به آن را کاهش داد.

در حال حاضر بازگشایی مدارس اگرچه که گفته می شود با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی است، اما خود نوعی اجتماع محسوب می شود و به طور یقین احتمال ابتلا به کرونا در اجتماعات بسیار بالا است.

هرچند پرداختن به این موضوع، در این گزارش مدنظر نیست و تنها به قصد یادآوری گفته می شود که چگونه مردم را از دید و بازدید و رفتن به میهمانی منع می کنیم اما اجازه حضور دانش آموزان در مدارس را می دهیم که فیلم های پخش شده در فضای مجازی خود گواهی بر نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی است و باید حدیث مفصل خواند از این مجمل.

به نظر می رسد در شرایط حال حاضر جامعه تنها می توانیم برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود و عزیزانمان بیش از گذشته نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی احساس مسوولیت داشته باشیم و فراموش نکنیم که سلامت مقوله ای بسیار مهم است که رشد و توسعه یک جامعه در گرو آن می باشد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها