پایش وضعیت بهداشتی مدارس در استان فارس و اطمینان از رعایت شیوه‌نامه‌ها

رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی دانش آموزان در شرایط کرونا از جمله دل نگرانی اولیا در مدارس است ، ستاد مدیریت دانشگاهی کرونا در این استان اطمینان داد که در طول سال تحصیلی به صورت پیوسته بر رعایت این شیوه‌نامه ها نظارت دارد.

پایش وضعیت بهداشتی مدارس در استان فارس و اطمینان از رعایت شیوه‌نامه‌ها

آموزش و پرورش مناطق مختلف در استان فارس بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی، نسبت به بازگشایی مدارس اقدام کرده اند که در مناطق با وضعیت قرمز آموزش ها به صورت مجازی و از طریق شبکه شاد و سایر روش های الکترونیکی خواهد بود.

در مناطق سفید، آموزش ها به صورت حضوری خواهد بود و دانش آموزان و معلمان در مدارس حضور پیدا می کنند. در مناطق با وضعیت زرد از نظر شیوع ویروس کرونا، آموزش ها ترکیبی از ۲ روش حضوری و غیرحضوری است.

در مناطق زرد تمهیداتی مثل ۲ نوبته کردن مدارس برای کاهش تعداد دانش آموزان در مدارس اندیشیده شده و اگر لازم باشد روزهای پنجشنبه نیز مدارس تعطیل نخواهند بود. تمام دانش آموزان در نقاط مختلف استان باید به خدمات آموزشی آموزش و پرورش دسترسی داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا ضمن دریافت گزارش های مربوط به بازدید از مدارس و نظارت بر نحوه رعایت شیوه نامه های بهداشتی، بر تداوم این نظارت ها در طول سال تحصیلی تاکید کرد.

مهرزاد لطفی ، در ادامه تاکیدات روزهای گذشته برای پیش بینی تدابیر نظارتی بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی مدارس استان، این امر را یک اولویت جدی در حوزه سلامت برشمرد.

وی اظهار کرد: اگرچه هرساله به مناسبت آغاز سال تحصیلی، اقدامات نظارتی در زمینه سلامت مدارس به همت کارشناسان سلامت استان انجام می شود، اما امسال با توجه به شیوع کرونا ، این اقدامات با جدیت در دستور کار قرار گرفته و به صورت عملیاتی در حال انجام است.

دکتر لطفی همچنین نظارت بر سلامت سرویس های مدارس و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در این زمینه را یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به بررسی موارد ابتلا در شهرهای مختلف استان فارس، انجام نمونه گیری در آزمایشگاه های تشخیصی، روند پذیرش و بستری بیماران و موارد مرگ و میر طی ۲۴ ساعت گذشته در استان پرداخت.

نظارت بیشتر بر مقاطع ابتدایی

معصومه صفاری مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: با هماهنگی های صورت گرفته با آموزش و پرورش، کار بازدیدها با جدیت در حال انجام است و بازرسان بهداشتی بر اساس چک لیست ها، پیگیری های لازم را انجام می دهند.

وی با اشاره به اولویت بازدیدهای نظارتی از مدارس ابتدایی، گفت: با توجه به سن پایین دانش آموزان مقاطع ابتدایی و نیاز به ارائه آموزش های منسجم تر، پایش مدارس این مقاطع در استان به صورت فشرده تر در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست بر تلاش بی وقفه معاونت بهداشت دانشگاه برای حفظ استانداردهای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در زمان بازگشایی مدارس تاکید کرد.

تداوم نظارت ها هر دو هفته یک بار

عبدالرسول همتی گفت: بهداشت، ایمنی و سلامتی دانش آموزان و ایجاد آرامش در خانواده ها اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بازگشایی مدارس است که این مهم مطابق با آخرین دستورالعمل مراقبت از بیماری کرونا در زمان بازگشایی مدارس و بر اساس وضعیت شیوع بیماری کرونا که در قالب رنگ بندی سفید، زرد و قرمز تعریف شده است، اجرایی می شود.

وی در این زمینه توضیح داد: فعالیت های آموزشی و تربیتی در وضعیت سفید به شیوه حضوری، در وضعیت زرد به شیوه ترکیبی حضوری و مجازی و در وضعیت قرمز به شیوه مجازی برگزار می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در صورت تغییر در وضعیت شیوع بیماری کرونا در هر یک از مناطق، آموزش و پرورش نسبت به تغییر هر یک از شیوه ها اقدام می کند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اجرای تمهیدات مناسب برای پیشگیری از ورود و انتقال ویروس کرونا در محیط ‌های تجمعی همانند مدارس و خوابگاه های شبانه روزی، گفت: در شرایط موجود، بازگشایی مدارس یکی از دشوارترین تصمیمات اتخاذ شده بوده و همه جوانب علمی و اجرایی لازم مدنظر قرار داده شده است.

به گفته دکتر همتی، ارزیابی وضعیت آمادگی و رعایت تمامی اصول و دستورالعمل های بهداشتی در مدارس، شرط لازم برای بازگشایی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: پس از بازگشایی نیز برای اطمینان از حفظ وضعیت استاندارد، ارزیابی دوره ای به صورت هر دو هفته یک بار، با تلاش مراقبان مدارس و مراکز خدمات جامع سلامت و مطابق چک لیست های ارسالی از وزارت بهداشت ادامه می یابد.

وی از آغاز نظارت فوریتی از مدارس سراسر استان قبل از بازگشایی به همت کارشناسان بهداشتی، تکمیل چک لیست ها، اعلام گزارش نواقص بهداشتی به ادارات آموزش و پرورش مناطق، نواحی و شهرستان ها برای رفع موارد و ارائه آموزش های لازم به مدیران مدارس و کارکنان در راستای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا خبر داد.

این مقام مسوول در دانشگاه گفت: با توجه به اهمیت حفظ سلامت فرهنگیان و دانش آموزان که بیش از ۲۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، مقررات ویژه ای بر مبنای فاصله گذاری هوشمند فیزیکی در دستور کار قرار داده شده است.

دکتر همتی ابراز امیدواری کرد به یاری خدا، با دلسوزی مدبرانه والدین فهیم، وظیفه شناسی دانش آموزان عزیز، تعهد مدیران و معلمان پرتلاش و تجارب مدافعان سلامت عرصه بهداشت و درمان، از این بحران با موفقیت عبور می کنیم.

جمع جانباختگان کرونا در استان فارس تا امروز به ۸۵۳ نفر رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده اند و مجموع بیماران در کشور به ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ نفر رسید، متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها