اعتیاد راهی به سوی تباهی در سیستان و بلوچستان

اعتیاد را برخی جرم و برخی بیماری می‌دانند اما هر چه هست از مشکلات و معضلات مهم و دردناک جامعه کنونی و راهی بسوی تباهی و از دست دادن زندگی است.

اعتیاد راهی به سوی تباهی در سیستان و بلوچستان

موادمخدر یا سرخوش نما، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف جزو مواد اعتیادآور طبقه‌بندی شده و معمولا خرید و فروش آن‌ها ممنوع است.

انواع مختلفی از موادمخدر و اعتیادآور وجود دارند و به همین دلیل فرد معتاد در طول زمان برای ارضا و احیای حس نشئگی معمولا از یک ماده‌مخدر به مخدری قوی‌تر نیازمند می‌شود.

اعتیاد به موادمخدر می تواند منجر به یک میل شدید به دارو شود و در بیشتر مواقع افراد نمی توانند بخودی خود ترک کنند.

اعتیاد به مواد مخدر می تواند باعث عواقب جدی و دراز مدت مانند مشکلاتی در زمینه سلامت جسمی و روانی، روابط، اشتغال و قانون شود.

امروزه یکی از آسیب‌های اصلی در جامعه عدم اطلاع و ناآگاهی خانواده‌ها نسبت به مضرات موادمخدر است بطوریکه گفته می شود بیش از نیمی از خانواده‌ها از اعتیاد فرزندانشان بی‌خبر هستند.

سیستان و بلوچستان به سبب وجود بیش از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی مستقر در این استان نه تنها از خاک وطن مقتدرانه مرزبانی می‌کنند بلکه هر روز برای دفاع از بشریت در مقابل ورود مواد خانمان سوز مخدر از این ۲ کشور و جلوگیری از ارسال آن به جهان نیز جانفشانی می‌کنند.

بنابر اعلام دفتر سازمان ملل سالانه بیش از ۱۰ هزار تن تریاک معادل ۸۴ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود که همین مساله سیستان و بلوچستان را به سبب موقعیت جغرافیایی در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار داده است.

تقدیم بیش از چهار هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر آماری است که جدیت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را در این راه نشان می دهد که بر اساس همین آمار ۴۵ درصد شهدای مبارزه با مواد مخدر کشور در مرزهای سیستان و بلوچستان جانشان را فدا کرده اند.

امنیت و سلامت ۲ موهبت الهی است که اگر امنیت در جامعه نباشد سلامت هم وجود نخواهد داشت.

اعتیاد راهی به سوی تباهی در سیستان و بلوچستان

هوشیاری خانواده‌ها نسبت به خطرات موادمخدر

فرد معتاد و زباله گردی که در حال چرت زدن در کنار یکی از زباله‌دان‌های زاهدان بود، اظهار داشت: از صبح تا شب در حال جمع آوری ضایعات از سطح خیابان ها و سطل های زباله هستم تا بتوانم مصرف همان روز موادمخدرم را تهیه کنم.

وی که خود را داود معرفی کرد، گفت: زندگی ایده آل و خانواده خوبی داشتم اما متاسفانه با دوستانی ناباب رفت و آمد کردم که همین امر موجب شد لب به مواد به صورت تفریحی بزنم.

وی افزود: اوایل با تریاک شروع شد اما کم کم به مواد دیگر روی آورده و در حال حاضر کریستال و شیشه استفاده می کنم.

این فرد معتاد ادامه داد: خانواده برای نجاتم تلاش زیادی کردند و حتی چندین بار مرا برای ترک به کمپ بردند اما دوباره مصرف را شروع می کردم و پس از چند سال طردم کردند و در حال حاضر کارتن خواب هستم.

وی اظهار داشت: تمایل زیادی برای ترک مواد دارم اما از نظر روحی وضعیت مناسبی ندارم و احساس می کنم در صورت ترک مواد خواهم مرد.

معتاد دیگری که خود را مریم معرفی کرد و در حال جمع آوری ضایعات بود، به خبرنگار ایرنا گفت: در صورتیکه پول باشد تهیه موادمخدر اصلا مشکل نیست و می توان در هر محله‌ای به سادگی مواد تهیه کرد.

وی افزود: ۲۵ سال سن دارم و همسرم چندین سال پیش فوت کرده و فرزند کوچکی داشتم که به دلیل اعتیاد و نداشتن توان مالی در نگهداری از نوزاد به بهزیستی سپرده شده است.

مریم ادامه داد: به خاطر دخترم بارها اقدام به ترک کردم اما متاسفانه پس از گذشت چندین روز مجددا به سمت مواد رفته و درگیر می شدم.

میلاد معتاد دیگری که حدود ۲ سال پیش ترک اعتیاد کرده و به زندگی سالم بازگشته است، اظهار داشت: حدود ۱۰ سال اعتیاد داشتم و اوایل با موادمخدر سنتی شروع کردم و این اواخر به مواد صنعتی گرفتار شده بودم.

وی گفت: همه خانواده طردم کرده بودند اما خوشبختانه با کمک یکی از دوستان توانستم دوباره به زندگی بازگردم و هم اینک در کنار همسر و فرزندم زندگی خوبی دارم.

وی افزود: متاسفانه اعتیاد فرد را به تباهی می کشاند و باعث می شود فرد معتاد همه زندگی خود را فدای مواد مخدر کند.

این فرد نجات یافته از اعتیاد از خانواده ها خواست مراقب جوانان و نوجوانان خود باشند زیرا حتی استفاده تفریحی مواد مخدر می تواند عواقب خطرناک و جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

اعتیاد راهی به سوی تباهی در سیستان و بلوچستان

اعتیاد منشاء بسیاری از منکرات بزرگ اجتماعی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بیش از ۷۲۸ نوع ماده مخدر صنعتی در دنیا اعلام شده که باید همه بیدار و هوشیار باشیم تا دچار این بلای خانمانسوز نشویم.

علی زندی گفت: هزینه درمان یک کودک معتاد بین سه و نیم تا ۱۰ میلیون تومان است.

وی افزود: اقداماتی به منظور کاهش سن اعتیاد در سیستان و بلوچستان در حال انجام است زیرا معتقدیم که دولت به تنهایی نمی تواند با پدیده شوم اعتیاد مبارزه کند و همه دستگاه‌ها، ارگان ها و کسانیکه می توانند در این عرصه یاریگر باشند، باید ورود کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان بیان کرد: مبارزه با موادمخدر و برخی معضلات و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک دغدغه اصلی در جامعه مطرح است بطوریکه رهبر معظم انقلاب شخصا در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود کردند و پنج آسیب اولویت‌دار از سوی ایشان اعلام شده که یکی از مهمترین کلید واژه‌های این نوع آسیب‌ها، موضوع مبارزه با موادمخدر است.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از منکرات بزرگ اجتماعی از جمله ۵۵ درصد طلاق‌ها و بسیاری از رخدادهای اجتماعی در جامعه نشات گرفته از اعتیاد و موادمخدر است.

زندی به کمپ های ترک اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: ۴۳ کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان و مردان در استان وجود دارد که افراد معتاد به صورت خود معرف یا از طریق خانواده به این کمپ ها وارد شده و به مدت یک تا سه ماه تحت نظر پزشک درمان می شوند.

وی افزود: مجوز این مراکز یا کمپ ها براساس نیاز هر شهرستان صادر می شود و در هر کمپ نگهداری معتادان یک پزشک، روانشناس و مدیر مرکز حضور دارند و در صورت نداشتن بضاعت مالی فرد معتاد بهزیستی هزینه های این اشخاص را بر عهده می گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان به مراکز ماده ۱۶ استان (مراکز نگهداری معتادان متجاهر) نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در بازدید چند ماه اخیر استاندار از مرکز ماده ۱۶ مقرر شد، معتادان متجاهر در زاهدان و سپس در سراسر استان جمع آوری شوند.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل ابلاغی ستاد مبارزه با موادمخدر که براساس دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا است باید برای جمع آوری معتادان متجاهر یک سوله یا مکانی خاص به عنوان قرنطینه اولیه پیش بینی و معتادان جمع آوری شده به مدت ۱۴ روز در این مرکز نگهداری شوند که هم اینک ۲ مرکز در زاهدان برای این امر اختصاص یافته است.

زندی خاطرنشان کرد: در مدت قرنطینه تیم غربالگر و پزشک این معتادان را از نظر ابتلا به کرونا مورد ارزیابی و تست ویروس کرونا قرار می دهند و چنانچه فردی از آنان به این ویروس مبتلا بود دانشگاه علوم پزشکی وی را به یک مکان ویژه کووید ۱۹ وابسته به مرکز ماده ۱۶ در نظر گرفته شده منتقل می کند و اگر کسی بدحال بود و نیاز به بستری و مراقبت های پزشکی داشت دانشگاه علوم پزشکی یکی از بیمارستان ها را برای این افراد در نظر می‌گیرد تا در آنجا نگهداری و درمان شوند.

وی بیان کرد: بعد از قرنطینه اولیه معتادان متجاهر به مرکز تل سیاه و مرکز معتادان متجاهر ویژه زنان در زاهدان انتقال می یابند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان افزود: برابر دستور استاندار و پیرو سفر دکتر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به این استان و تصویب شورای برنامه ریزی، مرکز متعلق به سازمان فنی و حرفه ای در محمدآباد شهرستان هامون به ستاد مبارزه با مواد مخدر واگذار شد و براساس برنامه‌ریزی انجام شده این مرکز محل نگهداری و صیانت از معتادان متجاهر شمال سیستان و بلوچستان خواهد بود و هدف آن علاوه بر درمان و پس از اتمام دوره درمان، به معتادان اصلاح شده آموزش های فنی و حرفه ای ارائه می شود تا بعد از اتمام دوره درمان حرفه ای بیاموزند.

وی اظهار داشت: در تلاشیم با حمایت های استاندار سیستان و بلوچستان هرچه سریعتر این مکان آماده شود تا کسانیکه گرفتار پدیده شوم اعتیاد در شمال استان شده اند، در این مکان نگهداری شوند.

اعتیاد راهی به سوی تباهی در سیستان و بلوچستان

تکمیل ۱۰۰در صدی ظرفیت مرکز ماده ۱۶ سیستان و بلوچستان

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: اعتیاد بلا و موثر در سایر آسیب هایی است که بر فرد و خانواده وارد می شود بر همین اساس رویکرد جدید سازمان به فرد معتاد نیست بلکه به اعتیاد در فرد و خانواده می پردازد.

عزیزالله جهان‌تیغ گفت: حدود ۲ ماه قبل پنج مرکز در کشور با رویکرد مراکز جامع ترک اعتیاد افتتاح شد که یکی از این مراکز در زاهدان بود و علاوه بر ترک اعتیاد بر روی شغل افراد نیز تمرکز می کند تا اگر شغل از دست رفته دارند پس از درمان بتوانند به شغل خود بازگردند و یا با کمک فنی و حرفه ای مهارتی بیاموزند که پس از ترخیص و رهایی از اعتیاد بتوانند برای خود کسب درآمد کنند.

وی افزود: خدماتی مانند نگهداری، درمان های دارویی و غیر دارویی، خدمات روانشناختی و مددکاری در مراکز ترک اعتیاد برای بیمار و خانواده وی ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ظرفیت های مراکز متفاوت است که با توجه به متراژ مکان و سقف های تعیین شده براساس دستورالعمل و بخشنامه ها از ۳۰ نفر ظرفیت تا ۶۰ نفر و مدت نگهداری هر بیمار در مرکز از یک تا سه ماه با توجه به نظر پزشک و کادر درمان مرکز است.

وی همچنین افزود: مراکز ماده ۱۶ برای ساماندهی و جمع آوری افراد مبتلا به موادمخدر صنعتی که در سطح شهر تردد می کنند طراحی شده که مدت نگهداری افراد در این مراکز نیز تا قبل از کرونا سه ماه بود اما هم اینک به ۶ ماه افزایش یافته و به صورت خاص عمل می کنند.

جهان تیغ بیان کرد: تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ هم اکنون در سیستان و بلوچستان ۶ مرکز فعال دارد.

وی ادامه داد: ظرفیت مراکز ماده ۱۶ استان ۷۲۵ نفر است که در حال حاضر ۱۰۰ در صد ظرفیت تکمیل شده است.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: برای صیانت و اشتغال بیماران بهبود یافته که از مراکز ترک اعتیاد ترخیص می شوند، سازمان بهزیستی تسهیلات با بهره کم ارائه می دهد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها