فرودگرهای قمری جدید ناسا با اجزای شیشه‌ای ساخته می‌شوند

دانشمندان ناسا قصد دارند فرودگرهای قمری آینده را با استفاده از اجزایی بسازند که از جنس شیشه متالیک هستند.

فرودگرهای قمری جدید ناسا با اجزای شیشه‌ای ساخته می‌شوند

دانشمندان ناسا قصد دارند روشی غیرمعمول را برای ماه‌نوردها و فرودگرهای قمری به کار بگیرند. آنها قصد دارند عناصر این کاوشگرهای فضایی را از شیشه متالیک بسازند.

گیربکس و چرخ‌دنده‌های شیشه‌ای، آنقدر محکم هستند که بسیاری از آزمایش‌های مربوط به دوام را پشت سر گذاشتند. به گفته دانشمندان، نکته مهم در حرکت کردن از مواد قدیمی به سوی مواد دیگر، این است که قسمت‌های ساخته شده از شیشه می‌توانند در دمای بسیار پایین کار کنند و به کاوشگر امکان دهند تا بیشتر قسمت‌های ماه را بدون استفاده از گرمازاهای پرمصرف مورد بررسی قرار دهد.

دانشمندان ناسا برای اطمینان از کارآیی شیشه فلزی، آن را در دمای ناملایم آزمایش کردند و دوام آن را مورد بررسی قرار دادند. آنها شیشه را در دمای منفی ۱۷۳ درجه سلسیوس آزمایش کردند تا سرمایی که ممکن است ماه‌نورد با آن روبه‌رو شود را شبیه‌سازی کنند. سپس میله‌هایی فولادی را با سرعت بسیار بالا به سمت جایگاهی که شیشه متالیک در آن قرار داشت، شلیک کردند تا فشارها و لرزش‌های یک فرودگر قمری را شبیه‌سازی کنند.

عبور از این آزمایش‌های دشوار، کار بزرگی به شمار می‌رود زیرا فرودگرهای فلزی معمولا باید از سرما و بخش‌های تاریک ماه که بسیار سرد هستند، دوری کنند اما فرودگرهای آینده با کمک عناصر ساخته شده از شیشه متالیک، پیشرفت خواهند داشت.

"پیتر دیلون"(Peter Dillon)، مدیر این پروژه گفت: این پروژه، یک رویداد هیجان انگیز است زیرا هم مقاومت مکانیکی شیشه فلزی و هم طراحی گیربکس را نشان می‌دهد. شاید چرخ‌دنده‌های شیشه‌ای بتوانند به عملکرد فرودگر قمری هنگام شب کمک کنند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها