کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید محصولات غذایی سالم

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:اکنون کشاورزی با نرخ مطلوب استفاده از سموم و کود در مسیر توسعه تولید محصولات غذایی سالم قرار دارد.

کشاورزی چهارمحال و بختیاری در مسیر تولید محصولات غذایی سالم

دهقان شهرانی با اشاره به شرایط اقلیمی و میزان مصرف کود و سموم در استان، اظهار داشت: نرخ مصرف سموم شیمیایی در استان مطلوب و از متوسط مصرف کشوری کمتر است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تولید بیشتر محصولات گواهی‌شده در استان به عنوان یک حرکت نو نیازمند صرف زمان، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر است.

وی، با اشاره به اهمیت تولید غذای سالم افزود: یکی از روش‌هایی که برای تولید محصولات سالم در جهادکشاورزی به کار گرفته، بحث تولید محصولات گواهی شده است که این مساله هم‌اینک در استان برای سیب‌زمینی، خیار و قارچ در حال انجام است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: سال گذشته سیب زمینی گواهی شده در ۱۰ هکتار از اراضی استان تولید و ۴۶۰ تن محصول از آن برداشت شد که بیشتر آن به میدان میوه و تره بار تهران ارسال شد.

شهرانی، ظرفیت تولید قارچ گواهی شده را یک هزار تا یک هزار و ۲۰۰ تن در سال اعلام و تصریح کرد: امسال فرآیند اخذ کد شناسایی و تولید محصولات گواهی شده برای گردو در سطح ۲ هکتار و همچنین سیب‌زمینی در سطح ۵۰ هکتار در حال انجام است.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بحث تولید محصولات گواهی شده در جهادکشاورزی در سال ۷۸ کلید خورد و از آن زمان تا سال ۹۸ به صورت پراکنده دنبال می‌شد، تصریح کرد: با ابلاغ دستورالعمل تعلیق، رفع تعلیق و تجدید آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در اردیبهشت سال ۹۸ و همچنین رونمایی سامانه حد مجاز آلاینده‌ها این کار به صورت جدی آغاز شده است.

شهرانی با اشاره به اینکه هم‌اینک ثبت‌نام متقاضیان تولید محصولات گواهی‌شده از طریق سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، بیان کرد: در این طرح، مدیران کنترل کیفیت کار مشاوره به کشاورز و نظارت روی روند کار را به عهده دارند و از کلینیک‌ها نیز برای مصرف صحیح کود و سموم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: محصول تولید شده از سوی متقاضی، توسط شرکت‌های بازرسی که زیر نظر اداره کل استاندارد هستند، نمونه‌برداری و و در آزمایشگاه‌های مجاز تحت نظارت این اداره کل آنالیز می‌شود.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در نهایت با ارائه نتایج به جهادکشاورزی و بررسی آنها از نظر حد مجاز آلاینده‌ها -که بایستی زیر میزان مشخص شده باشد- و اخذ تاییدیه نهایی از اداره کل استاندارد، یک کد شناسایی ۹ رقمی به کشاورز اختصاص داده می‌شود.

شهرانی با بیان اینکه به زودی یک شرکت بازرسی زیر نظر اداره کل استاندارد در استان راه‌اندازی می‌شود، خاطرنشان کرد: مدیران کنترل کیفیت نیز از بین فارغ‌التحصیلان کشاورزی و پس از برگزاری دوره آموزشی و آزمون انتخاب شدند.

وی ادامه داد: ۲۷ نفر به عنوان مدیر کنترل کیفی در استان انتخاب شده‌اند که از این تعداد تاکنون ۱۲ نفر از اداره کل استاندارد پروانه گرفته‌اند.

مدیر گروه محیط زیست و امنیت غذایی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: قیمت محصولات گواهی شده بسته به بازار متفاوت‌تر از سایر محصولات است.

شهرانی با بیان اینکه هنوز آن گونه که انتظار می‌رود از این کار استقبال نشده است، تصریح کرد: در بحث تولید محصولات گواهی شده هنوز در آغاز راه هستیم و چون این کار برای کشاورز به لحاظ انعقاد قرارداد با مسئول کنترل کیفی و همچنین آنالیز نمونه‌ها هزینه دارد نیازمند صرف زمان و همچنین فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: متقاضیان تولید محصولات گواهی‌شده باید به اداره جهادکشاورزی در شهرستان‌های خود مراجعه کنند.

یکی از نگرانی‌ها در بحث تولید محصولات غذایی مصرف بیش از اندازه سموم و کودهای شیمیایی است، همین مساله سبب شده تا تولید محصول سالم و در گام بعد محصول گواهی شده بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها