درخشش اشتغال خُرد زنانِ روستایی در زادگاه امام راحل

یکی از شاخص‌های مهم در دستیابی به عدالت اجتماعی مبنای اشتغالزایی و کسب درآمد برای تمامی لایه‌های جمعیتی است و در این میان مهارت‌ورزی و امکانات موثر برای کارافرینی زنان به‌ویژه روستائیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

درخشش اشتغال خُرد زنانِ روستایی در زادگاه امام راحل

به گفته کارشناسان زنان روستایی نقش محوری در اقتصاد خانوار دارند اما با وجود عاملیت در پیشبرد اهداف اقتصادی خانوار، نیازمند حمایت‌های موثر در فرآیند اشتغال پایدار در کانون های روستایی هستند.

دولت یازدهم در هفت سال اخیر با وقوف به این مهم و اعتقاد راسخ به توازن در دسترسی به امور رفاهی، کسب و کار و درآمد، با حمایت از تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی و کارگاه‌های کوچک اقتصادی در روستاها، زمینه اشتغالزایی برای زنان را در برخی از روستاها فراهم کرده که این اقدام گامی در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی و کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد خانوار بوده است.

زنان روستایی با ایجاد صندوق اعتباری با استفاده از پس‌اندازه‌های کوچک خود که حاصل اندوخته‌های اندکشان از خرجی خانه یا از درآمدهای تهیه مواد لبنی مانند ماست، کره، روغن، فروش تخم مرغ و سبزیجات و صنایع دستی تولیدی است در صندوق اعتباری خرد زنان سرمایه‌گذاری کرده و با تسهیلات دریافتی از این محل، فعالیت‌های تولیدی خود را رونق می‌بخشند و هر زن روستایی یک واحد تولیدی راه‌اندازی می‌کند.

صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و عشایری، تشکل‌های محلی زنان روستایی و عشایری هستند که با بسترسازی لازم از سوی دفتر زنان روستایی در سطح روستاها ایجاد شده و دسترسی به منابع مالی و استفاده آسان و سریع زنان روستایی و عشایری از تسهیلات کم‌بهره به برای فعالیت‌های کشاورزی را امکان‌پذیر می سازد.

نخستین جرقه‌های تشکیل صندوق اعتبارات خرد روستایی از سال ۱۳۷۹ در دفتر زنان روستایی کشور زده شد و در این صندوق‌ها تسهیلات برای انجام فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی و با اولویت فعالیت های گروهی راهبردی شد که با توجه به اینکه در ایران حدود ١١ میلیون زن روستایی زندگی می‌کنند و این جمعیت ٣٠ درصد جمعیت زنان را تشکیل می‌دهند، لزوم توجه به اشتغالزایی پایدار و مهارت‌ورزی منجر به درآمدزایی برجسته‌تر است.

به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و مدیرکل دفترتوسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری، سه هزار و ۲۰۰ صندوق خُرد اعتبارات زنان روستایی با ۱۳۰ هزار عضو درکشور فعال است که سرمایه‌ای پایه در اقتصاد روستا محسوب می‌شود.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم گفته است: در جوامع محلی می‌بایست به دنبال طرح‌هایی بود که با کمترین سرمایه و در قالب تعاونی‌ها و اعتبارات خُرد قابل راه‌اندازی و پیگیری باشند و از این منظر مهارت‌های اقتصادی زنان روستا بستری مناسب برای قرار گرفتن در مسیر هدفمند اشتغالزایی و کسب درامد است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی بهترین اقدام بهبود بهره‌وری و استفاده از اقتصاد درون‌زا است، افزوده است: ۲ دهه از فعالیت صندوق‌های خرد محلی می‌گذرد و در این مدت دستگاه‌های مختلف همکاری می‌کنند که نشان از اثربخشی و کارآمدی این راهبرد اقتصادی است.

سه صندوق اعتباری اشتغال خرد زنان در خمین

مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: سه صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با هدف حمایت و ارایه تسهیلات اشتغال به این زنان در خمین، خوگان و چهارچشمه از توابع این شهرستان فعال است.
عباس ارشدی افزود: ۱۰۵ زن روستایی عضو این صندوق‌ها در خمین هستند و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه در این صندوق‌ها موجود است که سرمایه قابل توجهی در راستای کارآفرینی خرد محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: تاکنون ۳۲۶ فقره تسهیلات اشتغال در زمینه کشاورزی، دامپروری و خدماتی به زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی در خمین پرداخت شده است.

بانوی ۷۵ ساله‌ای که دوگوله برجکی خمین را زنده کرد

عذرا حمزه لو بانوی ۷۵ ساله اهل روستای برجک خمین با تکیه بر سنت بومی روستایی و حمایت از اشتغال خُرد، توانست هنر بومی و اجدادی خود به نام دوگوله برجکی( سفالینه‌های دست ساز) را زنده کند تا از این راه منبع درآمدی برای خود، زنان و دختران روستا باشد.
این بانوی هنرمند و کارآفرین نمونه با پشتکار هنر سفال دوگوله برجکی را که زنگ فراموشی گرفته بود، احیا کرد و توانست برای ۴۰ زن روستایی دیگر اشتغال بیافریند.
آنچنان که این بانوی هنرمند گفته است: هنر سفالگری بدون چرخ گرد در گذشته از رونق خوبی برخوردار بود و دوگوله‌های برجکی در شهرهای اطراف زبانزد بود و بازار مناسبی داشت.

زنان روی پنهان سکه اقتصاد خانوار در روستا

فرماندار خمین گفت: چرخ اقتصاد اغلب خانوارهای روستایی بدون وجود زنان نمی‌چرخد و از گذشته زنان روستایی علاوه بر کارهای خانه، همسرداری و تربیت فرزند همواره پا به پای مردان در مزرعه کار می‌کردند و نقش بسزایی در اقتصاد خانواده داشته اند.

احمد طهران با بیان اینکه امروزه مشارکت زنان از جمله ابزارهای اساسی توسعه است، اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین ‌زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی، ایجاد کسب و کارهای کوچک و ورود به کارآفرینی یا خوداشتغالی است.

وی صندوق‌های اعتبار روستایی را در کاهش مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ تاثیرگذار دانست و بیان کرد: راه‌اندازی صندوق‌های خرد زنان روستایی باعث ایجاد بستری مناسب برای مشارکت زنان،بهبود مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه‌های آموزشی، پس‌انداز خانواده‌های روستایی در راستای تأمین مالی خانواده‌ها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه و کوچک و ایجاد اشتغال متناسب با روستا برای زنان شده است.

فرماندار خمین گفت: با افزایش سرمایه صندوق و سرمایه‌گذاری دولت، تسهیلات مصرفی سبب رشد تولید می‌شود و در نتیجه با کسب درآمد حاصل از تولید، فقر در بین اعضای صندوق‌های اعتباری خرد و افرادی که از این منابع تسهیلات دریافت می‌کنند کاهش خواهد یافت.

آموزش حلقه مفقوده در مشاغل خرد روستایی زنان

کارشناس ترویج و امور زنان جهاد کشاورزی خمین گفت: آموزش اصولی کار آفرینی، رفع مشکلات و حمایت پایدار از جمله برنامه‌های این حوزه است تا بتواند حداقل باری از مشکلات اعضای صندوق بردارد.

بتول محمودی اظهار داشت: با برگزاری دوره‌های آموزش فراگیر بانوان ضمن حمایت از آن‌ها می‌توان در زمینه فراهم کردن زمینه‌های اشتغال‌زایی اقدامات موثری انجام داد.
وی بیان کرد: بانوان در راستای سیاست‌های دولت با تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی در کنار همدلی و همگرایی منجر به ایجاد اشتغال و تولید درآمد در جوامع روستایی شده‌اند و باید این مسیر با حمایت اصولی ادامه یابد.

کارشناس ترویج و امور زنان جهاد کشاورزی خمین اضافه کرد: زنان روستایی به‌عنوان قشر محروم روستاها با ایجاد صندوق اعتباری با استفاده از پس‌اندازهای ناچیزی که از پس‌اندازهای اندک که از درآمدهای تولیدی به دست می‌آورند، می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و این مبلغ‌های ناچیز را به سرمایه صندوق بیافزایند.

محمودی گفت: اداره ترویج جهاد کشاورزی خمین در مدت هفت سال دولت تدبیر و امید؛ ۱۶۶ مورد کلاس آموزشی با حضور سه هزار و ۵۹ نفر در این شهرستان برگزار کرده است.
وی ادامه داد: ۱۵ دوره مهارت کسب و کار برای ۴۱۵ نفر و ۲۴ کارگاه آموزشی برای ۵۷۶ نفراز سال ۹۲ در این شهرستان برگزار شده است.

شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است که ۴۰ هزار نفر آن ساکن روستاها هستند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها