آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

این روزها که گالری‌ها ملزم به رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی هستند، برخی هنوز برگزاری نمایشگاه‌های هنری را به صورت حضوری تدارک دیده‌اند.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

در این میان تعداد دیگری از گالری‌ها نیز به دلیل افزایش میزان مبتلایان به بیماری کووید ـ ۱۹، تصمیم گرفته‌اند که فعالیتشان را به دنیای مجازی محدود کنند.

روایت هشت سال دفاع مقدس در گالری نبشی

بخش دوم نمایشگاه «عکس از م. صیاد» از روز جمعه (۲۱ شهریور ماه) تا ۲۵ مهر در مرکز نبشی برگزار می‌شود. بخش اول این رویداد به نمایش عکس‌های انقلاب و پیامدهای آن پرداخت و اکنون بخش دوم با موضوع جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق ادامه می‌یابد.

این سومین بخش از نمایش عکس‌های خبری محمد صیاد در مرکز نبشی پس از نمایش عکس‌های انقلاب و آوارگان کرد عراقی است.

عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌های شهری و لحظه‌های حماسی و تراژیک را دربرمی‌گیرد. بخشی از عکس‌ها خط مقدم و صحنه‌های بمباران شیمیایی غیرنظامیان را روایت می‌کند و بخش دیگر صفوف آوارگان غیرنظامی و راهپیمایی‌های حامی رزمندگان را نشان می‌دهد.

محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» ـ آنگونه که پشت عکس‌هایش مُهر می‌زند ـ از پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است.

او از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت.

مرکز نبشی همزمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می‌کند و همچنین نخستین فیلم مستندی را که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین‌ بار نمایش می دهد.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

دو نمایشگاه هنری در گالری فرمانفرما

گالری فرمانفرما، از روز جمعه (۲۱ شهریورماه) تا ۴ مهر میزبان دو نمایشگاه «پلانارین» با آثار ازم طباطبایی و «دیوان» با آثاری از آزاده اولیایی شاد است.

در بخشی از استیتمنت نمایشگاه «پلانارین» نوشته شده است: «کدام باکره گی آبستن معنای تازه از پیرمرد روان آدمی است؟ چرا انسان همواره شکاف هایش را با خود به دوش می کشد؟ درهم تنیدگی روان انسان، خراشهایش را می پوشاند، چرا که از لحظه ی زاده شدن آموخته است در نهایت ظرافت، تمام تکه ها را بهم کوک بزند و یکپارچگی روانش را قاب بگیرد، پس از هر بار فروپاشی، مانند پلانارین، پدر و مادر خویش باشد، بارها از زهدان زمان رفته و خود را به تمام و کمال متولد کند. گویا داشته ها و نداشته هایش را در میان تار و پود نقش ها پنهان کرده تا زوایای تاریک روانش را در طرح های پرتکرار به زیبای نمایان کند ...»

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

همچنین نمایشگاه انفردی نقاشی های آزاده اولیائی شاد نیز در این مدت در گالری شماره ۲ فرمانفرما برقرار است.

در استیتمنت نمایشگاه «دیوان» نوشته است: «در فارسی دیوانه ریشه در دیو دارد، همچو دیو مجنون و به کنایه عاشق. در نقاشی های من نیز انسان همچون دیو سرشتی از پلیدی و همچون دیوانه عشقی به روشنی اهورایی دارد. او تجسم انسان معاصری است که میان گذشته، حال و آینده وامانده و خود زاده اتفاقی است که در بازی لکه رنگ ها و فرم ها شکل گرفته و در بی مکانی و بی زمانی فضای آبستره تصویر به دنبال کشف تازه ای از درون خویش است.»

گالری فرمانفرما در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ واقع شده است.

امکان بازدید از این نمایشگاه همه روزه به غیر از دوشنبه ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ فراهم شده است.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

آثار یحیی گمار در گالری ثالث

نمایشگاه انفرادی نقاشی های یحیی گمار تا اول مهرماه در گالری ثالث برقرار است.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۲ فراهم شده است.

گالری ثالث در خیابان کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ واقع شده است.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

نمایشگاهی از عکس‌های ۱۰ سال اخیر یک عکاس در کاشان

مهران مهاجر ـ عکاس و مدرس عکاسی ـ با ۴۶ قطعه عکس از یک دهه اخیرش به کاشان رفته است. این عکس‌ها منتخبی از آثار دهه ۹۰ مهران مهاجر از پنج مجموعه‌ خطوط و چیزها، بی‌چیزی، حالِ گذشته، بین و لابین و هوای زمین است که روایت‌هایی از امروز، دیروز و چه بسا فردای ماست.

مهران مهاجر عکاسی را از آغاز دهه‌ی ۱۳۶۰ آغاز کرد. او دانش‌آموخته‌ عکاسی در دوره‌ کارشناسی دانشگاه تهران است. در این‌ سال‌ها چشم و ذهن او بیشتر معطوف به ساز و کار زبان دوربین و کنکاش با مرزهای آن بوده است.

این نمایشگاه که از ۱۴ شهریور ماه آغاز شده تا چهارم مهر در فضای هنری هشت‌چشمه کاشان به تماشا خواهد بود و علاقه مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۱ از این عکس‌ها دیدن کنند.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

آثار اوژن سیروسی در گالری اعتماد

نمایشگاه انفرادی آثار اوژن سیروسی روز جمعه (۱۴ شهریور ماه) در گالری اعتماد ۱ افتتاح می‌شود و تا ۲۵ شهریور نیز برقرار است.

در بیانیه این نمایشگاه هنری آماده است که «تو: در برابر تو و خودم، احساس وظیفه می‌کنم. این مجموعه را به تو هدیه می‌کنم. خانواده، دوستان و تو، مضمون‌های رایج و متداولی هستند که در آثار و مجموعه‌های من شکل می‌گیرند. این ظروف، بدون هیچ شباهت ظاهری، بدن انسان و یا بنایی آشنا را خاطرنشان می‌سازند. من، با کارهایم، از سویی احساسات و اندیشه‌هایم را آشکار می‌سازم و از سویی، آن‌ها را به انتخاب تو وامی‌گذارم.»

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از دوشنبه ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ فراهم شده است.

گالری اعتماد ۱ در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

روزمرگی زنان در گالری راه ابریشم

نمایشگاه «روزـمرگی» که تا ۳۰ شهریورماه در گالری راه ابریشم برقرار است، تلاش می کند تا روایت غرق‌ شدن زنان در روزمرگی‌های زندگی را نشان دهد.

سارا ساسانی در بخش هایی از توضیح محتوای این نمایشگاه نوشته است: «واژگان زیادی در زبان فارسی هستند که شبیه هم نوشته می‌شوند اما معانی متفاوتی دارند؛ من جمله دو واژه "رو ْزمرِّگی" و "روزـمرگی"؛ از قضا این دو واژه این روزها در ایران، علاوه بر شکل واحد، معانی نزدیک به هم نیز یافته‌اند. مجموعی از شرایط، بخشی از زنان کشور را به روزـمرگی وا داشته است. آنها روزها را سپری می‌کنند و هر روز در خود و روزانه‌هایشان دفن می‌شوند.»

گالری راه ابریشم در تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر واقع شده است.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

گالری شیرین و دو نمایشگاه هنری

گالری شیرین تا ۲۶ شهریورماه میزبان دو نمایشگاه هنری است. بر این اساس نمایشگاه انفرادی نقاشی نوشین ایپکچی با عنوان «اندرونی» و نمایشگاه گروهی نقاشی و مجسمه با عنوان با عنوان «خاتون خلعت‌پوش» و به کوشش معین شافعی در حال برگزاری هستند.

بازدید از این نمایشگاه‌ها جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ و شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ با تعیین وقت قبلی امکان پذیر است.

گالری شیرین در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، شماره ۵ واقع شده است.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

دو نمایشگاه گروهی در گالری اُ

نمایشگاه اُ این روزها میزبان دو نمایشگاه گروهی است که مجموعه فریدون آو و احسان لاجوردی را به نمایش می گذارد. این نمایشگاه ها تا ۳۱ شهریور برقرار هستند.

در مجموعه‌ «نور»، احسان لاجوردی، به عنوان مجموعه‌داری جوان‌، آثاری را از مجموعه‌ی خود انتخاب کرده است که به عقیده وی مواجهه‌ی مخاطب با اثر هنری را به چالش می‌کشد و هنرمندانی را پیش چشم می‌گذارد که ضمن برداشت متفاوت خود از هنر، تامل برانگیز هستند. این منتخب، شامل آثاری از هنرمندانی همچون مسعود عربشاهی و فرشید ملکی، در کنار آثاری از هنرمندانی که در دوران میانی فعالیت حرفه‌ای خود هستند مانند وحید حکیم و سهند حسامیان و آثاری از نسل جوان‌تری از هنرمندان مانند محمدرضا میرزایی، اشکان صانعی و مریم ایمانی است.

همچنین در مجموعه‌ «لعل» تلاش شده تا آثاری از مجموعه‌ی فریدون آو انتخاب شود که یا متعلق به دوره‌های ابتدایی فعالیت حرفه‌ای هنرمندان و یا آثاری باشد که در سال‌های اخیر کمتر فرصت به نمایش درآمدن را داشته‌اند. بر این اساس کارهای ابتدایی هنرمندانی چون فرهاد مشیری، محمدحسین عماد، شیده تامی، شهلا حسینی، شاهپور پویان در کنار تعدادی از آثار تاثیرگذار نسل جوان‌تری از هنرمندان در این مجموعه به نمایش درآمده است.

امکان بازدید از این نمایشگاه از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲ تا ۲۰ و روزهای جمعه ۱۶ تا ۲۱ فراهم شده است. گالری روزهای شنبه تعطیل است.

گالری اُ در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ واقع شده است.

نمایشگاه هنری «کووید ـ ۱۹» در هنر طهران

یک نمایشگاه گروهی به نام «کووید ـ ۱۹» تا ۱۵ مهرماه در گالری هنر طهران برگزار است.

این نمایشگاه گروهی با آثار هنرمندانی چون أدل رودریگ (تصویرسازی)، علیرضا پاکدل (کاریکاتور)، مریم سعیدپور (عکاسی)، کوثر پلنگی (نقاشی)، علی خالق (مفهومی)، بهناز محمدهادی (مجسمه) و ماریو فونتس (پوستر) برگزار می‌شود.

بازدید از نمایشگاه از ساعت ۱۶ الی ۲۱ امکان پذیر است.

گالری هنر طهران در خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، روبروی پارک هنرمندان، بن بست نیکوشهر قرار دارد.

آخر هفته به کدام گالری‌ها برویم؟

روایت هراس‌ها و رنج‌ها در گالری پروژه‌های آران

نمایشگاه انفرادی آثار پریسا تقی پور از ۱۴ تا ۲۴ شهریورماه در گالری پروژه های آران برگزار است.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم علیرضا غنی آمده است که «در این‌جا هنرمند بر آن است تا سویه‌های پنهان وجود خود را در ساحت انضمامی مصنوعات متجلّی کند. دیوهای هنرمند از دالان‌های نمور ناخودآگاه سربرآورده‌اند، از مغاک درون. آن‌ها از هراس‌ها و رنج‌ها می‌گویند، از یک فقدان عمیق. این پیکره‌ها از یک‌سو به اسطوره‌های شرور مردانه دلالت دارند و از سویی دیگر واجد نشانه‌های زنانه‌اند. پارادوکسی که مداقه‌ی بیشتر در آن نگاه متفاوت هنرمند را آشکار می‌سازد، نگاهی که در تقابل با گزاره‌ی آغازین قراردارد. سویه‌های تاریک وجود زنانه در کار هنرمند شخصی‌تر از آن‌اند که بخواهند بازنمای اسطوره باشند ...»

امکان بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۳ تا ۱۸ فراهم شده است.

گالری «پروژه‌های آران» در خیابان نوفل‌لوشاتو، کوچه لولاگر، شماره ۵، ورودی حیاط واقع شده است. این گالری روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه تعطیل است.

«صد اثر، صد هنرمند» در گالری گلستان

بیست و هشتمین دوره نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» که رویداد تابستانی گالری گلستان محسوب می شود، به دلیل شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا در کشور، در فضای مجازی برپا می‌شود.

این نمایشگاه از دهم مرداد تا اول مهر ماه «صد اثر صد هنرمند» در وب سایت و اینستاگرام گالری گلستان میزبان علاقه‌مندان به هنر و البته خریداران آثار هنری است. در این نمایشگاه ٢٨٢ اثر منتخب شده به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

در این مجموعه آثاری از پرویز کلانتری، رضا مافی، فرامرز پیلارام، پروانه اعتمادی، ناصر اویسی، اردشیر محصص، کامبیز درمبخش و ... نیز به نمایش گذاشته شده است.

منبع: ایسنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها