مروری بر عاقبت برخی شخصیت‌های مختارنامه/ بر سر قاتلان مختار چه آمد؟/ پسرعموی ابواسحاق منتقم او شد!

حجاج دستور داد تا بدن ابن‌زبیر را مصلوب کردند و بدن او تا هنگامی که عبدالملک به مادر ابن‌زبیر اجازه دفنش را داد در همان‌جا ماند. بدن او در خانه مادربزرگ پدری‌اش، صفیه در مدینه به خاک سپرده‌شد.

مروری بر عاقبت برخی شخصیت‌های مختارنامه/ بر سر قاتلان مختار چه آمد؟/ پسرعموی ابواسحاق منتقم او شد!

به گزارش خبر فوری ، سریال مختارنامه بار دیگر در حال پخش شدن از تلویزیون است. با نزدیک شدن به قسمت‌های پایانی این سریال مهم صدا و سیما شاید پرسش‌های بسیاری به ذهن برخی از مخاطبین خطور کرده و آنها را درگیر کرده باشد. مختارنامه تا پایان جنگر زبیریان با مختار و کشته شدنش را به تصویر کشیده است اما بعد از آن چه اتفاقاتی می‌افتد؟ سرانجام دشمنان مختار و برخی از دوستانش چه می‌شود؟ سریال داوود میرباقری در مورد عاقبت برخی از چهره‌ها سکوت کرده است. بد نیست در این گزارش به سرنوشت این افراد اشاره ای داشته باشیم:

مصعب بن زبیر

مصعب بعد از خلافت برادرش در مکه به سوی فلسطین که در کنترل امویان بود حمله برد که موفقیتی بدست نیاورد. سپس به فرمانداری بصره رسید که از سال 686 تا 691 میلادی به درازا انجامید. او در سال 687 م با مختار جنگید و بعد از شکست او همه‌ی عراق را به زیر کنترل خود درآورد. عبدالله به دلیل سیاست‌های مصعب، او را از فرمانداری عراق کنار زد ولی پس از مدتی این جایگاه را دوباره به او بخشید. او پس از چهار سال در نبرد "دیرالجثالیق" به دست نیروهای اموی به فرماندهی عبدالملک مروان شکست خورد و کشته شد. او در هنگام مرگ 44 سال داشت.

عبدالله زبیر

پس از محکم نمودن اقتدار امویان در عراق، عبدالملک یکی از فرماندهانش به نام "حجاج بن یوسف" را برای از میان برداشتن ابن‌زبیر راهی حجاز نمود. حجاج، مکه را برای شش ماه محاصره نمود و آن را به منجنیق بست، تا هنگامی که بیشتر جنگجویان ابن‌زبیر و پسرانش خبیب و حمزه تسلیم شده و تقاضای عفو نمودند. ابن‌زبیر که سرگشته شده‌بود طبق توصیه مادرش به میدان جنگ رفت و سرانجام سال 692 م کشته شد.

حجاج دستور داد تا بدن ابن‌زبیر را مصلوب کردند و بدن او تا هنگامی که عبدالملک به مادر ابن‌زبیر اجازه دفنش را داد در همان‌جا ماند. بدن او در خانه مادربزرگ پدری‌اش، صفیه در مدینه به خاک سپرده‌شد.

جعفر بن زبیر

از عاقبت او گزارش دقیقی نداریم. احتمالا جعفر یا در جنگ "دیرالجثالیق" در عراق کشته شده و یا در مکه در کنار عبدالله زبیر.

عبیدالله بن حر

هنگامی که مصعب بن زبیر برای جنگ با مختار ثقفی حرکت کرد، عبیدالله به او پیوست و در جنگ با مختار ثقفی در سپاه مصعب بود. اما مصعب از وی ترسید و زندانی‌اش کرد. پس از مدتی عبیدالله با وساطت عده‌ای آزاد شد و به جمع‌آوری سپاه پرداخت و سیصد تن جنگجو گردآورد و پس از تکریت به کوفه حمله کرد و کار را بر مصعب بن زبیر دشوار ساخت. سرانجام عده‌ای از سپاهیانش متفرق شدند و او از بیم اسارت، خود را به رود فرات انداخت و غرق شد.

مهلب

مهلب بعد از جنگ مختار از سپاه مصعب جدا شد و مصعب به جای او ابراهیم بن مالک اشتر را نشاند. بعد از شکست مصعب و نابودی سپاهش، مهلب با بنی امیه بیعت کرد و والی حجاج بن یوسف در خراسان گردید. پس از مرگ او، پسرش، یزید بن مهلب که فردی سفاک و خونریز بود والی خراسان شد.

شبث بن ربعی

برخی می‌گویند او توسط ابن حر کشته شد (همانطور که در سریال نشان داده شده است) اما این روایت خیلی محکمی نیست. غالب مورخین معتقدند شبث پس از غلبه‌ی حجاج بن یوسف بر مصعب بن زبیر، به سمت مروانیان رفت و با آنها صلح کرد و سرانجام به هنگام حکومت حجاج بن یوسف به سال 80 قمری با بیش از 100 سال عمر در کوفه مُرد.

بن حجاج زبیدی

عمرو بن حجاج، از شرکت کنندگان در فاجعه کربلا و نیز از مخالفان قیام مختار بود و در جنگ عبدالله بن مطیع با مختار، از یاران ابن مطیع بود. در روز شکست شورشیان علیه مختار ناپدید شد. مختار، خانه‌اش را ویران و اموالش را مصادره کرد. درباره سرانجام وی اختلاف وجود دارد. دینوری گفته است که وی راهی بصره شد ولی از ترس سرزنش مردم به سراف رفت. به گفته بلاذری او فرار کرد و در واقصه از تشنگی درگذشت. گفته شده است که وقتی سپاهیان مختار به او رسیدند هنوز رمقی در بدن داشت و آنان سر از تنش جدا کردند. طبری و ابن اثیر گفته‌اند که وی به سمت واقصه و شراف رفت و دیگر خبری از او در دست نیست.

بن مطیع

در قیام مختار، عبدالله بن مطیع والی کوفه بود و لذا به نمایندگی از آل زبیر در مقابل سپاه مختار ایستاد. در این نبرد، یاران مختار شهر را از دست ابن مطیع درآوردند و در اختیار گرفتند و مختار او را اخراج کرد. او دوباره به مکه بازگشت. در حمله حجاج بن یوسف به مکه ابن مطیع به همراه عبدالله بن زبیر کشته‌شد و سرشان را به شام فرستادند.

ابراهیم مالک اشتر

ابراهیم به کمک مختار نیامد و در موصل ماند. بعد از شکست مختار با مصعب بیعت کرد؛ در همین زمان از طرف عبدالملک مروان نیز به او پیشنهاد دوستی شد اما او نپذیرفت. ابراهیم چهار سال بعد و هنگامی که برای زبیریان می‌جنگید در نبرد دیرالجثالیق، به دست سپاهیان اموی کشته شد و آنان بدنش را سوزاندند.

عبدالله عمر

عبد الله عمر به دستور حجاج بن یوسف درمراسم حج سال 74 هجری کشته شد. او در هنگام مرگ 86 و به گفته برخی 84 سال داشت. علت این اقدام حجاج را خشم وی از عبدالله دانسته‌اند که او را به نماز خواندن امر کرده بود و در این میان با یکدیگر مشاجره کرده بودند. هنگامی که عبدالله بر اثر ضربه‌ای که به او وارد شده بود، بیمار و در منزل بود، حجاج به ملاقات او رفت و عبدالله در این ملاقات به او گوشزد کرد که می‌داند این سوء قصد از سوی وی بوده است، اما حجاج این را انکار نمود.

فرزندان مختار

از عاقبت نائله دختر مختار خبری نداریم. از عاقبت ثابت، مادرش ناریه و حتی مادر مختار نیز اخباری به دست ما نرسیده است.

زائده بن قدامه

زائده پس از پیروزی زبیریان و کشته شدن مختار به عبدالملک مروان پیوست و با مصعب بن زبیر به پیکار برخاست و او را به انتقام کشتن مختار در جنگ دیرالجثالیق از پا درآورد. سرانجام حجاج بن یوسف(والی کوفه و عامل عبدالملک) او را به فرماندهی 1000 تن به پیکار با حرب بن شبیب خارجی به رودبار گسیل داشت و آنجا پس از پیکاری سخت در حالی که یارانش بر گردش حلقه زده بودند، کشته شد.

بن حریث

عمرو بن حریث پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانش، در خدمت امویان بود. پس از مرگ یزید و در پی قیام توابین از کوفه بیرون رانده شد. پس از کشته شدن مصعب بن زبیر و سلطه عبدالملک بن مروان بر عراق، در کوفه عهده‌­دار امور کوفه در غیاب فرمانداران این شهر گردید. سرانجام عمرو بن حریث در کوفه درگذشت.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 104
  • موسوی
    2

    من هر سال این سریال زیبا رو. نگاه می کنم اما قسمت آخرش رو نمیتونم ببینم از غصه کشتن مختار دق میکنم،،، کاش ابراهیم تنهاش نگذاشته بود،،

    نظرات شما -
    • محمد
      6

      چقدر مردم ایران ساده هستند توی همین متن مشخصه که ابراهیم مالک اشتر از اول هم ادم دورویی بود و نمیخواست برای قیام بیاد جلو و فقط به فکر مقام و منصب بود ولی توی فیلم مختار از او یک ادم درستکار و با شرافت ساختن که اگر بود با قاتل مختار هم پیمان نمیشد اینها همه دنبال مقام و دنیا بودن...

    • نادر
      4

      از اینها بگزریم کی میشه فیلم آریا برزن رو دید

    • ب ت چ
      2

      آی غیر ساده یکم تاریخ رو بخون
      رفرنس که نباید فیلم باشه
      آبروی کسی رو که برای امامش جنگیده نبر، تهمت نزن. قضاوت به این راحتیا نیست

  • ناشناس
    1

    جالب بود. ممنون

    نظرات شما -
    • عباسی
      33

      کجاش جالب بود ؟ بابا ول کنید 1400 سال پیش رو . خرافات

    • ...
      3

      کامنت داده "خرافات" ((: آخه لااقل یه دو تا سرچ بکن فرق تاریخ با خرافات رو بخون، بعد بیا واسه ما نظر بده...

    • گیگیل
      2

      داداشم تو که فشار میخوری از این مطالب مازوخیسم یا چیزی زدی که میای میخونی که تهش به تاریخ میگی خرافه

  • داروغه
    15

    هنوز ما نمی دونیم چه اتفاقی برای طبری افتاد بعد میخوان اتفاق هزاروچهارصدسال سال پیش مطلع بشیم

    نظرات شما -
    • سید احمد
      4

      شما سختته نخون ، الان از کوروش و داریوش هم مینوشتند این نطق لیبرالی رو مینوشتی؟

    • کاربر ناشناس
      2

      لطفاً درمورد موضوع نظرتونوبگین ؟؟!!!!!

    • علی حسینی
      0

      اخه چرا برای دیده شدن نظر بیخود و نامربوط میدی

    • جانان
      9

      دمتگرم خداوکیلی واقعیت را گفتید با این تاریخ تحریف شده که از اونموقع ها بجا مانده معلوم نیست چی درسته چی غلط

    • قاتل ترامپ حرامزاده
      4

      منابع زیر خاکیتون در مورد هخااااااامنش و ... احیانا این ایراد بهش وارد نیست؟

  • کاربر ناشناس
    11

    واقعا ما چه دینی داریم اینقدر که مسلمانها همدیگر را کشتند مسیحی ها و یهودی ها نکشتند از دیدن این قبیل سریالها بیزار شدم

    نظرات شما -
    • ایلیا هنرور
      3

      آره نکشتند جنگ جهانی اول و دوم که بالای 70 میلیون کشته داد هم مسلمونا راه انداختن !!! حمله به ویتنام و کره و عراق و افغانستان و لیبی و یمن هم کار مسلموناست ؟؟؟؟ یذره فکر کن عزیزم !

    • ...
      3

      وقتی اطلاعات ندارید، لازم نیست نظر بدید! کمی درباره جنگ‌های جهانی بخونید (:

    • مرتضی
      1

      از جنگهای صلیبی چیزی شنیدی؟ کمی مطالع هم بد نیست

    • فاطمه
      1

      عزیزم در قرآن اومده که قوم بنی اسرائیل در یک صبح تا ظهر ۷۰ تا پیامبر رو کشتن. خیلی از مردم خودشون رو به ناحق کشتن.

  • رضا شاه کبیر
    13

    از گرونی بگید، از اینکه مردم زیر بار معیشتی دارن له میشن، از اینکه بعد چهل سال مردم تو آشغالا دنبال یه لقمه نونن، از اینکه یه مشت حروم زاده رو ایران خیمه زدن و دارن چپاول می کنن ایران و ایرانی رو ، یه مشت هیچی ندار و دزد و جانی ایران رو به لجن کشیدن امیدوارم روزی برسه این حروم زاده هارو مثل صدام آویزون بکنن منتها از کون، به امید آنروز

    نظرات شما -
    • ایلیا هنرور
      2

      آخه چه ربطی داره هرچیزی بجای خودش برادر رضاشاه کبیر :)))))))))

    • مهدی
      1

      اصلا کی به تو سواد یاد داده

  • رضا
    5

    تاریخ این قوم پر از نکبت و بدبختی و ننگ نیست حیوانات جنگل بهتر از این قوم با هم تعامل دارند خون و خون ریزی و قتل به اسم دین و دینداری!!!لعنت به همه این قوم

    نظرات شما -
    • ...
      1

      اولین نژادپرست تاریخ، شیطان بود. خود دانید.

    • صبو
      2

      لعنت به خودت، معلمت و جد و ابادت مشنگ

    • یکی
      2

      چرا همه قفلی زدن به ابراهیم
      بابا بنده خدا حالا یا از قصد و یا طبق روایات دیگه بر اثر اتفاق نرسید به مختار
      بعدش یا باید خودکشی میکرد و با گفتن اینکه من ادامه دهنده راه مختارم خودش و افرادشو به فنا بده
      یا بره با مروانیان که قاتلای امام حسین بینشون بودن هنوز
      یا هم با آل زبیر که حالا به هر دلیلی به مروانیان می‌جنگیدن و بهره این وسیله بازم میتونست قاتلا رو بکشه
      شما بودید انتخابتون چی بود

  • مهری
    0

    ممنونم جالب بود.اما ازهمه عبرت اموز تر ماجرای ابراهیم مالک اشتر است!! قفلت چه می کندعاقبت ؟؟ اوبه کمک امام خود درکربلا نرفت ؟! به کمک امیر خودهم ( مختار) نرفت؟! من سرگذشت پسر مالک اشتر را وقتی اولین بارفیلم مختار بخش شد رفتم وتحقیق کردم وبرای من بسیار عجیب بود!! چه کسی باور می کردکه پسر مالک اشتر فدای ال زبیر شود؟!!! به نظر من ابراهیم باید بعداز مرگ مختار به جنگ ال زبیر می‌رفت حتی به قیمت جانش ؟ همین قفلت ها بعضی وقتها یک عمر پشیمانی دارد .در ان دنیا هم موقعیت پسر مالک اشتر مشخص نیست ؟؟(نمی خواهم قضاوت کنم) اما در روایت ها امدهاست که مختار جزوه سیصدوسیزده نفر از یاران حضرت مهدی عجل الله است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      پروفسور اول یاد بگیر نوشتن غفلت را بعد خطابه ایراد کن .آخه به امثال شما چی میشه گفت

    • رضا
      0

      متاسفم برای امثال این جناب ناشناس اصل مطلب را رها کرده به غلط املایی چسبیده.شما حتی در پایان نامه دکتری هم گاهی میتوانی غلط املایی پیدا کنی اون هم با توجه به اینکه چند نفر آن را چک می‌کند.

  • مهدی سهرابی مزوشی
    6

    سلام خداییش کسی از دیروز خبر نداره 1400سال رو بگیم درسته

  • حمیدی
    7

    به چه دردی می خورن 1400 سال پیش کل عربستان یک حمام نبوده

    نظرات شما -
    • الف
      0

      چقدر مرتبط... !!! /:

    • امین
      1

      همین اعراب لااقل باید روزی پنج بار وضو بگیرند و نظافت کنند، آنوقت چطور ممکن هست بدون غسل نماز بخونند،... کاخ واکینگهام در انگلیس با چند صد اتاق و سرسرا و خدم و حشم، فاقد حمام و دستشویی است!

  • عباسی
    9

    یه مشت شر و ور . دنیا داره به چه سمتی میره اونوقت ما تو 1400 پیش گیر کردیم.

    نظرات شما -
    • 110
      2

      ببخشید حضرت آقا! عید نوروز مال چندسال پیشه؟! چهارشنبه سوری چطور؟ کم عقل یه کم فکر کن بعد زر بزن

    • ش.ح
      0

      اتفاقا یه کم فکر کنی به هر شخصیت، متوجه میشی که شاید بتونی خودت رو بین این آدم‌ها پیدا کنی. تاریخ رو که درست بفهمی، اشتباهات تاریخی رو دوباره تکرار نمیکنی! امام حسین هم فرمود که یکی مثل من با یکی مثل یزید بیعت نمی‌کنه؛ یعنی تو اگه هر جای تاریخ ایستادی؛ چه ۲۰۰۰ سال بعد باشه و چه همین الان؛ میتونی با این صحبت امام حسین جایگاه خودت رو شناسایی کنی! پ.ن: هر چیزی که نمی‌فهمیم؛ شر و ور نیست (:

    • محمد
      3

      بله در جواب اقایان که میگن از گذشته درس بگیریم مثلاً اگر کسی اومد خانواده اش و دوستاشو رو همه کاره حکومت کرد علیه ش قیام کنیم؟! یا اینکه اگر همه بودجه مملکتو بین خودشو خانواده اش و دوستاش تقسیم کرد علیهش اقدام کنیم این که خیلی بد میشه اونوقت اینجوری که باید بریم تو خیابون..

  • رضا
    0

    در شخصیت پردازی بعضی در این سریال افراط و تفریط شده بود مثل عبدالله بن زبیر که با شکمی بزرگ و پاهای ناتوان و شخصیتی مضحک ولی در صورتی که در واقع چنین نبوده و وی حتی در جنگی که با یوسف بن حجاج در مکه انجام می‌دهد در جنگ تن به تن کشته می‌شود.در مورد ابراهیم مالک اشتر هم اختلاف او با مختار و بیعت شکنی اش را به نامه های جعلی مهلب منتصب کردند در صورتی که او بعد از پشت کردن به مختار و کشته شدن مختاردر جنگ با مصعب به زبیریان پیوست و این ابطال این داستان را نشان می‌دهد. ولی سریال مختار از حیث فیلمنامه و جلوه ای ویژه و صحنه پردازی و موسیقی متن و از همه مهمتر بازی درخشان همه هنرمندان به خصوص رضا کیانیان در نقش خلیفه زبیری و ابن زیاد با بازی اصلانی کاری کرد که هر سال هم که پخش شود باز بیننده دارد.

  • محمد
    6

    جالبه بدونین برای ابراهیم بن مالک در عراق بارگاه ساختن وزیارتگاه است البته فک نکنین مختار همه کارهاش درست بوده مختار میتونست با زبیری ها کنار بیاد وتمرکزش رو برا جنگ با اموی ها بزاره شاید همین مساله نقطه اختلاف ابراهیم ومختا ر بوده باشه

    نظرات شما -
    • محمد بختیاری
      0

      به زبیری ها می پیوست خیلی بدتر می مرد.با عزت شهید شد

  • Ar99166170
    1

    خداوند نیامرزد قاتلان امام حسین(ع)ویاران باوفایش وامیر مختار

  • ایران بزرگ در برابر قدرتها
    0

    وقتی در تاریخ به شخصیت مختار البته در ایام جوانی و بعد از آن نگاه میکنیم ، میبینیم که اگر عقل بر احساس غلبه نکند ، اسیر نیات دنیایی شده و هدف ، هرچند کوچک را نمیتوانی به سرانجام برسانی. در شرایطی که پدر و برادرش در جنگ با ایرانیان کشته میشوند ، اما مختار با عقل و درک صحیح میداند که ایرانی ها میتوانند بهترین افراد در انتقام گرفتن از خون امامشان باشند و بیشترین یاران اویند. یا مثلا ایرانیان وفادار ، شجاع ، و با غیرتن و در نبرد همتا ندارند ، این نشان از زات درست ایرانیان است.

  • حسین
    2

    این عربها جز قتل و خونریزی چیزی ندارند این همه پیامبر و امام برایشان امد باز ادم نشدند

  • محمد
    9

    متاسفم برای سازندگان این سریال همه دنیا خرج میکنن تا تمدن نداشته اشون و پر افتخار نشون بدن اونوقت عده ای در ایران با خرج این مردم ایرانیها رو خار ذلیل نشون دادن

    نظرات شما -
    • ش.ح
      2

      ایرانی‌ها رو خار نشون دادن ((:؟؟ اصلا سریال رو دیدی؟

  • محسن
    0

    ممنون خیلی جالب بود سوال های مهمی که در این سریال داشتم همگی پاسخ داده شد بازم ممنون

  • بختیاری
    5

    خیلی جالبه ما ایرانیا درمورد خلیفه تا زندانبان و سربازو اسب و قاطر عربا میدونیم که چه بودن و چه کردن و درموردشون فیلم‌میسازه صدا سیما، ولی این همه تاریخ پرشکوه ایران مفاخر وسردار ودلاور داره یه بار یه فیلم درموردشون نمیسازن همین‌شده که رو وطن و هموطن تعصب و غیرتی نمونده و نه دل مردم به حال وطنشون میسوزه نه برا هموطنشون

  • محسن
    5

    اصلا چرا درباره مختار فیلم ساختن مگه ما کم سردار ودلادر داشتیم پدر مختار کسی بود که به ایران حمله کردن دین اسلامو به زور شمشیر تحمل کرد به ایرانیان

    نظرات شما -
    • ش.ح
      3

      ایرانی‌ها به زور شمشیر مسلمون شدن، درسته؟؟ پس چرا رفتن کمک مختار؟؟؟؟ این همه آدم نرفتن کمک مختار! کلی آدم ولش کردن! ولی یه سری ایرانی‌ رفتن کمکش! چرا؟ مگه نمیگی به زور شمشیر بوده، چرا بعدا که خودشون تصمیم گیر بودن، رفتن کمک کنن به مختار؟؟؟ *کمی فکر*

    • رضا.
      0

      جناب ش ح این واقعیت تاریخ است و می‌توانید نگاهی به تاریخ طبری و یا کتب مرتبط با تاریخ اسلام بیندازید. فکر می‌کنید اعراب صدر اسلام با سلام و صلوات و خنده وارد ایران شدند.؟جنگ اعراب و ساسانیان حدود 20 طول کشید هزاران ایرانی به خاک افتادند. این که ایرانیان متمایل به علویان بودند به خاطر دوران خلافت حضرت علی و عدالتی که در آن مدت باعث شد موالی ایرانی دوستار علی و اولادش شدند. شما شمه ایی از این واقعیت را در سریال مختار دیدید

    • ناشناس
      0

      سال های بسیار زیادی طول کشید مردم ایران کاملا مسلمان شوند . این مضحک است که فکر کنید مردم ایران با حمله ی اعراب ،مسلمان شدند. مگر زمانی که اسکندر به ایران حمله کرد و بعد از مرگ اسکندر سلوکیان بر سر کار آمدند مگر دین مردم به دین یونانی ها تغییر پیدا کرد؟ یا زمانی که مغول ها به ایران یورش بردند مگر دین مردم به شمن باوری تغییر پیدا کرد؟ دین مردم به دین مغول ها تغییر پیدا نکرد و حتی ایلخانیان رو هم مسلمون کردند.

  • حمید صفری
    6

    به فکر نان باش خربزه آبه!به ما چه مربوطه که چه به سر اینها آمده مهم اینه ببینی الآن چه به سر ملت ایران آمده واقعا جای تأسف داره که اصل رو ول کردین چسبیدین به فرع یه کمی به دور وبرتان نگاه کنید ببینید بدبختی وفقر وبیکاری وگرانی توی ایران بیداد میکنه اونوقت شما به فکر مختار و حر عبدالله و...این چیزها هستین اون دوران تمام شده زمان حال و آینده رو بچسبین ول کنین این مسائلی که اصلا به ما ربطی نداره

    نظرات شما -
    • ش.ح
      1

      به ما ربطی نداره؟ اگه از تاریخ درس می‌گرفتیم، به این وضعیت دچار می‌شدیم (: ؟! یه چیزی بگید بگنجه لااقل!

    • اسماعیل محمدی
      1

      اگه تو امثال تو تو انتخابتون دقت میکردین الان تو این فلاکت نبودیم

  • ملت
    0

    مفسدفی الارض طبری ۳۱سال حبس..مفسد فی الارض زم اعدام ...نوید نمیدونم کی ب جرم قتل اعدام نجفی بجرم قتل زندان و باقید وثیقه ازاد این سرانجام حکومت عدالت و اسلام چرا طبری مفسد فی الارض شد اعدام نشد؟زم که حقش هست....نوید هم جرم مرتکب شد و باید اعدام میشد ولی نجفی چی نجفی با سلاح گرم بود اینم سرانجام قضاوت وعدالت....اینها که مخل اقتصاد شدن کم از قتل ندارن ...قاتل ارزوها..قاتل بدبختی کارگرها..قاتل خونواده هایی که خرجشون نرسید و زناشون یا مطلقه شدن یا فاسد قاتل ارزوهای دختران و پسران خدا نمیگذره از ناعدالتی ها این همه تبعیض و ظلم

    نظرات شما -
    • حقوق یار
      2

      کوتاه فکر و متحجر تر از شما خود شماها هستین! نص قانون را بخونید

    • محمد
      3

      نجفی رضایت خانواده مقتول رو گرفت . چیزی رو نمیدونی در موردش نظر نده

    • یه ایرانی
      0

      بنظرم درسته زور جمهوری به کله گنده ها نمیرسه زنجانی چی شد تو زندان لاکچری زندگی میکنه و طبری اینطور ی میشه یه کارگر دزدی کنه دزد اما یکی چند هزار میلیارد بدزده مفسد اقتصااااد و جدیدا تو تی وی مطلع شد اختلاس دزدی نیست

  • فولادی
    0

    جالب بود وادم میتونه این سرگذشتها درس بگیره واگر درمورد ایران قدیم هم چیزی بسازن خیلی خوب میشه تشکر

  • حسن
    3

    دو پسر عمو امویان و هاشمیان بر سر خلافت و قدرت در ۱۴۰۰سال پیش به نزاع پرداختند ،هر دوی آنها بر نابودی ایرانیان نقش داشتند،حال بعد از این مدت ایرانیان بر آنها گریه میکنند،عجب از روزگار و چرخ دنیا

    نظرات شما -
    • Battosai
      0

      نادانی بعضی ها تمومی نداره...از ماست که بر ماست...جالبه میگن چرا کشورمون این شد و آن شد

    • مهری
      0

      نادان ؟ ملائکه و آسمان برهاشمیان گیریه کردن . این آنها نیستند که محتاج گرییه ماهستند درواقه ما محتاج عنایت آنهایم

    • جعفر
      0

      آدم زیرخط فقرباشه امااحمق نباشه.هی میگن سرانه مطالعات پایینه بخاطراینه که آدمای بیسواداظهارنظرمیکنند.

  • m
    0

    اولا که همه افراد سرشناس و سیاستمدار و... چه در غرب و چه در شرق توصیه کردن به بررسی تاریخ برای خودشناسی و بینش ... اما اینکه چرا فیلمی درباره سرداران ویا تاریخ ایران ساخته نمیشود . اعتراض کردن خیلیییییی راحته ولی راهکار دادن سخته کسی کارگردان هارو نمیتونه زور بکنه که چه فیلمی بسازن شما اسناد معتبر تاریخی داری؟ راه باز جاده دراز برو فیلم بساز اگه پخش نشد هرکسی میتونه بیاد یه حرفی بزنه و بره اون عمله که سخته

  • بنده ای خدا
    0

    هرکی یه چیز میگه همیشه جنگ بوده حالا چه مسلمون چه غیر مسلمون شیطان جولون میده تو ی ذهن آدمها تا به هدفش برسه اینکه از یه مشت بی‌دین مثل قاتلای امام حسین ع و آل زبیر که بردار امام حسین محمدبن علی که یک آدم مظلم بوده رو به اسارت میگیرن که به دستور مختار همه قاتلای امام حسین ع رو به جزای عمل زشتشون میرسونه و محمدبن علی رو نجات میده مختار امام یا پیامبر نبود که مبرا از گناه باشه من قضاوتش نمیکنم اما شخصیت خوب بوده واینکه در فیلم می‌بینیم که ابراهیم بعد از مرگ مختار وقتی به پسر عمو و پسر مختار میرسه به خاطره مرگ مختار گریه میکنه و از هوش میره پس اینجام باید شک کرد که چجور میشه با آل زبیر دست بیعت بده بااین که تجربه جاموندن از کربلا رو هم داشته تحریف زیاد هست عالم خداست قضاوتم دست خداست گذشته ها تجربه آینده ها میشه واینکه خودمون باید درست باشیم درست زندگی کنیم جهل و نادانی همیشه بوده

  • امین امیدی
    0

    توو فیلم مختار سکانس های اخر نشون میده ک ابراهیم ظاهرا از عدم همراهی مختار پشیمون میشه و میفهمه حق با مختار بوده. ولی این پشیمونی ک توو فیلم نشون میده با چیزی ک اینجا درموردش نوشته ک با زبیریان بیعت میکنه در تناقضه. حیف سردار رشید مالک اشتر با این پسرش!!

  • حقوق یار
    0

    با سلام. منبع تون پیرامون پسر مالک اشتر درست نیست لطفا

    نظرات شما -
    • مرتضی
      0

      چرا من شنیدم جنازه اش را سوزانده و خاکسترش را به باد دادن

  • بندهای خدا
    0

    چرا بعضی کلمه های که من تو متنم نوشتم تغییر کرده مثل بی دین رو نوشته بی بیادو جزای عمل رو هم نوشته جزیره واینکه اینکه آینده تجربه ی برای آینده و.....

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      مترجم گوگلت. رو خاموش کن

  • حبیب
    2

    واقعا مالک اشتر دورویی بیش نبوده ادم متزلزل در تصمیم ولی شخصیت های رستم و عجم (ایرانی ها) در این فیلم خوار و خفیف شدن. باید به حال الان ایرانی ها گریست

    نظرات شما -
    • قاتل ترامپ حرامزاده
      0

      مالک اشتر هم سفره خوان کرم امام علی علیه السلام در بهشت هست برادر شما اشتباه نوشتی و منتشر کننده هم دقت نکرده به متن شما ضمنا گور بابای غلام شمر زنازاده چه ایرانیش چه غیر ایرانیش در مورد ابراهیم هم من قضاوتی نمی کنم ابن مرجانه رو به درک واصل کرد شاید سیاستش بود که با زبیریان ملعون به جنگ امویان ملعون بره

    • ...
      1

      مالک اشتر که نه .... ابراهیم ابن مالک اشتر

  • داریوش
    2

    عجب وحشیایی بودن ادم باور نمیشه.عربها هنوز هم همین طورن جنگ قبیله ای و مزخرف .هزاران سال دیگه هم بگذره راهشون همینه.عشقشون سلاخی و سر بریدنه.

    نظرات شما -
    • گودرزی
      2

      وحشی کسی هست که از عواطف خالیه وگرنه تاریخ بشر تا بوده همین بوده عرب و ایرانی هم نداره همین کوروش و داریوش خودمون مگه با سلام و صلوات فتوحات میکردن؟ کلی آدم کشته میشد و امروز هم کشته میشه بیشتر هم به دست امثال شما که تو ظاهر ادعای انسان دوستی میکنید

  • مهری
    0

    بس کنید دیگه همه فهمیدن چی شده باز روی این تیتر کلید کردین؟؟!!!!( مختار ثقفی)

  • قاتل ترامپ حرامزاده
    0

    خدا به مقام شهید مختار منتقم کرار رو متعالی کند ان شاءالله شاید ابراهیم سیاستش بوده که با زبیریان ملعون به جنگ امویان ملعون بره

  • امین
    0

    من پیشنهاد می کنم قبل از هر قضاوت ناروایی در حق این سردار سرافراز و رشید اسلام ابراهیم اشتر نخعی، این مقاله بسیار تحلیلی و علمی را بخوانید تا بدانید چرا ابراهیم اشتر پس از پایان قیام مختار حضور ندارد: https://binesheno.com/قیام-مختار؛-نهضتی-که-باید-از-نو-شناخت/

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      سلام.من این مقاله رو خوندم عالی بود جواب خیلی از سوالهایی کهتو ذهنم باقی مانده بود گرفتم.متشکرم از راهنماییتون

  • بسیجی
    0

    حیف بسیجی نبودن

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      پول گرفتی تا چرندیات بگی؟

  • امیر
    0

    چقدر این متن نامرتب و پر از کلمات اشتباه و جملات ناقص بود. متاسفم براتون

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      مترجم گوگلت. رو خاموش کن باسواد

  • حمید
    0

    ابراهیم هم مثل خیلی از آدمهای این دوره خودشو به پول و مقام فروخت

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      مختار نامه خیلی عالی و پر محتوا است واقعا خوب ساخته شده

  • M
    2

    خوب سرتونو با این مزخرفات گرم کردن

  • پوریا جعفری
    0

    خارج از درست و غلط بودن قضاوتها در مورد افراد این فیلم به نظر من خیلی سعی شده بود ایرانیها رو در حد پادو نشان دهند.و این با عقل جور در نمیاد که لشکری از یک کشور دیگری برای کمک بیاید ولی فرمانده این لشکر بزرگ در کوچه و بازار گشت زنی کند

    نظرات شما -
    • افشین
      0

      لشکری از ابران نیامده بود اون ایرانیها که در لشکر مختار دیدی غلامان عربها بودن که ایرانی بودن چون ابران توسط عربها شکست خورده بود در جنگ و ایران توسط عزبها اداره میشد

  • احمد میرزایی
    0

    باسلام ابراهیم ابن مالک اشتر توجنگ کشته شد جنازه ابراهیم رو دراطراف موصل دفن کردن. من درراه برگشت ازسامرا جاده ای رودیدم که روبه موصل بود وتابلویی نوشته بود که مرقد ابراهیم ملک اشتر.چون وقت نداشتیم دیگه نتونستیم بریم. درکل آدم خوبی بوده چون محب حضرت علی(ع) واولاد ایشون بوده.

  • مهدی
    0

    اینم از پسر مالک اشتر نخعیی خودشو فروخت

  • moein hosseini
    0

    ابراهیم چرادرحادثه کربلاحضورنداشت؟؟؟ کربلا

  • سبحان
    1

    سریال مختارنامه بسیار تکراریه...... اما شخصیت های سریال و افراد.... کاملا با دوران زمانه ما سازگاری داره..... امروزه توابین ها هستند..... عبدالله ابن حر... مصعب... شمر.... مردمان کوفی صفت.... زبیریان.... سلیمان خزایی ها.... تک تک افراد هنوز هستند... فقط اسمها و رنگها عوض شده.... انگار تاریخ مثل یک حلقه درحال تکراره

  • امید
    2

    بنظر من ،، داستان مختار مثل شاهنامه میمونه،، فقط یه داستان حماسی،، چیز بیشتری نیست،، به دلایل زیر،، اول اینکه مگر میشه یک نفر بیاد قیام کنه بعد همه کسانیکه باهاش بودن همشون شکاک باشن؟؟ دوم مگر شهر کوفه چقدر بوده که تو جنگ دهها هزار جنگجو داشته؟؟

    نظرات شما -
    • رضا.
      0

      دوست عزیز موقع جنگ اینطور نبوده که سپاه تمام وقت داشته باشند و در این مواقع به روستا ها و قبایل و عشایر می‌رفتند و با پول یا وعده غنایم یا از روی اعتقاد اقدام به سربازگیری و تجهیز سپاه می‌کردند و این را در سزیال هم می‌بینیم. خود شهر کوفه آن زمان هم شهر بزرگ و پر جمعیتی بوده و تسلط بر کوفه در واقع تسلط بر عراق عرب بوده.

  • اسماعیل تاجیک
    1

    ممنون تا حدودی ضعف سریال،را بر طرف کردید

  • ...
    0

    این سریال بسیار زیباست اما وقتی یادآور تاریخ شوم کوفی ها میشه که چطور باعث اتفاقات ناگوار شدند؛ همه ما رو ناراحت میکنه

  • Ali
    0

    چه خون دلها خورد علی از دست این جماعت سر به سجود آیه خوان و به ظاهر متدین

  • m.masoud74
    0

    با سلام در مورد ابراهیم ابن مالک اشتر مطلبی خدمت دوستان عرض کنم ابراهیم با کمک پسر مختار و پسر عموی مختار به خونخواهی مختار با مصعب وارد جنگ چند سالهای میشوند و پس از شکست مصعب در مدائن با لشگر از عربها و ایرانیان طرفدار کیان بودند به مهلب که ان زمان حاکم اهواز بود حمله میکنند و عاقبت با حیله مهلب بین عرب وعجم در ان جنگ تنها میشود و حین فرار به مقصد ری در بین راه در حوالی شهرستان الیگودرز فعلی افراد مهلب دستگیرش میکنند و زنده پوست سر و بدنش را میکنند در حال حاضر قبرش در روستایی بین الیگودرز و خمبن بنام گایکان که در زبان محلی کمربسته نامیده میشود بخاک سپرده شده که در حال حاضر گنبد و بارگاهش موجوده هر کس دوست داره میتونه از نزدیک بیاد و شجره نامه اش را مطالعه کنه و مردم این منطقه به این بزرگوار بسیار ارادت دارند و به بارگاهش بسیار ااحترام میگذارند . بر اساس شجره نامه ابراهیم ابن مالک اشتر . حق نگهدار همگی

  • محمد محمدی
    0

    سریال مختار را اگر ده بار تکرارش رو هم ببینم سیر نمیشم..خوندن سرگذشت یاران و دشمنان مختار بسیار جالب بود..

  • پارسا ۱۱ ساله
    3

    شاید سریال به ظاهر زیبایی باشد ولی قضاوت با خودتون مختار ثقفی فرزند ابوعبید ثقفی از سرداران سپاه تازی در حمله به ایران بودند خودش هم درجنگ بوده . باس یکم ریشه ای تفکر نمود یا پسر عمر خودش داماد خانواده مختار بود

  • ناشناس
    2

    شاید سریال به ظاهر زیبایی باشد ولی مختار فرزند همان ابوعبید ثقفی که از سرداران عمر بود است. همینطور عبیداله
    بن عمر داماد مختار بود

  • ناشناس
    1

    چرا از اصل خودمون ایرانیان چیزی نمیسازن

  • ناشناس
    0

    سلام هیچوقت کسی را ندانسته قضاوت نکنیم کل ماجرای کربلا و۰۰۰۰۰ یک رویداد بوده و هزاران نفر راوی
    مثلا در جنگ راوی خودی هست راوی دشمن هم هست مثل الان از یک اتفاق روزنامه ها ودیگر منابع خبری هزار جور مینویسند تازه منابع خبریه کشور های دیگه هم هست پس قاضی بحق خداست (باتشکر )

  • سعید مزروعی
    0

    آقا ترو خدا یکی بگه پسر مختار بعد کشته شدنش چی شد و ایا انتقام کشته شدن مختار گرفتن یانه و بقیه دوستانش چی شدند و مادر و زن مختار یکی میدونه بگه ممنون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها