۶۸۰ تن ماهیان سردآبی درقم تولید می‌شود

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت:‌ سالانه ۶۸۰ تن ماهیان سردابی در استخرهای دومنظوره استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.

۶۸۰ تن ماهیان سردآبی درقم تولید می‌شود

سید محمدرضا طاهری روز دوشنبه بیان کرد: در حال حاضر ۷۳ باب استخر دومنظوره پرورش ماهیان سردابی در قم وجود دارد که به دنبال افزایش این تعداد هستیم.

وی ادامه داد: در کنار این موضوع پرورش ماهیان گرمابی و خاویاری نیز در قم جریان داشته و این استان در زمینه تولید انواع شیلات عملکرد خوبی دارد.

وی افزود: ظرفیت تولید شیلات استان سالانه یکهزار و ۷۰۰ تن است که این میزان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به‌زودی از ۲هزار تن فراتر خواهد رفت.

طاهری گفت: سازمان جهاد کشاورزی قم افزایش مصرف آبزیان در سبد غذایی مردم استان را دنبال می‌کند و به همین منظور علاوه بر اقدام‌های ترویجی و اطلاع رسانی در این زمینه، فروشگاه‌های عرضه کننده انواع ماهیان سردابی و گرمابی در قم طی سال‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی پیداکرده است.

وی بیان کرد:‌ برای ارتقا وضعیت تولید آبزیان در قم استخرهای دومنظور پرورش ماهی استان به سامانه‌های تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی آب مجهز می‌شود که نتایجی نظیر بهره‌برداری بهینه از منابع آبی در تولید آبزیان، افزایش تولید آبزیان در واحد سطح، ارتقا ضریب مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی و کاهش خطر و ریسک تلفات آبزیان ناشی از خرابی چاه یا قطع آب ورودی به استخرها را در پی دارد.

تولید آبزیان در قم اعم از ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، تیلاپیا و ماهی سفید در حدود ۲۵۰ باب استخر دومنظوره ذخیره آب کشاورزی صورت می‌گیرد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها