پرتاب یک رصدخانه فضایی به شکل یک کلبه!

شرکت فضایی خصوصی

پرتاب یک رصدخانه فضایی به شکل یک کلبه!

ناسا اعلام کرده است که شرکت "اسپیس ایکس" در تاریخ ۱۰ نوامبر ماهواره "سنتینل-۶ مایکل فریلیچ"(Sentinel-۶ Michael Freilich) را سوار بر موشک "فالکون ۹" از سکوی پرتاب "Space Launch Complex-۴" در پایگاه نیروی هوایی "واندربرگ"(Vandenberg) در کالیفرنیا پرتاب خواهد کرد.

این ماهواره به نام "مایکل فریلیچ" دانشمند بازنشسته ناسا که سال گذشته پس از حدود یک دهه کار به عنوان مدیر مأموریت علوم زمین ناسا بازنشسته شد، نامگذاری شده است.

ماهواره "سنتینل-۶" یک رصدخانه اقیانوسی است که برای جمع آوری داده های سطح دریا از فضا طراحی شده است و می‌تواند به دانشمندان از چگونگی تأثیر گرمایش زمین بر پدیده‌های اقلیمی، اقیانوس ها و افزایش سطح آب آنها اطلاعاتی ارائه دهد.

"فریلیچ" در یک سخنرانی در ماه ژانویه در مقر ناسا گفت: قیاس ۱۰ ساله سطح دریاها شاید قوی‌ترین مدرکی باشد که نشان می‌دهد آب و هوای زمین در حال تغییر است و به همین دلیل است که بشریت -نه یک سازمان، نه یک کشور، نه یک قاره، بلکه کل بشریت- بیش از ۲۸ سال است که سطح دریاها را با دقت از فضا رصد می‌کند.

"جاش ویلیس" دانشمند آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفت: هدف اساسی ما با "سنتینل-۶" اندازه گیری پارامترهای اقیانوس ها است و هرچه مقدار بیشتری بتوانیم به اطلاعات خود اضافه کنیم، بهتر است. ما هر روز نمی توانیم یک ماهواره پرتاب کنیم، بنابراین جمع آوری اطلاعات مفیدتر درباره اقیانوس ها و جو زمین مهم است.

وی افزود: ما در حال تغییر شرایط آب و هوایی زمین هستیم و روشن ترین سیگنال آن افزایش سطح اقیانوس ها است. بیش از ۹۰ درصد از گرمای محبوس شده توسط گازهای گلخانه‌ای به داخل اقیانوس‌ها می رود و این گرما باعث افزایش سطح اقیانوس‌ها در سراسر کره زمین می‌شود.

پرتاب یک رصدخانه فضایی به شکل یک کلبه!

"سنتینل-۶" یک پروژه بین‌المللی میان ناسا و آژانس فضایی اروپا(ESA) است. آژانس فضایی اروپا مسئول این ماهواره است که توسط شکت "ایرباس" ساخته شده است. ناسا و آژانس فضایی اروپا ابزارهای این ماهواره را طراحی و تهیه کرده‌اند و ناسا مسئول عملیات پرتاب است که آن را به شرکت "اسپیس ایکس " سپرده تا با موشک "فالکون ۹" در مدار زیرین زمین و در ارتفاع حدود ۱۳۳۳ کیلومتری مستقر شود.

این ماهواره پس از بهره برداری، داده های خود را به آژانس‌های هواشناسی روی زمین و در درجه اول به اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) و سازمان "Eumetsat" اروپا ارسال می‌کند.

هواشناسان اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا(NOAA) از اطلاعات این ماهواره برای بهبود پیش‌بینی های هواشناسی استفاده خواهند کرد. ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی نوشت: اطلاعات این ماهواره داده های طولانی مدتی را فراهم می کند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. آنها به ما کمک می‌کنند تا شکل‌گیری طوفان‌ها و مدل‌های پشتیبانی را برای پیش‌بینی مسیر طوفان‌ها ردیابی کنیم. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد تشکیل طوفان‌ها و جاهایی که طوفان ممکن است به آنها حمله کند، جمع کنیم، می‌توانیم بهتر امدارسانی و پیشگیری کنیم و خسارات مالی و جانی را کاهش دهیم.

ماموریت "سنتینل-۶" برای جمع آوری داده‌های ۹۰ درصد از اقیانوس‌های زمین به مدت پنج سال برنامه ریزی شده است، اما این ماهواره که به شکل یک کلبه طلایی طراحی شده است، می تواند تا ۲۵ سال در مدار زمین باقی بماند.

ناسا قصد دارد پس از اتمام ماموریت پنج ساله این ماهواره، ماهواره دوم به نام "سنتینل-۶بی"(Sentinel-۶B) را پرتاب کند که به شکل مشابه با "سنتینل-۶" کار خواهد کرد.

مهندسان در ایالات متحده و اروپا برای آماده سازی این ماهواره برای پرتاب، آزمایش های مختلفی را پشت سر گذاشته است که از جمله آنها می‌توان به "آزمایش لرزش" که در آن ماهواره در معرض انواع لرزش هایی قرار می گیرد که در انفجار موشک تجربه خواهد کرد و همچنین آزمایش در یک محفظه خلاء تحت دمای شدید اشاره کرد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها