نامه تاجزاده به رئیسی درباره نوید افکاری

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات در متنی خطاب به رئیس قوه‌قضاییه درباره اجرای حکم اعدام نوید افکاری نوشت: باتوجه به ابهامات گسترده، افکار عمومی منتظر شنیدن توضیحات شما و دیگر مقامات قضایی درباره شبهات حقوقی این اعدام است.

نامه تاجزاده به رئیسی درباره نوید افکاری

مصطفی تاج‌زاده با اشاره به اعدام نوید افکاری در یادداشتی نوشت:

جناب آقای رییسی / رییس محترم قوه قضاییه / با سلام

اعلان جزییات پرونده برادران افکاری از سوی وکلا و خانواده متهمان پرسش‌ها و ابهامات زیادی را برانگیخته است.

از آنجا که افکار عمومی در گذشته شاهد بروز برخی خطاهای فاحش در مراحل تحقیقات، بازجویی و صدور احکام بوده است، انتظار می‌رفت پس از هشدار دلسوزان، قوه قضاییه هیات حقوقی بی‌طرفی را برای تحقیق و بررسی پیرامون فرآیند بازجویی و بازپرسی تعیین کند و نتیجه آن را به اطلاع افکار عمومی برساند و تا قبل از پایان تحقیقات مذکور هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.

همچنان‌که هنوز انتظار می‌رود دستگاه قضا با تضمین حضور وکیل منتخب متهمان در مرحله تحقیقات، راه تشکیک در استحکام احکام را ببندد و احتمال اخذ اعترافات کذب را منتفی کند.

اکنون و پس از اجرای حکم اعدام نامنتظره در مورد نوید افکاری، وکیل وی پرسش‌ها و ابهاماتی را به شرح زیر مطرح کرده است، که پاسخ فوری و قانع‌کننده می‌طلبد و بی‌توجهی به آنها خسارت محض به حساب می‌آید. در این نامه به ابعاد دیگر و پیامدهای منفی داخلی و بین‌المللی اقدام قوه قضاییه نمی‌پردازم و توجه شما را به فرازهایی از مصاحبه وکیل وی جلب می‌کنم:

٭ «ما تصور می‌کردیم با توجه به دو پرونده مفتوح نوید افکاری و استیذانی که هنوز انجام نشده، وقت این را داریم که برای پرونده وی درخواست اعاده دادرسی مجدد دهیم و پرونده را دوباره به جریان بیندازیم و با ادله‌ای که در اختیار داریم بتوانیم جلو قصاص او را بگیریم.

٭ یکی از شهود از شهادت خود در این پرونده برگشته بود.


٭ یکی دیگر از شهود گفته بود من نوید افکاری را برای اولین‌بار در دادگاه دیده‌ام.

٭ نظریه پزشکی قانونی را هم دیده‌ام که در آن نیز مسائل دیگری وجود داشت.

٭ حتی اگر حکم قطعی هم شده باشد و پرونده مفتوح وجود نداشته باشد، آیین‌نامه اجرای احکام از جمله اجرای حکم قصاص مصوب رییس قوه قضاییه شرایطی را در نظر گرفته که بدون آن شرایط، اجرای حکم قصاص منتفی است.

٭ باید مراتب به وکیل محکوم ابلاغ می‌شد. یا به محکوم گفته می‌شد حق دارد هرکس را که می‌خواهد برای آخرین بار ملاقات کند. طبیعتا هر محکومی در این شرایط ترجیح می‌دهد خانواده خود را برای آخرین بار ملاقات کند. متاسفانه هیچ کدام از این موارد رعایت نشده است.

٭ متاسفانه برخلاف رویه که اصولا تلاش می‌شود در ماه محرم قصاصی صورت نگیرد، به این موضوع نیز توجه نشده است.

٭ حتی چند روز قبل از اجرای حکم که معمولا متهم را به انفرادی منتقل می‌کنند، این موضوع هم در قبال او رعایت نشده است.

٭ آقای نوید افکاری شب قبل از اعدام با خانواده خود تماس گرفت و صحبت کرد. حتی فایل صحبت‌های او موجود است و همین نشان می‌دهد شرایط تا آن زمان عادی بود.

٭ آخرین تماس او ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شب بود. اینکه از آن ساعت تا بامداد چه اتفاقی افتاد و چگونه شرایط اعدام او مهیا شد، نمی‌دانیم.

٭ رویه دستگاه قضایی این بوده که معمولا در چنین پرونده‌هایی قصاص را اجرا نمی‌کنند و همیشه تلاش می‌شود با گذر زمان شرایط را به سمت رضایت خانواده اولیای دم پیش ببرند.»

باتوجه به ابهامات گسترده در این زمینه، افکار عمومی، منتظر شنیدن توضیحات شما و دیگر مقامات قضایی درباره شبهات حقوقی اعدام نوید افکاری است. بهترین راه روشن‌شدن حقایق و اقناع افکار عمومی، تعیین فوری یک تیم ویژه و بی‌طرف است تا فرآیند بازپرسی و صدور حکم را به‌طور کامل و دقیق بررسی کند و نتیجه را به اطلاع ملت برساند.


با احترام
سیدمصطفی تاجزاده
۲۴شهریور۱۳۹۹

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • رضا
    0

    این همه شتاب و اصرار به اعدام نوید و خاکسپاری شبانه و تحت تدابیر امنیتی برای چه بوده است.؟در همه دنیا پاسخ به افکار عمومی از الزامات حکومت‌ها است ولی در این مورد و موارد دیگر با وجود ابهاماتی که وجود داشت و این در فایل های صوتی نوید و همچنین سخنان مادر این سه جوان وجود داشت کاش سیستم قضایی کمی تامل می‌کرد و حتی اگر واقعا حکم اعدام به درستی صادر شده بود بهتر نبود مدتی حکم را به تاخیر می‌انداختند؟همین داستان متهمان قتل دانشمندان هسته ایی که عده ایی تحت شکنجه اعتراف کرده بودند و بعد ها مشخص شد بی گناه بودند و چند نفری که از کشور خارج شدند با شرح واقعه هزینه زیادی به سیستم قضایی و کشور وارد شد.

    نظرات شما -
    • ح م د
      0

      این که این همه عجله برای اعدام .!!! یه سوالی دارم این بابا اعدام شد چی گیر حکومت اومده غیر از این که امنیت من و شما تامین شده. آخه اون که نه شخصیت سیاسی بود و نه آدم سرشناس . تازه کلی سوء سابقه هم داشته قبلا!!! فعلا برنامه اینه که عملکرد قوه قضائیه را ببرید زیر سوال نه چیز دیگه ای. انشااله برای یک یک کسانیکه از آدم های قاتل دفاع می کنند اتفاق مشابهی بیفته که قدر عافیت را بدونند.

    • ناشناس
      0

      ح م د داری طلب مرگ میکنی برای یکی تا یکی دیگه درس عبرت بگیره؟که بفهمه حق با تو و قوه قضائیه بوده؟یعنی منتهی الیه خروج از انسانیتی

    • علی
      0

      اشکان ترو اگر ببرند اویزان کنند و چوب به استینت بکنند و یک جای دیگر ت .در ان لحضه به کار های نکرده وکرده اعتراف خواهی کرد

    • ب علی
      0

      ایندفعه برای تمام مجرمان گل وشیرینی میبرن ازشون تقدیر وتشکر میکنن وتوپنت هاووس طبری جاشون میدن دقیقا مانند امریکا وفرانسه که مبادا امثال شما دلخوربشین خوبه

  • شرمگین
    0

    آقایان فقط می‌توانند ،با شکنجه کردن افراد اعتراف زوری ‌دلخواه خودشان را بگیرند ،،واعدام کنند و،،،،پاسخگو هم نیستند

    نظرات شما -
    • اشکان
      0

      آخی. چرا با این همه هوشت خرگوش نشدی. و چقدر تو دلسوز مردمی. طرف آدم کشته. سوابق سوء دیگری هم قبلا داشته. درد زیر شکنجه بهتره یا اعدام. خوب اعتراف نمی کرد.

  • ایرانی
    0

    اعدام و یا کشتن نوید افکاری برگ زرینی بر کارنامه زرین جمهوری اسلامی افزود !!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ک م د
      0

      بر منکرش لعنت.

    • ناشناس
      0

      اگه مجازات نکن همین تو فردا که حان ومال وناموست ب خطر افتاد صدای اعتراضت گوش فلکو کر میکنه

    • احمد
      0

      خواننده‌مطلب .همان کسانی که ان هواپیما را ناجوانمردانه زدند ویکصدو هشتاد نفر انسان بی گناه رو کشتند همان ها عجله در اعدام نوید کردند و‌جنایتی دیگرانجام دادند

    • احمدخان
      0

      جنایتو امثال تو انجام میدین که با حمایت از قاتل ادمکش میخوان خودشونو رئوف ومهربان ودرستکار نشون بدن اما اگر یه نظامی یابسجی یا سپاهی کشته بشه همصدا با دولیتریا میگین خوب شد که کشتنش پس شماها جنایتکارترین وظالمترین مگر خون با خون فرق میکنه پس ساکت شو خودتو مهربان نشان نده

  • ح م د
    0

    بله دیگه وقتی آقای نجفی اعدام نمیشه تو هم جرات میکنی بگه این بابا اعدام نشه. اگه بچه خودتو کشته بودن باز هم این حرف را میزدی. به تو چه . تو کار خودت را انجام بده . اون بابا هم وکیلی داره برای خودش. دفاع میکنن ازش اگه بیخودی یه نفر را کشته باشه اعدامش نمیکنن!!!!!!!! خوب چی شده همه افتادن دنبال ماجرای قتل این بابا . اون سر قضیه کجا وصله؟ انشاله بچه و خانواده خودت را هم بعدا میاد ترتیبشون را میده. اون وقت دیدن داری. باز هم بگو بیشتر بررسی کنید لطفا!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خوندی اصلا ابهاماتی که میگه رو؟متاسفم برات اینقدر برای کشتن یه آدم عجله داری و دارن. اصلا اونوریها همه بد و توطئه،مساله جون یه آدمه چرا اینقدر عجله؟

    • حسام
      0

      ترتیبشون رو میده ؟؟؟؟ همین ادبیاتتون کافیه که شما و همفکرانتون به زباله دان تاریخ بپیوندید

    • خواننده مطلب
      0

      حالا کسی از کامنت نویسان میتونه بگه این نوید افکاری قاتل از اون 170 نفر هواپیمای اوکراینی که خیلی شان مهندس و دکتر بودند ، چرا جانش بیشتر اهمیت داره برای ترامپ و تاجزاده و ؟؟؟

    • اکبر
      0

      افرین اقای تاجر زاده

  • ناشناس
    0

    تاجزاده قبلش خدا بودی خودشیرین

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      ایرانی به نظر میاد تو ساندیس می خوری و همه جا از ساندیس خور ها دفاع می کنی .وگر نه چرا این قوه قضاییه نمی پرسی .تکلیف پناهیان با صد ها میلیارد هدیه و حکم طبری و طوسی و منصوری مکتبی و خاوری و... رو چرا دنبال نمی کنی وکسانی که با بیت المال حوزه مانند کاخ میسازنداز کجا اوردند .برات مهم نیست فقط یک جوان بی پناه و بی پشتیبان با لجله باید اعدام شود .

    • ناشناس
      0

      اجله غلط عجله درست

    • اصغر
      0

      محمد چند بار بهت گفتم هم دهن این ساندیس خورا نشو، اینایی که ما اینجا دیدیم پر گچ هست

    • ناشناس
      0

      اصغر دوغتو بنوش

  • ایرانی
    0

    باسلام ،لطفا این قوه قضاییه مقتدر وپیگیرحقوق مظلومین از ظالمین ومستکبرین امروز(مثل سلاطین سکه،ارتشاو....)جامعه را این قدر به چالش نکشید وخودتان با این رزومه .....بنشینید کنار واز سوءاستفاده متاسفانه دشمنان داخلی وخارجی این مردم لذت ببرید! تورو خدا کارهای دیگری در خصوص مردم مظلوم واقشار کم درآمد(مثل گرانی،بیکاری،منافق و....) تو این مملکت هست که باید این قوه قضاییه مقتدر به ریاست آیت اله دکتر رئیسی امروزه مدیریت وبه سرانجام هدف برسانند. توخبرگزاریهای خوندید که این وضعیت مقتول چه بوده؟یه کارمند ساده با زن وبچه های خردسال آقا به هر دلیلی متاسفانه مرتکب قتل عمد شده وشاکی خصوص یااولیای دم داره حالا این تشریفات انجام شده یا نه؟واسه شما چه فرقی داره؟

  • یک پرستو
    0

    ای کاش اگر هم قاتل بود مثل یک قاتل باش برخورد می‌کردید

    نظرات شما -
    • وکیل مدافع
      0

      پرستو جان برو یکسر خونه مقتول ،خوبه برای روحیت خوبه ،خیلی چیزا رو باید دید هیچ وقت قوه مجریه کهنیروی بازدارنده جرم هست رو تضعیف نکن

    • ناشناس
      0

      وکیل مدافع میفهمی ماه محرم هست یا نمیفهمی!؟ دین ندارید آزاد مرد باشید

  • سعید
    0

    تاج زاده چکاره هست؟منظورش ازاین نامه نگاری چیست؟ دادستان ومدعی العمومه؟!! دادگاه رای داده وبه موقع اجرا گذاشته شده اگرمدرکی دال بربی گناهی معدوم داردچرا قبلا به محکمه ارائه نداده است ؟ تاج زاده بایدبعلت تشویش اذهان عمومی برعلیه سیستم ودستگاه قضایی تحت پیگردقانونی وقضایی قرارگیردوگرنه ازفردا هرحکمی احرا شود یکی ومعمولا هم سیاسیون یا سلبریتی ها با یک هدفی دادگاه ومحکمه وقوه قضاییه را زیر سوال می برند وانوقت است که دیگه نمیشه هیچ مجرمی را مجازات کردبه عبارت دیگرسیستم قضایی وقضاتش بی اعتبارودرمظان اتهام بی عدالتی وستمگری قرارخواهندگرفت

  • ناشناس
    0

    فک وفامیل خودتم سلاخی میکردن باز منتظر توضیحات وابهامات بودی ؟؟؟؟!!!!نمیشه امثال شماهاهم جلای وطن کنید وبرید تاماها هوای پاک استنشاق کتیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      تا ما به اختلاسامون ادامه بدیم

    • ناشناس
      0

      اتفاقا اختلاسگرا. ازبیت المال هم ب بدنه ملت ونظام ضربه های مهلک میزنن من میگم مرگ بر دو طیف که یکی فیزیکی میکشه یکی هم اعتماد مردمو میکشه.

    • علی
      0

      بروید از ایران تا ما راحت ادم بکشیم ورانت بخوریم و از پناهیان ها وطبری ها وطوسی ها و منصوری ها و...حمایت کنیم .مزاحم ها

    • به علی
      0

      چراطبری ومنصوری ووووووو خود تاجزاده وهمحزبیاش با هوادارانی مانند تو دولت فخیمه حسن جون بدبخت کن ایرانو اوردین سرکار هوای ایرانو شماها واقتصاد وفرهنگ وسیاست غلط مسموم کردین مسموم برین برین برین

    • محد
      0

      افرین علی خوب گفتی دمت گرم

    • ناشناس
      0

      آره همه برن، شما بشین دزدی بکن، حق مردم بخور کم نیاری، شکمت از خودت جلوتره

  • همون
    0

    راستشو بگو دنبال چی هستی ؟

  • کاربر ناشناس
    0

    به شما چه ارتباطی دارد شماها حد واندازه خود را بدانید خودت محکوم هستی

  • محمد رضا
    0

    نوید افکاری را انهای کشتند که در فضای مجازی به دروغ از او حمایت کردند و پست اعدام نکنید راه انداختن هر مسعله ای را وقتی یک مشت بی سواد و از روی قرض و بر اندازی نظام در فضایی مجازی بدون هیچ توجه ای به اصل ماجرا فقط از بی خردی و از روی دشمنی با نظام هیا هو راه میندازید میشه یک اعدام تعجیلی تف به شرف کسانی که باعث مرگ این جوان و جوانان دیگر میشوند

  • محمد رضا
    0

    تو خودت خائن به این کشوری اقای تاج زاده کاسه داغ تر از اش شدی

  • بی نام
    0

    کشک

  • حسین
    0

    امثال این آقا نه دلش برای نوید افکاری سوخته و نه برای افکار عمومی . اینا فقط به دنبال یه موج میگردن که سوارش بشن . یه روز پرونده نوید افکاری و روز دیگه یه نفر دیگه. کدوم منطق میگه کسی که خودش اعتراف به قتل کرده و در صحنه بازسازی قتل دقیقا توضیح داده که چه کردم و یک خانواده را بدون سرپرست میکنه باید باهاش با رأفت برخورد کرد. پس حقوق خانواده مقتول کجاست؟ دوسال زمان برای رسیدگی کم بوده که دنبال فرصت بیشتری میگردین؟؟؟ امنیت جامعه در سایه اقتدار قوه قضاییه انقلابی حاصل میشه نه قوه ای که به اصحاب فتنه اجازه داد تا راست راست بگردن و هر لحظه برای کسی اشک نمساح بریزن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما چه کاره هستید که اطهار نظر میکنی؟ گردن کلفتاش هنوز دارن می‌چرخند، خون این رو باید ناحق بریزند، برو شرم کن برو شرم کن، جواب خدا رو چی میدی؟ شاه میبخشه، گدا نمیبخشه، جمع کن

    • حسین
      0

      جناب ناشناس .شما چکاره هستی که میخوای جلوی نقد و نظر دیگران را بگیری؟ قصاص قانون صادر شده از سوی همون خداییه که شمادیگران را از جواب دادن بهش میترسونی!!! اگه گردن کلفتا میچرخن دلیل نمیشه که یه آدمی که چندین سابقه سوء تو پرونده ش داره و حالا هم مرتکب قتل شده آزاد بگرده.نوبت گردن کلفتا هم داره میرسه یکی یکی. با چه منطقی ادعا میکنی که خون ناحق ریخته شده ؟ شرم رو امثال شما باید بکنین که حق 6 نفر بازمانده مقتول براتون مهم نیست . واقعا مثل اینکه تو مسلک شما جای قاتل و مقتول همیشه عوض میشه اونم فقط از سر عناد با نظام اسلامی. برای اطلاع بیشترتون هم توصیه میکنم مصاحبه امروز دادگستری فارس رو تو همین خبرگزاری بخون.

  • حسن
    0

    شبه ای در کار نیست لیکن ظاهراً جنابعالی شبیه آن کسی شده آید که دروغی را خودش درست می کند بعد کم کم خودش هم باور می کند

  • 1
    0

    از سال 97 تازه شهود حرف خود را پس گرفتند؟!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • س
      0

      دقیقا برای منم سواله

    • ناشناس
      0

      اعتراف الکی گرفتند با شکنجه، شهود کجا بوده؟

  • محمد
    0

    اقای رئیسی از شما انتظار میرفت که به افکار عمومی توجه می کردید .مردم در این حکم شک و تردید دارند و داستان تلوزیون و مصاحبه با متهمان هم براشان نخ نما شده . حالا بهتر است به پیشنهاد اقای تاجر زاده توجه شود وکسانی که عجله در اجرای حکم داشتند وابروی دستگاه قصا را در درون وبیرون کشور بردند وانسانیت را لگد مال کردند دلیلش چه بود .بویژه حکم طبری که هم زمان با این پرونده اعلام شد و تعجب همگان را به دنبال داشت .اعتماد مردم در عدالت را کاملا خدشه دار کرد

  • رضا
    0

    من اگر جای آقای رییسی بودم قبول میکردم منتها به این شرط که در صورت کذب بودن حرف تاجزاده خود این نفهم را اعدام کنم

  • علیرضا
    0

    قدرت رسانه جوری شده جای مظلوم و ظالم رو داره عوض میکنه دو دقیقه سرتو از اون ماهواره بیار بیرون خودت فکر کن . طرف ادم سلاخی کرده بعد ..... ای خدا خودت ظهور کن

    نظرات شما -
    • داریوش
      0

      علیرضا طبری هم و منصوری و ..خیلی سلاخی کردند اونا برات مهم نیست فقط این ادم بیکس باید مجازات بشود .ادم کشی رو قانون نگذار

    • ب داریوش
      0

      هرکس چه چاقوکش چه دزد بیت المال خربزه میخوره پای لرزشم میشینه تو چرا ناراحتی برو دمنوش گل گاوزبون دم کن بخور تااروم شی

    • ناشناس
      0

      آره سلاخی کرد تو هم همه چی رو با چشمای خودت مو به مو دیدی، عوام فریب اسم خدا نیار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها