یاقوت سرخ طارم در راه بازار

محصول انار طارم همواره زبانزد عام و خاص است و مرغوبیت و کیفیت آن باعث شده تا مردم این استان در این فصل از سال، با علاقه‌ای وافر در پی خرید این محصول باشند.

یاقوت سرخ طارم در راه بازار

تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که شهرستان طارم از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی‌که کشاورزان طارمی، سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند.

عبور رودخانه قزل‌اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان نیز، بر توانمندی‌های کشاورزی طارم افزوده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده، تا حدی که به‌عنوان قطب کشاورزی استان محسوب شده و با بیشترین زیتون تولیدی کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

سهم شهرستان طارم در صدور محصولات کشاورزی استان بسیار قابل توجه است به نحوی که ۵۰ تا ۶۰ درصد برآورد صدور این‌ محصولات از طارم به اقصی نقاط کشور و حتی جهان است؛ محصولاتی که در صورت فرآوری شدن می‌توانند ارزشافزوده بیشتری داشته و پا در عرصه صادرات گذارند.

کل اراضی قابل کشاورزی هندوستان ایران ۴۶ هزار هکتار و وسعت مجموع اراضی زیرکشت ۳۲ هزار هکتار است که سالانه در حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی به زیرکشت محصولات زراعی اختصاص می‌یابد که قسمتی از آن به صورت دو یا سه مرحله، کشت می‌شود و ۸۲ درصد اراضی شهرستان آبی و مابقی دیم است.

میزان سطح باغات طارم ۱۸۰۰۰ هکتار بوده و محصولات عمده این شهرستان سیر، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، گندم، جو، پیاز، کلزا و عمده محصولات باغی نیز شامل زیتون، انار، انجیر، فندق، زردآلو و گیلاس است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش کشاورزی شهرستان طارم می‌توان به فعالیت اکثر جمعیت فعال شهرستان در بخش کشاورزی و اتکای کامل اقتصاد به درآمد این حوزه اشاره کرد. شغلی که سالانه پای کارگران فصلی زیادی را به منطقه باز می‌کند و نان طارمی‌ها در سفره هموطنان‌مان در سایر نقاط کشور می‌نشیند.

انار یکی از مهم‌ترین‌محصولات کشاورزی تولیدی توسط کشاورزان طارمی است که مشتریان خاص خود را دارد، انار از لحاظ اهمیت اقتصادی جایگاه دوم را در بین محصولات کشاورزی طارم را دارا است.

رب انار یکی از فرآورده‌هایی است که از انار تهیه می‌شود و اغلب بانوان در نقاط مختلف شهرستان در غیاب صنایع تبدیلی با فرآوری این محصول نسبت به تهیه این چاشنی پر طرفدار اقدام می‌کنند که این امر گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک خرج خانواده‌ها است.

بیشتر انار تولیدی شهرستان به مصرف تازه‌خوری می‌رسد و بخشی نیز با توجه به کیفیت بالا به استان‌های هم‌جوار و برخی کشورها صادر می‌شود.

در همین رابطه مدیر جهادکشاورزی طارم می‌گوید: برداشت انار از هزار و ۷۵۰ هکتار انارستان شهرستان طارم آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ۲۳ هزار تن انار تولید و روانه بازار مصرف شود.

مجتبی اسکندری با بیان اینکه چورزقی‌ها پیشتاز در برداشت انار شهرستان هستند، اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در طارم ۲۳ هزار تن انار تولید وروانه بازار مصرف شود.

این مسئول با اشاره به اینکه سه هزار خانوار بهرهبردار طارمی هم دربرداشت این محصول فعالیت خواهند داشت، تصریح می‌کند: انار محلی سفید، قرمز، ترش، زاغ، شاهبار ملس شیرین، ملس ترش، پوست سیاه، شاهبار، میخوش، دوستی، زاغ، پوست کدویی، ترش جنگلی، و ترش محلی ارقام برداشتی انار هستند و پایان آبان ماه زمان خاتمه برداشت انار در طارم است.

وی یادآور می‌شود: همه ساله ۲۰ درصد انار تولیدی شهرستان طارم به صورت رب انار فرآوری و مابقی محصول به‌صورت تازه‌خوری روانه بازارهای مصرف می‌شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها