یافته‌های جدید دانشمندان از وجود سیاره‌هایی از جنس الماس 

نتایج تحقیقات تازه که در نشریه علمی «علوم سیاره‌ای» منتشر شده است نشان می‌دهد سیارات فراخورشیدی با نسبت مناسب کربن و اکسیژن می‌توانند از الماس و ترکیب سیلیس ساخته ‌شوند.

یافته‌های جدید دانشمندان از وجود سیاره‌هایی از جنس الماس 

هریسون آلن ساتر، از دانشکده زمین و اکتشافات فضایی دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: «این سیارات فراخورشیدی مشابه هیچ سیاره‌ای در منظومه شمسی ما نیستند.»

در حالی‌که الماس تقریبا ۰.۰۰۰۱ درصد مواد کانی موجود در کره زمین را تشکیل می‌دهد، پژوهشگران می‌گویند سیاره‌های فراخورشیدی که به دور ستاره‌ها می‌گردند و نسبت بالاتری از کربن به اکسیژن دارند احتمالا از کربن غنی هستند و می‌توانند متشکل از الماس باشند.

اکتشافات فضایی جدید به دانشمندان اجازه داده است اطلاعات بیشتر و درک بهتری نسبت به سیاره‌های فراخورشیدی کسب کنند.

دانشی که بتواند این تئوری را ثابت کند بسیار دشوار است، با این حال محققان توانسته‌اند با یک آزمایش پیچیده شامل داغ کردن ماده با لیزر و اندازه‌گیری از طریق اشعه ایکس یک کاربید سیلیکون را به الماس و سیلیس تبدیل کنند.

در حالی که شواهد جدید اکنون نشان می‌دهند سیاره‌هایی از جنس الماس وجود دارند یا دستکم می‌توانند وجود داشته باشند، دانشمندان اعتقادی ندارند که حیات به شکل آنچه می‌شناسیم روی سطح چنین سیاره‌هایی وجود داشته باشد.

آلن ساتر می‌گوید: «هرچه بیشتر یاد بگیریم، بهتر قادر خواهیم بود داده‌های جدید ابزارهای فضایی همچون تلسکوپ جیمز وب یا تلسکوپ رومی نانسی گریس را درک و جهان فرامنظومه‌ای را تفسیر کنیم.»

سیاره کشف شده 55 Cancri که دانشمندان تصور می‌کنند از الماس ساخته شده باشدESA/Hubble, M. Kornmesser
پیشتر در سال ۲۰۱۲ دانشمندان سیاره‌ای را کشف کرده بودند که تصور می‌رود از الماس ساخته شده باشد.

این سیاره که با نام 55 Cancri e شناخته می‌شود به حدی به زمین نزدیک است که اخترشناسان می‌گویند با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آن را مشاهده کرد.

مدتی قبل از آن زمین‌شناسان دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان سوئیس با بررسی یک سنگ آسمان حاوی الماس که در سال ۲۰۰۸ در جو زمین متلاشی و تکه‌های آن در صحرای نوبیان در سودان بر زمین نشسته بود، گفته بودند که الماس‌های آسمانی از یک سیاره متلاشی شده بر جای مانده‌اند.

منبع: یورونیوز

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها