جفا به بازرگان/ انتقاد علی مطهری به انتصابات رئیس‌جمهوری در وزارت کشور

نماینده تهران در مجلس دهم نوشت: رئیس‌جمهور باید توجهی به انتصاباتش کند که کار را به اینجا رسانده‌اند که زیرمجموعه او می‌گوید مهندس بازرگان در ردیف شخصیت‌های انقلاب نیست و نمی‌تواند خیابانی به نام او باشد.

جفا به بازرگان/ انتقاد علی مطهری به انتصابات رئیس‌جمهوری در وزارت کشور

علی مطهری در یادداشتی با اشاره به مخالفت‌ها با نامگذاری خیابانی در تهران به نام مهندس مهدی بازرگان به دلیل ناشناخته بودن، نوشت: در خبرها آمده بود که هیات تطبیق فرمانداری تهران با پیشنهاد نام‌گذاری یکی از خیابان‌های تهران به نام «مهندس بازرگان» از طرف شورای شهر تهران مخالفت کرده و ایشان را در ردیف شخصیت‌های انقلاب نپذیرفته است. البته مایه تاسف شد، بیشتراز آن جهت که چرا برخی مراجع تصمیم‌گیری در کشور درباره موضوعات مربوط به خود کم‌اطلاع یا دچار جمود فکری هستند.

مرحوم مهندس مهدی بازرگان از دهه سی در مبارزات ملی و اسلامی شرکت و از همان سال‌ها به همراه شهید آیت‌الله مطهری و مرحوم آیت‌الله طالقانی نقش اساسی در نزدیک کردن قشر تحصیل‌کرده و دانشگاهی به روحانیت و سوق دادن آنها به سوی نهضت امام خمینی(ره) داشته است. اگر نهضت اسلامی ما در پانزده خرداد ۴۲ به پیروزی نرسید ولی در ۲۲ بهمن ۵۷ به سرعت به پیروزی رسید، یکی از عوامل آن این بود که قشر تحصیلکرده و دانشگاهی در قیام پانزده خرداد غایب بود و طی این پانزده سال مصلحانی و در راس آنها استاد مطهری و مهندس بازرگان و آیت‌الله طالقانی این قشر را به سوی اسلام و روحانیت و نهضت امام(ره) سوق دادند.

مهندس بازرگان منتخب شورای انقلاب خصوصا استاد مطهری برای نخست‌وزیری دولت موقت بود که این انتخاب مورد تایید امام خمینی(ره) نیز قرار گرفت. این در حالی است که شهید مطهری انتقاداتی به برخی نظریات بازرگان در مسائل کلامی داشت ولی معتقد بود که بازرگان فردی متشرع و اهل نماز شب است و این عقاید او ناشی از انس با علوم تجربی و ناآشنایی با فلسفه است، همچنان که امام خمینی او را فردی متشرع می‌دانست. اختلاف نظر در برخی موضوعات باعث نشد که از به‌کارگیری او خودداری کنند. این رویه باید راهنما و الگوی ما باشد. اینکه فردی در موضوعی، نظری غیر از نظر رسمی نظام داشته باشد دلیل بر انقلابی نبودن او و پیاده کردن وی از قطار انقلاب نیست.

با این روش، در نهایت چند نفر بیشتر در دایره انقلاب باقی نمی‌مانند. مثلا مهندس بازرگان با تسخیر سفارت امریکا مخالف بود؛ عقیده‌ای که امروز بسیاری از انقلابیون حتی برخی تسخیرکنندگان دارند. یا او با ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر مخالف بود، باز عقیده‌ای که امروز بسیاری از افراد دوستدار انقلاب ابراز می‌کنند. اینها دلیل نمی‌شود که ما افراد را غیرانقلابی بدانیم و با نام‌گذاری یک خیابان به نام مهندس بازرگان با آن سابقه درخشان در نهضت اسلامی مخالفت کنیم.

عجیب است که این اتفاق در دولت متصف به «اعتدال» رخ می‌دهد. چگونه معتدلانی در هیات تطبیق فرمانداری تهران هستند که این‌طور تصمیم می‌گیرند؟! وزیر کشور چه انتصاباتی انجام داده که کار به اینجا کشیده است؟ همین‌طور رییس‌جمهور باید توجهی به انتصاباتش کند که کار را به اینجا رسانده‌اند که زیرمجموعه او می‌گوید مهندس بازرگان در ردیف شخصیت‌های انقلاب نیست و نمی‌تواند خیابانی به نام او باشد! امیدوارم هیات تطبیق فرمانداری تهران در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • علی
    0

    لطفا فقط دست در کثافتکاری های خودتان ببرید و موصوع جنگ و دفاع مقدس را سیاسی نکنید و به حریم رزمندگان و جانبازان و شهدا وارد نشوید و احترام بگذارید

  • مهری
    0

    شهید بزرگوار مطهری عزیز ؟بزرگ معلم؟؟ دستت دردنکنه بااین پسری که تربیت کردی!!! بلند شوبیا اینو جمع کن داره با آبروی تو بازی می کنه !!!!!

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      از محضر شهید بزرگوار استاد مطهری عذرخواهی میکنم ۰این فرزند ناخلف نه سوادی دارد نه اعتقاد دینی دارد نه شعور اجتماعی ونه شعور سیاسی ونه ملاحظه نام آن بزرگوار را دارد۰خدایا عاقبت همه مارا ختم به خیر کن!!!

  • ابوالفضل
    0

    واقعیته! بازرگان میگفت شاه بماندوسلطنت کندباانقلاب موافق نبودالبته وسیله ای شد که انقلاب زودتربه نتیجه برسد

  • کاربر ناشناس
    0

    علی مطهری اصلا درک وفهم ندارد الان زیاد بگذارید حرف بزند می گوید با اسرائيل هم رابطه داشته باشیم ایشان پسر نا خلف است فقط از اسم مطهری سو استفاده می کند

  • هاشمی
    0

    واقعانمیشه ساکت بنشینی شاید بعضی سنشان اقتضا نکند اما ماها که یادمان نرفته چه ارزالی بودند این این قوم وطن فروش

  • الخلجی
    0

    این هم یک نظر است چرا بعضی ها انتقاد را بر نمی تابند چه خوب وچه بد بنده با بیشتر نظرات آقای مطهری موافق نیستم ولی در این بیانیه نقاط قابل تأملی هست

  • اسدی
    0

    در پاسخ کامنت گذارمهری خانم وکاربر ناشناس که به فرزند رشید انقلاب وشهید مطهری توهین می کنند باید گفت شما ادب خانوادگی تان رابه نمایش گذاشتید از کوزه همان طراود که در اوست . کسی که به راحتی توهین می کند با توهین وفضایی لجن الود بار امده است .

  • اعلایی
    0

    من بعنوان یکی از دانشجویان دهه چهل دانشگاه تهران تائید میکنم انجمن اسلامی دانشکده ها با همت آقای بازرگان و دوستانشان تاسیس و فعال بود و ترجمه و تفسیر آیات قرآن کریم در اوراقی دراختیار دانشجویان آنزمان قرار میگرفت

  • حسن
    0

    اقای مطهری لطفا اقای بازرگان را با شهید مطهری و اقای طالقا نی مقایسه نکن . اقای بازرگان خیلی خیلی خیلی از شهید مطهری و طالقانی پایین تر است .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها