قرار است شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع صادر شود؟

امروز دو گفت و گو با سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور منتشر شد، او در اولی می گفت که قرار است برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع شناسنامه صادر شود و در دومی خبر اولش را تکذیب می‌کرد.

قرار است شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع صادر شود؟

این دو گفت و گو را بخوانید:

ثبت احوال: فرزندان حاصل از رابطه نامشروع هم شناسنامه دریافت می‌کنند

گفت و گوی اول که با برنا صورت گرفته بود، به این شرح است:

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر صدور شناسنامه برای همه ایرانی‌های داخل و خارج از کشور گفت: سازمان ثبت ‌احوال در داخل کشور با بیش از ۱۱۰۰ اداره و نمایندگی و در خارج کشور در تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران برای افرادی که ایرانی باشند، شناسنامه‌ صادر می‌کند.

سیف‌الله ابوترابی در خصوص صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی به دنبال تصویب این قانون افزود: فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی هستند، طبق قانونی که اخیرا تصویب شده می‌توانند برای فرزندشان شناسنامه دریافت کنند به این صورت که باید ابتدا به استانداری مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل قانونی، سازمان ثبت احوال ظرف سه روز برای آنها شناسنامه ایرانی صادر کند.

ابوترابی تصریح کرد: البته هنوز هیچ شناسنامه‌ای صادر نشده چراکه پس از ابلاغ اجرای این قانون ۳ ماه فرصت لازم است تا بگذرد و دستگاه‌های مربوطه اعلام نظر کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از روابط نامشروع گفت: فرزندانی که پدر مشخص ندارند و حاصل رابطه نامشروع هستند، مادر آنها باید به دادگاه مراجعه کرده تا پس از صدور حکم توسط دادستان، سازمان ثبت احوال شناسنامه صادر کند.

او افزود: سازمان ثبت احوال در شناسنامه این فرزندان، تنها نام و نام خانوادگی مادر را ثبت می‌کند و در مقابل نام پدر یک اسم فرضی می‌نویسد چراکه این فرزندان هم باید هویت داشته باشند تا در مدرسه و مراحل دیگر زندگی دچار مشکل نشوند.

ابوترابی درباره نحوه صدور شناسنامه برای بچه‌هایی که پدر و مادر مشخصی ندارند، گفت: درمورد بچه‌هایی که نه پدر دارند و نه مادر و در شیرخوارگاه بهزیستی زندگی می‌کنند، خودِ سازمان بهزیستی به عنوان نماینده به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کند و به عنوان قیم برای این بچه‌ها شناسنامه دریافت می‌کند.

او اظهار کرد: طبیعی‌ است که در مقابل نام مادر و پدر این بچه‌ها اسم‌های فرضی نوشته می‌شود البته تا وقتی که به فرزندخواندگی گرفته نشوند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: اگر این کودکان به فرزندخواندگی گرفته شوند، بهزیستی مراحل لازم را طی می‌کند تا شناسنامه جدید با نام پدر و مادر جدید برای این بچه‌ها صادر شود.

امکان ندارد شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع صادر کنیم

گفت و گوی دوم ساعاتی بعد با باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفت:

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور انتشار خبر صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از رابطه نامشروع به نقل از سازمان ثبت احوال را تکذیب و اظهار کرد: اینکه سازمان ثبت احوال به فرزندان حاصل از رابطه نامشروع شناسنامه می‌دهد، صحت و امکان ندارد.

سیف الله ابوترابی در ادامه بیان کرد: اخباری در این خصوص به نقل از بنده منتشر شد که آن را تکذیب می‌کنم، فرزندان نامشروع در صورتی که دادگاه تایید کند و حکم دهد می‌توانند شناسنامه دریافت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه این موضوع، مسئله جدیدی نیست و از قبل نیز مطرح بوده است، گفت: مسئله‌ای است که تنها دادستانی باید آن را تایید کند و سازمان ثبت احوال هیچ دخالتی در آن نخواهد داشت.

او با اشاره به اینکه نام پدر فرزندان نامشروع نامعلوم است، گفت: آماری در دسترس نیست که تا کنون چند شناسنامه برای این افراد صادر شده است.

ابوترابی با اشاره به صدور شناسنامه برای فرزندانی که مادرشان ایرانی و پدرشان خارجی هستند، بیان کرد: کلیه اتباع ایرانی می‌توانند شناسنامه دریافت کنند، فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی هستند باید به استانداری مراجعه کنند که تاکنون شناسنامه‌ای برای این افراد صادر نشده است.

نظر شما چیست؟ آیا این کودکان باید شناسنامه دریافت کنند؟ نظر خود را بنویسید.

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • d
    0

    به نظر شما ایا این کودکان گناهی دارند که باید بدون هویت باشند .

    نظرات شما -
    • لیلا
      0

      گناهشان تنها این است که حاصل لذت یواشکی و زودگذر دو فرد هستند

    • A
      0

      نباید اجازه کاری داد که حرام زادگی در مملکت نهادینه بشه ،این کشور حروم زاده نداشته وضعیتش اینه داشته باشع که دیگه هیچ.هرچند حرام خوری از حرامزادگی خیلی بدتره ،بقول شما کودکان گناهی ندارن اما ننه باباشون گناهکارن و نباید راه براشون هموار شع باید اعدامشون کنن

    • خدایی
      0

      ماه به ظاهر حلال زاده هم مشکل داریم

  • کمند
    0

    خوب جلوی پدر بنویسند نامعلوم

    نظرات شما -
    • خبرفوری
      0

      نمیشه پدر شمارو بنویسند؟

  • نامی
    0

    چرا نباید فرزندان حاصل از رابطه نامشروع بتوانند زندگی عادی داشته باشند.تا کی باید در گناه والدین خود بسوزنند؟! مسئولان بیاندیشید و این قوانین ناجوانمردانه را تغییر دهید

  • ناشناس
    0

    وای وای وای ینی رسمیت بخشیدن ب حرامزادگان ومهرتایید زدن به رابطه نامشروع

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      وای و درد بی درمون ،اون بچه چه گناهی کرده؟! شما که حلال زاده تشریف دارین چه گلی به سر مملکت زدین؟!

    • متفاوت
      0

      ازکجا اینقدرمطمینید که خودتان حلال زاده اید؟

    • داروغه
      0

      وای وای یو مرض اون بچه چه گناهی کرده ؟؟؟

    • ب مهدی ب علی ب داروغه
      0

      درد بی درمان ب هرچی حرمزاده اس شاید شماها هم هستین که ازشون حنایت میکتید اگر کامنتومو بذاره

    • داروغه
      0

      تویی که اسمت به مهدی به علی به داروغه هست ی کم تحقیق درمورد خودت بکن

  • ا
    0

    ایران ویران شد تمام

  • ناشناس
    0

    اگر واقعأ قوانین ما شرعی باشد خیر چون خیلی مسائل دیگر زیر سئوال میرود وعملأ پرستوهای مد نظرفائزه کارشان رسمیت پیدا می کند چون خیلی از این پرستو ها مشکل مالی هم ندارند ومی شود هر گلی بوی خودش را دارد بچین رد شو باید با قوانین سخت ومحکم در مقابلش ایستاد تا حداقل قبح آن در جامعه نریرد

    نظرات شما -
    • داروغه
      0

      خجالت بکش با خانم فائزه چیکار دار ؟؟؟؟

  • محسن
    0

    خدا خیرتون بده یه فکری هم به حال فرزندان مشروع بعضی از روستاهای کوچک و دور افتاده باشید که شناسنامه ندارند. گاهی میبینیم یه بچه توی یه روستای دور زاهدان میگه شناسنامه نداریم .

  • .....
    0

    الحمدلله که فرزندآوری از طریق روابط نامشروع هم آزاد و قانونی شد!!!!

  • پرشین
    0

    باسلام یه کاردرست تو کل انقلاب شده اونم اینه

  • ناشناس
    0

    رسمیت بخشیدن ب بچه های حرام زاده ومهرتایید زدن ب روابط نامشروع

  • .
    0

    بله خیلی هم دیر شده است. این کودکان که هیچگونه اراده و اختیاری از خودشون جهت تولد نداشته اند . لذا بایستی مثل افراد عادی زندگی کنند و شناسنامه داشته باشند

    نظرات شما -
    • رعد
      0

      این طفل معصومی که کناهش یا با هوسرانی یکی دیگه متدلد میشه تکلیفش چیست باید فکری به حال اینا کرد این بی گناهان رو بزارین سینه دیوار یا با امپول یا متادون راحتش کنید به خدا ثواب هم دارد ادم بی هویت نه شناسنامه داره نه حامی پس به نظر اقایون این به جرم بی گناهی اعدام باید بشه

  • هموطن
    0

    اگر تو این مملکت نمایندگان،وزرا و مدیران فهیم و لایق میداشتیم بعد 40 سال باید این مشکلات زپرتی حل میشد و اگر هم بلد نیستند وضعیت چندتا کشور درست درمان را بررسی میکردند و برابر با اقدامات ا«ها اقدام میکردند حداقل کاری که تا الان بایستی انجام میدادند تا یک آمار دقیق داشته باشند این بود که : 1. برای فرزندانی که پدرانشون اتباع هستند یک نوع شناسنامه که با یک کد خاص که در ادارات دولتی مشخص باشه صادر میکردند 2. برای فرزندانی که از رابطه نامشروع متولد میشوند نیز نوعی شناسنامه با کدی خاص دیگر که در ادارات دولتی مشخص باشه

  • اسی
    0

    وقتی بیکاری وگرانی به این حدباشه جوان چطوری ازدواج حلال داشته باشه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ازدواج موقت. شرعی وقانونی با زمان مشخص

  • ی ط
    0

    فرزندان نا مشروع خوشبختانه در ایران بسیار کم است در فرانسه بیش از ۵۰درصد فرزندان که به دنیا میان نامشروع درانگیس نزدیک ۵۰درصدر در آمریکا واروپا بیدا میکنه.

  • داروغه
    0

    شناسنامه نمیخواد همشونو بفرستید قم در تلبگی بخوانند تا صادق و درستکار بشوند

    نظرات شما -
    • جعفر
      0

      دقیقا مثل تو

    • داروغه بی داروغه
      0

      حتما بروقم تادرس طلبگی بخونی حداقل املای نوشتنشو یاد بگیری. امان از بیسوادی

  • متفاوت
    0

    وای برشما ، ایا کارتان به اینجاکشیده شده است که پناه دادن به یک بی پناه راسخت وگناه مینگرید،تاانجا که نظردیگران راجویا میخواهید؟روابط نامشروع راشرع ممنوع کرده است برای ثبات جامعه.امااگرعواقبی وشکایتی درپی نداشت که گناه محسوب نمیشدبه هرحال وقتی چنین اتفاقی میافتد ان دوشخص به سزای خودشان میرسند اما ایا میتوان یک موجودزنده دیگر راهم به جرم انان کشاند؟اگرقانون اینچنین میپندارد خب فرزند انها رانیز ازبین ببرند تاخدای نکرده درحکومت پاکان !!!ناپاکی یافت نشود،وای برپاکان پرمدعا.چه پاکان ومومنانی که حاضرنیستند یک بی پناه راپناه بدهند!!!به هرحال ثبت احوال باید والزاما برای اینها شناسنامه صادر ونام پدرهرکدام راهم یک نام مستعار متفاوت بطوری که فردا که بزرگ شدند کسی انها را باچشم نامشروع نشناسد.خداستارالعیوب است.کی میخواهید دین رابفهمید؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      معرفی میکنیم ;حجت السلام والشیطان رجیم (متفاوت)بااحکام شیطانی رانده شده ازبهشت

    • متفاوت
      0

      شماخودتان احتیاط کنید ازبهشت رانده نشوید.. ازپرده جان صحبت بیماردوعالم،،،،خواهم بسرایم غم احوال دوعالم../لقمه چب اتش عقبی کندت دهر،،،،چون حلالش زهرخماردوعالم.. /ناله ها راناله گاهی نیست شاید وباید،،،که تیماربکند رخنه به دیواردوعالم.../کس ندانست که کجارفت سراینده غم،،،کس نفهمیدکه کجاست مرحم بیماردوعالم.

  • بسیجی
    0

    یعنی به روحانی و سلبریتی ها شناسنامه میدن؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها