۹۰ درصد رشد اجتماعی کودکان تا قبل از سن مدرسه شکل می گیرد

مدیر گروه آموزشی پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: ۹۰ درصد رشد مغزی، اجتماعی و عاطفی کودکان در سنین بدو تولد تا پایان ۶ سالگی است.

۹۰ درصد رشد اجتماعی کودکان تا قبل از سن مدرسه شکل می گیرد

منصوره کریم زاده مدیر گروه آموزشی رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به سخنان در ملاقات مسئولان آموزش و پرورش کشور با ایشان، اظهار داشت: همانطور که مقام رهبری به اهمیت آموزش کودکان با گروه سنی زیر ۷ سال (پیش از دبستان) اشاره فرمودند، ضروری است که مسئولیت آموزش، نظارت و پاسخگویی به نیازهای آموزشی این قشر از کودکان، به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شود.

وی از اهمیت آموزش نظام مند کودکان در گروه سنی زیر ۷ سال (پیش از دبستان) و تاثیر آن در رشد و پرورش دوران بزرگسالی افراد و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، افت تحصیلی و پرورش نخبگان آینده در جامعه گفت و افزود: براساس تحقیقات بسیار در کشورهای پیشرفته دنیا، ۹۰ درصد رشد مغزی کودکان و رشد اجتماعی و عاطفی این قشر، مربوط به سنین بدو تولد تا پایان ۶ سالگی است که به «دوره طلایی» معروف است.

کریم زاده تصریح کرد: این دوره سنی، دوره فرصت ها است و متخصصان معتقدند که هرچه سرمایه گذاری برای این گروه سنی صورت بگیرد، عین صرفه جویی است و حتی متخصصان در کشورهای پیشرفته جهان، یک واحد سرمایه گذاری را مطابق با هفت واحد صرفه جویی در هزینه های مربوط به پیشگیری و آسیب های اجتماعی در بزرگسالی افراد می دانند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری برای آموزش کودکان پیش از دبستان، در رشد اجتماعی و عاطفی آنان در دوران بزرگسالی تاثیرگذار بوده است، افزود: این سرمایه گذاری سبب افزایش اعتماد به نفس، رشد اخلاقی و اجتماعی کودکان شده و آنان را در دوران بزرگسالی، از انواع آسیب های اجتماعی، بزهکاری، قانون گریزی و عدم احترام به قانون و حقوق دیگران، دور می کند.

رئیس انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران، خلاء بزرگی را بابت عدم وجود استانداردهای ملی و بومی در آموزش کودکان پیش از دبستان ذکر کرد و گفت: اگر آموزش نظام مند و استاندارد برای کودکان در دو سال قبل از ابتدایی، اجباری و تبدیل به یک ضرورت شود، دولت نیز خودش را موظف به پیش بینی راهکارها و ابزار اجرای قانون می کند.

وی با تاکید بر اهمیت و تاثیرگذاری آموزش اصولی کودکان پیش از دبستان در رشد و توسعه یافتگی جوامع، آمادگی انجمن مطالعات کودکان پیش از دبستان ایران و تمامی اساتید و کارشناسان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را برای همکاری با آموزش و پرورش و دیگر بخش های اجرایی، جهت تدوین برنامه ملی و تولید محتوای آموزشی برای تمامی مقاطع گروه سنی پیش از دبستان اعلام کرد.

منبع: مهر

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها