وزیر دفاع ترکیه:

 مکرون می‌خواهد ناپلئون شود

وزیر دفاع ترکیه روز جمعه در گفت وگو با یک شبکه انگلیسی اظهار کرد که «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه تلاش می‌کند ناپلئون شود.

 مکرون می‌خواهد ناپلئون شود

«خلوصی آکار» که با شبکه ۴ انگلیس مصاحبه کرد، گفت: مکرون تلاش می‌کند که ناپلئون باشد؛ اما همه ما می‌دانیم که قدرت و اندازه‌اش در این حد نیست.

وی افزود: مکرون در حال شعله ور کردن تنش‌ها در دریای مدیترانه است و این مسأله باعث طولانی‌تر شدن حل این مشکل می‌شود.

وزیر دفاع ترکیه گفت: ترکیه، صلح و گفت ‌وگو را تأیید می‌کند و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده و از حقوق و منافع خود در دریای مدیترانه نیز حمایت می‌کند.

آکار اضافه کرد: آقای مکرون برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات فرانسه به دنبال نقش‌آفرینی است. وی از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر می‌آید و به دنبال ایفای نقش در مدیترانه است. این درست نیست. ما از حقوق و منافعمان حمایت خواهیم کرد و همواره گفته‌ایم که آماده دیدار و مذاکره با یونان هستیم.

وی همچنین گفت: در چارچوب اختیارات اتحادیه اروپا نیست که به ترسیم مرزها و قوانین دریای مدیترانه بپردازد. ترکیه حدود دو هزار کیلومتر خط ساحلی در دریای مدیترانه دارد.

آکار افزود: صحبت چندباره و به شیوه‌های مختلف درباره تحریم علیه ترکیه، استفاده از زبان تهدید بوده و جز افزایش تنش‌ها کار دیگری نمی‌کند.

وزیر دفاع ترکیه با اشاره به فعالیت کشتی‌های تحقیقاتی این کشور در دریای مدیترانه، گفت: این اقدام را در چارچوب حقوق خود انجام می‌دهیم و هیچ موضوع تحریک‌آمیزی نیست و این کار را ما پیش از این هم انجام دادیم. کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» به بندر آنتالیا بازگشت و کشتی‌های دیگر به فعالیتشان ادامه می‌دهند. فعالیت های ما برنامه ریزی شد؛ مشخص و شفاف در چارچوب حقوق ما در حال اجراست.

تنش‌ها میان ترکیه و یونان بر سر منابع نفت و گاز شرق مدیترانه در هفته‌های اخیر ابعاد تازه‌تری به خود گرفته است.

این اختلاف با آغاز اکتشافات گاز توسط ترکیه در نزدیکی سواحل یونان در شرق مدیترانه شدت یافته است. در این مأموریت، کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» (Oruc Reis) ترکیه به همراه کشتی‌های جنگی در حال جست وجو برای یافتن میادین احتمالی گاز در جنوب سواحل ترکیه است.

در نتیجه این تنش ها، حضور نظامی فرانسه در این منطقه تقویت شده و آمریکا نیز یک فروند کشتی جنگی خود را در آب های نزدیک جزیره کِرت یونان مستقر کرده است.

در همین حال، «جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه در حال آماده کردن فهرستی از تحریم‌ها علیه ترکیه است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها