عملیات بدون بازگشت ۴ جاسوس سیا علیه چین

پایگاه یاهونیوز به شرح یک عملیات اطلاعاتی شکست خورده آمریکا در سال ۲۰۰۸ علیه چین پرداخت.

عملیات بدون بازگشت ۴ جاسوس سیا علیه چین

در سال ۲۰۰۸ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تیمی متشکل از چهار عامل را به یک ماموریت جاسوسی از فعالیتهای چین فرستاد که به شکست کامل منجر شده و هیچ یک از این چهار عامل اطلاعاتی هرگز بازنگشتند.

در این ماموریت هدف آنها جزیره کوچکی در شمال جزیره "لوزون" که بزرگترین جزیره فیلیپین است، بود.

عملیات بدون بازگشت ۴ جاسوس سیا علیه چین

سازمان سیا معتقد بود که ارتش چین این جزیره کوچک واقع در یک منطقه شدیدا مورد مناقشه را به اشغال خود در آورده است.

ماموریت این بود که دو غواص یک دستگاه جاسوسی که به شکل یک صخره ساخته شده بود را در آنجا کار بگذارند تا بدون جلب توجه سیگنالهای الکترونیکی کشتی‌های نیروی دریایی چین را رصد کند.

با این حال حین انجام این ماموریت طوفان هیگوس این چهار نفر را گرفتار کرد. یک برج دیده بانی از محل کشتی اصلی اعزام کننده این تیم قایقی که این چهار نفر با آن عازم جزیره شده بودند را ردگیری کرده و دید که این قایق درست وارد مرکز طوفان شده و ناپدید شد.

پرسنل نظامی آمریکا در منطقه به این ماموریت مخفیانه شکست خورده سازمان سیا پاسخی ندادند و هیچ مشارکتی در عملیاتهای بازیابی بعدی ایفا نکردند.

یک افسر سابق سازمان سیا شرح داد که بعد از این اتفاق هیچ چیز از آن تیم "حتی یک جلیقه نجاتی که روی آب شناور باشد" پیدا نشد.

بعد از این عملیات مقامهای سازمان سیا تقصیر شکست این ماموریت و مرگ آن چهار عامل را به گردن باب کاندرا، رئیس وقت واحد فعالیتهای ویژه در سازمان سیا انداختند.

یک افسر عملیاتی سابق سیا گفت: فشار زیادی برای اجرای عملیات وجود داشت. آنها لازم نبود که بمیرند. آنها ماموریتی را انجام دادند که الزامی برای انجامش نبود.

او خاطرنشان کرد: باب یک رهبر بد بود. تعداد زیادی از افسران تقصیر این گندکاری که در اقیانوس آرام رخ داد را به گردن ***کندرا انداختند.

بیش از یک دهه بعد از آن عملیات شکست خورده بسیاری در سازمان سیا همچنان احساس می‌کنند که کاندرا که از آن زمان به بعد بازنشسته شد هرگز آن طور که باید از بابت مرگ این ماموران پاسخگو دانسته نشد.

مقامها او را از ریاست واحد فعالیتهای ویژه کنار گذاشته و به یک جایگاه با فشار کاری کمتر در شهر وین اتریش منصوب کردند.

اما بعد او حتی از سمتش در آن مقر نیز به خاطر آنچه که یک افسر سابق عملیاتی سیا "سبک رهبری پرآشوب" کاندرا توصیف کرد کنار گذاشته شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها