نافرمانی مدنی در ساحل عاج برای متوقف کردن رییس جمهوری از شرکت در انتخابات

رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج و گروهی از احزاب اپوزیسیون، خواستار یک کارزار نافرمانی مدنی به منظور متوقف کردن پیشنهاد رئیس جمهور

نافرمانی مدنی در ساحل عاج برای متوقف کردن رییس جمهوری از شرکت در انتخابات

این انتخابات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آزمایشات ثبات در این کشور آفریقای غربی از زمانی به شمار می‌رود که یک انتخابات مورد مناقشه، به جنگ داخلی کوتاه‌مدت در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ انجامید.

شورای قانون اساسی ساحل عاج، واتارا، "آنری کنان بدیه"، رئیس جمهور سابق و دو نامزد دیگر را برای شرکت در انتخابات تایید صلاحیت کرده است.

"بدیه" به سالنی مملو از طزفداران حزب اپوزیسیون دموکراتیک ساحل عاج در ابیجان گفت که احزاب، بعد از نشستی در روز یکشنبه گرد هم آمده‌اند تا پیشنهاد دور سوم واتارا را متوقف کنند.

بدیه گفت: بعد از هر آنچه اینجا گفته شد، حفاظت از ثبات کشور تنها چیزی است که برای ما مانده است. در مواجهه با پافشاری واتارا، تنها یک شعار باقی می‌ماند و آن‌ هم "نافرمانی مدنی" است.

دست‌کم ده‌ها نفر از زمان آغاز شورش‌ها در ماه گذشته، بعد از اینکه واتارا اعلام کرد به دنبال مرگ ناگهانی جانشین منتخب خود در ژوئیه، خودش کاندیدای انتخابات می‌شود، کشته شده‌اند.

اپوزیسیون گفته است که واتارا، که در سال ۲۰۱۰ انتخاب و در سال ۲۰۱۵ مجدداً انتخاب شده است، با خواسته خود مبنی بر کاندیدا شدن برای سومین دوره، در حال نقض قانون اساسی است. رئیس جمهور ۷۸ ساله می‌گوید تغییر قانون اساسی به معنی آن است که محدودیت دو دوره‌ای او از نو آغاز شده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها