شایعه‌ای که رنگ واقعیت می‌گیرد

وقتی شش ماه قبل می‌گفتند قرار است انتخابات فدراسیون فوتبال تا یک سال آینده به طول انجامد، باورش سخت بود اما وضعیت و روند اصلاح اساسنامه و حتی اظهارات مسئولان این شایعه ضعیف را قوت می‌بخشد.

شایعه‌ای که رنگ واقعیت می‌گیرد

از روزی که حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال گفت «اصلاحات مدنظر فیفا با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح انجام و به این نهاد ارسال شده و فکر می‌کنم کارمان تقریبا تمام شده است» بیش از ۵۰ روز می‌گذرد و هنوز خبری نشده و معلوم نیست پیش‌نویس اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال کجاست!

اصلاح اساسنامه این فدراسیون هماهنگ، کلاف سردرگمی شده و از زمانی که فیفا جلوی انتخابات را گرفت، بیش از ۶ ماه می‌گذرد و حالا تا ضرب‌الاجل اولیه فدراسیون جهانی برای برگزاری انتخابات فقط حدود ۱۵ روز مانده است. هم‌چنین تا دومین زمان احتمالی تا برگزاری انتخابات یعنی آذرماه فقط دو ماه باقی مانده است؛ یعنی اگر فردا هم فیفا و AFC نظر مشاوره‌ای خود را اعلام کنند، احتمال دارد اساسنامه تا پایان پاییز تصویب و انتخابات برگزار نشود.

* انتخابات فدراسیون چه زمانی برگزار می‌شود؟

این وضعیت دقیقا همان شایعه‌ای است که در ابتدای سال جاری درباره اساسنامه گفته می‌شد که احتمال دارد پروسه تصویب اساسنامه جدید و برگزاری انتخابات یک سال به طول انجامد و مدیران کنونی با وجود اتمام دوره قانونی‌شان، کماکان بر مسند امور بمانند و فوتبال ایران در بلاتکلیفی درجا بزند.

علی کفاشیان، نایب رییس این فدراسیون که در دوره رفع ایرادات از اساسنامه اصلاحی و ارسال به فیفا مجددا بعد از محرومیت یک ساله به فوتبال بازگشت، چندی پیش گفت که ممکن است تا پایان سال هم انتخابات برگزار نشود.

وی که معتقد است اساسنامه ایرادی ندارد اما فدراسیون فوتبال برای دریافت مجوز از نهادهای مربوطه از نامه‌نگاری خودداری می‌کند گفته « به همین منوال پیش برویم، تا پایان سال هم انتخابات برگزار نمی‌شود. بدترین حالت برای فدراسیون بلاتکلیفی است که به فوتبال هم لطمه می‌زند.»

* شفاف‌ نبودن سرنوشت اساسنامه

در برهه‌ای فیفا و فدراسیون فوتبال بر سر برخی از مفاد اساسانامه اختلافاتی داشتند اما گفته شد که ایرادها رفع شده است اما هنوز از آخرین ارسال اساسنامه به فیفا که مربوط به بیش از دو ماه می‌شود، پاسخی دریافت نشده است.

به نظر می‌رسد با وضعیت حاکم بر فدراسیون فوتبال و بی‌خبری مسوولان وقت از سرنوشت اساسنامه مذکور که تایید و تصویب آن به شکل کذایی و بیهوده‌ای طولانی شده، برگزاری انتخابات در قرن چهاردهم شمسی و در سال ۱۴۰۰ هم دور از انتظار نیست و نباید متعجب شد.

آن طور که از شواهد و قراین بر می‌آید، هیچ کسی جز اعضای ارشد فدراسیون فوتبال از وضعیت این اساسنامه خبری ندارند و تاکنون توضیح روشنی هم درباره طولانی شدن این اتفاق به خانواده فوتبال ارائه نشده است.

حل مشکلات اساسنامه فدراسیون فوتبال در کنار مشکلات زیرساختی فوتبال ایران نمی‌تواند موضوع چندان حادی باشد اما در نتیجه دیپلماسی ضعیف این مجموعه و ایجاد نکردن بستر لازم برای تعامل دوطرفه با نهادهای بالادستی، اساسنامه و به طور کلی فوتبال ایران در دور باطلی قرار گرفته که دود آن فقط به چشم فوتبال این مملکت می‌رود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها