اختلال حافظه در ۵۰۰هزار ایرانی بالای ۶۰ سال

مشاور وزیر در امور توانبخشی با اشاره به آمار و ارقام اختلال حافظه در سنین مختلف، از مراحل نهایی تدوین برنامه ملی پیشگیری و درمان دمانس در کشور خبر داد.

اختلال حافظه در ۵۰۰هزار ایرانی بالای ۶۰ سال

دکتر محمد تقی جغتایی همزمان با روز جهانی آلزایمر در نشست خبری ویدیو کنفرانسی از استودیو سلامت وزارت بهداشت، گفت: امروز روز جهانی آلزایمر است و به همین دلیل وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای این روز دارد. به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش امید به زندگی، بیماری‌های مربوط به اختلالات حافظه روزبروز در دنیا و همچنین در کشور ما افزایش می‌یابد. بخش عمده ای از علت اینکه آلزایمر و اختلالات دمانس افزایش می‌یابد، وابسته به سن است.

وی افزود: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که افراد زیر ۶۵ سال حدود سه درصد به نوعی اختلال حافظه پیدا می‌کنند، کسانی که بین ۶۵ تا ۷۴ سال هستند، ۱۶ درصد و افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال ۴۵ درصد و افراد بالای ۸۵ سال ۳۶ درصد به اختلال حافظه دچار می‌شوند. بنابراین اختلال حافظه یا دمانس به سن وابسته است. در عین حال در کشور ما هم امید به زندگی افزایش یافته است و حدود ۱۰ سال افزایش امید به زندگی داشته‌ایم.

جغتایی ادامه داد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد در دنیا بین هشت تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال به نوعی دچار اختلال حافظه هستند، اگر همین آمار را در کشور خودمان هم محاسبه کنیم، در جمعیت بالای ۶۰ سال بالای ۵۰۰ هزار نفر دچار این اختلال هستند.

وی گفت: بر همین اساس از این جهت برنامه‌هایی را در کشور داریم. کاری که در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم که مراحل آخر را طی می‌کند، برنامه ملی دمانس است که در حال تدوین است و با همکاری معاونت بهداشت و درمان و سایر ارگان‌ها مراحل نهایی را طی می ‌کند. طبق این برنامه قرار است به صورت پایلوت در سطح کشور آغاز شود و علاوه بر خدمات پیشگیری، افرادی که در معرض این اختلال قرار دارند، مورد غربالگری قرار گیرند. سپس هم بعد از غربالگری و تشخیص مداخلات دارویی و توانبخشی و روان شناسی را به تدریج برای این افراد در سطح کشور انجام دهیم. امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری مقدمات این برنامه را فراهم و پایلوت آن را در کشور آغاز کنیم.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها