اطلاعاتی جالب از دفاع مقدس؛ از کوچک‌ترین شهید تا مسن‌ترین رزمنده با ۱۰۵ سال سن‌/ شهناز، نام اولین شهید زن / تلخ‌ترین روز جنگ چه روزی بود؟

هشت سال جنگ تحمیلی پر از حادثه و حماسه بود که به وسیله رزمنده‌ها در عملیات‌های متنوع رقم خورد.

اطلاعاتی جالب از دفاع مقدس؛ از کوچک‌ترین شهید تا مسن‌ترین رزمنده با ۱۰۵ سال سن‌/ شهناز، نام اولین شهید زن / تلخ‌ترین روز جنگ چه روزی بود؟

به گزارش خبر فوری ، در ۸ سال دفاع مقدس، حوادث و حماسه‌های مختلفی رخ داد. در این ۸ سال وقایعی رخ داد و آمارهایی ثبت گردید که بد نیست به آنها اشاره کنیم.
در این گزارش سعی داریم به برخی از آمار مهم ۸ سال دفاع مقدس که معمولا به آنها اشاره نمی‌شود، اشاره داشته باشیم:

مسن‌ترین رزمنده جنگ
«حاج قربان نوروزی» با ۱۰۵ سال سن عنوان کهنسال‌ترین رزمنده دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است. حاج قربان ساکن روستای عشرت‌آباد یکی از روستاهای نیشابور بود که بر اساس یک نذر، غیر از چهار ماه، همه سال روزه بود. به گفته خودش نذر کرده بود تا از آب فرات نخورده یعنی تا نابودی صدام و پیروزی رزمندگان روزه باشد.
حاج قربان از نیروهای واحد تخریب لشکر5 نصر بود.

کم‌سن‌ترین رزمنده جنگ
وقتی محمدرضا رفیعی با ۹ سال سن داوطلب حضور در جبهه شد، فکرش را نمی‌کرد روزی عنوان خردسال‌ترین رزمنده دفاع مقدس را بگیرد. این رزمنده جیرفتی از همان سنین در پایگاه بسیج مسجدجامع جیرفت مشغول نگهبانی در سطح شهر، گشت زنی، انجام مأموریت‌ها، فعالیت‌های بسیج و فرا گرفتن آموزش‌های نظامی می‌شود.

کدام‌ استان بیشترین شهید را داشته است؟


در این جنگ تعداد ۱۹۶۸۳۷ تن از هوطنان ما شهید شدند که ۱۰۱۹۶ تن از آن‌ها شهدای حملات هوایی و موشکی به شهر‌های ایران بودند. بیشترین تعداد شهدا مربوط به استان‌های اصفهان با ۲۱۸۰۷ شهید، تهران ۲۰۳۱۵ شهید و خراسان رضوی با ۱۵۱۳۸ شهید بودند.

پرتلفات‌ترین عملیات؛ تلخ ترین خاطره
عملیات کربلای ۴ و ۵ تلخ‌ترین عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس است. در عملیات کربلای ۵، حدود هفت هزار و ۶۵۱ رزمنده ایرانی به شهادت رسیدند که ۴۰۰ نفر از آنها از فرماندهان بودند. همچنین ۵۳ هزار و ۲۹۹ نفر مجروح و ۳ هزار و ۵۲۲ نفر نیز مفقودالاثر شدند.

طولانی‌ترین عملیات
اواخر سال ۶۴ بود که فرماندهان ایرانی تصمیم به انجام عملیاتی گرفتند که بعدها «طولانی‌ترین عملیات تاریخ دفاع مقدس ایران» نام گرفت؛ عملیات والفجر ۸ عملیاتی ۷۵ روزه بود که در آن منطقه بسیار مهمی از خاک عراق به تصرف نیروهای ایران درآمد و ارتباط دریایی عراق با خلیج فارس قطع شد.

اولین عملیات در خاک عراق
عملیات رمضان، یک عملیات سیاسی-نظامی بود که برای رقم زدن پایان عادلانه به جنگ میان ایران و عراق انجام شد. این عملیات که اولین عملیات ایران در خاک عراق محسوب می‌شد، نتوانست همه اهداف را تامین کند اما موفقیت‌های خوبی نیز در پی داشت.

اولین شهید دفاع مقدس


شهیدمحمد حسین دامغانی تکنسین پرواز بود که در اولین دقایق شروع جنگ تحمیلی به خدا پیوست. وی در فرودگاه مهرآباد تهران و بعد از بمباران روز اول جنگ شهد شیرین شهادت را نوشید.

اولین فرمانده لشکر سپاه شهید
حاج ابراهیم همت اولین فرمانده لشکر شهید از یگانهای رزمی سپاه بود. او فرمانده لشکر 27 محمدرسول­ ا... (ص) بود.

اولین شهید ارمنی
شهید زوریک مرادی مسیحی (مرادیان) اولین شهید نظامی ارمنی در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

نخستین زن شهید


شهید «شهناز حاجی‌شاه» که لقب نخستین زن شهید خرمشهر را دارد یکی از اولین زنان شهید جنگ است. این زن و دوستانش در اوج جنگ در خرمشهر، زمانی که مشغول کار بودند دیدند سر فلکه گلفروشی، عراقی‌ها یکی از خانه‌ها را با خمپاره زدند. شهناز و دوستانش به طرف خانه دویدند تا اگر کسی آنجا هست، او را بیرون بیاورند. همان زمان خمپاره‌ دیگری به زمین ‌خورد و منفجر ‌شد. ترکش مستقیماً به قلب شهناز اصابت و او را همان جا شهید کرد.

کوچک‌ترین رزمنده شهید جنگ


شهید ظفر خالدی، کوچکترین رزمنده شهید دفاع مقدس کشور، نوجوانی با ۱۱ سال و ۷ ماه سن اهل روستای تنگ کلوره از توابع شهرستان لردگان از دیار شیرمردان استان چهارمحال و بختیاری است.

موفق‌ترین عملیات‌ جنگی جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی سپاه
عملیات والفجر ۸ قطعا موفق‌ترین عملیات ایران بوده است. این عملیات از جمله عوامل مهم در تعیین زمان صدور قطعنامه۵۸۲ و تصرف فاو به وسیله قوای ایران بوده‌است و یکی از پرافتخارترین عملیات‌های رزمندگان جمهوری اسلامی ایران و شکست تحقیرآمیز برای عراق و همپیمانانش در تاریخ ماندگار شد. در ضمن تعداد تلفات عراق در این عملیات بسیار زیاد بوده است.

اولین و آخرین عملیات ایران


اولين عمليات ایران با نام امام مهدي (عج) در ۲۶ اسفند ماه ۱۳۵۹ در غرب سوسنگرد؛ و آخرین عملیات، عملیات مرصاد در ۳۱ تیر ۱۳۶۷ در مناطق عملیاتی سرپل ذهاب و مریوان رخ داد.

موفق ترین عملیات هوایی جنگ
عملیات ۳H، که از آن به عنوان حمله به ۳H نیز یاد می‌شود، یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق بود. از این عملیات به عنوان پیچیده‌ترین و همچنین یکی از بزرگترین عملیات‌‌های هوایی دنیا که به نام حمله فانتوم‌ها ثبت شده‌است، یاد می‌شود. طی این عملیات فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش ایران در تاریخ ۴ آوریل ۱۹۸۱ (۱۵ فروردین ۱۳۶۰) پایگاه هوایی الولید (پایگاه‌های هوایی ۳H) را در غربی‌ترین نقطه عراق، در مرز مشترک عراق و اردن بمباران کردند و آن را منهدم ساختند. در این عملیات بیش از ۴۸ هواپیمای عراقی که بیشتر آن‌ها بمب افکنهای روسی (میگ-۲۳، سوخو-۲۰، توپولف-۱۶، توپولف-۲۲) بودند از بین رفتند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 29
  • احمدمحمدی
    0

    ضمن تشکر امارشهدای مازندران صحیح نمی باشد۱۰۴۰۰نفردرست است اولین شهید روحانی دفاع مقدس کشورحجت‌الاسلام والمسلمین ولی اله سلیمانی فرد ازمنطقه چهاردانگه ساری مازندران می باشد که درمورخه ۵۹/۷/۲۲درسرپل ذهاب به شهادت رسیدندلطفابه اماراضافه نمایید

  • رضا.
    0

    کاش یادآور می‌شدید بیشترین خسارت و صدمه از 8 سال جنگ به استان خوزستان وارد شد و این درست است که استان اصفهان شهدای زیادی داشت ولی شهرهای خرمشهر و آبادان و دزفول و بستان و سوسنگرد و هویزه و در مرتبه بعدی اهواز و ماهشهر و بقیه شهرهای خوزستان در طول 8 سال جنگ آماج موشک و بمباران هوایی و توپخانه عراق بود و جدای از شهدا و زخمی ها خیلی از مردم هست و نیستشان نابود شد.

    نظرات شما -
    • لنگرودی
      0

      خوزستان عزیز و همیشه مظلوم دروووودها برتو

  • جانباز آتش به اختیار
    1

    اگر میدانستیم چه بر سر مردم میخواهید بییارید اصلا جنگ نمیرفتیم

    نظرات شما -
    • ی ط
      0

      آقای آتش بیار شما مگه برای شکم رفتی جنگیدی اگه برای شکم رفتی دیگه نگو جانباز بگو معلول .....

    • سربازرهبر
      0

      لعنت خدا بر کسانی که بارفتارشون کاری کردن که مردم از دین و انقلاب زده بشن این افراد هنوز تهموندهای ستون پنجم دشمنند.درودخدا برجانبازان ایثارگران وشهدای عزیزمان

    • ابوالقاسم
      0

      ن-ط عزیز سلام شعار با وافعیت زمین تا اسمان تفاوت داره -اگر ۶ساعت دفت کنید ۶۰ساعت خیر فقط ۶ساعت توبیابانهای سوزان خوزستان بدون اب شده باشی -به امید اب رادیاتور خودروهای مورد اصابت چندین کیلومتر پیاده روی در گرمای ۵۰ درجه داشته باشی و ببینی اب رادیاتور توسط همرزمان تو قبل از تو استفاده شده به این صورت شعار نمیدادید شما ازاد هستید هراسمی به این نیاز غریزی انسان بدهید شکم پرستی به جای خداپرستی ...اما اقا مولا امیرالمومنین فرمود:لا معاش لامعاد

    • م
      0

      الان این حواب مد شده..خواستی نروی...اما به رفتنت افتخاربکن...جانبازان..بعداز شهدا...عزیزترین فرزندان این اب و خاکند...امیدواریم روزی..حق وحقوق شجاعتشان رابگیرند...

  • احمد
    0

    موفق ترین عملیات عملیات ثامن‌الائمه ، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس بود عملیات فاو ( والفجر ۸) برای تصرف بصره بود که پس از ۷۶ روز در فاو خلاصه شد. عملیات فاو ۷۶ روز طول کشید تا تثبیت شود ولی متأسفانه در ۲۸ فروردین سال ۶۷ درست زمانی که فرماندهان سپاه مناطق عملیاتی را ترک و در کرمانشاه سمینار تشکیل داده بودند که چگونه عده ای از سپاهیان را به مجلس بفرستند ، عراق در نصف روز فاو را پس گرفت و زمینه ای شد تا در تمامی جبهه ها پیشروی کند بطوریکه کم مونده بود تا اهواز دزفول و بطور کلی خوزستان را بگیرد

    نظرات شما -
    • عباس رنجبر
      0

      تهمت نزن پسر خوب

  • احمد
    0

    موفق ترین عملیات دریایی عملیات مروارید در ۷ آذر ۵۹ بود که نیروی دریایی ارتش انجام داد و تا آخر جنگ عراق فاقد نیروی دریایی شد

  • امیر
    0

    بچه های سردمداران و مسئولین کجا بودند؟؟ لابد توی واحد تبلیغات جنگ. مارش حماسی پخش میکردند.بچه های مردمو میفرستادند خط مقدم.

  • بسم الله الرحمن الرحیم ( مهری)
    0

    اینارا برای روحانی وظریف تمام دولت تدبیروامید بفرستین تا کمی خجالت بکشند تا ببینند این مملکت باخون ورشادت زن ومرد وپیر وجوان استوارمانده است با ندانم کاری دولت اورابرباد ندهند .هرچند آنها بهترو بیشترازما میدونند !!!! انشاءالله خداوند خودش پاداش این عزیزان و خانواده محترمتشان رابدهدتاابد مدیون این عزیزان هستیم

  • ****
    0

    آقای روحانی از اولشم مخالف این نظام بود و هدفش این بود که دولت و ملت متحد نشوند مثل مخالفت شدید او با ارتش که دکتر چمران جلوش ایستاد و جوابشو محکم داد

  • شهید
    0

    تهران 20315 شهید/شهرستان های استان تهران 7011 شهید/ این چه طرز آمار دادن است؟! چرا آمار تهران را از آمار شهرستان های استان تهران جدا کردید؟؟؟؟ این دو را باهم جمع بزنید تا شائبه ای پیش نیاد کدام استان بیشتر شهید داده

    نظرات شما -
    • ملایی
      0

      سلام تو تهران بیشترین شهید رو کوچکترین منطقه داد .منطقه17فلاح

  • بسیجی
    0

    درود بر آذربایجان قهرمان

    نظرات شما -
    • مرتضي
      0

      درود بر مسن ترين و كم سن ترين رزمنده دفاع مقدس محمدرضا رفيعي و حاج قربان نوروزي قهرمانان واقعي

  • مجید
    0

    منوخودم اون موقع ۱۶سالم بود چون جثه ضعیفی داشتم در بیمارستان صحرایی حضور داشتم و صحنه هایی به چشم دیدم که حتی جلوه های ویژه قادر به خلق اونا نیست

  • لطفی
    0

    از شهرستانهای اصفهان خمینی شهر امار شهدا از بعضی استانها بیشتر است و مورد بی مهری مقامات دولتی میباشد

    نظرات شما -
    • م
      0

      ررمنده زمان جنگم...باورکن...همه رزمندگان شجاع بودتد خصوصا انهایی که همیشه دنبال عملیاتها بودند....مادردرتیپ المهدی فارس بودیم...با اطمینان میتونم بگم..پیروزیهای جنگ..رامدیون اصفهاتیا باید باشیم...سخترین..پدافندها بعدازعملیاتها..که بایدروبروی پاتک عراق مقاومت میشدبه اصفهانیاواگذارمیکردند...هرجاصحبت ازبیشترین شجاعت بوداصفهانیهامیدرخشیدند...وهنوزم نمیدانم چرا؟..کاملتربخوام توضیح بدهم..انهاخودشان مشکلترینهاراانتخاب میکردند..وگرنه همه ایرانیهانسلهای جوون..میجنگیدند وترسی هم نداشتند...روحشان شاد..جوانان..بدون ادعا....ومتاسفیم که بازماندگان شهدا.و جانبازان و رزمندگان بنوعی..درانزوا قرارگرفته اند....

  • عباس رنجبر
    0

    موفق ترین عملیات در جنگ، بیت المقدس بود. ما در این عملیات به تمامی اهداف رسیدیم. 5400 کیلومتر از اراضی اشغالی آزاد شد. بیش از 19000 اسیر گرفتیم و بیش از 16000 نفر از نیروهای بعثی به هلاکت رسییدند.

  • شهرام رشیدیان
    0

    در طول 8 سال مجبور شدیم دو بار خانه هایمان را ترک و کیلومترها عقب بیایم یعنی دو بار آواره شدیم که یک بار در سال 67 با بمب شیمیایی مجبور به ترک منطقه شدیم .سال 59 توپخانه ایران پشت تپه ای که روستای ما چسپیده به آن بود مستقر بود و ما وسط آتش دو کشور بودیم تا اینکه کاتیوشا وسط خانه ما اصابت کرد و یک نفر از اهالی منزل (خانواده عمو)راشهید و یک نفر را مجروح کرد . اما هیچ وقت از ما به عنوان مرز دار اسمی به میان نمی آید و ما دوران کودکی و نوجوانی را زیر آتش توپخانه و جوانی را در محرومیت سپری کردیم . واز این مملکت هیچ امتیازی به ما داده نمیشود چون سابقه جبهه نداریم در صورتی که سکونتگاه ما جلو تر از مقر رزمندگان ایران بود

  • مرتضي
    0

    بسيار آموزنده و تاثيرگذار خلاصه تاريخ دفاع مقدس محققان تاريخ ونيسان و نويسندگان دانشجويان و اساتيد استفاده كنند واقعا عالي بود

  • امیر ازکوهمره سرخی
    0

    هر شهید پرچمی برای عزت این کشور است. متاسفانه بعضی ها می خواهند این عزت را از ما بگیرند. ولی زهی خیال باطل ... بخواهی یا نخواهی مدیون شهداییم

  • جانباز ۵۰ درصد اصفهانی
    0

    جامع ترین و کاملترین خلاصه اطلاعات جنگ بود متشکرم

  • محبوبه
    0

    خيلي جالب بود

  • محمود اربابی
    0

    سلام درود بر رزمندگان و آزادگان هشت سال دفاع مقدس و افتخار میکنم رزمنده هستم.

  • امیر حسین فدائی
    0

    درود بر شهیدانی که جان و زندگیشان را برای تمام مردم ایران فدا کردن و نزاشتن یک وجب از این خاک طلا به دست دشمن بیفتد و در این راه شربت شهادت نوشیدن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها